Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasujat - vinkkejä veden säästämiseen, tarkoitus minimoida joka pisara!

Vierailija
04.07.2021 |

Muutin asuntoon jossa on huoneistokohtainen vesimittari. Nyt on kauhea paniikki että tulee hirveä tasauslasku vuoden päästä. :D En oikein hahmota miten paljon voin käyttää vettä että se pysyisi siinä ennakkoon perittävässä summassa 20e/kk, joten ajattelin nyt minimoida joka ikisen pisaran mitä käytän.

Lyhyempi suihku joo, ja täydet pesukoneelliset ym. vinkit olen kyllä lukenut. Mutta onko sulla jotain "omia" säästövinkkejä, kuten aamulla juomavesi kannuun ja jääkaappiin, ettei tarvitse päivän mittaan laskea joka kerta vettä saadakseen raikasta. Kerro miten pihistelet?

Kommentit (286)

Vierailija
261/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksiössä kallis vesilasku, 40€/kk. Jyväskylässä lienee maan kallein vesi. Käytän vettä ihan normaalisti, käyn suihkussa joka toinen päivä, mutta ongelmana on vessan käyttö. Eli joudun käymään useasti vessassa kakkosella ja se näkyy laskussa.

Toivottavasti löydät sopivia säästökeinoja itsellesi, ainakin vessan vetäminen harvemmin auttaa.

Vierailija
262/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika vedensäästökään ei ole hyväksi. Menee viemärit tukkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa veden säästämisessä on se hauska piirre, että vesilaitosten kuluista suurin osa (jostain luin että 80%) on kiinteitä, mutta tulot tulevat ihmisten vedenkulutuslaskuista. Eli kun ihmiset opettelevat säästämään vettä, niin vesimaksuja pitää nostaa ettei vesilaitos mene vararikkoon. En sitten tiedä, säästääkö tuo ympäristöä, veikkaan ettei ainakaan paljon. Suomen kaltaisessa maassa vedestä tuskin tulee kovin helposti pula, jossain Saharassa voi olla eri tilanne.

Nyt joku sitten sanoo, että jossain Afrikan maassa on vedestä pulaa. Valitettavasti me emme täällä voi paljoakaan auttaa asiaa omaa vedenkulutustamme vähentämällä, vaan ongelma pitäisi ratkaista siellä.

Suomen kaltaisessa maassa ei ole juomakelpoista, puhdasta vettä, ellei sitä ihmisten käyttöön puhdisteta ja pumpata verkostoihin. Lisäksi käytön jälkeenkin vettä pitää puhdistaa eli on harhainen myytti, että Suomessa voisi mielin määrin tuhlata vettä!

Joo, mutta pointti oli että suurin kuluerä on koko vrsihuoltojärjestelmän ylläpito, erään laskelman mukaan siis noin 80%. Kulutettu käyttövesi kyllä menee takaisin luontoon vedenpuhdistuslaitosen kautta. Ja se puhdistettavassa vedessä olevan kusen ja paskan määrä tuskin vähenee vaikka pytty vedettäisiin vähemmällä vedellä. Ja järjestelmät täytyy joka tapauksessa pitää käynnissä.

Vierailija
264/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pesuvatijuttu säästää todistetusti. Meillä oli huollon takia lämmin vesi pois pari päivää ja tein sopivan lämpimän veden keittimellä keitetyn veden avulla 10litran ämpäriin. Pesin sillä 10 litralla puolipitkät hiukseni. Normaali suihkuhetki ilman hiustenpesua itsellä menee ihan 1-2 minuutissa. Ei tarvi pihistelemällä säästää vettä,mutta ei valuta sitä turhaan. Tiskikone säästää myös tai se että peset ja huuhtelet tistit tiskialtaassa tai pesuvadissa olevassa vedessä etkä juoksevan veden alla.

Vierailija
265/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaan lotrattu ihan huoletta ja ikinä ei ole tullut tasauslaskua

Vierailija
266/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lahessa omakotitalossa vesilasku 90e kahden kuukauden välein. 2 aikuista ja 3 lasta joten pesukoneet päällä päivittäin ja suihkussa käydään kerran päivässä. Nykykoneet eivät tosin paljon kuluta ja maalämpöpumppu tuottaa lämpimän veden.

Vierailija
267/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää paljonko teillä vesi ja jätevesi maksaa kuutiolitralta. Se voi olla jotain 2-6 euroa/ kuutiolitra, joka on siis 1000 litraa vettä. Parin minuutin suihku vie noin 100-150 litraa vettä. Yksinasuja saa aika tavalla läträtä, että saa 20 euroa menemään kuukaudessa.

