Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasujat - vinkkejä veden säästämiseen, tarkoitus minimoida joka pisara!

Vierailija
04.07.2021 |

Muutin asuntoon jossa on huoneistokohtainen vesimittari. Nyt on kauhea paniikki että tulee hirveä tasauslasku vuoden päästä. :D En oikein hahmota miten paljon voin käyttää vettä että se pysyisi siinä ennakkoon perittävässä summassa 20e/kk, joten ajattelin nyt minimoida joka ikisen pisaran mitä käytän.

Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut. Mutta onko sulla jotain "omia" säästövinkkejä, kuten aamulla juomavesi kannuun ja jääkaappiin, ettei tarvitse päivän mittaan laskea joka kerta vettä saadakseen raikasta. Kerro miten pihistelet?

Kommentit (286)

Vierailija
181/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koronapandemian aikaan luulisi, että vedenkulutus on lisääntynyt, kun väki hinkkaa käsiään juoksevan veden alla tuon tuostakin. Oliko se 20 sekunnin pesu riittävä, yksi Jänis istui maassa -säkeistö?

Vierailija
182/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsaa voi kerätä kanisteriin ja lannoittaa pihakasveja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku jolla on tullut lisälaskua, millainen veden käyttäjä olet ja paljonko olet joutunut pulittamaan lisää? Tai onko joku joka on saanut reilusti palautuksia? 

AP

Olen maksanut 20 euroa ennakkoa. Käynyt suihkussa kerran, joskus kaksi kertaa päivässä (helteellä tai urheilun jälkeen). Pessyt pyykkiä pari kertaa viikossa. Tiskikone pyörii ehkä kolme kertaa viikossa. Vessan vedän joka kerta, kun käytän sitä. 

Ylipäätään käytän vettä vain tarpeeseen, en esim. ota jotain puolen tunnin nautintosuihkuja. Juomaveden laitan kannuun jääkaappiin aamulla (sitruunaviipale mukaan), sen saa sillä lailla raikkaampana kuin hanasta. Pesukone ottaa veden pyykkimäärän mukaan.

Hyvin on riittänyt 20 euroa kuukaudessa eikä ole tarvinnut maksaa lisää.

Vierailija
184/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannut desinfioi itsensä käytössä, pyyhkii vain sanomalehden palalla

käytön jälkeen.

Vierailija
185/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä voi säästää järkevästi, kun vähentää veden turhaa juoksutusta. Esim. hampaiden harjauksen ajaksi hana kiinni. Wc:n kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen, ettei aiheuta putkitukosta liian vähäisellä huuhteluveden määrällä. Siinä palaa helposti parin kymmenen vuoden vesilaskusäästöt!

Vierailija
186/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme taloyhtiössä, jossa on loistava pyykkitupa ja taloyhtiön sauna.

Meillä on saunavuoro ja saamme 2 eri perheen saunavuoron käyttöön todella usein.

Lenkkisauna on koronan vuoksi peruutettu.

3 hengen perhe, itse käyn suihkussa saunan oheessa, mieheni ja tytär käyvät useammin. Nopeita suihkuja.

Vesimaksu on 20 e kk ja emme saa ikinä mitään takaisin, tai hyvitystä. On tasausmittari.

Vierailija
187/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vesikyylä.

Olen pitänyt kirjaa vedenkulutuksestani kymmenen vuoden ajan ja tuolla ajalla lämmintä vettä kulunut 6-12 kuutiota ja kylmää 26-35kuutiota. Asun yksin,astianpesu ja pyykkikone on. Pyrin säästämään vettä,en esim juoksusta sitä turhaan suihkussa. Jossakin välissä olen voinut olla reissussa ehkä viikon pari,en osaa sanoa onko ollut mainittavaa vaikutusta kulutukseen. Uskoisin että tuo arjen kulutuksen tiedostaminen vaikuttaa enemmän kuin viikon poissaolo?

Eli jos minun kulutuksella laskisit että Max 12 kuutiota lämmintä ja Max 35 kuutiota kylmää vuodessa.

Käyttöveden hinta vaihtelee suuresti paikkakunnasta riippuen (2,64-5,51) ja olen ymmärtänyt että hinnat nousevat tasaisesti kokoajan.

Vierailija
188/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh onpa nuukailijoita kun vessatkin huuhdellaan suihkuvedellä ja silloinkin vain joka toinen kerta. En tahdo edes uskoa todeksi,

Vierailija
189/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että kiinteä vesimaksu (olkoonkin sitten korkeampi) olisi hyvä. Kun lukee näitä juttuja että vessaa ei tosiaan enää vedetä ja putket tukkeutuu jne. Siihenhän homma ajautuu kun on pakko pihistellä.

Itse olen huomannut että jotkut nykyisistä wc-pöntöistä ei meinaa vetää kunnolla muutamaa palaa paperia vaikka painaa sitä isompaa nappiakin, vesimäärä on asetettu niin matalaksi. 

Vierailija
190/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu yksi aikuinen ja kolme lasta eikä vesilasku ole meiltä kaikilta yhteensäkään kuin noin 30-40e/kk. Pesukone pyörii monta kertaa viikossa, tiskikone samoin. Suihkussa käydään vettä säästäen eli saippuoinnin ajaksi suljetaan hana eikä suihkuun jäädä lotraamaan. Lapset ei aina muista vetää vessaa mutta kyllä se useita kertoja päivässä silti vedetään.

En tiedä onko meillä Helsingissä jotenkin halpa vesi mutta 20e yhdeltä henkilöltä kuulostaa kyllä paljolta.

Vierailija
191/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vesi maksaa eri paikkakunnilla eri määrän? Eikö Suomessa nyt riitä joka puolella vettä yhtälailla?

Vierailija
192/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vessanpytystä käyttövesi, käy talon saunassa kerran viikossa, pese työpaikalla hampaat ja naama aamuisi, nuole lautaset ja huuhtase nopeasti hanan alla, käy salaa pesemässä pyykit talon pesutuvassa.

Vierailija
193/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kastelin taas nurmikon noin 1500litraa, töissä kun käy päivisin, niin ei vesilaskut stressaa.

Vierailija
194/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikolle kirjoitti:

Juuri kastelin taas nurmikon noin 1500litraa, töissä kun käy päivisin, niin ei vesilaskut stressaa.

Tunnetko kommentistasi mielihyvää? Mitä ajattelet että se sinusta kertoo?

Vierailija
195/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vesi maksaa eri paikkakunnilla eri määrän? Eikö Suomessa nyt riitä joka puolella vettä yhtälailla?

Vesihuollon kustannukset tulisi kattaa vesimaksuilla

Vesihuoltolaitoksen toiminta olisi periaatteessa yksinkertaista saada kustannuskattavaksi vesihuoltolain perustella. Vesimaksujen tulisi kattaa sekä investointi- sekä käyttökulut. Osa kunnista kuitenkin perii vesihuoltolaitoksilta tuloutusta. Silloin laitoksen tuotot eivät mene laitoksen itse suunnittelemiin investointeihin vaan kunnan muihin menoihin.

Vierailija
196/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten hyvä idea seurata vedenkulutusta koska jos yhtäkkiä lasku onkin huomattavasti suurempi niin voi olla joku osa rikki jossakin tai jotain vuotoa.

Sitä en ymmärrä kun joku tuossa kirjoitti että palautuksia ei makseta,varsinkin vuokra-asujan kannalta epäreilu tilanne. Vuokralainen ei hyödy mitenkään siitä että palautukset jäävät taloyhtiön pohjattomaan kassaan.

Vierailija
197/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nurmikolle kirjoitti:

Tunnetko kommentistasi mielihyvää? Mitä ajattelet että se sinusta kertoo?

En suoranaisesti tuntenut, sen kertoo minusta, että pihan nurmikko kuiva. Eikä 6euron kuutiohinta vaikuta elämääni mitenkää, vaikka kastelisin joka päivä.

Vierailija
198/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi.

Tuhansien järvien maa.

Vettä riittää runsaasti kaikille, mutta se on kallista käyttää.

Suomessa vesi ja sähkö on halpaa ainakin verrattuna espanjaan, jossa olen asunut. Ja suomessa tulee lämmintä vettä aina ja hyvällä paineella.

Vierailija
199/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyt töissä ja siellä on suihkumahdollisuus, lotraa siellä äläkä kotona

Vierailija
200/286 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon ällöttävyyteen asti vedensäästäjä, esim. koska asun yksin, voin syödä vaikka kuinka pitkään likaisesta kulhosta ruokaa ja käytössä on tosiaan vain tuo yksi kulho ja yksi haarukka. Joskus säästän tiskaamisessa siten, että jos olen keittänyt makaroneja, kaadan sen makaroninkeitinveden tohon likaiseen ruokakulhoon ja "tiskaan" kulhon sllä. Se kiehunut vesihän on superkuumaa, joten sillä "tiskaa" hyvin ja ilman astianpesuainetta. Sitten vaan huuhtelee sen kupposen hanavedellä, mutta hyvin nuukasti ja totta kai vaan kylmällä vedellä, koska se kuuma vesi on kalliimpaa. Itseäkin vähä ällöttää tää mun meininki mutta mulla on nyt tällainen supernuukailukausi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi