Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin palkat viidennes New Yorkin palkoista??

Vierailija
05.07.2021 |

No on siellä asuminenkin kalliimpaa, mutta miten paljon siellä oikein tienaa??

Kommentit (578)

Vierailija
221/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, palkat on paremmat, mutta elämä on katastrofiin varautumista. Vakuutukset ja sairastelun kulut on huikeat. Ja esim. kolmen lapsen päivähoidot ja yliopistot maksaa hirveästi.

On tilastollisesti epätodennäköistä, että kaikki lapset käyvät collegen, jos lapsia on kolme. Ja vaikka kävisivätkin, se on aikuisten koulu, joten se maksetaan lähtökohtaisesti itse tai käydään stipendillä.

USAssa perusoletus on etta kaikki lapset kayvat lukion ja menevat sen jalkeen yliopistoon ainakin neljaksi vuodeksi.

Mista 17-18 vuotiaalla yliopistoon menijalla on tarpeeksi rahaa maksaakseen itse kaiken?

Olen nyt lukenut tata ketjua ja ihmetellyt tiedon vahyytta. Se ainakin on selvaa etta suurin osa kirjoittajista ei ole edes kaynyt turistina USAssa. Eika viitsita hakea tietoa, luullaan vaan.

Vähävaraiset hakevat stipendiä, joka kattaa lukukausimaksun kokonaan tai osittain. Ja töissä käyvät opiskelujen ohessa.

USAn kanslaisille on myos tarjolla vahakorkoisia lainoja opiskeluun, naistahan ei turistibroshyyreissa kerrota. :D

Jokaisen opiskelijan vanhempien tulot syynataan yliopistossa ja melkein kaikki saavat niiden mukaan alennusta lukukausimaksuista.

Taalla pitaa olla oma-aloitteinen, mitaan ei tipu eteen niinkuin Manulle illallinen.

Ja korkeakoulusta valmistuneilla onkin siellä suuret velat niskassaan.

https://www.experian.com/blogs/ask-experian/state-of-student-loan-debt/

Average debt: $37,500. tuo on pian maksettu. Maksuajat ovat myos pitkia, kaikki ei ole ihan niinkuin ensikatsomalla nayttaa.

Vierailija
222/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kolminkertaistanut nettopalkkani ihan muuttamalla KeskiEurooppaan. Lomaa kuukausi vuodessa ja suomea huomattavasti paremmat julkiset palvelut. Propaganda suomen ylivoimaisuudesta on ihan uskomatonta. Dinkkuna ei tarvitse onneksi päivähoidon hintaa miettiä, mutta senkään mukaan ottaminen ei eroa paljon muuttaisi, suunnilleen kolminkertaisesta 2.8 kertaiseksi. Säästöön jää joka kuukausi noin 6000e... Töistä voin jäädä pois viimeistään 45 vuotiaana.

Sveitsiin? Olen nähnyt työn puolesta Saksan ja Ranskan laskennallisia tuntihintoja eikä ne kyllä poikkea Suomesta kuin max. 10 %, kun puhutaan vastaavista tehtävistä. Tosin noista tiedoista ei näy palkan osuutta kokonaishinnasta. Työtehtävät ovat tavallisia asiantuntija ym. hommia eikä sellaisia joihin haetaan headhunterin avulla sitä ainoata saatavilla osaajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivustolla numbeo.com voi vertailla minkä tahansa kahden (kookkaamman puoleisen) kaupungin elinkustannuksia keskenään. Tässä pääpiirteittäin New Yorkin ja Helsingin hintojen erot:

Consumer Prices in New York, NY are 25.52% higher than in Helsinki (without rent)

Consumer Prices Including Rent in New York, NY are 61.37% higher than in Helsinki

Rent Prices in New York, NY are 141.46% higher than in Helsinki

Restaurant Prices in New York, NY are 10.92% higher than in Helsinki

Groceries Prices in New York, NY are 41.77% higher than in Helsinki

Local Purchasing Power in New York, NY is 34.80% higher than in Helsinki

Tämä vertailu ei toki ota huomioon sitä, että Suomessa monet asiat ovat ilmaisia tai lähes ilmaisia, jotka USA:ssa ovat maksullisia ja usein järjettömän kalliita (esim. sairaanhoitopalvelut ja korkeakoulutus).

Joku paiva sitten palstalla keskusteltiin juustonaksuista ihan kuvan kanssa. Pieni 200+gr. pussi maksoi Suomessa 6.90 euroa, suurempi, yli 300 gr. pussi USAssa alle nelja dollaria. En sitten tieda mista nuo yllaolevat luvut on vedetty mutta oma kokemukseni on erilainen.

Vierailija
224/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, palkat on paremmat, mutta elämä on katastrofiin varautumista. Vakuutukset ja sairastelun kulut on huikeat. Ja esim. kolmen lapsen päivähoidot ja yliopistot maksaa hirveästi.

On tilastollisesti epätodennäköistä, että kaikki lapset käyvät collegen, jos lapsia on kolme. Ja vaikka kävisivätkin, se on aikuisten koulu, joten se maksetaan lähtökohtaisesti itse tai käydään stipendillä.

USAssa perusoletus on etta kaikki lapset kayvat lukion ja menevat sen jalkeen yliopistoon ainakin neljaksi vuodeksi.

Mista 17-18 vuotiaalla yliopistoon menijalla on tarpeeksi rahaa maksaakseen itse kaiken?

Olen nyt lukenut tata ketjua ja ihmetellyt tiedon vahyytta. Se ainakin on selvaa etta suurin osa kirjoittajista ei ole edes kaynyt turistina USAssa. Eika viitsita hakea tietoa, luullaan vaan.

Ja aina hämmästyttää tomppelit, jotka ei saa skandeja päälle vaikka ne saa päälle mihin tahansa näppikseen. Ei nähtävästi vaan viitsitä hakea tietoa, luullaan vaan.

Vierailija
225/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin tuon uutisen myös. Jenkki ihmetteli suomalaisten huonoja palkkoja, noin viisi kertaa huonompia kuin heillä jenkeissä.

Totesin, että saisinpa saman systeemin Suomeen kuin jenkeissä. Hoitaisin itse terveydenhuollon menot ja lasten koulutukset. Ensimmäiseen ei ole tähän mennessä mennyt paljonkaan, synnytykset kalleimmat tähän saakka. Lasten koulutukseen olisi mennyt pitkä penni, mutta kyllähän tuollaisisita palkoista on varaa laittaa sivuun iso summa joka kuukaisi. Veroja ei paljon tarvitsisi maksaa. Nyt maksan asuntosijoittajille asumistukena ja työttömille työttömyyskorvauksina, toki myös infrasta jne. Terveysvakuutuksen olen ottanut, koska korkeasta verotuksesta huolimatta, suomalainen julkinen terveydenhuollon taso laskee kuin lehmän häntä.

Jenkkien systeemi palvelee hyvin ihmistä, joka hoitavat asiansa hyvin. Eli kuten suurin osa suomalaisista tekee. Niin makaat kuin petaat, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, sen edestään löytää minkä taakseen jättää ja sitä saa mitä tilaa jne. Näinhän se vanha kansakin on sananlaskuissaan ajatellut.

Nykysysteemi vedättää keskituloista suomalaista veronmaksajaa oikein urakalla.

Vierailija
226/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei tajuakaan, että New Yorkissa 2000 dollarin vuokra kuukaudessa ei ole mitenkään kalleimmasta päästä vaan voi olla hyvinkin tyypillinen, jos on vähänkin paremmalla alueella.

Vierailija
227/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraiset hakevat stipendiä, joka kattaa lukukausimaksun kokonaan tai osittain. Ja töissä käyvät opiskelujen ohessa.

USAn kanslaisille on myos tarjolla vahakorkoisia lainoja opiskeluun, naistahan ei turistibroshyyreissa kerrota. :D

Jokaisen opiskelijan vanhempien tulot syynataan yliopistossa ja melkein kaikki saavat niiden mukaan alennusta lukukausimaksuista.

Taalla pitaa olla oma-aloitteinen, mitaan ei tipu eteen niinkuin Manulle illallinen.

Average debt: $37,500. tuo on pian maksettu. Maksuajat ovat myos pitkia, kaikki ei ole ihan niinkuin ensikatsomalla nayttaa.