Mulla tuli juuri melkein satasen lisälasku 3 kuukaudelta Maksan siis 20e/kk ennakkoa ja nyt tuli siis tuo tasaus . Asun yksin. En todellakaan tuhlaa vettä . Suihkussa käyn joka päivä ~10min ja pyykkikone ja tiskikone päällä silloin tällöin. Että ei siihen mitään hirveää läträämistä tarvitse. Kuukausi tasolla minun kulutuksella menee 50e veteen.

Ettei vaan vessanpyttysi vuoda.

10 minuuttia suihkussa  - varsinkin jos se vesi juoksee koko ajan - on aika paljon. En ihmettele isoa laskua.

Justiinsa. Suihkussa saa itsensä puhtaaksi viidessä minuutissa. Jopa nopeamminkin.

Vierailija
268/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissaa kannuun ja laimenna vedellä ja lannoita puutarha

Vierailija
269/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut että jotkut nykyisistä wc-pöntöistä ei meinaa vetää kunnolla muutamaa palaa paperia vaikka painaa sitä isompaa nappiakin, vesimäärä on asetettu niin matalaksi. 

Meillä taloyhtiö päätti asentaa putkirempan yhteydessä kaikista vähäkulutuksisimmat pöntöt. Samalla muuttui laskutus kulutusperusteiseksi. Tuo vähäkulutuksisin pönttö ei kyllä tuo säästöjä, sillä pienempi veto jättää veden värilliseksi ja isompaa joutuu vetämään useamman kerran, että saisi isomman hädän menemään viemäriin saakka. Mieluummin ottaisin muutaman litran enemmän kuluttavan pöntön, joka toimisi yhdellä vedolla. Se toisi kokonaissäästöjä meidän perheessä.

Ap:lle annan neuvon, että kannattaa seurailla niitä vesimittareita aina silloin tällöin, kun ei kuluta vettä lainkaan. Siitä voi paljastua tiputteleva hana tai vessanpönttö, kun mittari liikkuu, vaikkei mitään pitäisi tapahtua. Etenkin pöntön pieni vuoto voi olla hankala huomata.

Vierailija
270/286 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteät vesimaksut vaan takaisin, se on kokonaisedun kannalta parempi. Tuo vedestä pihistely noin äärimmäisyyteen ei johda mihinkään hyvään pitkässä juoksussa. 

Kenen kokonaisedun kannalta on parempi joutua maksamaan satoja euroja turhaan, naapurien tuhlaamasta vedestä? Vesimittarien käyttö laskutusperusteena on ainut oikea tapa maksattaa vedenkulutus!

Johan tuo selitettiin pari viestiä ylempänä. Oikeasti 80% kustannuksesta tulee siitä, että ON vesijohdot ja viemärit, joista VOI itse kukin sitä vettä käyttää ja poistaa. Se itse vesimäärä on pienempi tekijä. Joten itse asiassa, jos pihistelet veden käytössä ja maksat siksi tosi vähän, naapurisi sponssaavat sinun vesijohtojasi isosti. Jos taas vesimaksu on kiinteä, kaikki maksavat rielusti siitä, että palvelu on ylipäätään käytettävissä. On pienempi epäreiluus, että j9ku tarvitsee enemmän vettä ja toinen vähemmän.

Vierailija
271/286 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua, mutta itse sain vesilaskun enemmän kuin puolittumaan mm. seuraavalla tavalla: Elän kuin olisin mökillä ilman lämmintä vettä. Ostin suuren saavin kansineen, vesikauhoja eli "kuuppia", ämpäreitä,säästin tyhjiä muovipulloja ja ostin muutaman hanallisen 10l kanisterin ja lähdevesipöniköitä ja isoja termoskannuja. Peseytyminen: kaikki lämmin vesi,mitä tarvitaan, lämmitetään liedellä ja sekoitetaan suureen saaviin kylmän veden kanssa sopivan lämpöiseksi. Peseytyminen kuupan avulla. Siihen loppui turha lotraus kertaheitolla. Parillakympillä saa mökkisuihkuja, jos sellaista kaipaa lisäksi. Pyykki: oltava pesukone,joka lämmitää veden eikä ota kuumaa vettä järjestelmästä. Vaihtoehtona pulsaattori. Tiski: käsitiskivesi lämmitetään esim.ruoanlaiton yhteydessä lieden jälkilämmöllä tai sitten pidetään lämpiminä termareissa jos heti ei päästä tiskaamaan. Jos on tiskikone, se on tietenkin eri juttu. Vessakäynnit: Otetaan talteen kannelliseen vesiämpäriin säännöllisesti esim.tiskeistä ylijäänyt vesi jota käytetään pöntön huuhteluun. On toki muistettava pestä pönttöä säännöllisesti, mutta ei ole iso vaiva sekään. 

Lyhyesti sanottuna: jos säästät vedessä, maksat enemmän sähkössä, ellet omista vaikkapa kaasuliettä/keksi muuta tapaa lämmittää vettä,kenties suuri vedenkeitin auttaa jonkin verran, mutta on itse mietittävä,kumpi on kalliimpaa. Itse päädyin siihen,että lämpimän hanaveden käytön lopettaminen toi suuremman säästön. 

Paras tapa säästää on muuttaa omavaraistalouteen maaseudulle jos rahkeet riittävät.

Vierailija
272/286 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas Suomessa köyhää porukkaa kun pitää tuollaisia ihme kikkoja tehdä, että vettä ei kuluisi. Käytän itse vettä niin paljon kuin tykkään ja maksan vesilaskut. Täällä jopa joku kävi vain kerran viikossa suihkussa, en kyllä tuollaisen haisevan kaatopaikan kanssa haluaisi asua. Vettä kuluu sen mitä kuluu, elämä maksaa, ainakin Suomessa.

Ole sinä ..tun rikas leveilijä hiljaa-ei ole tarpeen tulla halveksimaan vähävaraisia ihmisiä,joille 20e voi olla viikon ruoka.

Vierailija
273/286 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

virtsakivi.aivo keksi ihan itse. taitaa kivetteyt ko aivot ja sadalla yläpeukulla myös.

Vierailija
274/286 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä pese pilluasi joka päivä.

Vierailija
275/286 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan menty ihan vain siihen ettei joka päivä käydä suihkussa vaan tarvittaessa. Muuten talousvesi normaalisti. Kyllä sieltä jonkinmoinen tasauslasku silti tulee mutta noilla konstein ei jäätävä.

Vierailija
276/286 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea ketjua, mutta itse sain vesilaskun enemmän kuin puolittumaan mm. seuraavalla tavalla: Elän kuin olisin mökillä ilman lämmintä vettä. Ostin suuren saavin kansineen, vesikauhoja eli "kuuppia", ämpäreitä,säästin tyhjiä muovipulloja ja ostin muutaman hanallisen 10l kanisterin ja lähdevesipöniköitä ja isoja termoskannuja. Peseytyminen: kaikki lämmin vesi,mitä tarvitaan, lämmitetään liedellä ja sekoitetaan suureen saaviin kylmän veden kanssa sopivan lämpöiseksi. Peseytyminen kuupan avulla. Siihen loppui turha lotraus kertaheitolla. Parillakympillä saa mökkisuihkuja, jos sellaista kaipaa lisäksi. Pyykki: oltava pesukone,joka lämmitää veden eikä ota kuumaa vettä järjestelmästä. Vaihtoehtona pulsaattori. Tiski: käsitiskivesi lämmitetään esim.ruoanlaiton yhteydessä lieden jälkilämmöllä tai sitten pidetään lämpiminä termareissa jos heti ei päästä tiskaamaan. Jos on tiskikone, se on tietenkin eri juttu. Vessakäynnit: Otetaan talteen kannelliseen vesiämpäriin säännöllisesti esim.tiskeistä ylijäänyt vesi jota käytetään pöntön huuhteluun. On toki muistettava pestä pönttöä säännöllisesti, mutta ei ole iso vaiva sekään. 

Lyhyesti sanottuna: jos säästät vedessä, maksat enemmän sähkössä, ellet omista vaikkapa kaasuliettä/keksi muuta tapaa lämmittää vettä,kenties suuri vedenkeitin auttaa jonkin verran, mutta on itse mietittävä,kumpi on kalliimpaa. Itse päädyin siihen,että lämpimän hanaveden käytön lopettaminen toi suuremman säästön. 

Paras tapa säästää on muuttaa omavaraistalouteen maaseudulle jos rahkeet riittävät.

Ei jumalauta!

Vierailija
277/286 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkusta tulee täydellä teholla vettä noin. 12-15 litraa minuutissa.. eli parin minuutin suihku ei kuluta vettä 100-150 litraa..

Useimmiten suihkussa käydessä hana on noin puolella teholla jolloin vettä ei kulu läheskään noi paljon.

Jos ennakko maksu on 20 e niin siihen ei kovin paljon tarvii ajatella säästötoimia..

Vierailija
278/286 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töistä vettä eväspullolla kotiin.

Vierailija
279/286 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden juomisen kanssa kannattaa myös olla tarkkana. Mitä vähemmän juo ja syö, sitä vähemmän tarvii puskea pöntöllä. Tulee säästöä molemmista päistä.

Vierailija
280/286 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika köyhä pitää olla jos vedenkulutusta seurailee ja varsinkin jos asuu kerros- tai rivitalossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi