Kerrostaloasujat - vinkkejä veden säästämiseen, tarkoitus minimoida joka pisara!
Muutin asuntoon jossa on huoneistokohtainen vesimittari. Nyt on kauhea paniikki että tulee hirveä tasauslasku vuoden päästä. :D En oikein hahmota miten paljon voin käyttää vettä että se pysyisi siinä ennakkoon perittävässä summassa 20e/kk, joten ajattelin nyt minimoida joka ikisen pisaran mitä käytän.
Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut. Mutta onko sulla jotain "omia" säästövinkkejä, kuten aamulla juomavesi kannuun ja jääkaappiin, ettei tarvitse päivän mittaan laskea joka kerta vettä saadakseen raikasta. Kerro miten pihistelet?
Kommentit (286)
Ei kai tämä ole tottakaan. Vieläkö on ihmisiä, jotka ei vedä pönttöä joka kerta. Kiva, kun ku si haisee vessassa. Kyllä se haisee, vaikka on veden seassa ja vaikka itse ei huomaa. Vieraat huomaa. Kannatan järkevää vedenkäyttöä, mutta joku raja pitäisi olla. Miksi ei voisi samantien mennä VIELÄ askeleen pidemmälle ja tehdä ulkohuussi. Ei kulu vettä vessan vetoon ollenkaan, eikä haise pihillä ku si vessassa. Voi elämän kevät.
Tuollainen veden säästäminen ja pihistely on superankeaa.
En jaksaisi tuollaista mitenkään.
Parhaani yritän olla järkevä veden kuluttaja mutta peseytyminen on vaan niin ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee toi 20€, kun käyn suihkussa kerran tai kaksi viikossa, pesen pyykkiä max koneellisen viikossa. Se vesi jääkaappiin on hyvä juttu myös. Vessan vedän pari kertaa päivässä. Mulla on tiukka budjetti, joten tällä mennään.
Jos käyt vessassa esim kuusi kertaa päivässä ja vedät sen 2-3 kertaa niin se kyllä tuhoaa vessanpöntön.
Tervetuloa putki ongelmat! Säästäkää vaan vettä niin alan perustaan oman firman viemärin avauksia varten
En oo koskaan ymmärtäny näitä vedenkulutuksen ja valojen sammuttelijoita varsinkin kerrostalossa.Asun yksin kaksiossa sähkölasku on jotain 20-30e kuussa ja viime vuoden vedenkulutuksen tasauslaskussa 20e jouduin maksaan extraa.En rupee noin pienien summien takia kyttäämään miten sähköä ja vettä kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynti ja pyykkikone (ja mahdollinen astianpesukone) ovat kerrostaloasunnossa ne suurimmat vesisyöpöt. Käy ainakin talviaikaan joka toinen päivä suihkussa ja älä pidä hanaa täysillä. Wc kannattaa vetää joka toisen käynnin jälkeen, paitsi tietty kakkosella.
Saippuoinnin ajaksi hana kiinni. Ja astioiden käsinpesu on kyllä isompi vesisyöppö kuin kone. Pesukoneet ei nykyään paljon vettä käytä. Hyöpynnä ap mahdolliset taloyhtiön lenkkisaunat ja ota itsellesi saunavuoro. Uimahallissa käyn itse saunomassa kun meidän talossa ei ole saunaa. Outo että tasauslasku vain kerran vuodessa? Meillä joka kolmas kuukausi ja aina on tullut takaisinpäin vaikka en juuri vettä pihtaa, en tosin lutraakaan. Hygieniasta en sentään tingi.
Voitaisko vaan palauttaa se kiinteä vesimaksu käytäntöön. Maksaisin mieluummin vähän liikaa kuin kitkuttelisin ankeillen vetämättä vessaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tämä ole tottakaan. Vieläkö on ihmisiä, jotka ei vedä pönttöä joka kerta. Kiva, kun ku si haisee vessassa. Kyllä se haisee, vaikka on veden seassa ja vaikka itse ei huomaa. Vieraat huomaa. Kannatan järkevää vedenkäyttöä, mutta joku raja pitäisi olla. Miksi ei voisi samantien mennä VIELÄ askeleen pidemmälle ja tehdä ulkohuussi. Ei kulu vettä vessan vetoon ollenkaan, eikä haise pihillä ku si vessassa. Voi elämän kevät.
Tiesitkö että pissi haisee todella miedosti tai ei ollenkaan kun juo paljon, vettä? Ne jotka juo vähän, haju on ihan kamala. Siihen voi ihan itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisko vaan palauttaa se kiinteä vesimaksu käytäntöön. Maksaisin mieluummin vähän liikaa kuin kitkuttelisin ankeillen vetämättä vessaa.
Olin töissä yrityksessä jossa oli kiinteä vesimaksu. Olin siis yksin töissä. Samassa kiinteistössä oli iso toimisto jossa ainakin 20 naista ja heillä sama vesimaksu kuin minulla. Maksoin siis joka vessakäynnistä yhtä paljon kuin nuo 20 naista omassa huoneistoissaan. Ei ihan reilu systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että pissi haisee todella miedosti tai ei ollenkaan kun juo paljon, vettä? Ne jotka juo vähän, haju on ihan kamala. Siihen voi ihan itse vaikuttaa.
No tässäpä varsinainen "ongelma" :) Säästääkö juomavedestä vai huuhteluvedestä.
Ostin puhtaille astioille tiskausvadin, johon laitan juuri tiskatut astiat huuhtoutumaan. Näin säästyy myös aikaa.
Meillä harrastettiin kotona aina "merimies-suihkuja" eli suljettiin hana vaahdotuksen ajaksi. Tulee pestyäkin paljon perusteellisemmin.
Kylmävesi on lämmintä vettä edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkussa käynti ja pyykkikone (ja mahdollinen astianpesukone) ovat kerrostaloasunnossa ne suurimmat vesisyöpöt. Käy ainakin talviaikaan joka toinen päivä suihkussa ja älä pidä hanaa täysillä. Wc kannattaa vetää joka toisen käynnin jälkeen, paitsi tietty kakkosella.
Muuten oikein, mut wc väärin. Jos seisottelee pissoja pöntössä, sinne kertyy virtsan kivennäisaineista kivettymää, jonka irrottamiseksi joutuu tekemään niin paljon hommaa ja laskemaan vettä runsaasti, että säästö katoaa.
Toki tosipihi sitten vaan sietää sitä ”virtsakivipönttöä”, mut normaalisiistin ihmisen mielestä se on ällötys. Ja menisi herkästi vaihtoon seuraavalle asukkaalle…Minä olen tuo, joka vetää pöntön kaksi kertaa päivässä. Toki poikkeuksiakin tässä on, mutta noin yleensä. Kun muutin tähän, oli pönttö todella likainen juurikin jostain kivennäisaineista, enkä meinannut sitä millään saada puhtaaksi. Jostain luin, että etikalla lähtee kaikki pöntöstä ja tämä piti paikkansa. Muutamana yönä annoin etikoiden olla pöntössä ja pian oli puhdasta. Nykyään itse ehkäisen tällaista ja jätän esim kerran kuussa etikkaa yöksi pönttöön. Tämä muuten toimii, eli ei ole mikään päästä keksitty juttu, tein tosissani töitä asian kanssa sillon alussa.
HYI! Et siis ottanut edellisen asukkaan typeryyksistä ja epähygienisyydestä opiksesi, vaan jatkat samaa virtsassa rypemistä 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässäpä varsinainen "ongelma" :) Säästääkö juomavedestä vai huuhteluvedestä.
Vetämätön pönttö todellakin haisee ja myös kalkkeutuu. Kerrostalossa tuota ei tulisi harrastaa. Omakotitalo eri juttu.
Mutta kyllä se haisee ja on muuten tosi oksettava muille. Joskus meinannut tulla oksennus kun on pessyt hampaita sellaisesda wc:ssä.
Lisään vielä että niistä kivennäistä on lvi-ammattilaisten mukaan haittaa! Siksi ei kerrostalossa pidä tuota harrastaa! Omakotitalo eri juttu.
Vessan vetäminne on kallista. Kakkaa koirankakkapussiin ja vie jätös ja käytetty WC paperi pussissa läheisen koirapuiston kakka-astiaan.
Tama ketjuhan on kuin joku pula-ajan niksipalsta. Puistattaa. Meilla kylla vesi virtaa kun astioita huuhdellaan.
t. usalainen
Alapesu jollakin pullolla, menee hirveästi enemmän vettä käsisuihkua käyttäessä.
Aloitus jo kertoo että erillinen vesimittari on tullut tarpeeseen. Outoa että vasta se saa jotkut tajuamaan että veden tarpeeton lotraaminen maksaa.
Tarkista hanan malli ja sen vedenkulutus. Hanki hanoihin tällaiset, jos eivät muuten vettäsäästäviä (6-9l/min) malleja :
https://www.k-rauta.fi/tuote/poresuutin-hansgrohe-13182000-ecosmart-2-k…
minulla halpeni 28ekk nyt 12-15ekk mittarin mukaan .1kk-3kk laskutus välillä ei mitään tasaus laskuja tule vaan varsinaisesta käytöstä. kannattaisi enemmän olla huolissaan sähkön käytöstä sähkö "halpaa" siirrolla riistetään. mittaa koneidesi kulutus