Velana elämä on kyllä paljon rikkaampaa
Nytkin saan rauhassa nauttia kesäpäivästä terassilla ja nauttia sangriaa ilman kakaroiden kitinää.
Kommentit (205)
Mitä velana eläminen tarkoittaa? Lapsettomana? Luulin ensin, että kyseessä oli velkaisena eläminen tjsp.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:23"]
Mitä velana eläminen tarkoittaa?
[/quote]
Vela tarkoittaa vapaaehtoisesti lapsetonta. Vapaaehtoinen lapsettomuus tarkoittaa puolestaan itä, ettei halua omia lapsia ja elää ja suunnittelee omaa elämäänsä siitä lähtökohdasta, ettei lapsia myöskään koskaan hanki. Se, ettei halua lapsia vielä tai toistaiseksi, ei ole vapaaehtoista lapsettomuutta. -5
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:38"]Minua säälittää veloissa vain yksi asia. Se että jos joku heistä luulee joskus oikeasti rakastaneensa jotain/jotakuta. Muuten asia on ok. Mutta todellista rakkautta kukaan heistä ei ole tuntenut.
[/quote]
Tässä kiteytyykin se pointti mitä VELAt eivät koskaan tule tajuamaan
[/quote]
Se, että te mammat ette kykene tuntemaan "todellista rakkautta" kuin lapsianne kohtaan, ei tarkoita että kaikki muutkin olisivat yhtä tunnevammaisia.
[/quote]
Niin... Ette ikinä tule ymmärtämään.
Minusta velat ovat jääneet vähän lapsen asteelle eivätkä koskaan kyenneet kasvamaan aikuisiksi, Siksi heistä ei ole vanhemmiksi. Ja ihan hyvä niin, etteivät sitten lapsia hankikaan. Voivat sitten impulsiivisesti toteuttaa omia mielihalujaan niinkuin taaperotkin tekevät.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:50"]
Minusta velat ovat jääneet vähän lapsen asteelle eivätkä koskaan kyenneet kasvamaan aikuisiksi, Siksi heistä ei ole vanhemmiksi. Ja ihan hyvä niin, etteivät sitten lapsia hankikaan. Voivat sitten impulsiivisesti toteuttaa omia mielihalujaan niinkuin taaperotkin tekevät.
[/quote]
Hohhoijaa.
Luin ketjun läpi ja luulen, että ymmärrän, mitä ap tarkoitti. Eli hän itse varmasti tietää, että elää parempaa, rikkaampaa elämää lapsettomana kuin lapsellisena. Hän ei suinkaan vertaa itseään muihin vaan kysymys on hänen omista tietämyksistään ja tuntemuksistaan. Terde ja sangria oli vain symboli velan vapaudelle. Siis vanhaa kunnon velan minä minä minä-settiä jälleen kerran eikä sen kummempaa.
Ihmeellistä jankkaamista jos ap ja muut velat sanovat että ovat onnellisia niin kuin ovat, niin sitten asia on. Mitä se meiltä äiti ihmisiltä on pois. Kyllä sen vaan tietää jos lapsista erikoisemmin välitä. Ei ehkä kannata tehdä niin kun mä tein. En ole ikinä halunnut lasta tai potenut vauvakuumetta. Sanottiin että hankala tulla raskaaksi.Asia ok, ei haittaa. Tulin raskaaksi, pidin kuitenkin jostain ihmeen syystä lapsen ajattelin että kyllä se mieli muuttuu. Niinhän kaikki sanoo. No eipä ole muuttunut. Tietää sen tykkääkö niistä lapsista vai. Parempihan se on lapsellekkin olla syntymättä sellaisille jotka sen tiedostaa ettei lapsi ole the juttu. Mieluummin olisin edelleen jossain terassilla... Vastaaja etusivulta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:06"]
En minäkään haluaisi strippari olla, mutta enhän oikeasti tiedä millaista se olisi.
[/quote]
Saatat kuitenkin tietää, olisitko onnellisempi stripparina kuiin nykyisessä työssäsi. -5
[/quote]
Saatan kuvitella kyllä, ettei ekana tulisi mieleen tehdä stripparin työtä, koska minulla on jo ihan törkeän siisti työ, etten muutenkaan vaihtaisi sitä ihan mihinkään. Joten en näe kysymystä relevanttina.
Lapsettomana ja lapsellisena olosta minulla on molemmista paljon kokemusta, joten niistä voin suoraan sanoa tietäväni oikeasti, enkä vain kuvitteellisesti, miltä minusta mahdollisesti tuntuisi.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:25"]
Saatan kuvitella kyllä, ettei ekana tulisi mieleen tehdä stripparin työtä, koska minulla on jo ihan törkeän siisti työ, etten muutenkaan vaihtaisi sitä ihan mihinkään. Joten en näe kysymystä relevanttina.
Lapsettomana ja lapsellisena olosta minulla on molemmista paljon kokemusta, joten niistä voin suoraan sanoa tietäväni oikeasti, enkä vain kuvitteellisesti, miltä minusta mahdollisesti tuntuisi.
[/quote]
Pointtihan oli se, että lapseton voi tietää etukäteen, ettei pitäisi vanhemmuudesta. Ihan niin kuin sinäkin voit tietää, ettet pitäisi stripparin työstä. Muusta ei ole kysymys. -5
"koska minulla on jo ihan törkeän siisti työ, etten muutenkaan vaihtaisi sitä ihan mihinkään"
Niin, ja vapaaehtoisesti lapsettomalla on jo ihan törkeän siisti elämä, jota ei vaihtaisi mihinkään.
Olen vihdoin ymmärtänyt, miksi käytätte sanaa "lapsellinen" ihmisestä, jolla on lapsia. Sehän siis oikeasti onkin käytössä alkuperäisessä merkityksessään! Hienoa, olikin ärsyttänyt tuon sanan väärinkäyttö, mutta oikeinhan sitä käytetäänkin :)
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 00:25"]
[/quote]
Pointtihan oli se, että lapseton voi tietää etukäteen, ettei pitäisi vanhemmuudesta. Ihan niin kuin sinäkin voit tietää, ettet pitäisi stripparin työstä. Muusta ei ole kysymys. -5
[/quote]
Ei, kun minulla on jo niin mahtava työ, etten halua mitään muuta. Miksi pitäisi täydellisestä luopua? Minä en voi tietää millaista stripparin työ on. Se voi olla kivaakin, jos kroppa on kunnossa ja osaa liikkua.
Minusta on ihan mielettömän hyvä asia, että sellaiset ihmiset, jotka tietävät, etteivät viihtyisi vanhempana, eivät sitten tee niitä lapsia. Ei kaikkien todellakaan tarvitse tehdä. Se on vapaaehtoista ja harkintaa täytyy käyttää ennenkuin siihen ryhtyy tai jättää ryhtymättä.
Kantakaa kuitenkin valintanne hyvillä mielin loppuun saakka. Mikään ei ole niin kamalaa elämässä, kuin sellainen ihminen, joka suree vääriä valintojaan. Kun kadutaan sitten, kun mahdollisuudet on jo ohi ja katkeroidutaan. Kuten eräs uraansa keskittynyt sukulaiseni ja kohtunsa menettänyt ystäväni.
Jos olette hyvällä mielellä, niin miksi siitä pitää jotain juhlaa koittaa repiä "sangrialla terassilla"? Se aiheuttaa aika pitkälti vain huvitusta meissä lapsellisissa (ähäkutti käytänpä tuota sanaa :)) koska se kuulostaa niin perin tyhjältä. Tulee vain mieleen, että vela ei todellakaan voi tietää, eikä näköjään edes kuvitella lapsellisen elämää.
Kukaan ei ole vielä tässäkään ketjussa kertonut mistä me lapselliset ihmiset jäädään paitsi? Mikä on se rikkaus, josta aloituksessa puhuttiin?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:57"]
Kukaan ei ole vielä tässäkään ketjussa kertonut mistä me lapselliset ihmiset jäädään paitsi? Mikä on se rikkaus, josta aloituksessa puhuttiin?
[/quote]
Lue ja sisäistä tämän ketjun viesti 30. -5
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:57"]
[/quote]
Lue ja sisäistä tämän ketjun viesti 30. -5
[/quote]
Aha, no niin. Ei siinä juuri argumentointia ollut. Minä voin siis sanoa, että minä elän nyt lapsien myötä paljon rikkaampaa elämää kuin aikoinani velana.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 01:09"]"koska minulla on jo ihan törkeän siisti työ, etten muutenkaan vaihtaisi sitä ihan mihinkään"
Niin, ja vapaaehtoisesti lapsettomalla on jo ihan törkeän siisti elämä, jota ei vaihtaisi mihinkään.
Olen vihdoin ymmärtänyt, miksi käytätte sanaa "lapsellinen" ihmisestä, jolla on lapsia. Sehän siis oikeasti onkin käytössä alkuperäisessä merkityksessään! Hienoa, olikin ärsyttänyt tuon sanan väärinkäyttö, mutta oikeinhan sitä käytetäänkin :)
[/quote]
Sinänsä hienoa, että tietää mitä elämältä haluaa, eikä lähde tekemään lapsia vain, koska " kaikki muutkin".
Sitä en ymmärrä, miksi tulla provosoimaan vauvapalstalle valinnallaan. En itsekään käy koiraharrastajien palstoilla hehkuttamassa, että elämä on rikkaampaa ilman koiria, koska en erityisemmin pidä lemmikeistä enkä sellaisia meinaa hankkia. Siis mikä on pointtisi? Muilla on huono elämä ja sulla parempi? Täysin absurdia väittää tuollaista. Sama myös niillä lapsellisilla, jotka hehkuttavat että elämä ilman lapsia on tyhjää. Kuka voi sanoa toisen puolesta minkälaista elämän kuuluisi olla?
Elämä on valintoja. Varmasti lapsettomuudessa on paljon hyviä puolia, ihan niinkuin lapsiperhe-elämässäkin. Mutta aina kun tunnet tarvetta perustella omia valintojasi muille, kannattaa miettiä, oletko itse ihan sataprosenttisesti niiden takana. Olitpa sitten vela tai perheellinen, jos olet tyytyväinen, miksi kritisoit muiden valintoja tai puolustelet omiasi? Nauti elämästäsi sellaisena kuin se on ja lakkaa vertailemasta sitä muiden elämään.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 10:25"]
Elämä on valintoja. Varmasti lapsettomuudessa on paljon hyviä puolia, ihan niinkuin lapsiperhe-elämässäkin. Mutta aina kun tunnet tarvetta perustella omia valintojasi muille, kannattaa miettiä, oletko itse ihan sataprosenttisesti niiden takana. Olitpa sitten vela tai perheellinen, jos olet tyytyväinen, miksi kritisoit muiden valintoja tai puolustelet omiasi? Nauti elämästäsi sellaisena kuin se on ja lakkaa vertailemasta sitä muiden elämään.
[/quote]
Mä jaksan myös aina ihmetellä tätä ja ylipäätään vastakkainasettelua. Ei mun mielestä voi sanoa, mikä päätös on parempi, rikkaampi tai oikeampi, elämä vaan on erilaista.
Vela
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 22:38"]Minua säälittää veloissa vain yksi asia. Se että jos joku heistä luulee joskus oikeasti rakastaneensa jotain/jotakuta. Muuten asia on ok. Mutta todellista rakkautta kukaan heistä ei ole tuntenut.
[/quote]
Tässä kiteytyykin se pointti mitä VELAt eivät koskaan tule tajuamaan
[/quote]
Se, että te mammat ette kykene tuntemaan "todellista rakkautta" kuin lapsianne kohtaan, ei tarkoita että kaikki muutkin olisivat yhtä tunnevammaisia.
[/quote]
Niin... Ette ikinä tule ymmärtämään.
[/quote]
Kyllä minä jo ymmärsin, että olette tunnevammaisia jotka ovat hankkineet lapset täyttämään rakkaudettomuuden tyhjiötä elämässänne. Muistattehan muuten myös, että lapsenne eivät oikeasti rakasta teitä, sillä "todellista rakkauttahan" ei voi tuntea kukaan muu kuin vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 10:25"]
[/quote]
Varmaan se on vähän kuin jonkinlainen valaistuminen kun huomaakin aiemmat arvot muuttuvan. Eipä sitä ainakaan minulla tule milloinkaan mitenkään hehkutettua elämän kohokohtia. Kommetoida kuitenkin haluan jos joku perustaa mielipiteensä omistani hyvin vahvasti poikkeaviin. Aloitus oli, että velan elämä on rikkaampaa, kun voi olla sangrialla terassilla. Kuulostaa joko todella köyhältä, tyhjältä tai alkoholistilta, ehkäpä jopa kaikkea noita. Tämä herättää vain sääliä ja minisen huvitusta. Tuntuu, ettei aloittaja tiedä todellisuudessa mihin vertaa, koska hän tietää asiasta vain sen yhden näkökulman. Toisen hän voi kuvitella, mutta kuvittelussa on aina mukana muutakin kuin oikeita asioita, eli pelkoa, uskomuksia ja ennakkoluuloja.
Kyllähän ne uskovaisetkin tuputtaa omia näkemyksiään ja ohjeitaan joka ongelmaan. Ei heillä ole oman elämän tyytyväisyyden kanssa mitään ongelmaa, päinvastoin, heidän mielestään on varmaan hyvin surullista kun muut eivät koe sitä onnea mitä he kokevat.
Tietysti tuputtaminen ja tämäkin keskustelu on turhaa sikäli, että ajatukset ei muutu, ellei siihen ole sisäistä tarvetta. Joten edelleenkin velat voivat olla velouteensa tyytyväisiä ja perheelliset omaan elämäänsä.
En tuputa lapsettomuuttani kenellekään, joten toivon samaa lapsellisilta :)
Ps. Älkää tunkeko perhejuhlissa niitä lapsianne syliini kun olen kerran jo kieltäytynyt.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 12:13"]
Mutta pointtihan oli, että mun ei ole tarvinnut poistaa elämästäni mitään muuta.
[/quote]
Minun vaikea kuvitella elämää, joka ei muuttuisi radikaalisti lasten hankkimisen jälkeen. Kenties jokin aatelismiehen elämä, jossa lastenhoito on ulkoistettu nannylle? Ainakin minun pitäisi luopua todella paljosta, jos lapsia elämääni ottaisin, ja samaa mieltä tuntuvat olevan useimmat kolmikymppiset akateemisesti koulutetut ystäväni, oli heillä lapsia tai ei. -5