Ryhdyin kasvissyöjäksi ja nyt on kynnet ja hiukset haurastuneet
Aiemmin sain vääntää vaikka ruuvvia kynsilläni ja nyt ne lohkeilee.
Mitä vitamiinia pitäisi ottaa?
Kommentit (88)
Esim. Japanissa syödään paljon soijaa, eikä siellä tunneta tuollaisia vaikutuksia. Tästä on tehty viimeaikoina tutkimuksiakin, niitä löytynee googlettamalla.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:08"]
Hassua, itselleni kävi juuri päinvastoin alkaessani kasvissyöjäksi. Minä ostin jonkun aihetta käsittelevän kirjan ja rakensin ruokavalioni sitä mukaillen. Katsoin, että sain joka päivä riittävästi eri tärkeitä aineita (proteiini, kalsiumi sekä kaikki tarvittavat vitamiinit). Käyti maitotuotteita, niistä saa sitä B12-vitamiiniakin. Sekasyöjänä ollessani kynteni liuskottuivat helposti ja hemoglobiini oli aina anemian rajoilla. Kasvissyöjänä kynteni olivat todella vahvat ja hemoglobiini jotain 136 (aina ennen 124 tai alle).
Nykyään olen semivegetaristi ja syön perheineni normaalia arkiruokaa. Kynnet edelleen hyvät, hemoglobiinista ei mitään hajua, mutta uskoisin olevan kohdallaan.
[/quote]Semivege eli sekasyöjä?
[/quote]
Semi-vegetaristi: syön kanaa, kalaa ja kasviksia sekä maito- ja munatuotteita. En syö punaista lihaa (lammas, lehmä, possu ym.)
Sekasyöjä syö kaikkea lihaa.
Sitä mä vaan ihmettelen, että miksi tehdä syöminen noin vaikeaksi? Kun syö monipuolisesti kaikkea ruokaa, niin ei tarvi sen enempää pähkäillä. Mäkin söin tossa kanasalaattia, mikä on tosi hyvää. Mutta hyvää on myös pihvi ja uudet perunat ja siihen ehkä jotain rehujakin, ehkä.
J-P
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:33"]
Kyllä tossa vitamiinihommassa on perää. Jotku kasvissyöjät kärsii vitamiinin puutteesta, vaikka ottavatkin niitä tunnollisesti suositusten mukaan. Synteettiset vitamiinit vaan ei imeydy. Luin jostain, että on tutkittu, että synteettisistä vitamiineista vain 0-30% imeytyy, joten teho on aika huono.
J-P
[/quote]
Kasvissyöjä ei tarvitse vitamiineja purkista. Vegaani tarvitsee B12-vitamiinia. Jos käyttää maitotuotteita ja kananmunaa, ei tarvitse mitään lisäpillereitä. Moni sekasyöjä, joka ei syö kasviksia, tarvitsisi runsaasti lisävitamiineja purkista.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:05"]
Sitä mä vaan ihmettelen, että miksi tehdä syöminen noin vaikeaksi? Kun syö monipuolisesti kaikkea ruokaa, niin ei tarvi sen enempää pähkäillä. Mäkin söin tossa kanasalaattia, mikä on tosi hyvää. Mutta hyvää on myös pihvi ja uudet perunat ja siihen ehkä jotain rehujakin, ehkä.
J-P
[/quote]
Minä en ole syönyt punaista lihaa yli 20 vuoteen. En voi enää palata siihen, koska siitä ei tule minulle hyvä olo. Meillä on omat syymme ruokavalioillemme. En tajua mihin tarvitsisin veristä pihviä. Ei kertakaikkiaan sulaisi vatsassani. Myös epäekologista syödä lihaa. Possua en saisi alas niin millään. Miksi pitäisi?
Mulla muuten yksi lisäsyy kasvissyöjäksi ryhtymiselle oli se, kun huomasin kasvissyöhämiehen (nyk. Mieheni) sperman maistuvan raikkaalle! Olin luullut tuota lihansyönnin vaikutusta ihmisen eritteiden hajuun vain urbaaniksi legendaksi, mutta kyllä siinä kai taitaa olla perää.
En mäkään veristä pihviä tarvi, enkä tykkää mistään medium jutuistakaan. Kyllä sen pitää olla kypsää.
J-P
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:27"]
...Jep jep. Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Että alkakaa vaan kascvissyöjiksi ja vegaaneiksi ja ottakaa vitamiininne keinotekoisista pillereistä, sen sijaan että söisitte ihmisille lajityypillistä ravintoa eli lihaa, kalaa, munia, maitotuotteita JA kasviksia. Puhumattakaan hyvälaatuisesta RASVASTA eli esim. voi, oliiviöljy.
