Miksi ylipaino on nykyään uusi normaali?
THL kertoo seuraavaa:
"Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava."
Kysymys kuuluu miten ja milloin tästä tuli uusi normaali? Ja ja jos kuulut ylläoleviin, niin miten kilot kertyivät tai lähtivät kertymään?
Kommentit (134)
Suomalaiset ovat laiskoja. Siksi.
Mukavuudenhalu ja laiskuus. Toki ei hyväkuntoiselle liikunta ja aktiivisuus ole mitään kärsimystä.
Kun edelleen luullaan, että rasva on ruokavalion ongelmana. Voin kertoa, että se on sokeri ja hiilihydraatit. Mutta ette usko, kun se ei lue iltapaskoissa eikä hesarissa. Olkaa siis läskejä sitten.
Polarisoituminen. Lihavat on koko ajan lihavampia, fitit fitempiä. Köyhät köyhempiä ja rikkaat rikkaampia. Jne. Jonkinlainen kehä se on.
Hiilihydraatit ja välipalojen mussuttaminen. Jättikarkkipussit, paistohyllytuotteet, alkoholi, pikaruuan yleistyminen.
Vierailija kirjoitti:
Mukavuudenhalu ja laiskuus. Toki ei hyväkuntoiselle liikunta ja aktiivisuus ole mitään kärsimystä.
Ei ole kärsimys. Totean näin entisenä sairaalloisen ylipainoisena ja nykyisenä normaalipainoisena. Liikunta on nautinto eikä kärsimys.
Mä pidin jossain vaiheessa itseäni tarkoituksella lihavana, koska mun kroppa näyttää androgyynimmältä lihavana. Yritin suojella itseäni, koska olen kokenut usein ahdistelua.
Asioista ja ilmiöistsä tulee tavanomaisia ja normaaeja, jos ja kun niitä on erittäin paljon esillä koko ajan.
Sellaiseen turtuu, ja siitä tulee hyväksyttävä ja tavallaan normaali juttu.
Ylipainoa täällä käsitellään vain ja ainoastaan ulkonäön kannalta ja yöketellään ylipainoisia ihmisiä.
Palstan mukaan ylipainoiset ovat kaikkein halveksittavimpia ihmisiä, törkeitä rikollisiakin pahemipia oloita. Palstalla heillä ei ole ihmisarvoa.
Rankkaa ylipainoa tulee kuitenkin käsitellä laajana terveysongelmana, ulkonäkö on toisensijainen asia.
Koululiikunta oli saatanasta ja teki urheilusta vastenmielistä touhua. Nyt koronaisina aikoina aloitin lenkkeilyn. Vuoden sisällä lähti noin 20kg ja olen 5kg päässä "normaali" painosta. Ja kyse oli tosiaan liikunnan puutteesta ei ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Polarisoituminen. Lihavat on koko ajan lihavampia, fitit fitempiä. Köyhät köyhempiä ja rikkaat rikkaampia. Jne. Jonkinlainen kehä se on.
Sitä kutsutaan hyvinvointivaltioksi...
Hiilareiden syöminen roskaruokana sekä muutenkin ja jatkuvat välipalat. Kuutta ateriakertaa päivässä tulisi suositella vain heille jotka haluavat maksimoida painonnousun - Bodareille siis.
Ihmiset ovat laiskoja ja ravinto hyvin kaloripitoista, siinä syy.
Liikunnan vähentyminen yhdistettynä huonoon ruokavalioon, jossa on liikaa hiilareita. Ketogeeninen ruokavalio toimisi useimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Kun edelleen luullaan, että rasva on ruokavalion ongelmana. Voin kertoa, että se on sokeri ja hiilihydraatit. Mutta ette usko, kun se ei lue iltapaskoissa eikä hesarissa. Olkaa siis läskejä sitten.[/qu
Rasva liiallisesti käytetttynä on ruuan suurin ogelma. Edelleen.
Ihminen tarvitsee kaikkia noita, sokeria, hiilihydraatteja ja rasvaa, mutta ei liikaa ja ylitsevuotavasti.Kakkostyypin diabetestakin pidetään jo verisuonisaurautena, enemmän kuin aineenvaihdunnan sairautena.
Sokeri ei rasvoita sisäelimiä, eikä hiilihydraatit, mutta runsan rasvan käyttö tekee sen.
Olin juuri Oittaan uimarannalla ja kieltämättä kauhistuin. Tuskin yhtään normaalipainoista nuorta äitiä näkyi, osa erittäin lihavia. Myös pullukoita lapsia oli useita. Kyllä niillä kilomäärillä on jo vaikutusta terveyteen ja liikkumiseen, eikä voi pelkkiä geenejä syyttää.
Olen koko elämäni ollut kehonegatiivinen ihminen. Kamala kohtalo muuten niin positiivisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri Oittaan uimarannalla ja kieltämättä kauhistuin. Tuskin yhtään normaalipainoista nuorta äitiä näkyi, osa erittäin lihavia. Myös pullukoita lapsia oli useita. Kyllä niillä kilomäärillä on jo vaikutusta terveyteen ja liikkumiseen, eikä voi pelkkiä geenejä syyttää.
Onko tutkittu ruoan geenimanipulointia ihmisten pulskistuttajana?
Vierailija kirjoitti:
Kontrastina tuohon lenkkipoluilla tuntuu olevan pilvin pimein porukkaa, jotka painavat eteenpäin kuin hyöryveturit. Itselläkin on hapenottokyky omaan ikäluokkaan erittäin hyvällä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edelleen luullaan, että rasva on ruokavalion ongelmana. Voin kertoa, että se on sokeri ja hiilihydraatit. Mutta ette usko, kun se ei lue iltapaskoissa eikä hesarissa. Olkaa siis läskejä sitten.[/qu
Rasva liiallisesti käytetttynä on ruuan suurin ogelma. Edelleen.
Ihminen tarvitsee kaikkia noita, sokeria, hiilihydraatteja ja rasvaa, mutta ei liikaa ja ylitsevuotavasti.Kakkostyypin diabetestakin pidetään jo verisuonisaurautena, enemmän kuin aineenvaihdunnan sairautena.
Sokeri ei rasvoita sisäelimiä, eikä hiilihydraatit, mutta runsan rasvan käyttö tekee sen.
Älä nyt tällaista huuhaata levitä.
Kehopositiivisuusaktivistit ovat siis ainakin yhdessä asiassa väärässä : he eivät ole vähemmistö. Vaan tuon % luvun mukaan maamme enemmistö. Jos ylipainosta puhutaan.