Keskiarvoksi tuo on huikea. Monella ei ole lainaa lainkaan, ja samoin monella on lainaa tuplasti tuo summa.

Vierailija
228/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös itse asunut amerikassa sen verran kauan, että olen nähnyt vähän syvemmälle sikäläiseen systeemiin. Kun rahasta ja toimeentulosta puhutaan, kiteyttäisin asiaa seuraavasti:

Yhdysvallat on maailman paras maa asua jos olet hyvätuloinen tai muuten vain rikas. Mutta jos olet pienituloinen/köyhä, elämä siellä on erittäin kovaa. Suomessa varallisuuden tuoma bonus elämänlaatuun ei ole läheskään yhtä voimakas kuin jenkeissä, johtuen sosialistisesta yhteiskunnastamme. Täällä kaikista pidetään jossain määrin huolta ja annetaan kaikille jokseenkin samat eväät pärjätä elämässä. Tämä näkyy mm. tässä kuuluissassa "maailman onnellisin kansa" -tutkimuksessa pärjäämisessä.

Toisaalta amerikan yhdysvallat on oikeasti mahdollisuuksien maa, toisin kuin Suomi, johtuen jälleen kerran sosialistisesta yhteiskunnastamme (ts. tasapäistämisestä). Tämän kertoo esimerkiksi se, että Yhdysvalloissa peräti 6 % väestöstä on miljonäärejä(!), rikkaassa Suomessa sama luku on vain noin yksi prosentti. Amerikkalaisista miljonääreistä ainoastaan 10 % on perinyt rikkautensa, eli 90 % on luonut miljoonaomaisuutensa ihan itse.

Köyhiä molemmissa maissa on suurinpiirtein samanverran, noin 15 %.

Vierailija
229/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kommunistivaltio, Amerikka vapaa ja siellä voi rikastua. Ihmettelen aina tätä, että Suomessa ilmainen terveydenhuolto, ei se mitään ilmaista ole, työssäkäyvä maksaa veroja joka kuukausi joten ilmaisesta terveydenhoidosta ei voine puhua. Sitten tämä ilmainen korkeakoulutus, miksi Suomessa on ilmainen korkeakoulutus, siksi että ihmiset JOUTUVAT maksamaan veroja. Haluaisin Suomeen mallin missä ihmiset maksavat itse omat menonsa koulutuksesta lähtien. SUOMESSA MIKÄÄN EI OLE ILMAISTA, JOKU SEN MAKSAA, SEN MAKSAT SINÄ VERONMAKSAJA.

Vierailija
230/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajuakaan, että New Yorkissa 2000 dollarin vuokra kuukaudessa ei ole mitenkään kalleimmasta päästä vaan voi olla hyvinkin tyypillinen, jos on vähänkin paremmalla alueella.

Pieni asunto Manhattanilla maksaa helposti 2000 dollaria kuukaudessa. Esim. Queens on halvempaa seutua ja sieltä voi löytää kämpän alle 1000 dollarilla/kk.

Tulotaso Yhdysvalloissa ei kuitenkaan ole kummoinen. Vuonna 2019 mediaadi vuosiansio n.40 000 dollaria. New Yorkissa keskimääräinen vuosiansio n.66 000 dollaria.

Vierailija
231/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni asunto Manhattanilla maksaa helposti 2000 dollaria kuukaudessa. Esim. Queens on halvempaa seutua ja sieltä voi löytää kämpän alle 1000 dollarilla/kk.

Tulotaso Yhdysvalloissa ei kuitenkaan ole kummoinen. Vuonna 2019 mediaadi vuosiansio n.40 000 dollaria. New Yorkissa keskimääräinen vuosiansio n.66 000 dollaria.

Jaahas eipäs ollutkaan, vaan 94 126 dollaria vuodessa. New Yorkkilaisen keskimääräinen vuosiansio.

Vierailija
232/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

dlkfgdfögd kirjoitti:

Kuulin tuon uutisen myös. Jenkki ihmetteli suomalaisten huonoja palkkoja, noin viisi kertaa huonompia kuin heillä jenkeissä.

Totesin, että saisinpa saman systeemin Suomeen kuin jenkeissä. Hoitaisin itse terveydenhuollon menot ja lasten koulutukset. Ensimmäiseen ei ole tähän mennessä mennyt paljonkaan, synnytykset kalleimmat tähän saakka. Lasten koulutukseen olisi mennyt pitkä penni, mutta kyllähän tuollaisisita palkoista on varaa laittaa sivuun iso summa joka kuukaisi. Veroja ei paljon tarvitsisi maksaa. Nyt maksan asuntosijoittajille asumistukena ja työttömille työttömyyskorvauksina, toki myös infrasta jne. Terveysvakuutuksen olen ottanut, koska korkeasta verotuksesta huolimatta, suomalainen julkinen terveydenhuollon taso laskee kuin lehmän häntä.

Jenkkien systeemi palvelee hyvin ihmistä, joka hoitavat asiansa hyvin. Eli kuten suurin osa suomalaisista tekee. Niin makaat kuin petaat, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, sen edestään löytää minkä taakseen jättää ja sitä saa mitä tilaa jne. Näinhän se vanha kansakin on sananlaskuissaan ajatellut.

Nykysysteemi vedättää keskituloista suomalaista veronmaksajaa oikein urakalla.

USA:ssa saa ilmaisen terveydenhoidon köyhien sairausvakuutuksen kautta, jos elämä on riittävän perusteellisesti kuralla, ainakin lapsiperheet saavat. Tuomittuna rikollisena saat tietenkin terveydenhoidon, katon pään päälle ja lämpimät ateriat. Mutta jos olet kunnollinen perusjamppa, joka syystä tai toisesta joutuu ahdinkoon, kyyti on aika kylmää. Se, että hoidat asiasi, ei riitä, jos tuuri on huono.

Sivumennen sanottuna USA käyttää terveydenhuoltoon enemmän VEROvaroja kuin mikään toinen länsimaa. Missä se sitten näkyy, sitä en tiedä.

Vierailija
233/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kommunistivaltio, Amerikka vapaa ja siellä voi rikastua. Ihmettelen aina tätä, että Suomessa ilmainen terveydenhuolto, ei se mitään ilmaista ole, työssäkäyvä maksaa veroja joka kuukausi joten ilmaisesta terveydenhoidosta ei voine puhua. Sitten tämä ilmainen korkeakoulutus, miksi Suomessa on ilmainen korkeakoulutus, siksi että ihmiset JOUTUVAT maksamaan veroja. Haluaisin Suomeen mallin missä ihmiset maksavat itse omat menonsa koulutuksesta lähtien. SUOMESSA MIKÄÄN EI OLE ILMAISTA, JOKU SEN MAKSAA, SEN MAKSAT SINÄ VERONMAKSAJA.

Mikset siis muuta Yhdysvaltoihin?

Suomen terveydenhuoltosysteemi on muuten paitsi kansainvälisesti laadukas, myös kustannustehokas - henkeä kohden noin 3000 euroa vuodessa. Jenkkien systeemi taas on yksi maailman kalleimmista, noin 10 000 dollaria per henkilö per vuosi. Ero selittyy pitkälti sillä, että Suomessa palvelut tuotetaan pääasiassa verovaroista, Yhdysvalloissa kun taas toimii vakuutusyhtiöiden ja terveydenhoitopalvelujen muodostama duopoli, joka voi kohtuullisen vapaasti määritellä hinnat.

Ero Suomen ja Jenkkien kohdalla on myös se, että kun menet Suomessa vaikkapa ensiapuun saat hoidon ja parin kympin laskun perään. Yhdysvalloissa kun menet ensiapuun, saat apua vain jos sinulla on kyseiset hoidot kattava vakuutus/varaa maksaa itse kalliit toimenpiteet. Reseptiä et amerikassa saa sairaalasta mukaasi ennenkuin olet käynyt kassan kautta, et vaikka olisit kuoleman sairas ja lääkeresepti olisi kirjoitettu valmiiksi.

Vierailija
234/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen terveydenhuoltosysteemi on muuten paitsi kansainvälisesti laadukas, myös kustannustehokas - henkeä kohden noin 3000 euroa vuodessa. Jenkkien systeemi taas on yksi maailman kalleimmista, noin 10 000 dollaria per henkilö per vuosi. Ero selittyy pitkälti sillä, että Suomessa palvelut tuotetaan pääasiassa verovaroista, Yhdysvalloissa kun taas toimii vakuutusyhtiöiden ja terveydenhoitopalvelujen muodostama duopoli, joka voi kohtuullisen vapaasti määritellä hinnat.

Ero Suomen ja Jenkkien kohdalla on myös se, että kun menet Suomessa vaikkapa ensiapuun saat hoidon ja parin kympin laskun perään. Yhdysvalloissa kun menet ensiapuun, saat apua vain jos sinulla on kyseiset hoidot kattava vakuutus/varaa maksaa itse kalliit toimenpiteet. Reseptiä et amerikassa saa sairaalasta mukaasi ennenkuin olet käynyt kassan kautta, et vaikka olisit kuoleman sairas ja lääkeresepti olisi kirjoitettu valmiiksi.

Eli kipataanko USA:ssa kylmästi ambulanssista tien varteen, jos Visan kate ei riitä?

Vierailija
235/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aina hämmästyttää tomppelit, jotka ei saa skandeja päälle vaikka ne saa päälle mihin tahansa näppikseen. Ei nähtävästi vaan viitsitä hakea tietoa, luullaan vaan.

Kun ei yhtaan kiinnosta ruveta vaihtamaan mitaan kun jonkun 5 minuuttia silloin talloin palstaa vilkaisen. Muuten ei elamassani ole skandeille mitaan kayttoa. Koita kestaa! Adios.

Vierailija
236/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin konsulttifirmassa. Vertailin palkkaani jenkkikollegan kanssa ja yllätyin, kun palkka oli vain 2,5 kertaa oma palkkani. Meillä oli yhtä paljon työkokemusta. Sitten kävi ilmi, että heillä palkka maksetaan kaksi kertaa kuussa, joten oli juurikin tuo 5* oma palkkani.

Suomessa IT-alan palkkakehitys on ollut todella huono, palkat ovat junnanneet pitkään paikallaan, korotus on ollut esim. 20 euroa / kk.

Ja tässä vuorostaan oileaa informaatiota USA:n palkoista

https://www.glassdoor.com/Salaries/software-engineer-salary-SRCH_KO0,17…

Onko palkkasi muka viidennes tuosta?

Wikipedian tietojen mukaan keskipalkka USA:ssa on kolmanneksen enemmän kuin Suomessa, ei moninkertainen.

Softainssi en ole ,paremminkin sähköinssi, nykyisestä työstä työkokemusta alle 10v ja palkkani on hyvinkin tarkasti puolet tuosta, yksityisellä puolella tienaisin luultavasti 60% tuosta jenkkitasosta.

Vierailija
237/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kipataanko USA:ssa kylmästi ambulanssista tien varteen, jos Visan kate ei riitä?

Tottakai. Etko ole nahnyt videoita tienvarsilla uikuttavista sairaista?

Vierailija
238/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas eipäs ollutkaan, vaan 94 126 dollaria vuodessa. New Yorkkilaisen keskimääräinen vuosiansio.

Pitäisi aina katsoa ennemmin mediaania kuin keskiarvoa palkoista puhuttaessa. Mutta totuus on tietenkin se, että Yhdysvalloissa on paremmat palkat kuin Suomessa. Ei 5 kertaa paremmat, mutta ehkäpä noin 30-40 % paremmat. Hajonta jenkeissä on luonnollisesti eri suuruusluokkaa kun Suomessa, joten kyllä varmasti jossain ammatissa amerikkalaiset vetävät vähintään tuon 5-kertaisen palkan suomalaisiin saman ammatin harjoittajiin verrattuna.

Suomen palkat ovat suurinpiirtein Saksan tasoa.

Vierailija
239/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja taas. Ensiavusta ei ketaan kaannyteta pois, kaikki hoidetaan. Laittomat maahantulijat kayttavat sita omalaakarinaan ja jattavat laskut maksamatta. Mina sitten maksan nekin.

Ei taalla useimmiten mitaan resepteja saa kateen, ne lahetetaan suoraan apteekkiin. Sielta saat laakkeesi maksamalla.

Vierailija
240/578 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas häiritsee tomppelit joilla ei ole mitään lisäarvoa annettavana hyviin keskusteluihin mutta kitistään kirjoitusvirheistä yms....