Terv. karppaaja jonka iho, kynnet, hiukset ovat vahvat ja hyväkuntoiset, veriarvot hyvät, yleinen vireystaso kohdillaan, yms.
[/quote]
Mullakin on iho, hiukset, vireystaso ja kaikki muukin kohdillaan, itse asiassa paljon paremmin kuin silloin kun söin lihaa ja kaikenmaailman einesmössöjä. Pitää vain tietää mitä syö, varsinkin monipuolisuus on tärkeää. Otan purkista pelkästään B12- ja D-vitamiinit, kaikki muu tulee ravinnosta (ja kaikkia vitamiineja ja muita saan reippaasti yli saantisuositusten, tämä on varmistettu ravitsemusterapeutin kanssa). t. raakavegaani
Mitähän aloittaja mahtaa syödä, vai voineeko kertoa jos oli trolli :)
Käsittääkseni kasvissyönti parantaa aina hiusten, ihon ja kynsien kuntoa. Karppaajista en valitettavasti voi sanoa samaa. Heidän ihonsa on eloton ja harmaa. Itse yritin aikoinaan kasvattaa pitkää tukkaa vielä kun olin lihansyöjä, huonolla menestyksellä, hiukset eivät kasvaneet olkapäitä pidemmälle. Kasvissyöjäksi ryhtymisen jälkeen hiukset pitenivät, mutta vasta kun aloin vegaaniksi, hiukset humahtivat kasvaa lantiolle ja paksuuntuivat. Myös kynnet on hyvät, samoin veriarvot.
Joku kysyi täytekakusta. Totta kai vegaani voi syödä täytekakkua, jos se vaan tehdään vegaanisesti. Omaa herkkuani on mansikkatäytekakku. Myös letut onnistuvat(vähän liiankin hyvin) ilman munaa. Voi voi, minun pitää varmaan pian alkaa laihdutuskuurille, vegaaniruoka on vaan niin hyvää että ei voi olla syömättä ja painoa tulee...
Koskas ne vegaanit synty? Aina niitä ei oo voinut olla. Muutenhan ihmisiä ei ehkä paljonkaan olisi.
J-P
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:19"]
Käsittääkseni kasvissyönti parantaa aina hiusten, ihon ja kynsien kuntoa. Karppaajista en valitettavasti voi sanoa samaa. Heidän ihonsa on eloton ja harmaa. Itse yritin aikoinaan kasvattaa pitkää tukkaa vielä kun olin lihansyöjä, huonolla menestyksellä, hiukset eivät kasvaneet olkapäitä pidemmälle. Kasvissyöjäksi ryhtymisen jälkeen hiukset pitenivät, mutta vasta kun aloin vegaaniksi, hiukset humahtivat kasvaa lantiolle ja paksuuntuivat. Myös kynnet on hyvät, samoin veriarvot.
Joku kysyi täytekakusta. Totta kai vegaani voi syödä täytekakkua, jos se vaan tehdään vegaanisesti. Omaa herkkuani on mansikkatäytekakku. Myös letut onnistuvat(vähän liiankin hyvin) ilman munaa. Voi voi, minun pitää varmaan pian alkaa laihdutuskuurille, vegaaniruoka on vaan niin hyvää että ei voi olla syömättä ja painoa tulee...
[/quote]
Letut sun muut ja täytekakku ym onnistuu, mutta vegaanin joulukinkku oli minkälainen?
J-P
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 20:34"]Ihminen on lähtökohtaisesti sekasyöjä, joo. Mutta luuletteko, että niiden metsästäjä-keräilijöiden jokapäiväiseen ravintoon kuului paisti? Eiköhän se pitkälti kasvispainotteista ollu, ja lihaa sitten oli ku sattu saamaan saalista. Ei sitä lihaa tarvii joka päivä mättää pääraaka-aineena. Eikä sitä oikeesti TARVII syödä ollenkaan. :D
[/quote]
Ne kasviksethan tosi hyvin kasvaa talvella... se on juurikin niin, että pohjoisessa ihmiset ovat sopeutuneet lihansyöjiksi, koska suurimman osan vuotta ei ole ollut mitään muuta ruokaa saatavilla. Mutta pelleilkää vaan kasvissyöntienne kanssa ja pilatkaa terveytenne.
J-P, tuskin vegaani haluaa syödä joulukinkkua...
Mutta tuo väite että karppaajan ih olis eloton tai pillu maistuis pahalta, n täyttä tuubaa. Tai se, että joka päivä tarviis pihviä, pah. Ottakaa selvää ennenkuin julistatte kuolemattomia "totuuksianne".
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:19"]
[/quote]
Pitäisiköhän tähän lässytykseen linkittää samanikäisten Nigella Lawsonin ja vegeguru Gillian McKeithin kuvat? Nigella ei eläinperäistä voita pelkää, kuten Gillian tekee. Googlaa itse kummalla iho on harmaa ja eloton ja kumman hiusten kunto on parempi. Ja jos ihan järjellä ajattelet, iho, hiukset ja kynnet tarvitsevat eläinperäistä proteiinia (mm. kollageeni, keratiini) voidakseen hyvin. Mistäpä näitä saa? Yllätyyys, eläinperäisestä ruuasta.
Totuus on vain se, että jokainen syököön sitä ja siten kuin itse tykkää, rehuja tai lihaa tai molempia.
J-P
Että mua samaan aikaan sekä naurattaa että ärsyttää yllättävän yleiset ja käsittämättömät ennakko-oletukset kasvissyönnistä. Tällaisiin olen törmännyt:
1) kasvissyöjät jättävät vain kaiken lihatuotteen ruokavaliostaan, eikä sitä oikein korvata millään. Esim. kasvissyöjä tekee makaronilaatikon pelkästä makaronista, ehkä vähän porkkanaraastetta joukkoon lihan korvikkeeksi. Just joo :D
2) "kaikki kasvissyöjät syövät kilokaupalla soijaa". Monesti kun jotkut liha/sekasyöjät kuulevat, että olen kasvissyöjä, tulee päivittelyjä siitä, että "ai jai, soijan ympäristövaikutukset ovat niin kamalat, on tosi epäeettistä syödä soijaa!". Ihan kuin muka kaikki kasvissyöjät söisivät automaattisesti soijaa! Itse en erityisemmin pidä soijasta, ja kasvissyöjillä on paljon eri vaihtoehtoja proteiinilähteille kuin soija. (Esim. Intiassa on vahva kasvisruokakulttuuri, eikä siellä olla kuultukaan soijasta). Samalla muuten nämä soijan ympäristövaikutuksia parjaavat sekasyöjät unohtavat onnellisina, että ylivoimaisen suurin osa soijasta menee kyllä ihan tuotantoeläinten eläinten rehuksi... mutta silloin ei ympäristöasiat enää huoleta.
3) Yllättävän monesti fiksutkin ihmiset luulevat, että kasvissyöjät syövät kalaa! Esim. usein ravintolassa tai kaupan palvelutiskillä kysyn kasvisvaihtoehdoista, tarjotaan kalatuotteita.
4) Onneksi vain netin keskustelupalstoilla, en elävässä elämässä, olen törmännyt hulvattomaan hauskoihin ehhehe-tason vitseihin tyyliin, "ei kasvissyöjä saa syödä heldelmiä, ei ole kasvis".
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:42"]
Että mua samaan aikaan sekä naurattaa että ärsyttää yllättävän yleiset ja käsittämättömät ennakko-oletukset kasvissyönnistä. Tällaisiin olen törmännyt:
1) kasvissyöjät jättävät vain kaiken lihatuotteen ruokavaliostaan, eikä sitä oikein korvata millään. Esim. kasvissyöjä tekee makaronilaatikon pelkästä makaronista, ehkä vähän porkkanaraastetta joukkoon lihan korvikkeeksi. Just joo :D
2) "kaikki kasvissyöjät syövät kilokaupalla soijaa". Monesti kun jotkut liha/sekasyöjät kuulevat, että olen kasvissyöjä, tulee päivittelyjä siitä, että "ai jai, soijan ympäristövaikutukset ovat niin kamalat, on tosi epäeettistä syödä soijaa!". Ihan kuin muka kaikki kasvissyöjät söisivät automaattisesti soijaa! Itse en erityisemmin pidä soijasta, ja kasvissyöjillä on paljon eri vaihtoehtoja proteiinilähteille kuin soija. (Esim. Intiassa on vahva kasvisruokakulttuuri, eikä siellä olla kuultukaan soijasta). Samalla muuten nämä soijan ympäristövaikutuksia parjaavat sekasyöjät unohtavat onnellisina, että ylivoimaisen suurin osa soijasta menee kyllä ihan tuotantoeläinten eläinten rehuksi... mutta silloin ei ympäristöasiat enää huoleta.
