Neljä nuorta kuollut Toholammella
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201407050134329_uu.shtml
Tällaisia ei pitäisi tapahtua. Hirveää omaisille.
Kommentit (224)
Näitä tällaisia onnettomuuksia (=autollinen nuoria kuolee kun auto lähtee käsistä) sattuu niin usein etten itse enää edes järkyty kun tietää että näitä tulee useampia vuodessa, ja erityisesti kesällä. Sääli että ovat niin "tavallinen" asia, parempihan se olisi ettei tuolla tavalla nuoria ihmishenkiä menetettäisi.
Osanottoni perheille.
Menee todella paljon vanhempien piikkiin tämä, kos kerran kellään ollut turvavöitä. Itse ajan rallia ja rullannut useammankin auton, turvakaarilla tai ilman ja voin kertoa, ettei siellä kabiinissa pysy, jos ei ole kunnolla vyötettynä kiinni. Hieman matematiikkaa, F=ma ja luulisi hitaammankin tajuavan mistä auto, rotaatiossa on kyse, tai Darwin opettaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:08"][quote author="Vierailija" time="05.07.2014 klo 17:01"]
Luonto korjaa heikommat yksilöt
[/quote]
toivottavasti seuraavaksi on sun perheen vuoro.
[/quote]
Tai sun.
Vaiettu tosiasia on, että automaattivaihteinen auto olisi monelle turvallisempi aloitteluauto. Nykyisin uusi kuski yrittää usein hallita vaihteita hidastaessaan nopeutta, jolloin jarruttamisesta kaarteessa tulee helposti vaarallista, kun liikkeet eivät ole vielä automatisoituneet. Vaihdeautolla ei ole yhtään varaa käsittelyvirheisiin, koska niiden korjaaminen kesken ajon vie huomion pois liikenteestä eli siitä tärkeimmästä.
Ostakaa niitä automaatteja, niin saadaan liikenteen seuraaminen pääasiaksi. Lisäksi automaatti kiihtyy hitaammin kuin vaihdeauto, joten rallifiilis jää puuttumaan ja itseään kimiräikkösiksi kuvittelevat saavat etsiä kiksinsä muualta.
Ihmisiä kuolee joka päivä. Ei tästä pitäisi näin isoa juttua tehdä. Pikku kolari jossa kuoli muutama ihminen. Se on vaan elämää. Mitäs pienistä :)
älkää syyllistäkö täällä vanhempia kun ette mistään mitään tiedä. Käsittääkseni nuorimmat pojat olivat sanoneet vanhemmillensa että menevät toisilleen yöksi, eli ristiin eikä kumpikaan mennyt toisen luokse vaan bemarin kyytiin. Soitteletteko te yökaudet teini-ikäisille pojillenne että ovat varmasti kaverillaan? Käyttekö ihan asiasta tehden varmistamassa?
tuo 15v menehtynyt on tutun tuttu, siitä tiedän.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:18"]
olihan ne 3 matkustajaa autossa viattomia, kuski "viallinen"
[/quote]
No, auton omistaja kyllä oli viallinen, kun antoi autonsa juuri kortin saaneelle eikä lopettanut tämän kaahaamista tiukasti huomauttaen, ennen kuin oli liian myöhäistä.
Viattomilla tietenkin tarkoitan vastaantulijoita, jotka ajavat nopeusrajoitusten mukaista vauhtia omalla kaistallaan, eivätkä yhtään osaa aavistaa, että kohta elämä loppuu, kun joku nuori jätkä kokee tarvitsevans leikkiä Kimi Räikköstä tai Valtteri Bottasta Jari-Matti Latvalasta puhumattakaan jollain suomalaisella valta-, kanta- tai maantiellä. Tai kävelijöitä tai pyöräilijöitä, jotka luulevat pääsevänsä vielä kotiin, mutta vauhtihullu tai rattijuoppo (tai molempia) tulee ja vie mennessään, eikä kävelijä ja pyöräilijä ole enää kuin raato tienposkessa. Sellaisia viattomia minä tarkoitan.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 23:00"]
Todella törkeestä ylinopeudesta täytyisi pistää linnaan vuosikausiksi, ilman mitään poispääsyä. Paskat linnaan kärsimään kunnon rangaistusta ja lisärangaistus heti kun syytä on.
[/quote]
ja oli ammatiltaan autonkuljettaja.Miksi ihmeessä ei otettu korttia pois? Sitäpaitsi tunnettu paikkakunnalla kaahailijana, jolle isi ostanut bemarin, eikä ottanut sitä pois vaikka poika törttöili koko ajan. Isän vastuu pojastaan?
Muistan itsekin, että teininä olin pimeällä yöllä parikymppisen poikaystäväni kyydissä. Tie oli mutkainen ja kapea, ja koska poika tunsi tien, ajoi tosi lujaa ja riskejä otettiin vauhdin suhteen. Samoin moottoripyörän kyydissä olen mennyt keväisin nuoruuden vauhdin innolla. Pienestä virheestä olisi voinut tulla huonoa jälkeä, mutta oli suojelusenkelit mukana. Syytteleminen ei auta ketään, vaikka voihan näistä onnettomuuksista yrittää ottaa opiksi, joka kesä tapahtuu samanlaisia onnettomuuksia. Elämästään ei kukaan tiedä, ei edes nuorena.
Osanottoni omaisille.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:38"]
Oli saanut keväällä sakot kovasta ylinopeudesta. Jos olis otettu kortti pois niin ei olis käyny näin
[/quote]
Ei niitä autoja korteilla ajeta, ja kyllä avain kääntyy virkalukossa ilman korttiakin. Jos ihminen ajelee kännissä kaameaa ylinopeutta ja matkustajat ovat ilman turvavöitä, niin tuskin kyseinen kuski sen vertaa säännöistä välittää, että yksi hyllyllä oleva kortti menoa juuri hidastaisi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:07"]
Mun on pakko kommentoida asiaa En verran että, nuorena ja vielä vanhempanakin on tullut kaahailtua.
Mulla ja muutamalla kaverilla taustoina oli kartinkia, rallia ym. Ja autoilu oli todella holtitonta, omalla vanhalla harrasteluokan rata autollakin tuli vedettyä kadulla ihan sikana,40km alueella 200kmh ym.ym. jääradalla rällättiin, ajettiin talviautoja tahallaan paskaksi ym.ym. kortti ollut useita kertoja pois ym.ym. olen päässyt autolla kyttiä karkuun jne jne. Nokka nolarissa kyydissä, puun olen kaatanut autolla, hirveä päin ajanut +100kmh.
MUTTA meidän touhuissa ei ikinä kukaan loukkaantunut tai kuollut.
Ennen autot olivat erillaisia , harvat autot olivat reilusti yli 100hv, nyt jokainen nuori pystyy ostamaan vajaa 200hv bemarin mikä kulkee 220-230kmh, kuinka monella oikeasti kestää parhaat päivät nähnyt vanha auto lapasessa mikä kuitenkin kulkee päälle 200kmh?? Ja kiihtyy paljon paremmin kuin normi perheautot?
Itse olen ollut moottori urheilussa aktiivisesti mukana yli 20v ja sen voin sanoa bmw kuskina että bmw:en epämiellyttävä piirre on sen aliohjautuvuus, lehdessä olleista kuvista voi suoraan sanoa että auto aliohjautui kovassa vauhdissa, kävi pientareella ja koukkasi sieltä pusikkoon, kokenut, taitava ja autonsa tunteva kuski olisi EHKÄ pystynyt tilanteen vielä hanskaamaan? Tai sittten ei?
Pitäisikö uusilla kuskeillA olla tehorajat millaisilla autoilla voisi ajaa?
Moottoripyörissähän on jo tehorajat?
[/quote]Autoissa pitäisi olla nopeusrajoitin. Kortti perusopetukseen, ajolupa 16 vuotiaana, mutta siten että maksiminopeus 80km/h, eikä saa ottaa kyytiin muita kuin perheenjäseniä. 18 vuotiaana sitten ajo-oikeus vapautuisi rajoituksista (autoihin 120km/h kattonopeusrajoitin), kenenkään ei tarvi voida ajaa ylinopeutta.
Onko henkiin jääneestä mitään tietoa?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:06"]
Todella törkeestä ylinopeudesta täytyisi pistää linnaan vuosikausiksi, ilman mitään poispääsyä. Paskat linnaan kärsimään kunnon rangaistusta ja lisärangaistus heti kun syytä on.
[/quote]
ja oli ammatiltaan autonkuljettaja.Miksi ihmeessä ei otettu korttia pois? Sitäpaitsi tunnettu paikkakunnalla kaahailijana, jolle isi ostanut bemarin, eikä ottanut sitä pois vaikka poika törttöili koko ajan. Isän vastuu pojastaan?
[/quote] eli poika kaahaillut ja isä ostanut bamarin. Täytyisi valistaa vielä näimmään 21 vuotiastakin. Eikö nämä 14 ja 15 v tienneet minkälainen tämä poika on. Eikä vanhemmatkaan. Vanhemmat oisi vieneet nämä nuoremmat tohis rockkiin ja hakeneet myös alaikäiset lapsensa pois.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 03:40"]
Ihmisiä kuolee joka päivä. Ei tästä pitäisi näin isoa juttua tehdä. Pikku kolari jossa kuoli muutama ihminen. Se on vaan elämää. Mitäs pienistä :)
[/quote] tämä on suuri tragedia että pienestä kylästä lähti näin monta yhtäaikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 00:09"]
älkää syyllistäkö täällä vanhempia kun ette mistään mitään tiedä. Käsittääkseni nuorimmat pojat olivat sanoneet vanhemmillensa että menevät toisilleen yöksi, eli ristiin eikä kumpikaan mennyt toisen luokse vaan bemarin kyytiin. Soitteletteko te yökaudet teini-ikäisille pojillenne että ovat varmasti kaverillaan? Käyttekö ihan asiasta tehden varmistamassa?
tuo 15v menehtynyt on tutun tuttu, siitä tiedän.
[/quote] eli pojat valehtelivat, kannattaisi puhua totta, vanhemmat olisivat kenties hakeneet pojat pois. Itse varmistelen että varmasti on siellä missä pitää suoraan vanhemmilta.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:06"]
[/quote]
[/quote] auto tietnekin pois kaahailijalta, jaa mutta tämä olikin jo 21 vee. Eihän niille enää mitään voi. Valitustyö on tehtävä viimeistään mopo iässä. Mikäli huomaa että vähän liian raisu tämä meidän nikopetteri niin ei osteta sitä mopoa eikä autokouluun ennenkuin oppii ihmisten tavoille.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:38"]
Oli saanut keväällä sakot kovasta ylinopeudesta. Jos olis otettu kortti pois niin ei olis käyny näin
[/quote]
Ei niitä autoja korteilla ajeta, ja kyllä avain kääntyy virkalukossa ilman korttiakin. Jos ihminen ajelee kännissä kaameaa ylinopeutta ja matkustajat ovat ilman turvavöitä, niin tuskin kyseinen kuski sen vertaa säännöistä välittää, että yksi hyllyllä oleva kortti menoa juuri hidastaisi.
[/quote] kännisen kyytiin ei pitäisi mennä. Sen verran pitää olla itsesuojelu vaistoa. Nämä alaikäiset olisi voineet soittaa vanhemmille että voisivatko tulla hakemaan.
Tuo tyyppi ainakin kerjäsi kuolemaa, en tiedä ajoiko itse.
Kuvannut rangaistusvaatimuksen, rullaa niin löytyy
80 kympin alueella 115 km
bemarin kuvakin löytyy
http://web.stagram.com/n/jaanwe/
sytytä kynttilä sivulla kaikkien nimet
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:07"]
Mun on pakko kommentoida asiaa En verran että, nuorena ja vielä vanhempanakin on tullut kaahailtua.
Mulla ja muutamalla kaverilla taustoina oli kartinkia, rallia ym. Ja autoilu oli todella holtitonta, omalla vanhalla harrasteluokan rata autollakin tuli vedettyä kadulla ihan sikana,40km alueella 200kmh ym.ym. jääradalla rällättiin, ajettiin talviautoja tahallaan paskaksi ym.ym. kortti ollut useita kertoja pois ym.ym. olen päässyt autolla kyttiä karkuun jne jne. Nokka nolarissa kyydissä, puun olen kaatanut autolla, hirveä päin ajanut +100kmh.
MUTTA meidän touhuissa ei ikinä kukaan loukkaantunut tai kuollut.
Ennen autot olivat erillaisia , harvat autot olivat reilusti yli 100hv, nyt jokainen nuori pystyy ostamaan vajaa 200hv bemarin mikä kulkee 220-230kmh, kuinka monella oikeasti kestää parhaat päivät nähnyt vanha auto lapasessa mikä kuitenkin kulkee päälle 200kmh?? Ja kiihtyy paljon paremmin kuin normi perheautot?
Itse olen ollut moottori urheilussa aktiivisesti mukana yli 20v ja sen voin sanoa bmw kuskina että bmw:en epämiellyttävä piirre on sen aliohjautuvuus, lehdessä olleista kuvista voi suoraan sanoa että auto aliohjautui kovassa vauhdissa, kävi pientareella ja koukkasi sieltä pusikkoon, kokenut, taitava ja autonsa tunteva kuski olisi EHKÄ pystynyt tilanteen vielä hanskaamaan? Tai sittten ei?
Pitäisikö uusilla kuskeillA olla tehorajat millaisilla autoilla voisi ajaa?
Moottoripyörissähän on jo tehorajat?
[/quote]Autoissa pitäisi olla nopeusrajoitin. Kortti perusopetukseen, ajolupa 16 vuotiaana, mutta siten että maksiminopeus 80km/h, eikä saa ottaa kyytiin muita kuin perheenjäseniä. 18 vuotiaana sitten ajo-oikeus vapautuisi rajoituksista (autoihin 120km/h kattonopeusrajoitin), kenenkään ei tarvi voida ajaa ylinopeutta.
[/quote] ei 16 v ajokorttia missään tapauksessa, pojille ehdottaisin korttia siinä 20 v niin monelle pojalle ehtii parin vuoden aikana tulla sitä järkeä päähän
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:55"]
147, mitä ihmeen veljeä sinä etsit? Ei siinä autossa kuolleet olleet veljeksiä, eivätkä edes mitään sukua toisilleen. Olivat kavereita. Ja sitten tiedoksi, että auton omisti 21-vuotias, joka oli jo ammattikoulun käynyt ja oli töissä
paikkakunnalla. Autoa ajoi 18-vuotias, joka oli juuri saanut kortin. Hänkin oli työssäkäyvä. Muut kuolleet olivat vielä peruskoulussa, se 15-vuotias oli päässyt juuri yläasteelta ja oli aloittamassa lukion nyt syksyllä.
[/quote]Miksiköhän ei auton omistaja ajanut joka oli jo 21 vee ja luulis että sillä olisi ollut enemmän järkeä päässä. Oliko humalassa?
[/quote]
Kyllä 21v saa humalassa olla, eikä se nyt liity onnettomuuteen mitenkään koska ei ajanut.