Miksi ylipaino on nykyään uusi normaali?
THL kertoo seuraavaa:
"Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava."
Kysymys kuuluu miten ja milloin tästä tuli uusi normaali? Ja ja jos kuulut ylläoleviin, niin miten kilot kertyivät tai lähtivät kertymään?
Kommentit (134)
Jotta saisit floodattua aaveen näillä läskiviha-aloituksillasi?
Vierailija kirjoitti:
Akoille maistuu viinit ja suklaa.
Ja miehille olut ja rasvainen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tykkään enemmän oluesta ja konjakista, ja kesällä syön suklaan sijaan mieluummin suolaista. Sipsejäkin, joskus, mutta yleensä ihan vaan ruokaa.
Ihmiset keksivät kaikenlaisia syitä, joiden takia laihduttaminen ei mitenkään onnistu. Mieluiten sellaisia syitä, joihin itse ei voi vaikuttaa.
Ja sitten on näitä neuvojia, joiden mielestä joku 160 cm / 90 kg ei kuulemma laihdu siksi, että syö liian vähän. Se on se säästöliekki, nähkääs.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset keksivät kaikenlaisia syitä, joiden takia laihduttaminen ei mitenkään onnistu. Mieluiten sellaisia syitä, joihin itse ei voi vaikuttaa.
Ja sitten on näitä neuvojia, joiden mielestä joku 160 cm / 90 kg ei kuulemma laihdu siksi, että syö liian vähän. Se on se säästöliekki, nähkääs.
No siis noin 95 pros dieeteistä epäonnistuu, joku heti tai kilot tulee takaisin.
Miten suurin osa koittaa pudottaa painoa? Väliaikaisilla dieteillä, vaikka ne eivät ole kestävä tapa pudottaa painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edelleen luullaan, että rasva on ruokavalion ongelmana. Voin kertoa, että se on sokeri ja hiilihydraatit. Mutta ette usko, kun se ei lue iltapaskoissa eikä hesarissa. Olkaa siis läskejä sitten.
Sanoisin, että sokeri on se turmio. Hiilihydraatitkaan ei pelkästään ole paha, mutta sokeri on myrkkyä. Sen käyttö vaan lisääntyy.
"Vuonna 1830 maailmassa oli yli miljardi ihmistä ja sokeria tuotettiin 800 000 tonnia vuodessa. Seuraavan vuosisadan alussa tuotanto oli jo 8 miljoonaa tonnia. Makeilun vauhti sen jälkeen ei ole kuin kiihtynyt, melkein eksponentiaalisella tavalla: vuonna 1970 meitä oli 4 miljardia ja kulutimme sokeria 80 miljoonaa tonnia, tänään jotakuinkin 120 miljoonaa tonnia."
Sokeri laittaa kaiken kropassa sekaisin. Se on huumetta johin jotkut jää koukkuun eikä pääse irti. Lihovat ja lihovat vaan ja ovat onnettomia (paitsi sen hetken kun saat sokeria suuhunsa).
Sokeria syödään, liikaa, se lihottaa kyllä kyllä.
Mutta ei ole mitään näyttöä, päinvastoin, että se aiheuttaa riippuvuutta.
Se tutkimus, johon tämä yleinen harhaluulo perustuu, on tehty hiirillä.
Kuinka te jaksatte päivät pääksytysten pohtia muiden ihmisten painoja?
Vierailija kirjoitti:
Niin kirjoitti:
Kehopositiivisuusaktivistit ovat siis ainakin yhdessä asiassa väärässä : he eivät ole vähemmistö. Vaan tuon % luvun mukaan maamme enemmistö. Jos ylipainosta puhutaan.
Ei ihme, että laihana saa kuulla aina vaan enemmän pään aukomista. Enemmistöllä kun tuppaa olemaan tapana alkaa sortamaan vähemmistöä.
Tälläkin palstalla jaotellaan ihmiset kahteen ryhmään: ylipainoisiin, jotka nauttivat elämästä, sekä normaalipainoisiin, jotka kärsivät, kun "joutuvat" katsomaan, mitä suuhun laittavat sekä treenaamaan kroppa hiessä. Itse lihaksikkaana naisena en sen kummemmin seuraa syömisiäni muuten kuin että yritän saada tarpeeksi rakennusaineita eli proteiinia ja hiilareita. Rakastan kasviksia ja hedelmiä. Suklaata syön päivittäin, mutta se jää yleensä yhteen, max. kahteen riviin. Ei elämäni ole millään tavalla kärsimystä. Nautin liikunnasta, mutta ei se ole hampaat irvessä tekemistä. Tunnen onnistuvani, kun rautaa nouseekin aiempaa enemmän. Proteiinivanukkaita ym. tutkin tarkkaan. Joskus sellaisen voi syödä, mutta se on oikeasti herkku: monet tuon tyyppiset valmiit tuotteet sisältävät paljon sokeria. Kun 80-90 % syömisistä on kunnossa, se 10-20 % voi olla niitä "huonompia" valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Arkiliikunnan puute. Jos sitä ei ole niin pitää vapaa ajalla treenata eikä kaikilla ole siihen aikaa tai edes halua. Olen huomannut että hoikka kroppa kyllä herättää nykyään kateutta kun niin moni on ylipainoinen. Lisäksi makean syömistä joka päivä pidetään normaalina. Töissä kahvihuoneet ovat täynnä herkkuja. Jos niistä kieltäytyy niin pidetään outona..
Liikunnalla on tosi pieni osuus kalorinkulutuksessa. Kyllä kyse on siitä, mitä ihminen suuhunsa lappaa.
Minua ihmetyttää miten niin monella voi olla niin paljon rahaa, että voi syödä lihoakseen.
Ei minulla keskituloisella ole. Pakko säännöstellä syömistä kyllä, jos meinaa saada palkan riittämään.
Mielenkiintoinen aihe ja pistää kyllä kaduilla silmään, miten läskejä suomalaiset ovat! Ihan kamalan näköistä, eipä paljon normaalipainoisia enää näe.
Mun mielestä yksi syy on se, että jos vaatteet kiristää, niin ostetaan vaan isompia - sen sijaan, että vähennettäisiin rasvaista ja sokerista ruokaa, lisättäisiin vihannesten ja hedelmien osuutta ja liikuttaisiin esim. kävellen tai pyörällä vähän enemmän kuin ennen.
katselkaa videokuvaa jostain 90 luvulta,ja sitten tätä vuotta.
Ei auta selitykset mistään lääkkeistä,ferritiineistä,stressistä,kilpparista...
Yhteiskunta muuttunut helpompaan suuntaan ja ihmiset haluaa nopeaa nautintoa,ruokaa yms.
Lihavuusbuumin takia normaalipainoisen on tosi vaikeaa löytää istuvia vaatteita, kun lihaville on kaupat täynnä riemunkirjavia jättirättejä
Vain läskeillä. Normaalipainoiselle läskit on vastenmieliset.
Itse en aiemmin ole muiden kiloja niin seurannut, ja kun työpaikalla normaalipainoinen on enemmistössä ja vapaa-ajalla olen lähinnä liikuntaharrastuksissa, joissa ihmiset ovat hoikkia ja hyväkuntoisia, niin en ole edes tajunnut kuinka isoja ihmiset nykyään ovat. Viime viikolla olin lomamatkalla kotimaassa ja tuli sitten huomattua tämä asia. Hotellien aamupaloilla sitä ei voinut olla huomaamatta ja sitä myöten tuli seurattua ihmisiä enemmän myös ihan kadulla, kauppakeskuksissa, rannoilla. Toden totta, normaalipainoisen näköiset olivat pahasti vähemmistössä. Perheet isoista pienimpiin isokokoisia. Surullisen näköistä. Mahtaako nämä ihmiset oikeasti voida hyvin?
Normaalipainon skaalaa on jo laajennettu alaspäin. Yhtä hyvin voisi ylöspäinkin pari pykälää.
Kun miettii, mistä se BMI alunperin tuli.
Vierailija kirjoitti:
katselkaa videokuvaa jostain 90 luvulta,ja sitten tätä vuotta.
Ei auta selitykset mistään lääkkeistä,ferritiineistä,stressistä,kilpparista...
Yhteiskunta muuttunut helpompaan suuntaan ja ihmiset haluaa nopeaa nautintoa,ruokaa yms.
Just tämä, muutos julkisilla paikoilla on merkittävä, suomalaiset ovat paisuneet kuin pullataikina.
Yli 65-vuotiailla painoindeksi voi olla kohtuullisesti yli 25, ilman että sairauksien vaara suurenee. Heillä terveen painon alue on painoindeksi 23 -29.
eikö ap:n sitten pitäisi olla entistä omahyväisempi kerta muut on häntä entistä lihavempia?
sehän se tänkin ketjun pointti oli taas.. taas kerran..