Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aina palaan samaan ajatukseen:"Onneksi mulla ei ole lapsia!"

Vierailija
05.07.2014 |

Joka kerta kun on sukulaislapset kylässä, olen vierailulla lapsellisten kavereiden luona tai muuten vaan kuuntelen perheellisten juttuja, niin huokaisen helpotuksesta ettei minulla ole lapsia. Vaikka kyseiset lapset ovatkin ihan kivoja, niin en voisi kuvitella eläväni itse sellaista elämää. Kaaosta, huutoa, kitinää, sotkua, ei hetkeäkään rauhaa koskaan. Olen onnekas.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:06"]

Ilman lasta olisi elämä ollut todella paljon köyhempää.

[/quote]

Minun elämäni olisi taas ollut paljon köyhempää, jos olisin erehtynyt hankkimaan lapsia. Eikö ole ihmeellistä, miten ihmiset haluavat elämältä eri asioita?

Vierailija
22/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:59"]

Ennenkuin on omia lapsia ei voi ymmärtää millainen rikkaus lapset on :). Sellaista rakkautta, jota tuntee omia lapsiaan kohtaan, ei voi verrata mihinkään muuhun.

[/quote]

Minkähän takia tämäkin iänikuinen mantra pitää tulla aina kertomaan lapsettomille? Uskotaan joo, tosi tyhjää ja rakkaudetonta on lapseton elämä. Miksiköhän niinkin moni sen kuitenkin valitsee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:00"]

Minusta lapsettomien kirjoituksissa on sellainen veikeä ajatus, että ne lapset olisivat ikuisesti kiljuvia ja huutavia tenavia. Mutta eihän se niin ole:kyllä ne siitä kasvavat nopeasti ja eipä aikaakaan, kun ovat pystyviä ja avuliaita aikuisia, jotka palauttavat sen kaiken hoivan, jonka ovat saaneet. Itse olen aina saanut paljon vaikeinakin aikoina voimia lapsista.

[/quote]

Pienet lapset pienet murheet, isot lapset isot murheet. 

T. Isoäiti

Vierailija
24/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:47"]

Harmi että elämäsi ennen lapsia oli tyhjää. Onneksi mulla ei ole. :)

[/quote]

Suurempi onni lienee se, ettei sitä tyhjyyttä monesti ymmärrä ennenkuin saa lapsia. Itse en ainakaan ymmärtänyt :) Ei pahalla, en tarkoita että kaikkien pitäisi lapsia haluta / tehdä.

[/quote]

Näin minullekin kävi, että sitä tyhjyyttä ei tajunnut ennenkuin sai omia lapsia :).

Vierailija
25/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:09"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:47"]

Harmi että elämäsi ennen lapsia oli tyhjää. Onneksi mulla ei ole. :)

[/quote]

Suurempi onni lienee se, ettei sitä tyhjyyttä monesti ymmärrä ennenkuin saa lapsia. Itse en ainakaan ymmärtänyt :) Ei pahalla, en tarkoita että kaikkien pitäisi lapsia haluta / tehdä.

[/quote]

Näin minullekin kävi, että sitä tyhjyyttä ei tajunnut ennenkuin sai omia lapsia :).

[/quote]

Eli sellaiset ihmiset, joidencelämä on "tyhjää" hankkivat lapsen omaksi viihdykkeekseen ja tuomaan tarkoitusta elämälleen? Ja miksi elämänne oli tyhjää? Ei meillä onnellisilla lapsettomilla vaan ole.

Vierailija
26/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikä tarve sinulla on todistella, että onneksi ei ole lapsia? Hienoa, että olet tyytyväinen elämääsi :). Vai oletko kuitenkin pilkuisen onneton? Aika rientää :).

Vierailija
27/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:37"] Kaaosta, huutoa, kitinää, sotkua, ei hetkeäkään rauhaa koskaan.

[/quote]

On myös rauhallisia lapsia. Ei toki av-mammoilla (jotka tulevat miinuspeukuttamaan tätä kommenttiani), mutta tuolla normaalissa maailmassa kylläkin.

Vierailija
28/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:12"]Ap, mikä tarve sinulla on todistella, että onneksi ei ole lapsia? Hienoa, että olet tyytyväinen elämääsi :). Vai oletko kuitenkin pilkuisen onneton? Aika rientää :).

[/quote]

Onneton olisin jos olisi lapsia. :) Se on vaan kumma miten se on joillekin käsittämätön ajatus, että joku nauttii elämästä ilman lapsia. Tuo on vanha klassikko tuo elämän tyhjyyden tuputus meille vapaaehtoisesti lisääntymättömille.

Ap

Vierailija
29/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämäni on huippukivaa juuri nyt. Ei ole lapsia, on hyvä parisuhde, ihania ystäviä, todella rakas harrastus, mukava työ ja tarpeeksi rahaa matkustaa ja tehdä asioita joista nautin.

Lapset ovat ihania, mutta usein huomaan ajattelevani kuten ap. Erona se, että kuitenkin haluan joskus lapsia saada. Ikää vain on jo 33v, eli pikkuhiljaa pitäisi ryhtyä perhettä perustamaan.

Vierailija
30/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:37"]Kaaosta, huutoa, kitinää, sotkua, ei hetkeäkään rauhaa koskaan.[/quote]

On myös rauhallisia lapsia. Ei toki av-mammoilla (jotka tulevat miinuspeukuttamaan tätä kommenttiani), mutta tuolla normaalissa maailmassa kylläkin.[/quote]

Ja milläs sen voittoarvan vedät, joka sen hiljaisen lapsen juuri sinulle tuottaa?

Aivan liian iso epäonnistumisen riski.

Vierailija
31/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:12"]Ap, mikä tarve sinulla on todistella, että onneksi ei ole lapsia? Hienoa, että olet tyytyväinen elämääsi :). Vai oletko kuitenkin pilkuisen onneton? Aika rientää :).

[/quote]

Onneton olisin jos olisi lapsia. :) Se on vaan kumma miten se on joillekin käsittämätön ajatus, että joku nauttii elämästä ilman lapsia. Tuo on vanha klassikko tuo elämän tyhjyyden tuputus meille vapaaehtoisesti lisääntymättömille.

Ap

[/quote]

Kyllä minäkin nautin elämästäni ennen lapsia täysin rinnoin. Matkusteltiin paljon, harrastettiin ja vietettiin paljon aikaa kavereiden kanssa. Siltu elämä on nyt täydempää enkä sitä lapsettomaan elämään vaihtaisi mistään hinnasta. Nautin lapsiperheen elämästä enemmän :). Ap, ei sinun valintojasi kukaan oikeasti kyseenalaista :). Nauti lapsettomasta elämästäsi :).

Vierailija
32/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:07"]

Minkähän takia tämäkin iänikuinen mantra pitää tulla aina kertomaan lapsettomille? Uskotaan joo, tosi tyhjää ja rakkaudetonta on lapseton elämä. Miksiköhän niinkin moni sen kuitenkin valitsee?

[/quote]

Looginen johtopäätös on tietenkin se, että ihmiset hankkivat lapsia täyttämään jonkinlaista merkityksen kaipuuta. Sen huomaa hurmosmammojen puheista, kun he kertovat oman menneisyytensä koostuneen lähinnä irtosuhteista ja railakkaasta alkoholinkäytöstä. Tämän perusteella he olettavat, että myös vapaaehtoisesti lapsettomien elämää hallitsevat tällaiset asiat eivätkä esimerkiksi parisuhde, ystävät, työ, opiskelu sekä taiteesta ja luonnosta nauttiminen.

Minä en pidä lasten hankintaa tai vanhemmuuteen liittyviä tunteita merkityksellisenä tai tärkeänä asiana, joten luonnollisestikaan en ole lapsia hankkinut. Minun onnellisuuteni kumpuaa aivan eri asioista kuin useimpien vanhempien. -15

Vierailija
33/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:16"]

On myös rauhallisia lapsia.

