Meille on yritetty tyrkyttää yökylään jo neljää lasta..
En ole suostunut. Siskoni yritti saada kahta alakoululaista meille yökylään, koska he halusivat mennä miehen kanssa grillaamaan naapuriin ihan rauhassa. Naapuristamme yritettiin työntää meille sitten kahta huliviliä kahdeksan vuotiasta lähes samalla syyllä. Molemmissa perheissä vanhemmat ovat kesälomalla ja kummassakaan perheessä eivät omat lapsemme ole olleet yökyläilemässä.
Meillä on kolme lasta ja olemme molemmat mieheni kanssa vielä viikon töissä ennen lomaa. Joten koska kerran olemme kotosalla, niin meille olisi hyvä työntää lapsia hoitoon.. En halunnut, mieheltä ja lapsilta en edes kysynyt. Siskoni mielestä voisin vähän mennä oman mukavuusalueeni ulkopuolelle ja ottaa heidän lapset meille, naapurista ei onneksi alettu enempää tuputtamaan ja kyselemään miksi en halua. Yksi syy siihen, että en halua, on tosiaan tuo oma mukavuuteni. Teen aika pitkää päivää töissä ja kotona en haluaisi enää ylimääräistä touhua ja meteliä. Loma-aikaan voisin ottaakin yhden tai kaksi helppoa yökyläilijää, mutta en arkiviikonloppuna. Mites teillä muilla?
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 20:39"]Ei siihen tarvitse edes mitään perusteluja, että ei halua hoitaa toisten lapsia. Ei sen pitäisi olla mikään automaatio, että voidaan hoitaa toisten lapsia jos ollaan kotona eikä ole mitään erityistä "hyväksyttävää" syytä kieltäytyä.
[/quote] No ei tarvitse perusteluja, mutta mua ainakin nyppii ihan mielettömästi, ettei siskoni voi ottaa meidän ns helppoa lasta yökylään edes kerran vuoteen. Omat lapsensa on jo isoja. Pääsisi miehen kanssa kahdestaan käymään jossain, niin että voisi mm nukkua aamulla vähän normaalia pidempään. Enkä tarkoita mitään ravintolailtaa tai muutoin alkoholin nauttimista. Mut ei, niin ei :( Ja juu, hoidamme kyllä lapsemme itse. Itse olisin ottanut siskoni lapset mielellään meille yökyläilemään kun olivat pieniä, mutta sekään ei käynyt.. Oma jaksaminen vain välillä kortilla, olisi mukava saada lähipiiristä apua.
[/quote]
Jos haluat käydä puolison kanssa kahdestaan ulkona ja nukkua pitkään aamulla, olisit jäänyt lapsettomaksi. Kumma juttu, kun joidenkin naisten on pakko puskea emättimestään panopokaali, ja sitten vielä syyllistetään läheisiä siitä, etteivät nämä osallistu projektiin. Oksettavaa itsekkyyttä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:29"]
Miksi tarvitsee lapsille hoitajaa kun mennään grillaamaan...? En ymmärrä. Meillä on koko porukka takapihalla kun grillataan, lapset trampalla ja vanhemmat istuu patiolla. En oikeasti käsitä. Ellei sitten grillaus tarkoita ryyppäämistä? Mies ottaa oluen makkaran kanssa, sitä yhtä kaljaa varten ei viitsi lapsia hoitoon viedä. :D
[/quote]No daa. Moniko grillaa ilman kaljaa ja vielä isommalla porukalla? No te niin mutta...
Siskoani auttaisin ilman muuta, hänkin on auttanut minua. Samoin on naapurien laita. Jos töissä on erityisen kiirettä, matkoja tai muuta, niin sitten ehdottaisin toista ajankohtaa.
mä otan mielelläni yökylään lapsen kavereita. Ei niistä nyt mitään vaivaa ole. Eilen oli yks ja tänään tuli toinen kaveri tuosta naapurustosta. Pannaria tein ja katsovat sängyssä leffaa. On kivempi päästää oma tyttö yökylään vastavuoroisesti välillä.
Mä tykkään lapsista ja otan mielellään yökylään. Useimmiten yökyläilyt enemmän antaa kuin ottaa. Haluan että meillä on koti johon on matala kynnys tulla. En silti ole huomannut mitään "hyväksikäyttöä" vieraanvaraisuuttamme kohtaan. Päinvastoin, enemmänkin sopisi tulla. Itsekin muistan miten kivoja yökyläilyt oli kavereilla.
Anopin sain suuttumaan, kun et ottanut miehen veljen lapsia hoitoon. Hän oli itse lupautunut viikoksi lastenvahdiksi, muttei harrastukseltaan (golf) ehdikään.
En ole pitänyt lomaa seitsemään vuoteen enkä jaksanut ajatellakaan lomareissuun lähtemistä. Sovittiin, että mies vie vanhimmat lapset ulkomaille ja minä jään kuopuksen kanssa kotiin. Nautin jo etukäteen ajatuksesta, että saan puuhastella nuorimmaisen kanssa kaikenlaista ja antaa hänelle jakamatonta huomiota (hänellä reilu ikäero siskoksiinsa). Olen vaikka sitten silläkin uhalla itsekäs miniä, että kotoilen vain!
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 20:39"]Ei siihen tarvitse edes mitään perusteluja, että ei halua hoitaa toisten lapsia. Ei sen pitäisi olla mikään automaatio, että voidaan hoitaa toisten lapsia jos ollaan kotona eikä ole mitään erityistä "hyväksyttävää" syytä kieltäytyä.
[/quote] No ei tarvitse perusteluja, mutta mua ainakin nyppii ihan mielettömästi, ettei siskoni voi ottaa meidän ns helppoa lasta yökylään edes kerran vuoteen. Omat lapsensa on jo isoja. Pääsisi miehen kanssa kahdestaan käymään jossain, niin että voisi mm nukkua aamulla vähän normaalia pidempään. Enkä tarkoita mitään ravintolailtaa tai muutoin alkoholin nauttimista. Mut ei, niin ei :( Ja juu, hoidamme kyllä lapsemme itse. Itse olisin ottanut siskoni lapset mielellään meille yökyläilemään kun olivat pieniä, mutta sekään ei käynyt.. Oma jaksaminen vain välillä kortilla, olisi mukava saada lähipiiristä apua.
[/quote]
Miksi et kysy apua neuvolasta? Saisit perhetyöntekijän, lapsille tukiperheen, tarvittaessa lapsille muutakin tukea ja lisäksi lastensuojelun ehtymättömän tuen, jotta jaksaisit. Ai niin, et halua, että kukaan katsoo, miten teillä oikeasti eletään.
[/quote] Pöh! Verorahojen hukkaan heittämistä. Vai meinaatko oikeasti että saisimme perhetyöntekijän kerran vuodessa katsomaan lastamme? Olenko ainut äiti joka kaipaisi satunnaista lastenhoitoapua ilman lastensuojelun asiakkuutta, tuskinpa vain. Toisaalta meidän perhe voisi helpostikin päästä asiakkaaksi, kun ei ole mitään oikeaa ongelmaa, olisi helppo puuttua, ohjata ja neuvoa. Mut joo, ehkä mä soitan maanantaina neuvolaan ja varaan terveydenhoitajalle lastenhoitoajan. Kiitti vinkistä, tiesin av:lta saa apua tähänkin asiaan.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:10"]
[/quote]
Miksi et kysy apua neuvolasta? Saisit perhetyöntekijän, lapsille tukiperheen, tarvittaessa lapsille muutakin tukea ja lisäksi lastensuojelun ehtymättömän tuen, jotta jaksaisit. Ai niin, et halua, että kukaan katsoo, miten teillä oikeasti eletään.
[/quote] Pöh! Verorahojen hukkaan heittämistä. Vai meinaatko oikeasti että saisimme perhetyöntekijän kerran vuodessa katsomaan lastamme? Olenko ainut äiti joka kaipaisi satunnaista lastenhoitoapua ilman lastensuojelun asiakkuutta, tuskinpa vain. Toisaalta meidän perhe voisi helpostikin päästä asiakkaaksi, kun ei ole mitään oikeaa ongelmaa, olisi helppo puuttua, ohjata ja neuvoa. Mut joo, ehkä mä soitan maanantaina neuvolaan ja varaan terveydenhoitajalle lastenhoitoajan. Kiitti vinkistä, tiesin av:lta saa apua tähänkin asiaan.
[/quote]
Kirjoitit "oma jaksaminen on kortilla" joten sinulla on selkeästi tarvetta avulle, jonka ansiosta jaksat lapsiperheen arkea. Kiitos Eerikan tapauksen kaltaisesi otetaan nykyisin entistä tarkempaan tarkkailuun, jotta lapset saavat hyvän lapsuuden. Jos et jaksa, voit olla vaaraksi lapsille.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:26"]
Mikä on arkiviikonloppu?
[/quote] Olen yrittäjä ja teen myös viikonloppuna töitä kotona, varsinkin nyt ennen kahden viikon ruhtinaallista kesälomaa. Minulle tuleva lauantai on siis myös työpäivä. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:10"]
[/quote]
Jos haluat käydä puolison kanssa kahdestaan ulkona ja nukkua pitkään aamulla, olisit jäänyt lapsettomaksi. Kumma juttu, kun joidenkin naisten on pakko puskea emättimestään panopokaali, ja sitten vielä syyllistetään läheisiä siitä, etteivät nämä osallistu projektiin. Oksettavaa itsekkyyttä.
[/quote] Sinä sen sanoit :D puskea panopokaali. Et kai ole katkera siitä että hoidat lapsesi ilman toisten apua? Ei kai tässä ketään ole syyllistetty. Ja toisekseen, jos se on noin kun sanot, niin aihetta syyllistymiseen ei pitäisi olla.
Miksi tarvitsee lapsille hoitajaa kun mennään grillaamaan...? En ymmärrä. Meillä on koko porukka takapihalla kun grillataan, lapset trampalla ja vanhemmat istuu patiolla.
[/quote]
Kaikki eivät pidä lasten seurasta.
te joilla on ns. avoimet ovat tulla, vanhako on nuorin lapsi?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 22:01"]
Et kai ole katkera siitä että hoidat lapsesi ilman toisten apua?
[/quote]
Ei minulla ole kakaroita.
Omia alle kouluikäisiä lapsia on neljä, noin kerran kuussa on yökyläilijöitä 1-2 kpl. Kaikki menny hyvin jo pari vuotta. Me ei kyllä olla vielä viety kertaakaan itse yökylään lapsia, koska niitä on niin monta! Ehkä pitäs viedä yks lapsi aina yhteen paikkaan, mutta aika iso vaiva ja kuitenki joku peruu ....et olen ajatellut et itse olemme monta lasta tehny ja se tarkoittaa sitä ettei vapaailtoja/öitä miehen kanssa ole.
Minä en antaisi omiani mihinkään 6 lapsen telttamajoitukseen! Kammottava ajatuskin. Kuopus kävelee unissaan ja tiedä minne asti ehtisi ennen kuin kukaan huomaisi (Rpvaniemelle???).
Ei, en päästä omiani kenelle tahansa. Harva on luottamuksen arvoinen, oikeasti.
Meille otan yökylään noin kerran kuussa.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:10"]
[/quote]
Ihan mahdoton ratkaisu varmaan olisi palkata kerran vuodessa hoitaja ja mennä tuulettumaan hotelliin. Ai niin, se maksaa, lähipiirin pitäisi tarjota virkistys ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:10"]
[/quote]
[/quote]
Tuo meille vaan, tänne mahtuu. Saa kakrutkin uusia kavereita :) 26
Miksi tarvitsee lapsille hoitajaa kun mennään grillaamaan...? En ymmärrä. Meillä on koko porukka takapihalla kun grillataan, lapset trampalla ja vanhemmat istuu patiolla. En oikeasti käsitä. Ellei sitten grillaus tarkoita ryyppäämistä? Mies ottaa oluen makkaran kanssa, sitä yhtä kaljaa varten ei viitsi lapsia hoitoon viedä. :D
[/quote] Naapurit eivät ole mitään lähinaapureita, vaan puolen kilsan päässä asuvia ja tottakai ymmärrän, että on kiva viettää välillä iltaa rauhassa ilman la
psia. He saattavat myös juoda enemmän kuin sen yhden kaljan, hui kauhistus sentään. Mutta nyt lapset ovat tyytyväisinä isovanhempiensa luona ja kaikki on kivasti.
Olin itse lapsena paljon ystäväni luona viikonloppuisin, mutta ystävän perhe asuikin maaseudulla ja siellä oli tilaa ja tekemistä. Meidän perheessä lapset eivät ole juuri yökyläilleet muualla kuin isovanhemmillaan. Kesäkuussa ovat olleet mummoloissa yli kaksi viikkoa. En ole oikein keksinyt syytä lasteni yökyläilylle kun he saavat päivät pitkät olla kavereittensa kanssa. Ap
Usein mietin kun luen huvikseni av:ta (vaikka lapseton 26-vuotias olenkin), että miten ihmeessä nykyajan vanhemmat ovat tällaisia. Aina luullaan, että kaikki yrittävät tahallaan tuputtaa lastaan hoitoon/syömään/milloin mitäkin. Aina luullaan ensimmäisenä että "Ahas minua yritetäänkin käyttää hyväksi", ja lapset jäävät ilman leikkikaveria. Omasta lapsuudestani muistan kuinka yökyläilimme ja söimme kavereiden luona miten sattuu ja sen luona kenen pihalla satuimme leikkimään. Olisi ollut kauheaa leikkiä sellaisen kaverin luona jonne ei tuntisi olevansa tervetullut. Ja kyllä se lapsi aistii sen kyttääkö mamma nenänvarttaan pitkin, että taasko tuo kakara leikkii täällä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 21:26"]
Mikä on arkiviikonloppu?
[/quote]
Sellainen viikonloppu, että on töissä. Nykyisin ihmiset, katsos, tekee aika paljon esimerkiksi iltaisin työvuoroja, lauantaisin ja sunnuntaisinkin.