Helsingin palkat viidennes New Yorkin palkoista??
No on siellä asuminenkin kalliimpaa, mutta miten paljon siellä oikein tienaa??
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Mutta asuminen Helsingissä maksaa lähes yhtä paljon kuin New Yorkissa.
New Y:s sijoittajat 5 kertaa enemmän osavaltion asumistukia!
Trolli on ollut liikaa auringossa, kun jälki on tätä luokkaa 😘
Vierailija kirjoitti:
Joo, palkat on paremmat, mutta elämä on katastrofiin varautumista. Vakuutukset ja sairastelun kulut on huikeat. Ja esim. kolmen lapsen päivähoidot ja yliopistot maksaa hirveästi.
On tilastollisesti epätodennäköistä, että kaikki lapset käyvät collegen, jos lapsia on kolme. Ja vaikka kävisivätkin, se on aikuisten koulu, joten se maksetaan lähtökohtaisesti itse tai käydään stipendillä.
suomes menee puolet veroihin siitä määrästä
mikä annetaan palkkana.
usassa ehkä 20%.
siltikin kuullostaa liioteltulta.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin dollari on heikompi valuutta kun euro. Ja toisekseen asuminen New Yorkissa on niin kallista, että suomalaisella palkkatasolla siellä ei pärjäisi.
Koska ihmiset eivät ole jättämässä New Yorkia, se koetaan asumisen hinnan arvoiseksi paikaksi. Kynnelle kykenevät maksavat mieluummin 2 tonnia kuussa Nykissä asumisesta kuin 500 euroa kuussa jossakin Keravalla asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kummipoika on koodarina kv pankkiiriliikkeessä Nykissä. Hän on 25-vuotias ja koulutus amk-insinööri ja vuosipalkka bonuksineen noin 400 000 dollaria. Ja se on kuulemma huonoimmasta päästä siellä. Hänen amerikkalainen vaimonsa on opettaja lastentarhassa ja tienaa noin 160 000 dollaria vuodessa.
Täällä jatkuvast kerrotaan että ansaitsee sitä/ ja / tätä. Kun teillä on siellä niitä perheitä niin antakaa ihmeessä esimerkki esim perusperheestä
1) paljonko molemmat vanhemmat tienaavat yhteensä?
2) heillä on 2 lasta ,jotka on kaksivuotiaasta saakka hoidossa ja sitten koulussa ja myöhemmin yliopistossa.
3) perhe asuu tietysti tilavassa kodissa ts. 200m2
4) oletetaan että näin on jatkunut 30 vuotta, niin kysyn miten paljon heillä on säästöjä/omaisuutta muodossa tai toisessa , ilman että ovat mitään sijoitusguruja.
Siksi kysyn ,kun kaikki vaan kirjoittelee siitä kuukausipalkasta, ilmoittamatta asuntojen , autojen, terveydenhoidon, vakuutusten , opiskelujen ym ym kuluja. Näinollen voisi suhteuttaa ,että miten pajon rikkaampia he sitten loppuviimein ovat n 50-55 vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, palkat on paremmat, mutta elämä on katastrofiin varautumista. Vakuutukset ja sairastelun kulut on huikeat. Ja esim. kolmen lapsen päivähoidot ja yliopistot maksaa hirveästi.
On tilastollisesti epätodennäköistä, että kaikki lapset käyvät collegen, jos lapsia on kolme. Ja vaikka kävisivätkin, se on aikuisten koulu, joten se maksetaan lähtökohtaisesti itse tai käydään stipendillä.
USAssa perusoletus on etta kaikki lapset kayvat lukion ja menevat sen jalkeen yliopistoon ainakin neljaksi vuodeksi.
Mista 17-18 vuotiaalla yliopistoon menijalla on tarpeeksi rahaa maksaakseen itse kaiken?
Olen nyt lukenut tata ketjua ja ihmetellyt tiedon vahyytta. Se ainakin on selvaa etta suurin osa kirjoittajista ei ole edes kaynyt turistina USAssa. Eika viitsita hakea tietoa, luullaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi muuttaa sinne, jos kapitalistinen oikeusvaltio on houkuttelevampi kuin pohjoismainen hyvinvointivaltio. On ihan normaalia niin halutessaan vaihtaa maata.
On tää Suomi sellanen hyvinvointivaltio, ettei täällä terveen ihmisen tarvii välttämättä edes töitä tehdä elämänsä aikana😁 rahaa saa luukulta ja kämpän kaupungilta/kunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt yhtään kommenttia joka saisi edes etäisesti uskomaan tuon ”huippuasiantuntijan” väitettä 1/5 palkkatasosta Helsingissä verrattuna NYC:iin. Varmasti USA:ssa (ja monessa muussakin valtiossa) on mahdollista kääriä enemmän rahaa kuin Suomessa, mutta ei sentään tuollaisella erolla jos palkkatyöstä puhutaan.
No tässä on sulle yksi elävän elämän esimerkiksi. Mun mies tienasi Suomessa 150 000€ vuodessa ja sai lisäksi bonuksia ehkä 100 000€ eli noin 250 000€ vuodessa. Muutettiin Kaliforniaan ja mies jatkoi saman firman samoissa hommissa. Ensimmäisenä vuonna mies tienasi Kaliforniassa noin 500 000 dollaria. Palkka on noussut joka vuosi ja viimeiset pari vuotta vuosiansiot ovat olleet 1.5-1.7 miljoonaa dollaria vuodessa. Väitän kyllä ettei mieheni palkka olisi Suomessa noussut kuuden vuoden sisällä lähellekään näitä lukemia, ja että ero on varmaan vähintään viisinkertainen siihen nähden mitä mieheni tienaisi nyt, jos olisimme jääneet Suomeen.
Mikä duuni sillä on?
Se on it-alalla.
Valehtelet:) Miksi pitää valehdella? Vai onko miehesi valehdellut sinulle:) Tämäpä onkin mielenkiintoinen ketju.
Älä usko jos et halua, mutta puhun ihan totta. Ei mulla ole mitään syytä valehdella nimettömänä av-palstalla. Kukaan mun kavereista Suomessa ei tiedä meidän oikeaa tulotasoa, enkä siitä oikeassa elämässä kerro.
It-alalla Suomessa pääse ilman omaa firmaa mitenkään 100k vuodessa vaikka oisit aloittanut devaamaan ala-asteella ja opiskellut tietotekniikan DI.ksi. Tai korjaan pääsee kun pääset ylempään johtoon tai ylempään keskijohtoon ja ikää onkin se 50v tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USAssa perusoletus on etta kaikki lapset kayvat lukion ja menevat sen jalkeen yliopistoon ainakin neljaksi vuodeksi.
Mista 17-18 vuotiaalla yliopistoon menijalla on tarpeeksi rahaa maksaakseen itse kaiken?
Olen nyt lukenut tata ketjua ja ihmetellyt tiedon vahyytta. Se ainakin on selvaa etta suurin osa kirjoittajista ei ole edes kaynyt turistina USAssa. Eika viitsita hakea tietoa, luullaan vaan.
Vähävaraiset hakevat stipendiä, joka kattaa lukukausimaksun kokonaan tai osittain. Ja töissä käyvät opiskelujen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
USAsta en osaa sanoa, mutta muista EU maista kyllä. Suomi on valitettavasti palkkatasosta muuta Eurooppaa jäljessä. Omalla alallani tienaan en koskaan pääsisi Suomessa vastaavalle palkkatasolle. Tällä hetkellä tienaan yli 100k vuodessa, Suomessa se ei koskaan olisi mahdollista.
Tuo ilmainen terveydenhuolto on vähän suomalaisille myyty myytti. Asun nyt kolmannessa EU maassa ja jokaisessa maassa on ollut ilmainen terveydenhuolto. Ja näissä tapauksissa täysin ilmainen, ei tule mitään laskuja perään. Suomessa se ilmainen terveydenhuolto voi rulla oikeasti kalliiksi. Kun isäni sairasti syövän, oli heillä taloudellisesti todella tiukkaa maksaa niitä kaikkia maksuja. Eikä se synnytyskään nyt ihan ilmainen ole.
Olen synnyttänyt yhdessä näistä EU maista ja synnytys oli tosiaan täysin ilmainen. Minulle tehtiin sektio. Hoito sekä itse leikkaus olivat loistavia. Eikä todellakaan itse vaihdettu lakanoita vaan ”palvelua” sai todella paljon. Asun maassa, jossa ei kuitenkaan ole mitään sosiaaliturvaa eikä muita etuja.
Tämä ei ole mikään puheenvuoro suomea vastaan vaan lähinnä herätys, että ei ihmisten tarvitse olla mitenkään kiitollisia siitä terveydenhuollosta, kyllä sen kuuluukin toimia ja olla ilmainen (ilman mitään maksuja), kerran on korkea verotus. Sitä saa ja pitääkin vaatia. Sama koskee päivähoitoa. Ilmainen päivähoito on lähinnä sääntö eikä poikkeus EUssa. En itsekään maksa päivähoidosta mitään.