[/quote]

Kiitos, mutta pidän elämästäni enemmän ilman minkäänlaisia lapsia, rauhallisia tai levottomia. :) -15

Vierailija
34/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Good for you! Vaikea ymmärtää miksi lapsettomat aina haluaa keskustella kyseisestä aiheesta, jos kerran ovat tyytyväisiä elämäänsä. Minäkin olen tyytyväinen jos vanhemmiksi sopimattomat ja lapsettomana onnelliset eivät niitä lapsia hanki.

Vierailija
35/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, moni lapsellinen ei uskalla ajatella tekemäänsä virhettä. Pilaavat vain lastensa elämän olemalla piilokatkera, että tuli heidät .. hankkineeksi. Valitettavasti. :(

Vierailija
36/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:37"]

Joka kerta kun on sukulaislapset kylässä, olen vierailulla lapsellisten kavereiden luona tai muuten vaan kuuntelen perheellisten juttuja, niin huokaisen helpotuksesta ettei minulla ole lapsia. Vaikka kyseiset lapset ovatkin ihan kivoja, niin en voisi kuvitella eläväni itse sellaista elämää. Kaaosta, huutoa, kitinää, sotkua, ei hetkeäkään rauhaa koskaan. Olen onnekas.

[/quote]

Onneksi nykyään meillä on suurimmalla osalla mahdollisuus valita se, miten elämme. Naisia ei pakoteta lapsivaimoiksi ja tehtailemaan lapsia kymmenkuntaa. Toisaalta ne, jotka haluaa, voi suunnitella, missä iässä tekee. Minä taas ajattelen monesti, että onneksi minulla on lapsia.

Hyvää kesää sinulle ja ollaan onnellisia, että naisilla on Suomessa mahdollisuus valita, miten elämme. Monissa maissa ei ole.

Vierailija
37/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen iloinen ettei sinulla ole lapsia kuin myös siitä että minulla on monta ja jo monta lapsenlastakin enkä koskaan ole häiriintynyt yhdenkään lapsen seurasta/olemassaolosta. Viihdyn toki yksinkin, mutta juuri seurana lapset ovat parhaita kun aina jaksavat yllättää omintakeisilla näkemyksillään siitä kuinka asiat on ja kuinka niiden pitäisi olla.

Vierailija
38/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi, mutta sinällään ymmärrän ap:ta, jos sanan lapsi tilalle laittaa koiran. Minä aina huokaisen helpotuksesta, kun näen kuolaavan, hyppivän ja haukkuvaan koiran, että se kirppukasa ei ole minun. Miten vanhaksi ne koirat elää, 10-15 vuotta kai, mutta ei ne koskaan kehity millään tavalla. Toki joku hyvin koulutettu koira voi, mutta harva viitsii koiraa kouluttaa. Ikinä ei voi tehdä mitään ex tempore, kun kotiin on kiire koiran luokse.

Vierailija
39/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 16:59"]

Ennenkuin on omia lapsia ei voi ymmärtää millainen rikkaus lapset on :). Sellaista rakkautta, jota tuntee omia lapsiaan kohtaan, ei voi verrata mihinkään muuhun.

[/quote]

[/quote]

Toisaalta itseäni ihmetyttää, miksi niin monet lapsettomat tulevat toistuvasti tälle palstalle kertomaan jonkun version seuraavasta lausunnosta

"Itselläni ei ole mitään lapsia vastaan ja kivat niille jotka lapsia haluavat. Itse kuitenkin olen onnekas, etten joudu elämään lapsellisen elämää.

Ap"

Eikö nämä molemmat ole itsestäänselvyyksiä? Ja voisimme kaikki olla tyytyväisiä tahoillamme.

Vierailija
40/44 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:06"]

Ilman lasta olisi elämä ollut todella paljon köyhempää.

[/quote]

Minun elämäni olisi taas ollut paljon köyhempää, jos olisin erehtynyt hankkimaan lapsia. Eikö ole ihmeellistä, miten ihmiset haluavat elämältä eri asioita?

[/quote]

Ei. Ihmeen harva tuon on sisäistänyt. Että se mikä tekee minut onnelliseksi, ei sovikaan jollekin toiselle. Mutta olisihan se kiva, jos jokainen miettisi niitä elämänsä suuria ratkaisuja huolellisesti ja moneen kertaan.