Miksi ylipaino on nykyään uusi normaali?
THL kertoo seuraavaa:
"Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava."
Kysymys kuuluu miten ja milloin tästä tuli uusi normaali? Ja ja jos kuulut ylläoleviin, niin miten kilot kertyivät tai lähtivät kertymään?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edelleen luullaan, että rasva on ruokavalion ongelmana. Voin kertoa, että se on sokeri ja hiilihydraatit. Mutta ette usko, kun se ei lue iltapaskoissa eikä hesarissa. Olkaa siis läskejä sitten.[/qu
Rasva liiallisesti käytetttynä on ruuan suurin ogelma. Edelleen.
Ihminen tarvitsee kaikkia noita, sokeria, hiilihydraatteja ja rasvaa, mutta ei liikaa ja ylitsevuotavasti.Kakkostyypin diabetestakin pidetään jo verisuonisaurautena, enemmän kuin aineenvaihdunnan sairautena.
Sokeri ei rasvoita sisäelimiä, eikä hiilihydraatit, mutta runsan rasvan käyttö tekee sen.
Älä nyt tällaista huuhaata levitä.
Sivusta.
Miksi ap:ta kiinnostaa noin paljon muiden ihmisten paino?
Niin kirjoitti:
Kehopositiivisuusaktivistit ovat siis ainakin yhdessä asiassa väärässä : he eivät ole vähemmistö. Vaan tuon % luvun mukaan maamme enemmistö. Jos ylipainosta puhutaan.
Ei ihme, että laihana saa kuulla aina vaan enemmän pään aukomista. Enemmistöllä kun tuppaa olemaan tapana alkaa sortamaan vähemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat laiskoja. Siksi.
No kieltämättä on tässä paino päässyt nousemaan, kun teen täyttä työviikkoa ja samalla opiskelen yliopistossa ja hoidan syöpäsairasta vanhempaani. Korona ei ainakaan ole helpottanut tätä kuviota.
Maailman mittakaavassa suomalaiset on lihavuudeltaan keskikastia. Eli ei ole pelkästään suomalaisten ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat laiskoja. Siksi.
No kieltämättä on tässä paino päässyt nousemaan, kun teen täyttä työviikkoa ja samalla opiskelen yliopistossa ja hoidan syöpäsairasta vanhempaani. Korona ei ainakaan ole helpottanut tätä kuviota.
Syömiselle olet kuitenkin löytänyt aikaa.
Ruokaa tarjolla joka tuutista, ravintoloita, wolttia eli kaikkea on yllinkyllin. Isot annoskoot, siihen uka terveellistä protskua vaikka missä muodossa välipaloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin kirjoitti:
Kehopositiivisuusaktivistit ovat siis ainakin yhdessä asiassa väärässä : he eivät ole vähemmistö. Vaan tuon % luvun mukaan maamme enemmistö. Jos ylipainosta puhutaan.
Ei ihme, että laihana saa kuulla aina vaan enemmän pään aukomista. Enemmistöllä kun tuppaa olemaan tapana alkaa sortamaan vähemmistöä.
Kieltämättä vallalla tuntuu olevan, että normipainoista on siunattu jollain poikkeusgeenistöllä. Kyse on vain sopivasta tasapainosta liikunnan ja ruokavalion välillä. Ehkä suurin yksittäinen syy on, ettei makua ole turrutettu aistimaan pelkästään makeaa, suolaista ja rasvaista. Jos leivomme jotain, usein poistamme reseptistä neljäsosan sokerimäärästä.
Ärsyttää lihavuuden normalisointi ja ihmisarvon sekoittaminen aiheeseen. Jokainen ihminen on samanarvoinen. Mutta ylipaino on tie kohti vakavia sairauksia. Kun sanot tämän ääneen, saat kuraa niskaan. Liikalihavuus ei ole normaalia millään tavoin. Itse laihdutin 30 kg ja ei enää ikinä sille tielle. On paljon parempi olo monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edelleen luullaan, että rasva on ruokavalion ongelmana. Voin kertoa, että se on sokeri ja hiilihydraatit. Mutta ette usko, kun se ei lue iltapaskoissa eikä hesarissa. Olkaa siis läskejä sitten.[/qu
Rasva liiallisesti käytetttynä on ruuan suurin ogelma. Edelleen.
Ihminen tarvitsee kaikkia noita, sokeria, hiilihydraatteja ja rasvaa, mutta ei liikaa ja ylitsevuotavasti.Kakkostyypin diabetestakin pidetään jo verisuonisaurautena, enemmän kuin aineenvaihdunnan sairautena.
Sokeri ei rasvoita sisäelimiä, eikä hiilihydraatit, mutta runsan rasvan käyttö tekee sen.
Olet täysin hakoteillä. Sisäelimet rasvoittuvat siksi, että maksa muuntaa ylimääräiset hiilihydraatit rasvaksi ja säilöö ne itseensä ja lähiympäristöön. Syöty ylimääräinen rasva sen sijaan varastoituu ympäri kroppaa.
Sanonpa vaan senkin, että noiden sähköpotkulautojen tulo oli viimeinen niitti nuoremman polven terveydelle. Ainakin täällä Tampereella niitä käyttää pääsääntöisesti pulleat pari- kolmikymppiset.
Aina on jotain syytä, miksi ei voi laihtua. Itse laihduin 15kg, vaikka joudun käyttämään keppiä kävellessä. Kuka vaan voi laihtua. Suurin ratkaiseva tekijä on ruokavalio.
Jos ihmisillä on parempi olo fyysisesti ja henkisesti ylipainoisia niin mikäpäs siinä.
Itse en pystyisi itseni kanssa olemaan sujut jos olisin ylipainoinen. Ja näin naisena jokainen nainen jota pidän kauniina/upeana on hoikka, ylipainoinen nainen ei ole viehättävä ei myöskään suuret lihakset omaava. Mutta tuntuu niitä miehiä riittävän ylipainoisellekin, jos olisin mies, en vain pystyisi.
Selitykset on monet, miksi paino nousee ja miksi ei laihdu. Yksinkertaista, syö vähemmän kuin kulutat tai syö se, mitä kulutat. Jos ei onnistu, olet luultavasti tunnesyöjä. Käy ravitsemusterapeutilla tai psykoterapeutilla. Moni pääsee tällä tavoin eroon ylikiloista, kun tajuaa miksi tarvitsee syömistä tunnetiloihin.
Kuka vaan voi olla mitä vaan haluaa, mutta kaikkea ei voi saada.
Kuka vaan voi laihtua, mutta toisille se vaan on naurettavan helppoa ja vastaavasti toisille todella vaikeaa. Ja siihen väliinkin mahtuu ihmisiä.
Paljon riippuu ruokavalion lisäksi hormooneista, aineenvaihdunnasta. Toki on erikoista miten nopean aineenvaihdunnan geenit ovat vieläkin olemassa, luulisi niiden ihmisten kuolleen tuhansia vuosi sitten kun ruokaa ei saanut Woltista.
Ei kannata omaa onnistumista tuputtaa muille. Jokaisen matka on erilainen, sekä elämäntilanne sinä aikana.
Olisko tää joku alitajuinen suoja ja/tai protesti liian tiukkoja kauneusihanteita ja median ja somen suoltamia selfieitä ja muita kuvia kohtaan? Ihmiset ei jaksa enää edes yrittää, koska kuka sellaista oikeasti pystyy saavuttamaan.
Itse olen lohtusyöjä. Ei tässä hektisessä arjessa voi ryyppäämäänkään alkaa niin haen hetken helpotusta ruuasta. Sillä palkitsen ja rauhoitan sen kaiken kiireen ja stressin. Väitän etten ole ainoa
Ei se kyllä ole mikään normaali, kyllä joka tuutista saa lukea ja kuunnella kuinka epänormaali on. Itse olen ollut paksu ihan vauvasta lähtien, neuvolakortissakin mainitaan asiasta. Kerran onnistuin laihduttamaan normaalipainoon mutta sitten löytyi laiska laiha mies, johon rakastuin, ja lupaava liikunnallisuus lössähti siihen, kun en halunnut lähteä yksin lenkille ja mies ei liikkunut. Ei tosin lihonutkaan, mutta minä lihoin. Olen kamppaillut siis koko ikäni ylipainoa vastaan.
Ylipainon ongelma ei ole mikään ulkonäköön liittyvä asia. Liiaksi jäädään tähän. Jokainen olkoon sen näköinen kuin on. Ylipainon ongelma on vakavat liitännäissairaudet. Joka vuosi riski kasvaa enemmän. Verenpainetauti, toisen asteen diabetes ja korkea kolesteroli ovat vaarallisia tauteja. Todennäköisyys saada aivohalvaus, aivoverenvuoto, sydänkohtaus, syöpä ja dementia lisääntyy valtavan paljon, kun on ylipainoa. Ihan normaaleilla geeneilläkin. Jos et usko, kysy lääkäriltä.
Kouluterveydenhoitaja oli huomauttanut teini pojalleni että on liian laiha ja pitäisi lihoa. Sanoin pojalle että hän on mikä on. Hän on terve joten kenelläkään ei ole oikeutta puuttua hänen kokoonsa. Itse olen entinen syömishäiriöinen ja isäni on anorektikko/ sairastaa ortoreksiaa. Noin niitä syömishäiriöitä tehdään huomauttelemalla että pitäisi väkisin syödä yli luonnollisen tarpeensa.