Asuisin mielelläni Suomessa, jos uramahdollisuudet olisivat yhtä hyvät. Ja jos voisin tarjota perheelleni saman elintason, mutta ainakaan toistaiseksi se ei ole mahdollista. Suomesta kuitenkin kaipaan monta asiaa, pääasiassa luontoa. Seuraan Suomen asioita todella tarkkaan päivittäin ja tekisi mieli usein jotenkin ”herätellä” ihmisiä, jotka luulevat että se ilmainen koulutus, terveydenhuolto ja päiväkoti ovat jotenkin erityisiä juttuja vaikka samat asiat ovat tarjolla lähes jokaisessa EU maassa. Myös näissä surkeimmissa, kuten asuinmaassani.
Mekin muutettiin uran takia Suomesta toiseen EU-maahan. Palkka nousi aika paljonkin (netto nyt noin 120000€ vuodessa), mutta paljon palkkaa tärkeämpää oli mielekäs työ, jota ei ollut Suomessa tarjolla. Olemme nyt asuneet neljässä unionimaassa (kaikki rikkaita, vanhoja jäsenmaita) ja kyllä niissä kaikissa on ollut paljon hyvää, vaikka toki paljon huonoakin. Pienten lasten päivähoito on kaikkialla ollut ihan älyttömän kallista Suomeen verrattuna, mutta muuten erot hyvinvointipalveluissa aika maltillisia.
Yhteiskunta muuten ja työkulttuuri erityisesti vaikuttaa suomalaisesta vinkkelistä tosi vanhanaikaiselta, mutta kai sitä kaikkeen tottuu. Rehellisesti en kuitenkaan ymmärrä näitä, jotka ajattelevat että asiantuntijat juoksevat pisin maailmaa palkan perässä. Voisin väittää, että jos on perhettä niin tuskinpa vain. Asiantuntijan palkalla elää hyvää elämää Suomessa erityisesti jos perheessä on kaksi aikuista tienaamassa. Ei hyvään elämään miljoonia tarvita. Jokainen muutto on, vaikka sitten työnantajan järjestämänä, ihan hirveä riuhtaisu lapsille, enkä tosiaankaan sitä parin tonnin takia tekisi. Meillä ainakin muuttaminen päättyi kun ensimmäinen lapsi tuli kouluikään.
Täällä monella kuva jostain nurkan takana odottavasta onnelasta heti kunhan vain voi karistaa koto-Suomen pölyt jaloista. Mun on vaikea nähdä kyllä missään mitään Eldoradoa. Arki on arkea kaikkialla ja Suomessa toisin kuin tosi monessa muussa paikassa työn ja vapaa-ajan välillä on upea tasapaino. Ainakin mun on vaikea keksiä mihin tarvitsen mun 10000€ kuussa kun kiinteät kulut on muutaman tonnin meidän viisihenkisellä perheellä ja puolisokin tienaa kuitenkin vajaat kolme tonnia kuussa. Alkuun ehkä kivaa, mutta lopulta tuo aika vähän lisäarvoa jos sitä vertaa vaikka Suomen 3500 + 3500 tilanteeseen, josta lähdettiin ja joka on varmaan melko normaali kahden asiantuntijan nettopalkka Suomessa (molemmilla vajaan 6000€ brutto).
Olisikin kiva kuulla miksi näissä keskusteluissa aina lähdetään liikkeelle siitä palkasta, joka lopulta jaksaa motivoida aika vähän vaikka se olisi kuinka suuri — ja ehkä juuri silloin kun se on todella suuri. Jos tienaat viisi miljoonaa vuodessa, niin lisäraha ei varmaankaan ole se syy miksi seuraavanakin vuonna menet töihin. Ulkomailla asuminen avartaa ja tarjoaa uusia näkökulmia arkeen, mutta ainakin minun on tosi vaikea motivoida muuttoa pois Suomesta sillä, että asiantuntijana minun tienistini nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraiset hakevat stipendiä, joka kattaa lukukausimaksun kokonaan tai osittain. Ja töissä käyvät opiskelujen ohessa.
USAn kanslaisille on myos tarjolla vahakorkoisia lainoja opiskeluun, naistahan ei turistibroshyyreissa kerrota. :D
Jokaisen opiskelijan vanhempien tulot syynataan yliopistossa ja melkein kaikki saavat niiden mukaan alennusta lukukausimaksuista.
Taalla pitaa olla oma-aloitteinen, mitaan ei tipu eteen niinkuin Manulle illallinen.
Suomalaisille on aina valehdeltu (1980-2020) päin naamaa, kuinka olevinaan ruhtinaalliset palkat täällä ovat! Silkkaa työnantajien ja liitojen paskapuhetta. Ostovoima kun on nolla, niin ei voi olla häävit palkatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USAn kanslaisille on myos tarjolla vahakorkoisia lainoja opiskeluun, naistahan ei turistibroshyyreissa kerrota. :D
Jokaisen opiskelijan vanhempien tulot syynataan yliopistossa ja melkein kaikki saavat niiden mukaan alennusta lukukausimaksuista.
Taalla pitaa olla oma-aloitteinen, mitaan ei tipu eteen niinkuin Manulle illallinen.
Juu, ja sitten heräsin: https://www.investopedia.com/student-loan-debt-2019-statistics-and-outl…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja korkeakoulusta valmistuneilla onkin siellä suuret velat niskassaan.
https://www.experian.com/blogs/ask-experian/state-of-student-loan-debt/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummipoika on koodarina kv pankkiiriliikkeessä Nykissä. Hän on 25-vuotias ja koulutus amk-insinööri ja vuosipalkka bonuksineen noin 400 000 dollaria. Ja se on kuulemma huonoimmasta päästä siellä. Hänen amerikkalainen vaimonsa on opettaja lastentarhassa ja tienaa noin 160 000 dollaria vuodessa.
Täällä jatkuvast kerrotaan että ansaitsee sitä/ ja / tätä. Kun teillä on siellä niitä perheitä niin antakaa ihmeessä esimerkki esim perusperheestä
1) paljonko molemmat vanhemmat tienaavat yhteensä?
2) heillä on 2 lasta ,jotka on kaksivuotiaasta saakka hoidossa ja sitten koulussa ja myöhemmin yliopistossa.
3) perhe asuu tietysti tilavassa kodissa ts. 200m2
4) oletetaan että näin on jatkunut 30 vuotta, niin kysyn miten paljon heillä on säästöjä/omaisuutta muodossa tai toisessa , ilman että ovat mitään sijoitusguruja.Siksi kysyn ,kun kaikki vaan kirjoittelee siitä kuukausipalkasta, ilmoittamatta asuntojen , autojen, terveydenhoidon, vakuutusten , opiskelujen ym ym kuluja. Näinollen voisi suhteuttaa ,että miten pajon rikkaampia he sitten loppuviimein ovat n 50-55 vuotiaina.
Eihan tuollaista vertailua voi mitenkaan tehda nain isossa maassa. Kaikki eivat asu Manhattanilla.
Senverran kirjoitin johonkin ketjuun etta tulimme maahanmuuttajina USAaan ja nyt ei ole mistaan velkaa, pankissa
2+ miljoonaa.
Sivustolla numbeo.com voi vertailla minkä tahansa kahden (kookkaamman puoleisen) kaupungin elinkustannuksia keskenään. Tässä pääpiirteittäin New Yorkin ja Helsingin hintojen erot:
Consumer Prices in New York, NY are 25.52% higher than in Helsinki (without rent)
Consumer Prices Including Rent in New York, NY are 61.37% higher than in Helsinki
Rent Prices in New York, NY are 141.46% higher than in Helsinki
Restaurant Prices in New York, NY are 10.92% higher than in Helsinki
Groceries Prices in New York, NY are 41.77% higher than in Helsinki
Local Purchasing Power in New York, NY is 34.80% higher than in Helsinki
Tämä vertailu ei toki ota huomioon sitä, että Suomessa monet asiat ovat ilmaisia tai lähes ilmaisia, jotka USA:ssa ovat maksullisia ja usein järjettömän kalliita (esim. sairaanhoitopalvelut ja korkeakoulutus).
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille on aina valehdeltu (1980-2020) päin naamaa, kuinka olevinaan ruhtinaalliset palkat täällä ovat! Silkkaa työnantajien ja liitojen paskapuhetta. Ostovoima kun on nolla, niin ei voi olla häävit palkatkaan.
Minun palkkani ei ole suuri, mutta kaikki edut ja oikeudet työntekijänä sekä työpäivien lyhyys ja lomien pituus ovat syy miksi en kadehdi lainkaan muiden maiden työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla lapsia?