Neljä nuorta kuollut Toholammella
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201407050134329_uu.shtml
Tällaisia ei pitäisi tapahtua. Hirveää omaisille.
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 14:12"]
Mitä tekee 14 ja 15v autossa klo 6.30???
[/quote]
Ne saattoi olla vaikka sen 21v:n pikkusisaruksia matkalla aamulla töihin. Usko tai älä, jossain pitää olla töissä jo 7.00.
[/quote]Jepjep, todellakin tuon ikäiset töihin menossa... Joku oli kännissä ja joku ajoi taitoihin nähden liian kovaa - valitettavia, mutta joka kesäisiä juttuja. Harmi, et kuskin lisäks kuolee muitakin - vaikka toki vastuu kyytiläiselläkin, jos alkoa nautineen kuskin kyytiin menee.
[/quote] lehdessähän luki, että olivat festareilla koko yön. Minkälaiset vanhemmat päästää 14v ja 15v pojat yöksi festareille heilumaan? Lehdessä myös mainittiin, etta alueella alkoholitarjoilu.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 14:17"]
[/quote]
Ne saattoi olla vaikka sen 21v:n pikkusisaruksia matkalla aamulla töihin. Usko tai älä, jossain pitää olla töissä jo 7.00.
[/quote]Jepjep, todellakin tuon ikäiset töihin menossa... Joku oli kännissä ja joku ajoi taitoihin nähden liian kovaa - valitettavia, mutta joka kesäisiä juttuja. Harmi, et kuskin lisäks kuolee muitakin - vaikka toki vastuu kyytiläiselläkin, jos alkoa nautineen kuskin kyytiin menee.
[/quote] lehdessähän luki, että olivat festareilla koko yön. Minkälaiset vanhemmat päästää 14v ja 15v pojat yöksi festareille heilumaan? Lehdessä myös mainittiin, etta alueella alkoholitarjoilu.
[/quote] Esim mun vanhemmat. Olin eka kertaa 15 vuotiaana Kauhajoen Nummirockissa. Huolehtivimpia vanhempia saa hakea. Musta tuli suht normaali aikuinen. Lasta ei voi peitellä pumpuliin tai pitää pullossa vaikka kuinka haluaisi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:09"]
älkää syyllistäkö täällä vanhempia kun ette mistään mitään tiedä. Käsittääkseni nuorimmat pojat olivat sanoneet vanhemmillensa että menevät toisilleen yöksi, eli ristiin eikä kumpikaan mennyt toisen luokse vaan bemarin kyytiin. Soitteletteko te yökaudet teini-ikäisille pojillenne että ovat varmasti kaverillaan? Käyttekö ihan asiasta tehden varmistamassa?
tuo 15v menehtynyt on tutun tuttu, siitä tiedän.
[/quote] eli pojat valehtelivat, kannattaisi puhua totta, vanhemmat olisivat kenties hakeneet pojat pois. Itse varmistelen että varmasti on siellä missä pitää suoraan vanhemmilta.
[/quote] juuri näin. Koskaan ei mene mun 15v ja 13v teinit yökylään ilman, et asia on varmistettu yökyläpaikan vanhemmilta.
Huvittaa toi 195. Kyllähän mekin kaahailtiin, MUTTA.... Näinhän tämäkin kuski tänään kertoilisi, mutta kun sattuu olemaankin kuollut. Mielikuvituksen puutetta! Ei kyetä ymmärtämään, että tällaista voi todella sattua, jopa minulle, keskimääräistä paremmalle kuskille. Pojille ikärajoitus ajokorttiin, ettei kenenkään äidin tarvitse tällaista itkeä.... 24 vuotta ikärajaksi.
Mun on pakko kommentoida asiaa En verran että, nuorena ja vielä vanhempanakin on tullut kaahailtua.
Mulla ja muutamalla kaverilla taustoina oli kartinkia, rallia ym. Ja autoilu oli todella holtitonta, omalla vanhalla harrasteluokan rata autollakin tuli vedettyä kadulla ihan sikana,40km alueella 200kmh ym.ym. jääradalla rällättiin, ajettiin talviautoja tahallaan paskaksi ym.ym. kortti ollut useita kertoja pois ym.ym. olen päässyt autolla kyttiä karkuun jne jne. Nokka nolarissa kyydissä, puun olen kaatanut autolla, hirveä päin ajanut +100kmh.
