Äiti myi talonsa veljelleni
ja kun minä sain asian tietää ja vaadin lakiosaani, sanoi äiti, ettei sitä minulle makseta kuin vasta hänen kuoltuaan. Veli sai kuitenkin jo nyt talon pilkkahinnalla, minä en mitään. En löydä netistä ilmaista lakimiestä, joka voisi auttaa, aina on maksullinen numero tai sitten kun soitan niin sanotaan, että jos haluan asian hoidettavan, niin se maksaa. Mistä apua - talon arvo on noin 300 000 e eli minun osuuteni siitä olisi 150 000 e, jota äiti ei nyt suostu maksamaan.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:34"]
Jos ap:n äidillä on iso omaisuus, kiinteistöjä, asuntoja,maata jne. yhden asunnon myynti ei paljon hetkauta, mutta jos tilanne on se, että äidin talo muodostaa suuren osan perintöä, eikä sen jälkeen jää jaettavaksi kuin pannulappuja kyllä tuossa tilanteessa pitäisi olla jokin keino ap:n reagoida?
[/quote]
Ei elävää ihmistä voi periä eikä perintöä (jota ei siis ole vielä olemassakaan) voi riitauttaa. Äidin kuoleman jälkeen asiaa voi sitten katsoa uudelleen ja mahdollisesti vaatia että kauppa huomioidaan perinnönjaossa. Ennen äidin kuolemaa ei ainutkaan lakimies ala asiaan reagoida mitenkään. Voihan olla että äidin oli talo pakko myydä, ehkä hänellä oli velkoja jotka piti maksaa. Myymällä talo pojalle se säilyi suvussa ja ehkä mahdollisti sen että äiti saa asua siinä edelleen. Mistäs tuon tietää. Joka tapauksessa jokainen aikuinen saa tehdä omistamalleen omaisuudelle mtä haluaa, ei sitä ole pakko säilyttää koskemattomana perinnönsaajille. Perinnönsaajat sitten jakaa mitä jää, vaikka vaan ne pannulaput.
Jos äitisi on myynyt talon alemmalla hinnalla kuin 75 % käyvästä arvosta, katsoo verottaja veljesi saaneen käyvän arvon ja kauppahinnan erotuksen lahjana. Ja tämän tosiaan verottaja selvittää ihan viran puolesta.
Jos äitisi kuolee kolmen vuoden kuluessa, erotus katsotaan osaksi perintöä. Jos äitisi ei kuole kolmen vuoden kuluessa, erotus voidaan katsoa ennakkoperinnöksi vain jos se on merkittävä.
Äidilläsi on oikeus tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Eli ihan turha palkata tässä vaiheessa lakimiestä. Jos äitisi kuolee kolmen vuoden kuluessa, niin sitten kannattaa ottaa se lakimies kehiin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:34"]
Olenko minä ainoa, jonka mielestä ap:n äiti on tehnyt moraalisesti väärin?
Taidan olla :(
[/quote]
Minusta on kyllä vielä moraalittomampaa yrittää periä elävää ihmistä. Laskea perintöosuuksia jne. Kai tavaratkin on jokaista kahvikuppia ja pannulappua myöten luetteloitu ja päätetty mikä on ap:n ja minkä veli saa. Ja niitä käydään säännöllisin väliajoin laskemassa ja tarkastamassa että perintö pysyy kunnossa eikä äiti vaan hukkaa sitä. Ja tietenkin äiti säästää eläkkeestään lisää perintöä, eihän vanha ihminen nyt enää mitään huvituksia tarvi.
olenkohan mä jotenkin sairas? vastaavassa tilanteessa en tuntisi tarvetta reagoida yhtään mitenkään. äitini saa omaisuudellaan tehdä mitä haluaa, kaupat olisi äitini ja veljeni välinen asia joka ei minulle kuulu. ap olet ahne!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2 klo 13:21"]Minun mieheni serkku myös osti kaikessa hiljaisuudessa mieheni isovanhempien talon. Mitään muuta jaettavaa ei isonvanhemmilta ole jäämässä, joten odotan mielenkiinnolla mitä aikanaan tapahtuu.
[/quote]
Siis mitä vittua mää just luin? Isovanhemmat myivät talon, saivat vastineeksi rahaa. Jos myivät pahasti alihintaan, tulee serkulle veroseuraamuksia lahjaveron muodossa. Isovanhemmat elävät vielä ja käyttävät rahat miten haluavat. Jos jotain jää molempien kuoleman jälkeen, se jää perinnöksi! Ihmeellistä että vanhukset eivät esimerkiksi saisi myydä omakotitaloa ja muuttaa pienempään kun miniä kyttää PERINTÖÄ VAIKKA KUMMATKIN OVAT VIELÄ HENGISSÄ.
Onneksi sinä ap voit hoitaa vanhaa äitiäsi nöyrästi sitten kun se aika koittaa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:07"]ja kun minä sain asian tietää ja vaadin lakiosaani, sanoi äiti, ettei sitä minulle makseta kuin vasta hänen kuoltuaan. Veli sai kuitenkin jo nyt talon pilkkahinnalla, minä en mitään. En löydä netistä ilmaista lakimiestä, joka voisi auttaa, aina on maksullinen numero tai sitten kun soitan niin sanotaan, että jos haluan asian hoidettavan, niin se maksaa. Mistä apua - talon arvo on noin 300 000 e eli minun osuuteni siitä olisi 150 000 e, jota äiti ei nyt suostu maksamaan.
[/quote]
Ei äidin sulle mitään tarvi maksas, mutta jos tuo hinta on alle käypän arvon(muistaskseni 70z%) sitten verottaja kiinistuu. Kai he ottivat kirjalisen arvion hinnasta välittäjältä?
Et voi saada "lakiosaa" ennen kuin äitisi on kuollut,. Ei elävää voi periä...
Ja äitisi saa tehdä omaisuudellaan mitä tahtoo ELÄESSÄÄN joten et voi tahdä mitään muuta kuin niellä kiukkusi.
Verottaja on ainoa joka tuohon voi jotain ehkä sanoa....
No, varmasti korpeaa, mutta et sä mitään voi nyt vaatia...
Äitisi myi talon, ei antanut ennakkoperintöä. Mikä esti sinua tekemästä myös tarjousta? Talo kuuluu äitisi ollessa elossa vain hänelle ja hän saa tehdä mitä lystää sille vai oliko kyseessä omistus, jossa on mukana esim. jakamattoman kuolinpesän osuus? Äitisi ollessa elossa ja täysivaltainen, sinulla ei ole oikeutta hänen omaisuuteensa.
Onkohan alempi hinta sitten veljellesi ennakkoperintöä, joka otettaisiin huomioon sitten kun äidistäsi aika jättää?
Äidilläsi on täysi oikeus myydä tai lahjoittaa omaisuuttaan eläessään kenelle haluaa. Ei siinä mitään lakiosia ole, niitä on vasta perinnönjaossa. Jos kauppa on ollut alihintainen, verottaja saattaa määrätä siitä lahjaveron, mutta sekään asia ei kuulu sinulle millään tavalla. Ole hyvä, tässä sait ihan ilmaista apua ja säästit asianajajan palkkion.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:11"]
No, varmasti korpeaa, mutta et sä mitään voi nyt vaatia...
[/quote] kyllä vain voi, noin suuri hinnanalennus voidaan tulkita ennakkoperinnöksi josta tulee tehdä asianmukaiset paperit ja joka tulee liittää äidin testamenttiin. Äidin kuoltua se luetaan veljen osuuteen. Mutta just nyt kun äiti on vielä elossa, ap ei voi saada mitään, se on totta.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:13"]
Äitisi myi talon, ei antanut ennakkoperintöä. Mikä esti sinua tekemästä myös tarjousta? Talo kuuluu äitisi ollessa elossa vain hänelle ja hän saa tehdä mitä lystää sille vai oliko kyseessä omistus, jossa on mukana esim. jakamattoman kuolinpesän osuus? Äitisi ollessa elossa ja täysivaltainen, sinulla ei ole oikeutta hänen omaisuuteensa.
[/quote]
Tällaisten filunkikauppojen luonteeseen kuuluu, että niistä ollaan hys-hys. Äiti ei taatusti ole laittanut taloa mitenkään virallisesti myyntiin, vaan juttu on sovittu näiden kahden osapuolen välillä.
Ihan pilkkahintaan ei saa myydä, silloin se katsotaan joko osittain lahjoitukseksi tai ennakkoperinnöksi. Soita oikeusaputoimistoon. Ne ovat vähävaraisia varten.
Tiedoksi aloittajalle: palkkaa lakimies. Se toki maksaa, mutta kannattaa. Jos olet pienituloinen, varaa aika kunnan oikeusaputoimistoon. Ihmeellistä ajattelua aloittajalta, mistään ei haluta maksaa mutta itse ollaan vinkumassa perintöä elävältä vanhemmalta....
Yleensähän se asunto on suurin osa perintöä, eli tässä ei taida jäädä juuri mitään jaettavaksi...
Onkohan alempi hinta sitten veljellesi ennakkoperintöä, joka otettaisiin huomioon sitten kun äidistäsi aika jättää?
[/quote]
Jos myyntihinta on huomattavasti markkinahintaa alhaisempi (en nyt muista, missä tarkka raja meni, mutta sen saisi varmasti googlettamalla selville), katsotaan asunnon ostajan saaneen myyjältä lahjan, ja itse asiassa tämä lahja kuuluu lahjaverotuksen piiriin. Lapsille annetut lahjat katsotaan tosiaan ennakkoperinnöksi ja otetaan huomioon lopullisessa perinnönjaossa.
Toisaalta niin kuin täällä on viime päivinä keskustelussa tullutkin esille, kahden lapsen perheessä yhden lapsen lakiosuus ei ole puolet vanhemman koko omaisuudesta. Lasten lakiosuus on yhteensä puolet omaisuudesta, toisen puoliskon vanhempi saa testamentata kenelle ikinä haluaa eikä siinä kenelläkään ole nokan koputtamista noin juridisessa mielessä. Eli jos on kyse 300 000 euron talosta, lasten lakiosuus on 150 000 euroa ja ap:n osuus siitä (olettaen, että heitä on kaksi lasta) on 75 000 euroa. Halutessaan äiti voi testamentata loput 150 000 vaikka sille veljelle, jolloin veli saisi yhteensä 225 000 euroa ja ap 75 000 euroa. Ei ehkä reilua mutta täysin laillista.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 10:16"]
[/quote]
Tällaisten filunkikauppojen luonteeseen kuuluu, että niistä ollaan hys-hys. Äiti ei taatusti ole laittanut taloa mitenkään virallisesti myyntiin, vaan juttu on sovittu näiden kahden osapuolen välillä.
[/quote]
Talo ei ehkä ole ollut virallisesti myynnissä, mutta kun kiinteistö vaihtaa omaisuutta, niin kyllä siitä monestakin syystä on laadittava jos jonkinlaista asiakirjaa ja laitettava mustaa valkoiselle.
Voipi ihminen toki tehdä esim. äiti kaupan, mutta käypä todellinen arvo lisätään muuhun omaisuuteen ja sitten jaetaan. Ja käypä hinta on oltva väh. 75% todellisesta arvosta ja mikä jää tämän alle tulee lahjavero.