Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipaino on nykyään uusi normaali?

Miksi.
04.07.2021 |

THL kertoo seuraavaa:

"Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava."

Kysymys kuuluu miten ja milloin tästä tuli uusi normaali? Ja ja jos kuulut ylläoleviin, niin miten kilot kertyivät tai lähtivät kertymään?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on huono mittari, koska myös paljon treenaava voi olla ylipainoinen. Itsekin olen aina ollut ylipainon puolella. Nuorena siksi, että treenasin ja nyt keski-iän kynnyksellä siksi, että lihas on vaihtunut läskiin.

Ääriesimerkkinä joku Bull Mentulakin on aivan varmasti ylipainoinen, vaikkei olekaan lihava.

Sen sijaan tuo vyötärölihavien määrä on pöyristyttävä. Ja vyötärölihava voi olla, vaikka paino olisi vielä normaalin puolella. Välillä aina näkee sellaisia ihmisiä, joilla on tikku jalat ja kädet, mutta keskikeho kauhea pallo. Sellainen Masi Pallopää - ruumiinrakenne.

Vierailija
62/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on huono mittari, koska myös paljon treenaava voi olla ylipainoinen. Itsekin olen aina ollut ylipainon puolella. Nuorena siksi, että treenasin ja nyt keski-iän kynnyksellä siksi, että lihas on vaihtunut läskiin.

Ääriesimerkkinä joku Bull Mentulakin on aivan varmasti ylipainoinen, vaikkei olekaan lihava.

Sen sijaan tuo vyötärölihavien määrä on pöyristyttävä. Ja vyötärölihava voi olla, vaikka paino olisi vielä normaalin puolella. Välillä aina näkee sellaisia ihmisiä, joilla on tikku jalat ja kädet, mutta keskikeho kauhea pallo. Sellainen Masi Pallopää - ruumiinrakenne.

Laitas googlen kuvahakuun roid gut bull mentula. On sillä Mentulalla melkoinen maha ollut sen takia se ei kisoissa pärjänny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun edelleen luullaan, että rasva on ruokavalion ongelmana. Voin kertoa, että se on sokeri ja hiilihydraatit. Mutta ette usko, kun se ei lue iltapaskoissa eikä hesarissa. Olkaa siis läskejä sitten.

Sanoisin, että sokeri on se turmio. Hiilihydraatitkaan ei pelkästään ole paha, mutta sokeri on myrkkyä. Sen käyttö vaan lisääntyy.

"Vuonna 1830 maailmassa oli yli miljardi ihmistä ja sokeria tuotettiin 800 000 tonnia vuodessa. Seuraavan vuosisadan alussa tuotanto oli jo 8 miljoonaa tonnia. Makeilun vauhti sen jälkeen ei ole kuin kiihtynyt, melkein eksponentiaalisella tavalla: vuonna 1970 meitä oli 4 miljardia ja kulutimme sokeria 80 miljoonaa tonnia, tänään jotakuinkin 120 miljoonaa tonnia."

Sokeri laittaa kaiken kropassa sekaisin. Se on huumetta johin jotkut jää koukkuun eikä pääse irti. Lihovat ja lihovat vaan ja ovat onnettomia (paitsi sen hetken kun saat sokeria suuhunsa).

Vierailija
64/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkiliikunnan puute. Jos sitä ei ole niin pitää vapaa ajalla treenata eikä kaikilla ole siihen aikaa tai edes halua. Olen huomannut että hoikka kroppa kyllä herättää nykyään kateutta kun niin moni on ylipainoinen. Lisäksi makean syömistä joka päivä pidetään normaalina. Töissä kahvihuoneet ovat täynnä herkkuja. Jos niistä kieltäytyy niin pidetään outona..

Vierailija
65/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on ylivoimaa, jos joku hintelä kaveri hyökkää puskista. No ei vaan, kyllä ihmiset laihduttavatkin vähitellen, joten ei paniikkia.

Vierailija
66/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun edelleen luullaan, että rasva on ruokavalion ongelmana. Voin kertoa, että se on sokeri ja hiilihydraatit. Mutta ette usko, kun se ei lue iltapaskoissa eikä hesarissa. Olkaa siis läskejä sitten.

Sanoisin, että sokeri on se turmio. Hiilihydraatitkaan ei pelkästään ole paha, mutta sokeri on myrkkyä. Sen käyttö vaan lisääntyy.

"Vuonna 1830 maailmassa oli yli miljardi ihmistä ja sokeria tuotettiin 800 000 tonnia vuodessa. Seuraavan vuosisadan alussa tuotanto oli jo 8 miljoonaa tonnia. Makeilun vauhti sen jälkeen ei ole kuin kiihtynyt, melkein eksponentiaalisella tavalla: vuonna 1970 meitä oli 4 miljardia ja kulutimme sokeria 80 miljoonaa tonnia, tänään jotakuinkin 120 miljoonaa tonnia."

Sokeri laittaa kaiken kropassa sekaisin. Se on huumetta johin jotkut jää koukkuun eikä pääse irti. Lihovat ja lihovat vaan ja ovat onnettomia (paitsi sen hetken kun saat sokeria suuhunsa).

Ärsyttää kun sokeria lisätään niin moneen syötävään. Nyt kun olen lopettanut valkoisen sokerin käytön niin aikamoinen väistely on kaupassa kun lukee tuoteselosteita. Miksi esim jogurttiin on pakko laittaa niin hitokseen sokeria? 1 desi litraa kohden on aivan liikaa.

Onko tarkoitus saada ihmiset huumaantumaan ja haluamaan tuotetta lisää?

Vierailija
67/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekaan, se on läskien fantasia tehdä läskistä normaalia. Oikeasti normaalipainoiset nauraa läskeille.

Vierailija
68/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalle suuntautuvan ajatustavan mukaan ihmisiltä ei voi vaatia ryhdikkyyttä, vaivannäköä ja edes jonkinlaista asioiden tekemistä itsensä eteen, joten ylensyönti, tulijoiden aiheuttamat ongelmat ja kaikki muu vastaava on määriteltävä uudeksi normaaliksi johon muiden on sopeuduttava ja jonka aiheuttamia ongelmia muiden on makseltava verojen muodossa.

Vierailija
69/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilot lähtivät kertymään kun masennuin pahasti, lääkitys lisäsi ruokahalua ja erityisesti makeanhimoa, kun taas sairaus aiheutti sen että ei ollut mitään halua liikuntaan tai mitenkään itsestään huolen pitämiseen.

Nyt olen hyvässä hoitotasapainossa, elämä rullaa, olen hyvässä kunnossa (kävely, pyöräily, uinti, lihasvoima, jne.), mutta kilot on edelleen mukana. Ne on mun kehon mielestä nyt se normaali olotila. Kolesteroliarvot on matalat, sokeriarvot pysyy kurissa ilman lääkitystä, verenpainetta oli jo ennen kilojen kertymistä niin en laske sitä niiden syyksi.

Eli tuskin saan laihdutettua, mutta ei toisaalta terveyden vuoksi tarvitsekaan.

177 cm, 120 kg

Vierailija
70/134 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan todistettu.

Länsimaissa nautittujen kalorien määrä on kasvanut, ja eniten on kasvanut sokerin osuus.

Kuinka yllättäen ihmisten paino on noussut samassa tahdissa.

Vierailija
71/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkiliikunnan puute. Jos sitä ei ole niin pitää vapaa ajalla treenata eikä kaikilla ole siihen aikaa tai edes halua. Olen huomannut että hoikka kroppa kyllä herättää nykyään kateutta kun niin moni on ylipainoinen. Lisäksi makean syömistä joka päivä pidetään normaalina. Töissä kahvihuoneet ovat täynnä herkkuja. Jos niistä kieltäytyy niin pidetään outona..

Katukuvaa kun katsoo, niin harvoin näkee normaalipainoisia ihmisiä! Lähes jokaisella vastaantulevalla on paksut jalat ja kädet, vyötäröllä makkaraa, kaksoisleuka jne Me ei enää tunnisteta, miltä normaalipainoinen ihminen näyttää!

Vierailija
72/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että syödään liikaa sitä mitä ikinä syödäänkään. Itse olen syönyt aikaisemmin kaikkea paskaa, juuri tätä viestiä kirjoittaessakin oikeastaan syön pullaa, mutta en en lihoa koska en syö liikaa.

Ja olen ollut kyllä ennen lihavampi ja sen huomaa heti kun syö paljon siitä että paino kasvaa. Tämä siis niille jotka luulevat, että olen joku spesiaalitapaus joka ei lihoa vaikka söisi, tai että huono ruokavalio lihottaa, eikä se, että syödään liikaa.

Vierailija
73/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin aamupalaksi rahkan ja välipala keksin

Sit ootan 3-4 ennen kuin syön taas pienen välipalan näin viikonloppuna.

Myöhemmin sit oikea ruoka ja illalla voi vähän Herkutellakin

Kuhan ei oo koko ajan tylsyyteensä jääkaapilla..

On mulla Nytki vähän nälkä mut ei tähän kuole. painoa 88kg ja pituus 179cm mies siis

Ollut viimeiset 7v paino välillä 85-90kg

En vaan anna sen mennä yli 90kg

Pudotan herkut pois pariksi viikkoa ja pienennän annoksia

Muuten kyllä kaikki herkut uppoais koko ajan

Vierailija
74/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavuudenhalu ja laiskuus.

Ei ole mitään tekemistä näiden kanssa. Yhteiskunta on vain rakennettu siten luonnottomaksi, että siihen huonosti sopeutuneet ihmiset alkavat lihota. Kukaan ei olisi lihava, jos aamulla ensimmäinen tehtävä olisi lähteä etsimään ruokaa ja vettä savannilta tai viidakosta, mikä on ihmisen normaalitila. Siihen kaikki ihmiset ovat sopeutuneita.

Vierailija
75/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hiilihydraatitkaan mikään ongelma, vaan prosessoidut hiilihydraatit, aivan kuten prosessoidut lihatuotteetkin. Liika proteiini on myös ongelma. Paras ruokavalio koostuu enimmäkseen hyvistä hiilareista ja rasvoista.

Vierailija
76/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden jälkeen olen aivan poikki ja saan iloa, lohtua ja mielihyvää vain syömisestä. En oikeastaan mistään muusta. Siksi ylipaino.

Jo lapsuudessa vanhemmat opettivat, että ruoka ja herkut ovat päivän tai viikon kohokohta. En voi syyttää vanhempiani, mutta tuo ajatustapa on jäänyt vahvasti.

Toisaalta, miksi niin monia kiinnostaa muiden ihmisten ulkonäkö? Jokainen voisi keskittyä omaan vyötäröönsä. Hoikka ihminen voi alkoholilla, liikkumattomuudella, auringontolla, huumeilla yms. tuhota terveyttään ja se ei inspiroi jatkuvaa avautumista ja valitusta. Ylipainoisten ulkonäkö on se mikä ei miellytä, mutta eivät lihavat ole muille velkaa olla viehättäviä. Minä ainakin valitsen suklaalevyn yli satunnaisen ihmisen viehätyksen. En edes haluaisi elämääni ihmistä, joka takertuisi vyötärönympärykseeni.

Vierailija
77/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkujen himo ja etätyö. Korona sulki sen aikaisen kuntosalin. Kesän jälkeen tarkoitus aloittaa uusiksi

Vierailija
78/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tupakka ja nuuska nykyään uusi normaali? Suusyöpää pukkaa.

Vierailija
79/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo johtuu suuseksistä. Nykyään nuorilla on useampia seksikumppaneita kuin aiemmilla sukupolvilla, niin kurkkusyöpääkin aiheuttava hpv leviää kulovalkean tavoin.

Vierailija
80/134 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit läskin, lihavuus aiheuttaa syöpää. Samoin alkoholi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi