Ryhdyin kasvissyöjäksi ja nyt on kynnet ja hiukset haurastuneet
Aiemmin sain vääntää vaikka ruuvvia kynsilläni ja nyt ne lohkeilee.
Mitä vitamiinia pitäisi ottaa?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:04"]
[/quote]
No tässäkin ketjussa joku kertoi kasvissyöjien syövän kananmunaa. Eikö siitä yyberterveellisestä kasvisruoasta saakkaan kaikkea tarpeellista? Kasvisten lisäksi pitää syödä kananmunaa ja ilmeisesti kalaakin vaikka näitä ei minun tietääkseni ole missään luokiteltu kasviksiksi. Jos sinä fiksumpana viitsisit linkittää lähteen, jossa kananmuna ja kala onkin määritelty kasviksiksi?
[/quote]
No onneksi juuri tämäntasoiset jutut ovat niitä ehehe-läppiä, joihin törmää vain netin keskustelupalstoilla :) Ymmärrän, että joku 9-vuotias voi ymmärtää käsitteiden merkityksen konkreettisesti, mutta kai jotkut aikuisetkin (ja provot). Tässä sinulle kasvissyöjän merkitys sivistyssanakirjan mukaisesti, ole hyvä:
kasvissyöjä
substantiivi
henkilö, jonka ruokavalioon ei kuulu liha, mutta usein maito ja kananmunat kuuluvat
[/quote]
Oi kun olitkin hauska, ehehe-läppä :) Et kai pidä ns. kasvissyöjiä niin tyhminä, etteivätkö he osaisi itse tarkentaa olevansa lakto- tai lakto-ovo-vegetaristeja?
[/quote]
Entäs se kala? EPA:t ja DHA:t on ihan ok ottaa purkista? Ja punaisen lihan puutteesta johtuvat rauta- ja sinkkipuutokset korjataan pillereillä? Yleensäkin eläinproteiinin puutokset korjataan lääketeollisuuden tuotteilla? Entä ne kasviviljelyyn tarvittavat eläinperäiset lannoitteet, ihan ok korjata kemiallisilla tuotteilla? Tai kaikki kasvinsuojeluaineet(myrkyt)? Mitä niille hiilikierron vaatimille eläimille pitäisi tehdä, jos niitä ei saa syödä? Pistää monttuun? Maidon ja munat saa käyttää hyödyksi, mutta liha on nounou? Eläimiä kuitenkin pystyy kasvattamaan alueilla, joissa ei pysty viljelemään mitään ihmiselle syötäväksi kelpaavaa. Kasvinsuojeluaineiden-, lannoite- ja pilleritehtaiden aiheuttamia ympäristövaikutuksia vegen ei tarvitse huomioida, kulkee vain laput silmillä. Vege ei myöskään ymmärrä sitä, että aika ankeaa olisi elämä täällä talvisaikaan ilman kaukaa tuotua (ekologisuus!) sapuskaa. Härkäpapu taitaa olla ainut täällä kasvava kasviproteiininlähde, moniko vege sitä käyttää? Vegetarismin logiikka ei oikein aukea.
[/quote]
Tässä oikein esimerkki kasvissyöntiä vastustavasta kiihkoilijasta. Mitä se sun pipoa noin kiristää, että jotkut ihmiset luopuvat vapaaehtoisesti lihan syönnistä ja kokevat sen olevan itselleen hyvä asia?
Ensinnäkin rasvahapoista: ihminen saa välttämättömät rasvahapot kasvikunnan tuotteista (esim. siemenet, pähkinät). Rauta-ja sinkkipuutoksista: normaalisti ja monipuolisesti syövillä kasvissyöjillä niitä ei ole. Kiitos kyllä terveydestäni välittämisesestä, mutta voin loistavasti vuosien lihattomuuden (ja kalattomuuden) jälkeen. Mitään en ota purkista kuin D-vitamiinia, koska asun Suomessa.
Mua ärsyttää juuri tämä, että kasvissyöjiltä vaaditaan jotain maailmanparannusideologiaa sen perusteella, että he eivät syö lihaa. Esim. miksi kysyt, "tai kaikki kasvinsuojeluaineet (myrkyt)"?. Silläkö, että minä en syö lihaa, olen vastuussa "kaikista kasvinsuojeluaineiden myrkyistä"? :D Ja mitä muuten tarkoitat sillä, ettei muka kasvisruokaa viljeltäisi "eläinperäisellä lannoitteella"? Onko kenties jotain muuta eläinperäistä lannoitetta kuin vaikka kanankakka? Ei takuulla kukaan kasvissyöjä vastusta kanankakan käyttöä lannoitteena.
Huomaatko muuten, miten epäloogisesti laitat sanoja kasvissyöjien suuhun? Oletat, että jos ihminen on kasvissyöjä, hän on automaattisesti raivokas ympäristöasioista kiihkoilija ja naiivi maailmanparantaja. Kukaan tämän ketjun kasvissyöjistä ei ole puhunut mitään niistä ideologisista tai käytännöllisistä (esim. terveydellisistä) syistä, jotka ovat johtaneet kasvissyöntiin. Varmasti joillekin kasvissyöjille (ja niille, jotka syövät lihaa vain harvakseltaan) on lihantuotannon ympäristöhaitat kyllä yksi syy kasvissyöntiin, mutta henkilökohtaisesti ainakaan minulle ekologia/ympäristösyyt eivät ole kasvissyönnissä perusteena.
Jos joku haluaa syödä lihaa, ei se ole multa henkilökohtaisesti pois millään tavalla. Siksi en myöskään jaksa ymmärtää näitä, joille kasvissyönti herättää suuren tunnemyräkän.
Kasvissyöjän hiilijalanjälki on murto-osa lihansyöjän hiilijalanjäljestä.
Eettiset ja ekologiset syyt vetävät minuakin kasvissyöjäksi. Olen vain liian laiska hommaan.
Rispektit kaikille kasvissyöjille.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:57"]Mä olen ollut kasvissyöjä monta vuotta eikä mitään ongelmia hiusten ja kynsien kanssa. Ainoa muutos lihan + kalan poisjättämisen jälkeen on ollut, että iho on parempi ja flunnsat ovat jääneet. Ennen olin monta kertaa vuodessa flunssassa. Kun aloitin kasvussyönnin, aloin kiinnittänään enemmän huomiota ruokavaliooni, esim. täysjyväviljoja, pähkinöitä, papuja, linssejä, vihanneksia, hedelmiä, öljyjä yms. muuta terveellistä.
En syö mitään lisäravinteita d-vitamiinia lukuunottamatta. Mielestäni terveellisesti ja monipuolisesti syövä ihminen saa vitamiinit ravinnosta, ei purkeista. Vitamiinibisnes on kovaa mielikuva ja huuhaa-markkinointia mielestäni, siellä pyörivät isot rahat!
Olen siis vegetaristi, en vegaani, ja saan kaikki b-ryhmän vitamiinit maitotuotteista ja kananmunasta. Sen sijaan vegaanien (ei maitotuotteita) käsittääkseni kannattaa käyttää silloin tällöin b12-lisää, mutta muuten ei terveellisesti syövät vegaanitkaan tarvi lisäravinteita.
[/quote]
Itse asiassa olet lakto-ovovege, et pelkkä vegetaristi
Jos hiukset ja kynnet haurastuisivat, kävisin kasvissyönnistä huolimatta lääkärissä tarkistuttamassa kilpirauhasarvot ja ehkä samalla kysäisisin lääkäriltä, mistä muusta se voisi johtua. Voisiko se olla psoriasis, anemia, jotain muuta?
Itse olen kasvissyöjä, mutta mielestäni ei kannata väkisin alkaa kasvissyöjäksi, jos ei tunnu täysin omalta jutulta. Jos olet huolissasi hiilijalanjäljestä, niin pari lihatonta päivää viikossa on jo ihan hyvin, ei paineita :)
Itse tunsin aikanaan yhden "kasvissyöjän", joka eettisistä ja ekologisista syistä oli päättänyt alkaa kasvissyöjäksi, vaikka piffeistä kovasti tykkäsi. Hän pärjäsi viikon kasvisruoalla ihan hyvin, mutta viikonloppuna iski kova pihvinhimo ja "sortuminen" sisäfileeseen. Ja maanantaina taas morkkis, kun oli mennyt syömään lihaa. Yritin vakuutella, että syö nyt hyvä ihminen hyvällä ruokahalulla se viikonlopun pihvisi kun se kerran on sulle niin tärkeää!
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:37"]
[/quote]
[/quote]
Argh mitä pilkunn***ntaa, kuka tätä jaksaa harrastaa tähän aikaa yöllä, no ehkä juuri vauva-palstalla. Sinulla itselläsi on kyllä nyt käsitteet hukassa: Vegaani = ei syö maitokunnan tuotteita tai munia, vegetaristi = syö maitokunnan tuotteita mutta ei lihaa.
Eikö kasvissyöjä mitenkään viitsisi itse googlettaa, mistä tämä haurastuminen voisi johtua?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:46"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:37"]
[/quote]
[/quote]
Argh mitä pilkunn***ntaa, kuka tätä jaksaa harrastaa tähän aikaa yöllä, no ehkä juuri vauva-palstalla. Sinulla itselläsi on kyllä nyt käsitteet hukassa: Vegaani = ei syö maitokunnan tuotteita tai munia, vegetaristi = syö maitokunnan tuotteita mutta ei lihaa.
[/quote]
Vegaanin ja vegetaristin ero on siinä, että vegaani ei hyväksy eläinten hyödyntämistä mitenkään elämässään (esim. nahkavaatteet). Ruokavalioon se ei oikeastaan liity, vaan elämäntyyliin yleensä.
Vegetaristi ei syö maitotuotteita tai kanamunia, lakto-ovo syö. Samoin kuin esim. semivege on jättäny vain punaisen lihan pois.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:17"]
[/quote]
Entäs se kala? EPA:t ja DHA:t on ihan ok ottaa purkista? Ja punaisen lihan puutteesta johtuvat rauta- ja sinkkipuutokset korjataan pillereillä? Yleensäkin eläinproteiinin puutokset korjataan lääketeollisuuden tuotteilla? Entä ne kasviviljelyyn tarvittavat eläinperäiset lannoitteet, ihan ok korjata kemiallisilla tuotteilla? Tai kaikki kasvinsuojeluaineet(myrkyt)? Mitä niille hiilikierron vaatimille eläimille pitäisi tehdä, jos niitä ei saa syödä? Pistää monttuun? Maidon ja munat saa käyttää hyödyksi, mutta liha on nounou? Eläimiä kuitenkin pystyy kasvattamaan alueilla, joissa ei pysty viljelemään mitään ihmiselle syötäväksi kelpaavaa. Kasvinsuojeluaineiden-, lannoite- ja pilleritehtaiden aiheuttamia ympäristövaikutuksia vegen ei tarvitse huomioida, kulkee vain laput silmillä. Vege ei myöskään ymmärrä sitä, että aika ankeaa olisi elämä täällä talvisaikaan ilman kaukaa tuotua (ekologisuus!) sapuskaa. Härkäpapu taitaa olla ainut täällä kasvava kasviproteiininlähde, moniko vege sitä käyttää? Vegetarismin logiikka ei oikein aukea.
[/quote]
Tässä oikein esimerkki kasvissyöntiä vastustavasta kiihkoilijasta. Mitä se sun pipoa noin kiristää, että jotkut ihmiset luopuvat vapaaehtoisesti lihan syönnistä ja kokevat sen olevan itselleen hyvä asia?
Ensinnäkin rasvahapoista: ihminen saa välttämättömät rasvahapot kasvikunnan tuotteista (esim. siemenet, pähkinät). Rauta-ja sinkkipuutoksista: normaalisti ja monipuolisesti syövillä kasvissyöjillä niitä ei ole. Kiitos kyllä terveydestäni välittämisesestä, mutta voin loistavasti vuosien lihattomuuden (ja kalattomuuden) jälkeen. Mitään en ota purkista kuin D-vitamiinia, koska asun Suomessa.
Mua ärsyttää juuri tämä, että kasvissyöjiltä vaaditaan jotain maailmanparannusideologiaa sen perusteella, että he eivät syö lihaa. Esim. miksi kysyt, "tai kaikki kasvinsuojeluaineet (myrkyt)"?. Silläkö, että minä en syö lihaa, olen vastuussa "kaikista kasvinsuojeluaineiden myrkyistä"? :D Ja mitä muuten tarkoitat sillä, ettei muka kasvisruokaa viljeltäisi "eläinperäisellä lannoitteella"? Onko kenties jotain muuta eläinperäistä lannoitetta kuin vaikka kanankakka? Ei takuulla kukaan kasvissyöjä vastusta kanankakan käyttöä lannoitteena.
Huomaatko muuten, miten epäloogisesti laitat sanoja kasvissyöjien suuhun? Oletat, että jos ihminen on kasvissyöjä, hän on automaattisesti raivokas ympäristöasioista kiihkoilija ja naiivi maailmanparantaja. Kukaan tämän ketjun kasvissyöjistä ei ole puhunut mitään niistä ideologisista tai käytännöllisistä (esim. terveydellisistä) syistä, jotka ovat johtaneet kasvissyöntiin. Varmasti joillekin kasvissyöjille (ja niille, jotka syövät lihaa vain harvakseltaan) on lihantuotannon ympäristöhaitat kyllä yksi syy kasvissyöntiin, mutta henkilökohtaisesti ainakaan minulle ekologia/ympäristösyyt eivät ole kasvissyönnissä perusteena.
Jos joku haluaa syödä lihaa, ei se ole multa henkilökohtaisesti pois millään tavalla. Siksi en myöskään jaksa ymmärtää näitä, joille kasvissyönti herättää suuren tunnemyräkän.
[/quote]
Minun pipoani ei kiristä, kiitos huolenpidosta :) Puhdasta faktaa, tässä ruokamääriä, jotka pitää syödä saadakseen molemmat tarvittavat välttämättömät rasvahapot kasviperäisistä lähteistä: margariini (70%) 11 tl / rypsiöljystä valmistettu salaatinkastike 5 rkl / maapähkinät 12,5 kg / hasselpähkinät 5,6 kg. Näytä mulle vege, joka vetää tuollaisia määriä. Eläinperäisistä tuotteista nuo saa helposti pienemmillä kalorimäärillä. Voit myös miettiä, kuinka kauan Suomessa on eletty tällä samalla vähällä auringolla, ennen D-vitamiinipillerien keksimistä? Kauanko täällä on vegeilty?
Yleensä veget perustelevat syömisiään eettisillä tai ekologisilla syillä. Muita syitä en ole kuullut, sinä ehkä kerrot niistä muista? Lannoitteista mainitsin siksi, koska mielestäni on jotenkin hassua, että vegejen mielestä eläimet on ok, koska niiden lantaa tarvitaan kasvinviljelyssä. Lantaa tuottavia eläimiä ei kuitenkaan saisi käyttää ravinnoksi, syystä että? Tähän sinä et vastannut. Tiesitkö muuten, että muutakin lihaa on saatavissa kuin tehotuotettua?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:46"][quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vegaanin ja vegetaristin ero on siinä, että vegaani ei hyväksy eläinten hyödyntämistä mitenkään elämässään (esim. nahkavaatteet). Ruokavalioon se ei oikeastaan liity, vaan elämäntyyliin yleensä.
Vegetaristi ei syö maitotuotteita tai kanamunia, lakto-ovo syö. Samoin kuin esim. semivege on jättäny vain punaisen lihan pois.
[/quote]
Sulla menee mielestäni edelleen käsitteet vähän sekaisin. Käsitteen "vegetaristi" (engl. vegetarian) voi jaotella alakategorioihin lakto- tai lakto-ovoon yms, mutta yläkäsitteellä vegetaristin ruokavalion ymmärretään tarkoittavan yksinkertaisesti lihatonta ruokavaliota. Esim. Intiassa, jossa varmaan suurin osa maailman kasvissyöjistä asustaa, ja puolet väestöstä on maitotuotteita paljon popsivia laktovegetaristeja, kasvissyöjien ruokavalioon viitataan yksinkertaisesti yläkäsitteellä "vegetarian, veg", ei alakäsittellä "lacto vegetarianism", vaikka kyse on samasta asiasta.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:07"]
Lantaa tuottavia eläimiä ei kuitenkaan saisi käyttää ravinnoksi, syystä että? Tähän sinä et vastannut. Tiesitkö muuten, että muutakin lihaa on saatavissa kuin tehotuotettua?
[/quote]
Aika henkilökohtaisia kyselet, mutta menköön nyt. Minulla on kasvissyöntiin henkiset/uskonnolliset syyt, ehkä syystä että olen alunperin kotoisin toisesta kulttuurista kotoisin kuin Suomesta (vaikka varmasti useilla syntyperäisillä suomalaisilla kasvissyöjillä voi olla samat perusteet). En halua syödä tuntevaa, ajattelevaa ja mahdollisesti ainutkertaisen sielun omaavaa olentoa. Kyse on myös elämän kunnioituksesta. Koen syvästi vastenmielisenä ajatuksen lihan syönnistä, en myöskään tapa esim. hyttysiä tai kärpäsiä. Ok tiedän moni suomalainen/länsimaalainen ei tätä ymmärrä, joten en tästä yleensä puhukaan. Mutta kun kerran kysyit :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sulla menee mielestäni edelleen käsitteet vähän sekaisin. Käsitteen "vegetaristi" (engl. vegetarian) voi jaotella alakategorioihin lakto- tai lakto-ovoon yms, mutta yläkäsitteellä vegetaristin ruokavalion ymmärretään tarkoittavan yksinkertaisesti lihatonta ruokavaliota. Esim. Intiassa, jossa varmaan suurin osa maailman kasvissyöjistä asustaa, ja puolet väestöstä on maitotuotteita paljon popsivia laktovegetaristeja, kasvissyöjien ruokavalioon viitataan yksinkertaisesti yläkäsitteellä "vegetarian, veg", ei alakäsittellä "lacto vegetarianism", vaikka kyse on samasta asiasta.
[/quote]
Miksei kaikki voi pysyä omissa karsinoissaan? Jos on vegetaristi, syö pelkkiä kasviksia. Jos ei syö lihaa, on lihaton ruokavalio. Miksi siihen lihattomaan pitää tunkea vegetaristi-sanaa, jos muut eläinperäiset tuotteet käyvät? Tuleeko itseään vegetaristiksi kutsuvalle (vaikka syökin kalaa, munia ja maitotuotteita) jotenkin ylevämpi olo?
Toi oli hyvä; "tuleeko ylevämpi olo vegetaristiksi kutsuvalle"? Miksi luulet, että tulisi? Eiköhän laiteta tämä riita poikki Oxfordin sanakirjan määritelmällä eli ollaan vissiin sen mukaan molemmat oikeassa:
Definition of vegetarian in English:
vegetarian
Line breaks: vege|tar¦ian
Pronunciation: /vɛdʒɪˈtɛːrɪən
/
NOUN
A person who does not eat meat or fish, and sometimes other animal products, especially for moral, religious, or health reasons.
MORE EXAMPLE SENTENCES
There are potentially as many reasons for becoming a vegetarian as there are vegetarians in the world.
Remember that this recipe would be ideal for vegetarians if you used vegetable stock in place of chicken stock.
Even vegetarians and vegans are not safe from the food scare epidemic.
Mikäköhän mahtaa olla J-Peen ongelma?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:19"]
Mitähän aloittaja mahtaa syödä, vai voineeko kertoa jos oli trolli :)
Käsittääkseni kasvissyönti parantaa aina hiusten, ihon ja kynsien kuntoa. Karppaajista en valitettavasti voi sanoa samaa. Heidän ihonsa on eloton ja harmaa. Itse yritin aikoinaan kasvattaa pitkää tukkaa vielä kun olin lihansyöjä, huonolla menestyksellä, hiukset eivät kasvaneet olkapäitä pidemmälle. Kasvissyöjäksi ryhtymisen jälkeen hiukset pitenivät, mutta vasta kun aloin vegaaniksi, hiukset humahtivat kasvaa lantiolle ja paksuuntuivat. Myös kynnet on hyvät, samoin veriarvot.
Joku kysyi täytekakusta. Totta kai vegaani voi syödä täytekakkua, jos se vaan tehdään vegaanisesti. Omaa herkkuani on mansikkatäytekakku. Myös letut onnistuvat(vähän liiankin hyvin) ilman munaa. Voi voi, minun pitää varmaan pian alkaa laihdutuskuurille, vegaaniruoka on vaan niin hyvää että ei voi olla syömättä ja painoa tulee...
[/quote]
Pitäisiköhän tähän lässytykseen linkittää samanikäisten Nigella Lawsonin ja vegeguru Gillian McKeithin kuvat? Nigella ei eläinperäistä voita pelkää, kuten Gillian tekee. Googlaa itse kummalla iho on harmaa ja eloton ja kumman hiusten kunto on parempi. Ja jos ihan järjellä ajattelet, iho, hiukset ja kynnet tarvitsevat eläinperäistä proteiinia (mm. kollageeni, keratiini) voidakseen hyvin. Mistäpä näitä saa? Yllätyyys, eläinperäisestä ruuasta.
[/quote]
Ja Nigellan nassulle ei varmaankaan ikinä minkään näköisiä kosmeettisia toimenpiteitä tehty...
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:19"]
Mitähän aloittaja mahtaa syödä, vai voineeko kertoa jos oli trolli :)
Käsittääkseni kasvissyönti parantaa aina hiusten, ihon ja kynsien kuntoa. Karppaajista en valitettavasti voi sanoa samaa. Heidän ihonsa on eloton ja harmaa. Itse yritin aikoinaan kasvattaa pitkää tukkaa vielä kun olin lihansyöjä, huonolla menestyksellä, hiukset eivät kasvaneet olkapäitä pidemmälle. Kasvissyöjäksi ryhtymisen jälkeen hiukset pitenivät, mutta vasta kun aloin vegaaniksi, hiukset humahtivat kasvaa lantiolle ja paksuuntuivat. Myös kynnet on hyvät, samoin veriarvot.
Joku kysyi täytekakusta. Totta kai vegaani voi syödä täytekakkua, jos se vaan tehdään vegaanisesti. Omaa herkkuani on mansikkatäytekakku. Myös letut onnistuvat(vähän liiankin hyvin) ilman munaa. Voi voi, minun pitää varmaan pian alkaa laihdutuskuurille, vegaaniruoka on vaan niin hyvää että ei voi olla syömättä ja painoa tulee...
[/quote]
Siis vegaaniruoalla ei tule kylläiseksi, kun ei voi lopettaa syömistä ajoissa?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:34"]
Ihminen on lähtökohtaisesti sekasyöjä, joo. Mutta luuletteko, että niiden metsästäjä-keräilijöiden jokapäiväiseen ravintoon kuului paisti? Eiköhän se pitkälti kasvispainotteista ollu, ja lihaa sitten oli ku sattu saamaan saalista. Ei sitä lihaa tarvii joka päivä mättää pääraaka-aineena. Eikä sitä oikeesti TARVII syödä ollenkaan. :D
[/quote]
Et sä kyllä luonnonoloissa saa mistään tarpeeksi proteiinia, ellet syö lihaa ja kalaa. Papuja ja soijaa ei silloin viljelty, ja maitoa joivat vain vauvat.
Ihmisen keskipituus lyheni noin 15 cm, lihakset pienenivät ja elinikä lyheni, sekä sairaudet lisääntyivät, kun siirryttiin maanviljelyyn. Tämä näkyy ihan suoraan siirtymäkauden ihmisjäänteistä.
Raudanpuuteanemia aiheuttaa kynsien ja hiusten haurastumista. Naisilla yleisin syy.
Jestas mitä tolloja :O
Olen semivege, ollut koko ikäni ja että mua ärsyttää ennakkoluuloiset tietämättömät ihmiset. Olkaa hiljaa jos ette tiedä asiasta!
Itselläni iho, kynnet, hiukset ja hb (158) on paremmat kuin kenelläkään lihansyöjä ystävälläni. Kasvikunnan ns.korvaavat ovat paljon parempia kuin lihanvastaavat. Eläinrasvat ovat kovia jotka tukkivat suonet, kasviperäiset taas pehmeitä jotka eivät tuki. Margariinia ei nyt ketään täyspäinen enää käytä, se on ihan teollista p***aa.
Ottakaa siis asioista selvää ennen kuin huutelette "totuuksia" täällä. Itse en syö lihaa koska en siitä tykkää toiset eettisistä syistä, toiset terveydellisistä syistä...mitä väliä? Kukin elää omaa elämäänsä tyylillään