Ryhdyin kasvissyöjäksi ja nyt on kynnet ja hiukset haurastuneet
Aiemmin sain vääntää vaikka ruuvvia kynsilläni ja nyt ne lohkeilee.
Mitä vitamiinia pitäisi ottaa?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:27"]
...Jep jep. Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Että alkakaa vaan kascvissyöjiksi ja vegaaneiksi ja ottakaa vitamiininne keinotekoisista pillereistä, sen sijaan että söisitte ihmisille lajityypillistä ravintoa eli lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita JA kasviksia. Puhumattakaan hyvälaatuisesta RASVASTA eli esim. voi, oliiviöljy.
Terv. karppaaja jonka iho, kynnet, hiukset ovat vahvat ja hyväkuntoiset, veriarvot hyvät, yleinen vireystaso kohdillaan, yms.
[/quote]
...jonka pillu ei ikinä maistu yhtä hyvältä kuin vegaanin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:57"]
Jos syöt kananmunaa, niin ei se sitten välttämättä kasvissyönnistäsi johdu.
[/quote]
Kananmuna on kasvis?
[/quote]
Onko sulla jäänyt munat syömättä, kun ei aivot toimi? Ei kun siksi, että kananmuna korvaa lihan paljon paremmin kuin... liha.
[/quote]
Ovatko kasvissyöjät jotenkin tyhmiä, kun eivät ymmärrä, että kananmuna ei ole kasvis? Se ei siis voi kuulua kasvisruokavalioon.
Voihan olla, että olet paskonut ruokavaliollasi kilpirauhaset, ja vajaatoiminta alkaa nyt sitten näkyä. Liika raakojen kasvisten, kaalin, soijan ja vehnän käyttö ja liian vähäinen jodin, sinkin, kuparin ja seleenin saanti on paras keino pilata metabolisminsa. Nauti!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:27"]
...Jep jep. Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Että alkakaa vaan kascvissyöjiksi ja vegaaneiksi ja ottakaa vitamiininne keinotekoisista pillereistä, sen sijaan että söisitte ihmisille lajityypillistä ravintoa eli lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita JA kasviksia. Puhumattakaan hyvälaatuisesta RASVASTA eli esim. voi, oliiviöljy.
Terv. karppaaja jonka iho, kynnet, hiukset ovat vahvat ja hyväkuntoiset, veriarvot hyvät, yleinen vireystaso kohdillaan, yms.
[/quote]
...jonka pillu ei ikinä maistu yhtä hyvältä kuin vegaanin.
[/quote]
Tämä on fakta. Ei ole höyryjä mätänevästä eläimestä.
t. vegaanin suuseksiä rakastava mies
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:44"]
[/quote]
Kananmuna on kasvis?
[/quote]
Onko sulla jäänyt munat syömättä, kun ei aivot toimi? Ei kun siksi, että kananmuna korvaa lihan paljon paremmin kuin... liha.
[/quote]
Ovatko kasvissyöjät jotenkin tyhmiä, kun eivät ymmärrä, että kananmuna ei ole kasvis? Se ei siis voi kuulua kasvisruokavalioon.
[/quote]
Joo, mutta kananmuna ei ole lihaakaan. Ei sienikään ole kasvis, joten vituttaa, että nämä perustelut pitää ottaa aina esiin.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:44"]
[/quote]
Kananmuna on kasvis?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo, mutta kananmuna ei ole lihaakaan. Ei sienikään ole kasvis, joten vituttaa, että nämä perustelut pitää ottaa aina esiin.
[/quote]
Kananmuna, toisin kuin sieni, on ELÄINPERÄINEN. Se tulee kanan perseestä.
Kasvissyöjä ei saa syödä hedelmiä, koska ne eivät ole kasviksia.
Saako kasvissyöjä syödä lihansyöjäkasveja?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:46"]
Kananmuna, toisin kuin sieni, on ELÄINPERÄINEN. Se tulee kanan perseestä.
[/quote]
Hienot olkinuket sulla, Hermanni.
Hassua, itselleni kävi juuri päinvastoin alkaessani kasvissyöjäksi. Minä ostin jonkun aihetta käsittelevän kirjan ja rakensin ruokavalioni sitä mukaillen. Katsoin, että sain joka päivä riittävästi eri tärkeitä aineita (proteiini, kalsiumi sekä kaikki tarvittavat vitamiinit). Käyti maitotuotteita, niistä saa sitä B12-vitamiiniakin. Sekasyöjänä ollessani kynteni liuskottuivat helposti ja hemoglobiini oli aina anemian rajoilla. Kasvissyöjänä kynteni olivat todella vahvat ja hemoglobiini jotain 136 (aina ennen 124 tai alle).
Nykyään olen semivegetaristi ja syön perheineni normaalia arkiruokaa. Kynnet edelleen hyvät, hemoglobiinista ei mitään hajua, mutta uskoisin olevan kohdallaan.
Olen kasvissyöjä, eikä ainakaan mulla ole ollut minkäänlaisia ongelmia kynsien tai hiusten kanssa, päinvastoin. Olen ollut kasvissyöjä 15 vuotta.
Syön paljon kasviksia ja hedelmiä, viljaa, pähkinöitä, erilaisia papuja, tofua, linssejä, jne. Maitoa käytän lähinnä kahvin kanssa ja joskus satunnaisesti syön jotain ruokaa, jossa on mukana kananmunaa.
Olen 45-vuotias ja minua luullaan jatkuvasti alle nelikymppiseksi, veikkaisin että se johtuu tästä ruokavaliostani.
Tutkitusti tunnetuin ruokavalio on Välimeren ruokavalio, jossa syödään paljon kasviksia, täysjyväviljaa, oliiviöljyä sekä kalaa ja todella harvoin lihaa. Myös kasvis- ja kalapainotteisesti syövät japanilaiset (eivät syö punaista lihaa, maitotaloustuotteita eivätkä juurikaan kananmunia) ovat pitkäikäisiä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 18:35"]
Aiemmin sain vääntää vaikka ruuvvia kynsilläni ja nyt ne lohkeilee.
Mitä vitamiinia pitäisi ottaa?
[/quote]Taas sitä trollataan ja syytellään vegeilyä. Ei se onnistu niin, että jätät hämmin pois ja syöt lisää porkkanaa. Jutuista pittää ottaa selvää. Ja jos ei jaksa selvitellä mitään niin ei kannata edes ryhtyä....
Kyllä tossa vitamiinihommassa on perää. Jotku kasvissyöjät kärsii vitamiinin puutteesta, vaikka ottavatkin niitä tunnollisesti suositusten mukaan. Synteettiset vitamiinit vaan ei imeydy. Luin jostain, että on tutkittu, että synteettisistä vitamiineista vain 0-30% imeytyy, joten teho on aika huono.
J-P
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:08"]
Hassua, itselleni kävi juuri päinvastoin alkaessani kasvissyöjäksi. Minä ostin jonkun aihetta käsittelevän kirjan ja rakensin ruokavalioni sitä mukaillen. Katsoin, että sain joka päivä riittävästi eri tärkeitä aineita (proteiini, kalsiumi sekä kaikki tarvittavat vitamiinit). Käyti maitotuotteita, niistä saa sitä B12-vitamiiniakin. Sekasyöjänä ollessani kynteni liuskottuivat helposti ja hemoglobiini oli aina anemian rajoilla. Kasvissyöjänä kynteni olivat todella vahvat ja hemoglobiini jotain 136 (aina ennen 124 tai alle).
Nykyään olen semivegetaristi ja syön perheineni normaalia arkiruokaa. Kynnet edelleen hyvät, hemoglobiinista ei mitään hajua, mutta uskoisin olevan kohdallaan.
[/quote]Semivege eli sekasyöjä?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:33"]
Kyllä tossa vitamiinihommassa on perää. Jotku kasvissyöjät kärsii vitamiinin puutteesta, vaikka ottavatkin niitä tunnollisesti suositusten mukaan. Synteettiset vitamiinit vaan ei imeydy. Luin jostain, että on tutkittu, että synteettisistä vitamiineista vain 0-30% imeytyy, joten teho on aika huono.
J-P
[/quote]
Sori. Tuossa piti olla 10-30%
J-P
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:33"]
J-P
[/quote]
Sori. Tuossa piti olla 10-30%
J-P
[/quote]Jostain luin myös, että soijan syönti aiheuttaisi miehille muutoksia kehossa, naismaisempaan suuntaan. ;) Tissejä odotellessa...
Tää kannattaa lukea. Sielläkin mainitaan tuo, mitä muistelin.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm
J-P
Jaa en soijasta ole tollasta kuullutkaan. kai ne tissit tulee miehellekkin, kun tarpeeks lihoo. Äitini teki joskus makaronilaatikkoo, jossa jauheliha oli korvattu soijarouheella. Se oli kyllä ihan hyvää.
J-P
Mä olen ollut kasvissyöjä monta vuotta eikä mitään ongelmia hiusten ja kynsien kanssa. Ainoa muutos lihan + kalan poisjättämisen jälkeen on ollut, että iho on parempi ja flunnsat ovat jääneet. Ennen olin monta kertaa vuodessa flunssassa. Kun aloitin kasvussyönnin, aloin kiinnittänään enemmän huomiota ruokavaliooni, esim. täysjyväviljoja, pähkinöitä, papuja, linssejä, vihanneksia, hedelmiä, öljyjä yms. muuta terveellistä.
En syö mitään lisäravinteita d-vitamiinia lukuunottamatta. Mielestäni terveellisesti ja monipuolisesti syövä ihminen saa vitamiinit ravinnosta, ei purkeista. Vitamiinibisnes on kovaa mielikuva ja huuhaa-markkinointia mielestäni, siellä pyörivät isot rahat!
Olen siis vegetaristi, en vegaani, ja saan kaikki b-ryhmän vitamiinit maitotuotteista ja kananmunasta. Sen sijaan vegaanien (ei maitotuotteita) käsittääkseni kannattaa käyttää silloin tällöin b12-lisää, mutta muuten ei terveellisesti syövät vegaanitkaan tarvi lisäravinteita.
Mitä te kasvissyöjät syötte juhlissa? Täytekakku ei kai tule kysymykseen?
J-P