3) Yllättävän monesti fiksutkin ihmiset luulevat, että kasvissyöjät syövät kalaa! Esim. usein ravintolassa tai kaupan palvelutiskillä kysyn kasvisvaihtoehdoista, tarjotaan kalatuotteita.
4) Onneksi vain netin keskustelupalstoilla, en elävässä elämässä, olen törmännyt hulvattomaan hauskoihin ehhehe-tason vitseihin tyyliin, "ei kasvissyöjä saa syödä heldelmiä, ei ole kasvis".
[/quote]
No tässäkin ketjussa joku kertoi kasvissyöjien syövän kananmunaa. Eikö siitä yyberterveellisestä kasvisruoasta saakkaan kaikkea tarpeellista? Kasvisten lisäksi pitää syödä kananmunaa ja ilmeisesti kalaakin vaikka näitä ei minun tietääkseni ole missään luokiteltu kasviksiksi. Jos sinä fiksumpana viitsisit linkittää lähteen, jossa kananmuna ja kala onkin määritelty kasviksiksi?
[/quote]
No tässäkin ketjussa joku kertoi kasvissyöjien syövän kananmunaa. Eikö siitä yyberterveellisestä kasvisruoasta saakkaan kaikkea tarpeellista? Kasvisten lisäksi pitää syödä kananmunaa ja ilmeisesti kalaakin vaikka näitä ei minun tietääkseni ole missään luokiteltu kasviksiksi. Jos sinä fiksumpana viitsisit linkittää lähteen, jossa kananmuna ja kala onkin määritelty kasviksiksi?
[/quote]
No onneksi juuri tämäntasoiset jutut ovat niitä ehehe-läppiä, joihin törmää vain netin keskustelupalstoilla :) Ymmärrän, että joku 9-vuotias voi ymmärtää käsitteiden merkityksen konkreettisesti, mutta kai jotkut aikuisetkin (ja provot). Tässä sinulle kasvissyöjän merkitys sivistyssanakirjan mukaisesti, ole hyvä:
kasvissyöjä
substantiivi
henkilö, jonka ruokavalioon ei kuulu liha, mutta usein maito ja kananmunat kuuluvat
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:04"]
[/quote]
[/quote]
No onneksi juuri tämäntasoiset jutut ovat niitä ehehe-läppiä, joihin törmää vain netin keskustelupalstoilla :) Ymmärrän, että joku 9-vuotias voi ymmärtää käsitteiden merkityksen konkreettisesti, mutta kai jotkut aikuisetkin (ja provot). Tässä sinulle kasvissyöjän merkitys sivistyssanakirjan mukaisesti, ole hyvä:
kasvissyöjä
substantiivi
henkilö, jonka ruokavalioon ei kuulu liha, mutta usein maito ja kananmunat kuuluvat
[/quote]
Entäs se kala? EPA:t ja DHA:t on ihan ok ottaa purkista? Ja punaisen lihan puutteesta johtuvat rauta- ja sinkkipuutokset korjataan pillereillä? Yleensäkin eläinproteiinin puutokset korjataan lääketeollisuuden tuotteilla? Entä ne kasviviljelyyn tarvittavat eläinperäiset lannoitteet, ihan ok korjata kemiallisilla tuotteilla? Tai kaikki kasvinsuojeluaineet(myrkyt)? Mitä niille hiilikierron vaatimille eläimille pitäisi tehdä, jos niitä ei saa syödä? Pistää monttuun? Maidon ja munat saa käyttää hyödyksi, mutta liha on nounou? Eläimiä kuitenkin pystyy kasvattamaan alueilla, joissa ei pysty viljelemään mitään ihmiselle syötäväksi kelpaavaa. Kasvinsuojeluaineiden-, lannoite- ja pilleritehtaiden aiheuttamia ympäristövaikutuksia vegen ei tarvitse huomioida, kulkee vain laput silmillä. Vege ei myöskään ymmärrä sitä, että aika ankeaa olisi elämä täällä talvisaikaan ilman kaukaa tuotua (ekologisuus!) sapuskaa. Härkäpapu taitaa olla ainut täällä kasvava kasviproteiininlähde, moniko vege sitä käyttää? Vegetarismin logiikka ei oikein aukea.
38 jatkaa vielä: niin ja silloin, kun söin lihaa vuosia sitten, hemoglobiinini oli niin alhainen, etten aina päässyt luovuttamaan verta (alle 125). Nyt kasvissyöjänä käyn säännöllisesti verenluovutuksessa ja hemoglobiini aina päälle 140.