Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipaino on nykyään uusi normaali?

Miksi.
04.07.2021 |

THL kertoo seuraavaa:

"Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava."

Kysymys kuuluu miten ja milloin tästä tuli uusi normaali? Ja ja jos kuulut ylläoleviin, niin miten kilot kertyivät tai lähtivät kertymään?

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire ei ole mikään syy olla lihava. Myös kevyitä valmisruokia on olemassa. Sitäpaitsi, yleensä kiire meinaa sitä että sulla on paljon tekemistä, eli kulutat vieläpä enemmän kaloreita kun chillaillessa.

Vierailija
122/134 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä huomaa että on kauhean vaikea löytää itsensä kokoista tai hoikempaa naista. Olen kokoa S/M ehkä vois olla maksimissaan 5 kiloa ylimääräistä, niin naiset järjestetään jotain L-xxl joita tulee vastaan. Mies 36v

Mistä päin olet? Itse olen 37-vuotias nainen, enkä löydä normaalipainoista miestä pk-seudulta, vain pullukkamiehiä sinkkuina!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on liian helppoa nykyään. Ennen ihmiset saivat liikuntaa tehdessään ihan arkisia asioita. Ihminen lajina on taipuvainen laiskotteluun. Toki on heitä jotka yksilönä ovat tosi reippaita, osa ei oikein osaa edes olla paikoillaan vaan koko ajan on tapahduttava jotain.

Myös kulttuuri on muuttunut, että esimerkiksi nuorilta ei enää vaadita niin paljon, kun vielä mun isoäidin aikaan lapsetkin joutuivat tekemään töitä. Ja kyllä vielä minunkin nuoruudessa teinit pistettiin laivasiivoojiksi ja pelloille ja metsiin marjoja keräämään, nykyään tuodaan ulkomailta väkeä tekemään ne työt.

Lisäksi nykyään on pikaruokaloita kaikkialla.

Vierailija
124/134 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on liian helppoa nykyään. Ennen ihmiset saivat liikuntaa tehdessään ihan arkisia asioita. Ihminen lajina on taipuvainen laiskotteluun. Toki on heitä jotka yksilönä ovat tosi reippaita, osa ei oikein osaa edes olla paikoillaan vaan koko ajan on tapahduttava jotain.

Myös kulttuuri on muuttunut, että esimerkiksi nuorilta ei enää vaadita niin paljon, kun vielä mun isoäidin aikaan lapsetkin joutuivat tekemään töitä. Ja kyllä vielä minunkin nuoruudessa teinit pistettiin laivasiivoojiksi ja pelloille ja metsiin marjoja keräämään, nykyään tuodaan ulkomailta väkeä tekemään ne työt.

Lisäksi nykyään on pikaruokaloita kaikkialla.

Tämäpä se, kun lapsetkin totutetaan jo pienestä saakka välttelemään kaikkea arjessa tapahtuvaa liikuntaa ja tekemistä, niin lopputulos on nähtävissä. Kaikki tietävät, että liikkua pitäisi, mutta omalta lapselta ei vissiin nykyään saa vaatia mitään. Minun lapsuusaikana 80-90 -luvun taitteessa meidät heitettiin pihalle, siis sanottiin että nyt menette ulos tunniksi ja sitten syömään. Nykyään tuo tulkittaisiin varmaan vähintään lapsen henkiseksi pahoinpitelyksi.

Vierailija
125/134 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ylipainoisuusasia harmittaa myös deittaillessa, ainakin +40v-ikäluokassa. Kun aikuiset ihmiset laittavat vanhoja kuvia deittipalveluihin, missä näyttävät suunnilleen normaalipainoisilta. Ensimmäisille treffeille kuitenkin saapuu (liian) usein ihan erikokoinen henkilö, mitä olisi kuvien perusteella voinut päätellä. Tämä ei ole missään nimessä mukavaa toimintaa, vaan suoranaista huijausta. :/

Vierailija
126/134 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei ymmärrä, miten vähän pitää syödä jos haluaa pysyä hoikkana. Meidän kulttuuri pyörii nykyään ruoan ympärillä. Esim 90-luvulla ruoka oli sivuroolissa, nykyään se on pääroolissa kaikissa illanistujaisissa, juhlissa, viikonloppuisin, iltaisin jne. Kaikki pyörii ruoan ympärillä. Ruokaa pitäisi ajatella vain polttoaineena. Toisekseen, on niin paljon ylipainoisia, että sitä pidetään normaalina. Itse oon 170cm ja 78 kg eli ylipainoinen. Mua kuitenkin pidetään normaalipainoisena, koska en eroa paljoa keskiverrosta suomalaisesta. Kun puhun, että mun pitäisi laihduttaa, niin kommentoidaan "eihän sun tarvitse, olet normaali/hoikka".