MUTTA meidän touhuissa ei ikinä kukaan loukkaantunut tai kuollut.
Ennen autot olivat erillaisia , harvat autot olivat reilusti yli 100hv, nyt jokainen nuori pystyy ostamaan vajaa 200hv bemarin mikä kulkee 220-230kmh, kuinka monella oikeasti kestää parhaat päivät nähnyt vanha auto lapasessa mikä kuitenkin kulkee päälle 200kmh?? Ja kiihtyy paljon paremmin kuin normi perheautot?
Itse olen ollut moottori urheilussa aktiivisesti mukana yli 20v ja sen voin sanoa bmw kuskina että bmw:en epämiellyttävä piirre on sen aliohjautuvuus, lehdessä olleista kuvista voi suoraan sanoa että auto aliohjautui kovassa vauhdissa, kävi pientareella ja koukkasi sieltä pusikkoon, kokenut, taitava ja autonsa tunteva kuski olisi EHKÄ pystynyt tilanteen vielä hanskaamaan? Tai sittten ei?
Pitäisikö uusilla kuskeillA olla tehorajat millaisilla autoilla voisi ajaa?
Moottoripyörissähän on jo tehorajat?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 14:36"]
Tässä viime yönä myös toinen porukka, joilla kävi näköjään juopon tuuri:
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/nelja-loukkaantui-ulosajossa-vihannissa/668961/
Melkoiset hoitokulut näistä porukoista tulee varsinkin pienemmille kunnille, kun osa pitää hoitaa kuntoon pitkällä kaavalla, ja siitä huolimatta saattaa jäädä loppuiäkseen vammautuneeksi.
[/quote]
Tämä on niin tosi. Itseaiheutetuille kuluille pitäisi maksaja löytyä. Tekijät ja sukulaiset vastuuseen teoistaan. On taivaan tosi
Jos mörhöilee, täytyy kärsiä vastuu raskaimman kautta. Se on taivaan tosi. Jos tappaa jonkun, loppuelämä täytyy olla HELVETTIÄ. Se on oikein.
Oli saanut keväällä sakot kovasta ylinopeudesta. Jos olis otettu kortti pois niin ei olis käyny näin
Meno jatkuu ja nyt on kuollut 10-vuotias poika joka oli 16-vuotiaan mopokyydissä Toholammilla. Asiasta uutisoi IS.
Nuokin olivat liikkeellä klo 23.30 kun onnettomuus tapahtui. En tajua vanhempia jotka antavat alaikäisten pyöriä kylillä yöt.
Onko siellä ikinä minkäänlaista liikenteenvalvontaa? Minä en päästäisi kymmenvuotiasta moottoripyöräajeluille. Eihän tästä ole kuin kolme viikkoa kun äidin mukana ollut 9-10-vuotias tyttö kuoli moottoripyöräilyn seurauksena. Jos tuo äiti oli tottunut motoristi niin tuskinpa 16-vuotiaasta voi olettaa samaa?
Muistan hyvin kun olin 15v ja serkku 16v -90luvun alussa kun kuortaneella rällättiin kaikki yöt serkun autoilla, ajeltiin seinäjokea myöten sivuteitä pitkin, datsuni kun pyörähti hiekkatiellä katolleen, serkku osti joltain juopolta coupe taunuksen millä jatkettiin.
Silloin kuunneltiin poliisiradiota ja silloisissa nuorten kokoontumispaikoissa tiedettiin tarkkaan missä poliisit ajeli.
Tyttöjäkin oli tulossa kyytiin niin paljonmkuin autoon mahtui.
Ihmeenä voi pitää että olen selvinnyt hengissä ja loukkaantumattomana kaikista, mopo ja auto touhuista.
TUo toholammin kuski ollut todella kädetön bemmeissä on ollut luistonestotkin jo ties kuinka kauan, omassakin vm-98 on jo.
Tässäkin on vain yksi kysymys: missä vanhemmat?
Mitä vanhemmista, kun tälläkin palstalla ollaan sitä mieltä, että onnettomuuksia vain tulee, ei voi mitään, ja on epäkunnioittavaa ja turhaa puhua nuorille liikennesäännöistä. Uhrit ovat viattomia sankareita, joita saa vain ylistää.
Minä olen sitä mieltä että jos paljastuu kuskin olleen humalassa ainut oikea ratkaisu mitä päättäjä voisivat tehdä olisi.
-rattijuoppous, kortti pois pitkäksi aikaa ja uusi inssi ajo sitten kun saa kortin.
-rattijuoppouden uusinta kortti pois vähintään vuodeksi + yhdyskunta palvelusta.
-törkeärattijuoppous, aina auto valtiolle oli se sitten kenentahansa ja maksoi mitä tahansa + kortti pois vähintään 1v.
Kukaan ei vahingossa mene rattiin jos puhaltaa törkeät lukemat.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 11:23"]
Jos on juuri saatu sakot kaahaamisesta ja ei siitäkään opi, niin minkäs teet. Nyt sitten kosahti ja tuli opetus kamalimman kautta. Ihan sama kuka oli kuski, mutta jos porukassa on joku juuri kärynnyt kaahailusta niin luulisi olevan vielä tuoreessa muistissa asia ja voisi kahteen kertaan miettiä kannattaako uusia töppäilyä. Mutta ei. Rehvasteli netissä sakollaan, naureskeli asialle ja viis veisasi sakosta, vitsiksi väänsi koko asian. Kannattiko?! Toivottavasti mukana vitsailleet ja kompanneet kaverit edes ymmärtäisivät hävetä ja jäisivät vuosiksi pyörittelemään asiaa mielessään.
Tätä asiaa kannattaisi minusta nimenomaan nyt teinien kanssa puida, voisi avata jonkun silmät edes. Ei niitä nopeusrajoituksia turhaan tienvarsille kylvetä. Eikä sitä koskaan omalle kohdalle mitään ajatella sattuvan kun ovesta ulos lähdetään. Käytöksestään päätellen niin luuli tämäkin kuski olevansa kuolematon.
[/quote]
Pojat oppii isiltään nämä asenteet. Jos isä ajaa samalla tavalla ja huutaa edessä köröttelijöistä ja uhoaa, että oikeat miehet kaahaa ja panee huoria ja eivät tyhjää herkistele, pojat tekee samaa. Samaan aikaan kun äidit surffaa netissä ja hehkuttaa ihanaa elämäänsä ja me and i kutsuja, joissa voi brassailla, kuinka hienoja lastenvaatteita taas on ostettu ja kuvata, kuinka kaunis koti minulla on.
Kotoa ne näidenkin poikien asenteet lähtee.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 20:52"]
Autokoulussa täytyisi olla mahdollisimman selkeää opetusta siitä, miten helposti auto lähtee käsistä, esim, hiekkatiellä. Kuvia kolariautoista ja siitä, kuinka monta menehtyi tai loukkaantui ja paraniko loukkaantuneet työkuntoisiksi. Ja myös siitä pitäisi enemmän valistaa, jos on alkoholin vaikutuksen alainen, miten sitten korvausasiat menevät.
[/quote]
Luuletko että ne vaikuttaa, jos nuorella ei ole omalla elämällä väliä. Jos kotiolot on paskat ja siellä ryypätään ja nuoresta ei välitetä, ei tuollaisilla naurettavilla kolarinkuvilla ole mitään merkitystä.
Kun mietin näitä tapauksia, joissa nuoret ovat törttöileet, niin jokaisen takaa löytyy paskat kotiolot, joissa vanhemmat ovat vain kaivaneet omaa napaa, eivätkä välittäneet lapsistaan
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 14:17"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 19:42"]
En halua kertoa osallisten nimiä täällä. Itse sain nimet tietooni sosiaalisen median kautta. Uhreja en henkilökohtaisesti tunne.
[/quote]
nivvarmaa. Et todella tiedä heidän nimiään.
Autokoulussa täytyisi olla mahdollisimman selkeää opetusta siitä, miten helposti auto lähtee käsistä, esim, hiekkatiellä. Kuvia kolariautoista ja siitä, kuinka monta menehtyi tai loukkaantui ja paraniko loukkaantuneet työkuntoisiksi. Ja myös siitä pitäisi enemmän valistaa, jos on alkoholin vaikutuksen alainen, miten sitten korvausasiat menevät.