8v lapseni oli vienyt naapurin 3-vuotiaan luvatta syöttämään sorsia läheiselle lammelle, 3v oli kaatunut lampeen ja lapseni sai huudot + otettiin olkapäistä kiinni
Olivat leikkineet keskenään naapurin pihalla ja kun silmä vältti, lähtivät lammelle. 8v palautti märän itkevän lapsen isälleen, jolloin isä oli ottanut lastani olkapäistä kiinni, ravistellut ja huutanut "etkö sinä tajua että *Eeva olisi voinut kuolla"
Nyt lapsi ei edes uskalla mennä pihalle kun tämä naapurin mies on ulkona. Oliko mielestänne oikein vai väärin tältä naapurin lapsen isältä?
Kommentit (683)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kuvittelette 8 vuotiaina olevan viisaampia, kuin tämä 8v, niin mahdatte varmaan oikeasti olleet 11 vuotiaita. Hyvin harvat 8 vuotiaat osaavat ajatella kypsästi.
Ei siinä tarvitse osata kypsästi ajatella, että ymmärtää ettei kenenkään lasta viedä luvatta omasta pihasta mihinkään. Jo viisivuotias sen ymmärtää, kunhan se on hänelle kerrottu. Herääkin kysymys, mitä ap ylipäätään on lapselleen opettanut, jos lapsi on noin kujalla.
Nuoressa iässä kummiskin sorrutaan vahinkoihin ajattelematta suuremmin asioita. Tekihän 8 vuotias väärin, mutta vanhempienkin olisi pitänyt olla läsnä. Nuorille lapsille eli molemmille pitäisi painottaa, että kotona ja koti pihalla pitää pysyä. 3 vuotias mielummin sisällä olisi, jos vahtivaa silmää ei ole koko ajan.
Vanhemmilla on täysi vastuu 3-vuotiaasta lapsesta. Itse en päästänyt tuon ikäistä ikinä itsekeen ulos, vaan aina aikuinen vahtimassa.
Ei vastuuta voi toiselle lapselle syytää. Lapset saavat olla vielä lapsia ja vastuuta annetaan ikätasoon sopivasti. Sitä ei pienen lapsen hoitovastuu ole.
Kauhea kuinka monen mielestä se on ok että lapseen käydään käsiksi ja häntä ravistellaan ja hänelle huudetaan.
Vakava asiahan se on että 8v vie 3v salaa lammelle jonne sitten menee ja kaatuu, mutta on silti väärin käydä käsiksi lapseen ja ravistella ja huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi se kolme vuotias ihan itsekseenkin voinut kävellä/kontata lammen luo. Hyvä, että joku oli kummiskin matkassa. Mahtanut myös kahdeksan vuotias myös säikähtänyt tilannetta. Tällä vanhemmalla lapsella taitaa nyt olla kovat paineet, kun noin syyllistäviä ollaan oltu. Mitään pahaa ei ole kummiskaan tarkoittanut ja auttoi hädässä ollutta ja tuonut kotiin. Tämä kahdeksan vuotias kummiskin piti vahtia, kun vanhemmat eivät sitä tehneet. Tästä tapahtuneesta voisi jokainen ottaa opiksi. Toinen voisi olla se, että 3v olisi voinut lähteä ominpäin ja eksyä. Ja nyt etsisitte vieläkin lasta.
En ole lukenut koko ketjua, mutta ei se että 8 v pystyy päästämään 3 v:n pois pihalta tarkoita välttämättä sitä että se 3 v pääsisi itsekin pois sieltä. Esimerkiksi meillä on pihalla sellainen aita, että 0-4 v lapset ei pääse siitä olin päin yli, mutta kyllä joku pitkänpuoleinen koululainen voisi jo saada portin auki. Tietenkään 3 v ei ole yksin pihalla, mutta pihaa on neljällä puolella taloa ja lapsia on kolme (joista yksi vielä pienempi ja vahdittavampi), niin ei ole realistista että jokainen olisi jokaisella sekunnilla näkyvissä.
Ööh, kelpaaks tollanen syy myös päiväkodissa jos ne hoitajat vähän ja vahingossa ei huomaa kun sun 3v karkaa avatusta portista?
Kun sä menet ulos ton ikäisten kanssa niin sä annat niiden olla tasan sellaisella alueella missä näet heidät koko ajan. Jos et näe, niin sitten te ette ulkoile sellaisella alueella. Ja ei, sä et voi päästää tuon ikäisiä omalle pihalle samalla kun teet omia kotihommia sisällä.
Hohhoijaa. Yhden mielestä räplätään kännykkää ja toisen mielestä tehdään sisällä kotihommia. Kun pitää haukkua lasten kanssa pihalla leikkivää vanhempaa, mutta se haukkuminen ei omaankaan korvaan kuulosta annetuilla perusteilla ihan kohtuulliselta, niin sitten pitää vääristellä ja keksiä vähän lapinlisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin oikein. Liian vähällä pääsi. Minkälaisen rangaistuksen itse annoit?
Meillä naapurin 5-vuotias houkutteli kun hetkeksi selkäni käänsin, 2-vuotiaamme pallon perässä tielle. Potkaisi pallon ajotielle ja huusi lapsellemme että hae se.
Perään en ehtinyt, näin vaan kun 2v juoksi ajotielle palloa hakemaan.Autoa ei onneksi siinä kohtaa tullut. Siinä olisi naapurin ilkiö saanut tuntea ikuisen vihani.
Ei ollut ensimmäinen kerta kun yritti vahingoittaa häntä. Sittemmin kielsin meidän pihaan tulemisen.Sinulle opetus oli: ÄLÄ VI**U KÄÄNNÄ SELKÄÄSI KUN ULKOILET TUON IKÄISEN KANSSA! Älkää olettako että muiden lapset vahtivat teidän lapsianne missään tilanteessa! IKinä! Vahtikaa itse!
Katsos kun joillain on useampi kuin yksi lapsi.
Ja silläkö poistuu vanhemman vastuu, ja siirtyy toisten lapsille? Älä hanki lapsia jos et pysty heidän turvallisuudestaan huolehtimaan. Ääliö!
Ei tietenkään poistu, mutta kukaan ei pysty joka sekunti pitämään katsettaan edes yhdessä lapsessa, saati useassa yhtä aikaa.
Nimittely ei ollenkaan tee sinua fiksumman oloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurin 5-vuotias houkutteli kun hetkeksi selkäni käänsin, 2-vuotiaamme pallon perässä tielle. Potkaisi pallon ajotielle ja huusi lapsellemme että hae se.
Perään en ehtinyt, näin vaan kun 2v juoksi ajotielle palloa hakemaan.Autoa ei onneksi siinä kohtaa tullut. Siinä olisi naapurin ilkiö saanut tuntea ikuisen vihani.
Ei ollut ensimmäinen kerta kun yritti vahingoittaa häntä. Sittemmin kielsin meidän pihaan tulemisen.Sinulle opetus oli: ÄLÄ VI**U KÄÄNNÄ SELKÄÄSI KUN ULKOILET TUON IKÄISEN KANSSA! Älkää olettako että muiden lapset vahtivat teidän lapsianne missään tilanteessa! IKinä! Vahtikaa itse!
Ymmärrätkö, että on eri asia jättää lapsi toisen lapsen vahdittavaksi, kuin vahtia itse ja isompi lapsi erikseen houkuttelemalla houkuttelee vaaraan kun hetkeksi selkänsä kääntää? Tietysti se on vanhemman vika, aina on viime kädessä vanhemman vika, mutta ei se isompi lapsikaan tuossa ihan normaalilta kuulosta. Jos oma lapsi tekisi noin niin tulisi sekä rangaistus että vähintään psykologin arvio onko psyykkisessä kehityksessä jotain pielessä. Vahtimista ei voi ulkoistaa toiselle lapselle, mutta ei ole myöskään hyväksyttävää tai normaalia että 8 (tai 5) ikäinen houkuttelee taaperoa autotielle/lampeen/tms. Sellaiseen pitää puuttua ja siitä pitää olla ihan h*lvetin huolissaan.
Joo. Häiriintyneitä lapsia on, kuten myös kypsymättömiä lapsia. Niitä tosiaan voi tuolla ulkoilla, ja sekin sinun on aikuisena huomioitava. Se ei ole mikään selitys sille miksi oma lapsesi pääsee lähtemään mukaan toisen yllyttäessä. Vaikka toinen olisi kuinka häiriintynyt, sinä et sille voi mitään, mutta omaa lastasi valvot silti, ja hänestä olet vastuussa. Se ei muutu miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kuvittelette 8 vuotiaina olevan viisaampia, kuin tämä 8v, niin mahdatte varmaan oikeasti olleet 11 vuotiaita. Hyvin harvat 8 vuotiaat osaavat ajatella kypsästi.
Montako pikkulasta sinä kidnappasit kahdeksanvuotiaana?
Kidnappaus on ihan väärä sana tässä tapauksessa, kun kyse on leikkiin viemisestä.
Älykkäänä ihmisenä sinun pitäisi tämä tietää, jos 8 vuotiaana olit viisaampi.
Itse olin 9 vuotiaana lähtenyt hakemaan pikkusiskoani päiväkodista hetken mielijohteesta. Eipä ne päiväkodin vetäjät päästäneet siskoani matkaani.Ahaa, eli ei ole kyse kidnappauksesta, jos vien naapurin lapsen vähän meidän mökille leikkimään viikoksi kysymättä lupaa hänen vanhemmiltaan? Hyvä tietää.
Sä nyt muutat asia yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä tarvitse osata kypsästi ajatella, että ymmärtää ettei kenenkään lasta viedä luvatta omasta pihasta mihinkään. Jo viisivuotias sen ymmärtää, kunhan se on hänelle kerrottu. Herääkin kysymys, mitä ap ylipäätään on lapselleen opettanut, jos lapsi on noin kujalla.
Kypsästi ajatteleva aikuinen mies ei tartu 8 vuotiasta hartioista ravistellakseen tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoressa iässä kummiskin sorrutaan vahinkoihin ajattelematta suuremmin asioita. Tekihän 8 vuotias väärin, mutta vanhempienkin olisi pitänyt olla läsnä. Nuorille lapsille eli molemmille pitäisi painottaa, että kotona ja koti pihalla pitää pysyä. 3 vuotias mielummin sisällä olisi, jos vahtivaa silmää ei ole koko ajan.
Miksi minun pitäisi painottaa 8-vuotiaalle että pitää pysyä kotona ja kotipihalla kun näin ei ole? Hän saa aivan luvalla kulkea n. 2 kilsan säteellä meidän kodista. Mitäpä jos jokainen nyt huolehtisi ihan siitä omasta kakarastaan ja sen turvallisuudesta, eikä koittaisi ulkoistaa hommaa muiden lapsille.
Tuo 8-vuotias oli sitäpaitsi vastuullinen kun auttoi sen tenavan ylös lammesta ja toi kotiin. Antaisin mitalin siitä hyvästä. "vanhemmat jätti 3-vuotiaan heitteille ja lapsi meinasi hukkua läheiseen lampeen. 8-vuotias lapsi pelasti ja toi kotiin".
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin luottaisin siihen ettei 8v vie 3v luvattomasti yhtään mihinkään. Ihan luonnollinen reaktio naapurilta, joka on tietysti itse säikähtänyt ihan hirveästi.
Puhu sille lapsellesi.
Miksei naapuri katsonut lapsensa perään vaan jätti hänet 8-vuotiaan naapurin vastuulle. 3-vuotias on vielä kovin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea kuinka monen mielestä se on ok että lapseen käydään käsiksi ja häntä ravistellaan ja hänelle huudetaan.
Vakava asiahan se on että 8v vie 3v salaa lammelle jonne sitten menee ja kaatuu, mutta on silti väärin käydä käsiksi lapseen ja ravistella ja huutaa.
Ja mitähän itse tekisit ihmiselle, joka on vienyt lapsesi ja melkein hukuttanut hänet?
Sanoisit kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin luottaisin siihen ettei 8v vie 3v luvattomasti yhtään mihinkään. Ihan luonnollinen reaktio naapurilta, joka on tietysti itse säikähtänyt ihan hirveästi.
Puhu sille lapsellesi.
Miksei naapuri katsonut lapsensa perään vaan jätti hänet 8-vuotiaan naapurin vastuulle. 3-vuotias on vielä kovin pieni.
Ei lasta silti saa viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on täysi vastuu 3-vuotiaasta lapsesta. Itse en päästänyt tuon ikäistä ikinä itsekeen ulos, vaan aina aikuinen vahtimassa.
Ei vastuuta voi toiselle lapselle syytää. Lapset saavat olla vielä lapsia ja vastuuta annetaan ikätasoon sopivasti. Sitä ei pienen lapsen hoitovastuu ole.
On tosi kätevää sysätä vastuu naapurin lapselle. Ei tarvitse miettiä omaa osuutta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että on eri asia jättää lapsi toisen lapsen vahdittavaksi, kuin vahtia itse ja isompi lapsi erikseen houkuttelemalla houkuttelee vaaraan kun hetkeksi selkänsä kääntää? Tietysti se on vanhemman vika, aina on viime kädessä vanhemman vika, mutta ei se isompi lapsikaan tuossa ihan normaalilta kuulosta. Jos oma lapsi tekisi noin niin tulisi sekä rangaistus että vähintään psykologin arvio onko psyykkisessä kehityksessä jotain pielessä. Vahtimista ei voi ulkoistaa toiselle lapselle, mutta ei ole myöskään hyväksyttävää tai normaalia että 8 (tai 5) ikäinen houkuttelee taaperoa autotielle/lampeen/tms. Sellaiseen pitää puuttua ja siitä pitää olla ihan h*lvetin huolissaan.
Joo. Häiriintyneitä lapsia on, kuten myös kypsymättömiä lapsia. Niitä tosiaan voi tuolla ulkoilla, ja sekin sinun on aikuisena huomioitava. Se ei ole mikään selitys sille miksi oma lapsesi pääsee lähtemään mukaan toisen yllyttäessä. Vaikka toinen olisi kuinka häiriintynyt, sinä et sille voi mitään, mutta omaa lastasi valvot silti, ja hänestä olet vastuussa. Se ei muutu miksikään.
Kuten kirjoitin, ainahan se on viime kädessä vanhemman vika. Mutta kyllä minäkin silti suuttuisin 8-vuotiaalle joka on yrittänyt tehdä pahaa 3-vuotiaalle ja minusta se on ihan luonnollista. Pikemminkin ihmettelen niitä, jotka ei näe isomman lapsen toiminnassa mitään vikaa.
Jättääkö oikeasti joku 3-vuotiaan ulos yksin ilman aikuista??! Olen sanaton! Olen lapseton, mutta jopa minä ymmärrän että tuohan on heitteillejättö!
Minä tekisin lasun naapurin lapsesta. Kolmivuotias jota omat vanhemmat eivät vahdi. En antaisi lapseni enää ulkoilla heidän kanssaan. Toki 8v oli ajattelematon mutta hän on vasta 8v. Ei mitenkään soveltuva 3-vuotiaan hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun joillain on useampi kuin yksi lapsi.
Ja silläkö poistuu vanhemman vastuu, ja siirtyy toisten lapsille? Älä hanki lapsia jos et pysty heidän turvallisuudestaan huolehtimaan. Ääliö!
Ei tietenkään poistu, mutta kukaan ei pysty joka sekunti pitämään katsettaan edes yhdessä lapsessa, saati useassa yhtä aikaa.
Nimittely ei ollenkaan tee sinua fiksumman oloiseksi.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoitin, ainahan se on viime kädessä vanhemman vika. Mutta kyllä minäkin silti suuttuisin 8-vuotiaalle joka on yrittänyt tehdä pahaa 3-vuotiaalle ja minusta se on ihan luonnollista. Pikemminkin ihmettelen niitä, jotka ei näe isomman lapsen toiminnassa mitään vikaa.
Tää oli ihan eri keissiin kommentti. Kyse oli nyt 5-vuotiaasta. Eikä pahanteosta, vaan vaaralliseen toimintaan yllyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksoset, ja muistan kyllä hyvin, kuinka eläväisiä he kolmevuotiaina olivat. Enimmäkseen leikkivät yhdessä, mutta totta kai juoksivat joskus omalla pihalla sikin sokin tai menivät piiloon. En tietenkään nähnyt molempia joka sekunti.
Jos joku olisi sellaisella hetkellä vienyt tyttäreni tai poikani vähän lammella käymään, ei olisi selvinnyt huutamisella ja hartioihin tarttumisella.
Olen varmaan kontrollifriikki, mutta en antanut lapseni leikkiä ulkona ilman aikuisen valvontaa vielä kolmevuotiaana. En uskaltanut.
Tämähän on varmaan totuus ap;nkin keississä. Ihan naurettavaa puhua kidnappauksesta. Ei minun 8v ainakaan osa arvioida tarkalleen muiden lasten ikiä tai osaa kysyä onko sulla hei lupaa lähteä sinne ja tänne ja tonne. Hän tietää mihin hänellä on lupa mennä, ja jos pihalla on joku kaveri niin oletus on että se kaveri on siellä luvalla ja itse tietää mihin saa mennä ja toimii sen mukaan - ei se ole mun 8-vuotiaan tehtävä sellaista asiaa arvioida tai varmistaa. 3-vuotias voi sitäpaitsi olla fyysisesti jo esim. aika pitkä, ei se näytä enää vauvalle - vaikka tokikin taidoiltaan ja itsesuojelukyvyltään on vielä ihan avuton eikä kuulu yksin pihoille ulkoilemaan.