Vierailija
127/134 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei ymmärrä, miten vähän pitää syödä jos haluaa pysyä hoikkana. Meidän kulttuuri pyörii nykyään ruoan ympärillä. Esim 90-luvulla ruoka oli sivuroolissa, nykyään se on pääroolissa kaikissa illanistujaisissa, juhlissa, viikonloppuisin, iltaisin jne. Kaikki pyörii ruoan ympärillä. Ruokaa pitäisi ajatella vain polttoaineena. Toisekseen, on niin paljon ylipainoisia, että sitä pidetään normaalina. Itse oon 170cm ja 78 kg eli ylipainoinen. Mua kuitenkin pidetään normaalipainoisena, koska en eroa paljoa keskiverrosta suomalaisesta. Kun puhun, että mun pitäisi laihduttaa, niin kommentoidaan "eihän sun tarvitse, olet normaali/hoikka".

lievästi ylipainoinen voi olla hoikka

hoikka kertoo enemmänkin muodosta

Vierailija
128/134 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan  normi annoksia voi syödä  normaaliin kulutukseen.

Jokainen jos jättäis ne välipalat,napostelut, muut proteiinipatukat  ja juomat  niin kyllä tajuais että ruokaa kestää syyä reilusti.

Vierailija
129/134 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö ap:n sitten pitäisi olla entistä omahyväisempi kerta muut on häntä entistä lihavempia?

sehän se tänkin ketjun pointti oli taas.. taas kerran..

tätä jatkuvaa uhriutumista en ymmärrä, täytyykö kaikki aina ottaa henkilökohtaisesti? Miksi pitää olla niin heikko itsetunto?

Kansanterveyttä ja meidän veroja ajatellen tää on ihan kamala juttu, lihavuus aiheuttaa yli 30 eri sairautta! Muun muassa syöpää, aivohalvauksia jne

Oma äitini on ollut ylipainoinen aina ja eläkeläisenä nivelongelmiensa vuoksi lähes liikuntakyvytön. Ei ole mukava tulevaisuus sellainen. Minusta tämä on tärkeä aihe.

Vierailija
130/134 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan selityksiä, kuten lasten saanti, tukiverkostojen puute lihavuuteen. Vaikka lapsen saa ei tarvitse ylensyödä ja lenkille kyllä pääsee lastenkin kanssa. Nykyään on melkein hyväksyttävämpää olla ylipainoinen, kuin hyvässäkunnossa oleva +30v synnyttänyt nainen. Kateus. Itsestään ja kropastaan ei myöskään saa olla ylpeä jos on pysynyt normaalipainossa, tähänkin tulee varmasti alapeukkuja runsain mitoin.

Just tämä. Olen hoikka yh eikä pahemmin tukiverkkoja. Kun lapsi oli pienempi, otin hänet pyörällä mukaan lenkille. Pyöräilen joka paikkaan. Nyt lapsen voi jo jättää juoksulenkin ajaksi kotiin ja hänet voi ottaa mukaan omille pyörälenkeille.

Voi sitä paheksunnan määrää, mitä olen saanut niskaani, kun en ole paisunut vuosien myötä! Kateellisia riittää.

Liikkuminen on ihmiselle ihan normaali tapa olla. Istuminen ja sohvalla makaaminen ei ole ja siksi se sairastuttaa. Jos vyötärö kiristää, älä osta isompaa kokoa, vaan mieti, mitä jääkaapissasi on. Minusta aika helppo tapa vähentää liiallista syömistä on vanhanaikainen lautasmalli, puolet lautasesta kasviksia. Ja pienempi lautaskoko käyttöön.

Vierailija
131/134 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehenä huomaa että on kauhean vaikea löytää itsensä kokoista tai hoikempaa naista. Olen kokoa S/M ehkä vois olla maksimissaan 5 kiloa ylimääräistä, niin naiset järjestetään jotain L-xxl joita tulee vastaan. Mies 36v

Mistä päin olet? Itse olen 37-vuotias nainen, enkä löydä normaalipainoista miestä pk-seudulta, vain pullukkamiehiä sinkkuina!

Miehet on tosi läskejä ja litkii vähintään viikonloppuisin oluita, jopa viikolla. Alkoholi turvottaa ja lihottaa, yäk.

Vierailija
132/134 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppisellä ystävälläni oli vaikeuksia kävellä kolmen kilometrin matka. Hän puuskutti ja läähätti ja valitti. Ihan tavallista vauhtia kävelimme, katselin silmät pyöreinä, koska hän oli kuin kahdeksankymmpinen vanhus kunnoltaan! Ylipainoa hänellä ehkä 30 kg ja todella huono kunto. Minusta kolme kilometriä ei ole mikään mahdoton matka kävellä.

Autolla joka paikkaan ja hyötyliikuntaa ei lainkaan, niin lopputulos on tällainen. Lapsetkin tietysti melko pulskia, koska vanhemmat eivät jaksa harrastaa liikuntaa tai edes pyöräillä tai kävellä lähikauppaan...

Vierailija
133/134 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tätä yritetään levittää yksilön ongelmaksi, noilla luvuilla on selvää, että kyseessä on kulttuurinen ongelma. Arkiliikunnan sekä fyysisten töiden määrä on vähentynyt vuosikymmeniä, kun eri työvaiheita niin vapaa-ajalla kuin töissäkin automatisoidaan ja samaan aikaan tarjolla on entistä enemmän runsaskalorisia ruokia halpaan hintaan. KFC aloittaa juuri Suomessa...

Se mitä valtio voi järkevästi tehdä, on kova haittaverotus runsaskalorisille ravintoköyhille ruoille. Mitä yksilö voi tehdä, on opettaa lapsensa esimerkin voimalla liikkumaan.

T. Normaalipainoinen 30-vuotias, jonka äiti opetti hyötyliikunnan ja isä liikunnan liikunnan itsensä vuoksi

Juuri näin. Lisäksi antaa lapsilleen terveen ruokasuhteen: sopiva määrä terveellistä tuoretta ruokaa, ei lahjontaa herkuilla, ei tuputusta ja lautasen tyhjäksi syömisen pakotusta, ei muiden mieliksi syömistä (ota nyt vielä pala, mummulle tulee paha mieli), ei karkkipäivää, ei mättöviikonloppuja, ei yksivuotiaille ja taaperoille sokeria ja isoja jätskejä ja korvapuusteja kahviloissa, ei jatkuvaa mehunjuontia, ei limuja arjessa....

Just tämä! Omassa lapsuudessani 80-luvulla täysmehuja pidettiin terveellisenä, mutta niissähän on valtavasti (hedelmien) sokeria ja siten kaloreita tulee huomaamatta. En osta mehuja kotiin lainkaan, lisäksi ne tuhoavat hampaiden kiillettä.

Ei tunnesyömisen opettelua eli ei herkkuja suruun ja iloon. En myöskään osta keksejä tai karkkia kaappiin, limuja jääkaappiin tai jäätelöä pakastimeen. Silloin tällöin ostetaan irtojäätelöt, mutta ei litran paketteja pakastimeen jne. Jos ostamme kahvilassa tai ravintolassa limua, niin sekin sokeritonta.

Vierailija
134/134 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmekymppisellä ystävälläni oli vaikeuksia kävellä kolmen kilometrin matka. Hän puuskutti ja läähätti ja valitti. Ihan tavallista vauhtia kävelimme, katselin silmät pyöreinä, koska hän oli kuin kahdeksankymmpinen vanhus kunnoltaan! Ylipainoa hänellä ehkä 30 kg ja todella huono kunto. Minusta kolme kilometriä ei ole mikään mahdoton matka kävellä.

Autolla joka paikkaan ja hyötyliikuntaa ei lainkaan, niin lopputulos on tällainen. Lapsetkin tietysti melko pulskia, koska vanhemmat eivät jaksa harrastaa liikuntaa tai edes pyöräillä tai kävellä lähikauppaan...

Mullakin ystävvä joka ei liiku juuri yhtään. Reilu ylipaino ja tupakka vie äkkiä kunnon alas. Ajan kanssa se alkaa näkyä kaikessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi