Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasujat - vinkkejä veden säästämiseen, tarkoitus minimoida joka pisara!

Vierailija
04.07.2021 |

Muutin asuntoon jossa on huoneistokohtainen vesimittari. Nyt on kauhea paniikki että tulee hirveä tasauslasku vuoden päästä. :D En oikein hahmota miten paljon voin käyttää vettä että se pysyisi siinä ennakkoon perittävässä summassa 20e/kk, joten ajattelin nyt minimoida joka ikisen pisaran mitä käytän.

Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut. Mutta onko sulla jotain "omia" säästövinkkejä, kuten aamulla juomavesi kannuun ja jääkaappiin, ettei tarvitse päivän mittaan laskea joka kerta vettä saadakseen raikasta. Kerro miten pihistelet?

Kommentit (286)

Vierailija
221/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pissitään suihkukaivoon ja kakat tehdään sanomalehden päälle. Lehti vaan rullalle ja roskiin. Vessapaperitkin mahtuu väliin. Ei mene yhtään vettä.

Vierailija
222/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee toi 20€, kun käyn suihkussa kerran tai kaksi viikossa, pesen pyykkiä max koneellisen viikossa. Se vesi jääkaappiin on hyvä juttu myös. Vessan vedän pari kertaa päivässä. Mulla on tiukka budjetti, joten tällä mennään.

No huh... aika vähän siis saa käyttää vettä että pysyy tuossa raamissa! Apua...

AP 

Joku trolli tuo. Mulla meni viimeisessä asunnossa vettä 15-17€/kk per ihminen ja en säästellyt yhtään. Suihkut toki oli lyhyitä ja viileitä, mutta kaksi kertaa päivässä melkeinpä olen suihkussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää paljonko teillä vesi ja jätevesi maksaa kuutiolitralta. Se voi olla jotain 2-6 euroa/ kuutiolitra, joka on siis 1000 litraa vettä. Parin minuutin suihku vie noin 100-150 litraa vettä. Yksinasuja saa aika tavalla läträtä, että saa 20 euroa menemään kuukaudessa.

Millainen pesuri sulla on seinässä? Meillä tulee kyllä hanoista vettä n. 10 litraa 30 sekunnissa (lue: tavallinen kastelukannu / ämpäri täyttyy tuossa ajassa). Parin minuutin suihku on siten n. 40 litraa, ei 100-150 litraa.

Vierailija
224/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy aamuisin ekana vessassa ja kun vedät pöntön, niin putkistossa lämmennyt vesi menee vessanpöntön säiliöön ja sen jälkeen saat hanasta nopeasti kylmää vettä! Ei tarvi laskea pitkään!

Vierailija
225/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun talossa, joka on 100 vuotias, joten meillä on vielä vanhanaikainen systeemi eli kk-laskutus, joka on 22,50€/kk/hlö. Vesimaksu pohjautuu veden käyttöön (eli se mitä taloyhtiö ostaa kaupungilta), jota ollaan kannustettu hillitsemään yleispätevillä ohjeilla eli hampaita pestessä vesi mukiin, suihkussa ollessa sammutetaan suihku saippuoinnin ajaksi jne. Taloyhtiö lämmittää veden. Jätevesi on se mikä maksaa, puhdas vesi ei juurikaan. Jätevesi = puhdas vesi eli jäteveden määrässä ei pysty säästämään.

En itse juurikaan ajattele veden säästöä, koska olen kasvanut omakotitalossa, jossa vettä piti säästää sillä kaivo saattoi kuivua. Eli säästeliäs veden käyttö on tullut kotoa asti. Lisäksi käyn aamuisin töissä suihkussa koska menen fillarilla. Nyt korona-aikana käyn kotona vain kerran päivässä suihkussa sillä muuhun ei ole tarvetta. Öisin en vedä vessaa koska se pitää ääntä, muuten vedän vessan joka käynnillä. Näin vanhaan taloon ei suositella vettä säästäviä vessoja koska putkistoja ei ole siten suunniteltu. Tiskikonetta mulla ei ole, teen ruokaa aika paljon joten tiskattavaa on välillä paljonkin. Pesen noin kerran viikossa pyykkiä, täyden koneellisen. Mulla on erikseen kotivaatteet ja työvaatteet, niitä ei vaihdeta päivittäin.

Oletan että vedenkäyttöni on pienempää kuin tuo 22,50€/kk ja saisin palautuksia, jos olisi huoneistokohtaiset mittarit. Kesäaikaan olen paljon poissa kotoa ja näinä kahtena korona vuotena, olen ollut puolisen vuotta pois kotoa, joten palautusten määrä olisi puolet vuoden perusmaksuista.

Kyllä vettä kannattaa säästää, mutta järkevällä tavalla.

Vierailija
226/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Ei tuohon tarvitse ”pihistää jokaista tippaa” todellakaan.

Kunhan et seiso suihkussa mietiskelemässä.

Vessaakin vedän toistakymmentä kertaa päivässä (rakkovaiva), ja ihan peruslaskelman sisällä.

Lisää maksavat ne, jotka tosiaan seisovat niitä 20 min tai yli suihkuja.

Okei, tämäkin hyvä tietää. En tosiaan nyt hahmota vielä yhtään että mikä on se määrä ettei tule laskua perään. 

AP

Oisko se sitten niin kauheaa, jos tulee lasku? Mitä jos tämän ekan vuoden eläisit ihan normaalisti? Sitten siitä on helpompi ruveta vähentämään käyttöä.

Vierailija
227/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en säästele vettä millään tavalla. Kerrostaloasunto 80 neliötä. Käyn suihkussa vähintään kerran päivässä ja pesen pyykkiä 1-2 kertaa viikossa eikä vesilasku ole koskaan ollut yli 20 euroa kuukaudessa. Ennakko on 30 euroa kuukausi ja joka vuosi (olen asunut tässä asunnossa nyt 6 vuotta) olen siis saanut rahaa takaisin.

Vierailija
228/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä vesi maksaa noin 4,5€/1000 litraa; kuuma vesi 8,5€/1000 litraa. Laske siitä, kuinka paljon pitää vettä kuukaudessa säästää, jotta saa 10 euron säästön aikaan! Itse en viitsi vesitippoja pihistellä, vaan elän normaalisti, vettä tuhlaamatta. Vuorokautinen kulutukseni jää noin 80%:iin laskutuksen perusteena olevasta eli joka tasauslaskussa saa liikaa maksamiani ennakkoja takaisin.

Vierailija
229/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää paljonko teillä vesi ja jätevesi maksaa kuutiolitralta. Se voi olla jotain 2-6 euroa/ kuutiolitra, joka on siis 1000 litraa vettä. Parin minuutin suihku vie noin 100-150 litraa vettä. Yksinasuja saa aika tavalla läträtä, että saa 20 euroa menemään kuukaudessa.

Tilavuusmitta on oikeasti kuutioMETRI, ei mikään "kuutiolitra"! Kuutiolitra ei tarkoita yhtään mitään.

Vierailija
230/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätienesti kirjoitti:

Asuntoyhtiöt ylilaskuttavat vedestä ja varsinkin yksityiset vuokranantajat. Usein maksu/asukas on järjetön varsinkin lapsiperehille.

Asunto-osakeyhtiöt toimivat omien tulojensa antamissa raameissa.

Veden hinta on se, mikä kussakin taloyhtiössä on laskettu sen olevan. Sillä ei tehdä voittoa, vaan kuitataan vain vedenkulutuksesta kuhunkin huoneistoon kohdistuvat kulut. Joissain taloissa vesilasku perustuu henkilölukuun, järkevämmissä yhtiöissä omaan, mittaroituun kulutukseen.

Lapsiperehille voi omilla kulutustavoillaan päättää, miten paljon vedestä kuukaudessa pitää maksaa.

Vierailija
231/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti kysele tällaisia säästämisohjeita? Ja ei kai kukaan jätä vessaa vetämättä joka vessakäynnin jälkeen? Hyi helvetti.

Säästä jostain muusta.

Vierailija
232/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Ei tuohon tarvitse ”pihistää jokaista tippaa” todellakaan.

Kunhan et seiso suihkussa mietiskelemässä.

Vessaakin vedän toistakymmentä kertaa päivässä (rakkovaiva), ja ihan peruslaskelman sisällä.

Lisää maksavat ne, jotka tosiaan seisovat niitä 20 min tai yli suihkuja.

Okei, tämäkin hyvä tietää. En tosiaan nyt hahmota vielä yhtään että mikä on se määrä ettei tule laskua perään. 

AP

Olisko 5 min suihku päivässä. Ota munakello kylpyhuoneeseen mukaan ja ota aika.

Vierailija
233/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pese itsesi virtsalla ja syljellä

Vierailija
234/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis: heräät, käyt, kusella, jätät pöntön vetämättä ja painut töihin (siellä sitten suihkuun). Palaat ehkä 7-9 tunnin kuluttua työmatkan pituudesta ja kaupassa asioinnista riippuen.

Lemu on kyllä jykevä. Koettu on.

Vierailija
235/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli juuri melkein satasen lisälasku 3 kuukaudelta Maksan siis 20e/kk ennakkoa ja nyt tuli siis tuo tasaus . Asun yksin. En todellakaan tuhlaa vettä . Suihkussa käyn joka päivä ~10min ja pyykkikone ja tiskikone päällä silloin tällöin. Että ei siihen mitään hirveää läträämistä tarvitse. Kuukausi tasolla minun kulutuksella menee 50e veteen.

Vierailija
236/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tämä ole tottakaan. Vieläkö on ihmisiä, jotka ei vedä pönttöä joka kerta. Kiva, kun ku si haisee vessassa. Kyllä se haisee, vaikka on veden seassa ja vaikka itse ei huomaa. Vieraat huomaa. Kannatan järkevää vedenkäyttöä, mutta joku raja pitäisi olla. Miksi ei voisi samantien mennä VIELÄ askeleen pidemmälle ja tehdä ulkohuussi. Ei kulu vettä vessan vetoon ollenkaan, eikä haise pihillä ku si vessassa. Voi elämän kevät. 

Tiesitkö että pissi haisee todella miedosti tai ei ollenkaan kun juo paljon, vettä?  Ne jotka juo vähän, haju on ihan kamala. Siihen voi ihan itse vaikuttaa.

No tässäpä varsinainen "ongelma" :) Säästääkö juomavedestä vai huuhteluvedestä.

Vetämätön pönttö todellakin haisee ja myös kalkkeutuu. Kerrostalossa tuota ei tulisi harrastaa. Omakotitalo eri juttu.

Mutta kyllä se haisee ja on muuten tosi oksettava muille. Joskus meinannut tulla oksennus kun on pessyt hampaita sellaisesda wc:ssä.

Missä ajassa kalkkeutuu? Olen asunut 8vuotta tuliterässä ( rakennettu 2013) asunnossa ja en ole joka käynnin jälkeen vessaa vetänyt.

Kylppäri ja wc- pönttö ovat kuin uusia. Puhdistan säännöllisesti. Eikä haise pissa tai muukaan.

Vierailija
237/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosta ja virtsaa useita kertoja ennen huuhtelua, joka tapahtuu taloyhtiön saunaosastolta yön pimeydessä vaivihkaa varastetulla vedellä! Paperit roskakoriin, niin ei pönttö tukkeudu!

Vierailija
238/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo veden säästäminen on kyllä vihonviimeinen juttu. Kaikki alkoi joistain "oivaltavasta" lehtiartikkelista että pitää säästää vettä niin pienenee vesilasku ja säästyy luontoa.

Paitsi että kumpikaan lopputulema ei pidä paikkaansa. Vesilaitoksen pyörittäminen vaatii täsmälleen juuri saman määrän rahaa riippumatta siitä kuinka paljon vettä putkissa virtaa. Eli jos kulutus laskee niin sitten täytyy nostaa perusmaksuja että sama raha saadaan kerättyä vaikka toimitettu palvelu eli vesi vähenee.

Toisekseen koska sille on olemassa rajat että kuinka kauan vesi saa putkissa seistä, niin vesilaitokset joutuvat ohivirtauttamaan jossain jopa enemmän vettä kuin mitä tulee talouksille käyttöön. Tämä on pahimman laatuista tuhlausta, parempi olisi saada se vesi käyttöön ja kulkemaan kaikkien putkien läpi, ei vain vesijohtoverkon runkoputkien.

Vierailija
239/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hyvä, kun nämä kulutukseen perustuvat mittarit yleistyvät. Normaalisti vettä käyttävät ovat saaneet maksaa teiniporukoiden (omien ja vieraiden) pitkiä suihkutuksia vuosikausia.

Eikö sen mittarin pitäisi olla jossain katsottavissa, joko vesilaitoksella tai meillä on ulko-oven yläpuolella käytävässä.

Kun meille tuli mittarit, oli naapurin emäntä vähän käärmeissään teinille, kun vesilasku oli (kahden hengen talous) puolelta vuodelta yli 300 euroa. Ihan vain monta pitkää suihkua päivässä harrastavan teinin ansiosta.

Niin, sitten käy niin, että kaikki pihtaavat vettä ja putket vaurioituvat liian vähäisen veden käytön takia ja pitää maksaa korjaustoimenpiteistä. Ja kuten joku jo aikaisemmin selitti perusteellisesti vesipolitiikkaa, käytetään vähemmän vettä ja maksetaan siitä kalliimpaa hintaa, 

Vierailija
240/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteät vesimaksut vaan takaisin, se on kokonaisedun kannalta parempi. Tuo vedestä pihistely noin äärimmäisyyteen ei johda mihinkään hyvään pitkässä juoksussa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan