Kokemuksia suojelukoirista?
Sanon suoraan että koira EI tule egon jatkeeksi. Perheeni tarvitsee oikeasti suojelukoiran joka on erittäin hyvin koulutettu.
Kerron tässä syitä miksi tarvittais suojelukoira:
Olen yksinhuoltajaäiti. Asumme seudulla jossa tapahtuu ryöstöjä, joka yö. Meille on kerran murtauduttu, poikani ollessa pieni. Poliisit ei kerennyt saada tekijää kiinni, ja tekijä varasti ipadin ja tietokoneen. En itse uskaltanut tehdä mitään kun olen pienikokoinen.
Poikani on pahasti koulukiusattu. Koulussa ei enää kiusata, sen verran olen saanut tehdä töitä että opettajia edes kiinnostaisi. MUTTA kiusaajaporukka kokoontuu taloni eteen joka päivä, huutelee ilkeyksiä, pimpottaa ovikelloa ja yrittää änkeä sisään. Rikosilmoitusta ei voi tehdä, lapset ovat vasta 11 vuotiaita, vanhempia ei saa kiinni ja sanovat syyksi "pojat ovat poikia. Ei ne kiusaa, ne vain haluavat *poikani nimi* leikkimään". Tosiaan, kiusaajat ovat lyöneet poikaani ja syrjivät häntä ja yrittävät kääntää koko koulun poikaani vastaan. Niinkuin sanoin siitä on kyllä tehty loppu mutta vapaa-ajalla kiusaaminen on vakavaa.
Tarvittais oikeesti koira, mulla on kyllä kokemusta, kaks seefferiä ja suursnautseri on ollu. Mut nyt tarttis Sellanen joka ei "turhia ärise" ja on hyvin koulutettu. Ei sen tarvis kiinni käydä, vaan vois näyttää sitä kiusaajille ovelta ja luultavasti Se pelottelis pois. Tuskin murtovarkaitakaan näkyilis meijän pihalla. Vai pitäskö meidän ottaa vaan laumanvartija?
Tottakai ei otettas koiraa vaan noitten syiden takia, rakastetaan molemmat koiria ihan hirveänä ja motivaatioita ja tontin kokoa riittää. Uskon et koira Sais hyvän kodin meiltä.
Mutta mitäs mieltä ootte, otetaanko suojeluskoira, normikoira, vai laumanvartija? Itse ainakin olen valmis mihin vain. Eikä tämä ole äkkiä ajateltu, olen halunnut (poika myös) koiraa kolme vuotta. Kertokaa kokemuksia,mielipiteitä mitä vain!!
Kommentit (56)
Sekin on hyvä puoli näissä isoissa uroskoirissa että niillä on pitkä kieli ja lipsuttavat mielellään ;)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:48"]
Nro 27
Okei, ehkä ihmiset eivät osaa enää lukea. Kysyin kokemusta suojelukoulutuksesta, en pyytänyt valituksia. "epärealistisia koirakuvitelmia" uskon, että siellä on joku erittäin kateellinen rouva joka asuu kerrostalossa ja on huono koirien kanssa. Olen loistava koirien kanssa. Minulla on hyvät valmiudet ottaa mikä tahansa koira, minulla on aikaa vaikka muille jakaa. Pennun hoitaisin täydellisesti. Naurettavaa sinulta, luultavasti olet kumminkin aikuinen, kuulostat kateelliselta:)
En hinkua, kysyin vaan kokemuksia.
ap
[/quote]
olet siis loistava koirien kanssa..
se on aika paljon sanottu.
mitä olet koiriesi kanssa harrastanut ja mitä rotukokemusta taustalta löytyy.
mikä tahansa koira ei sovi kenelle tahansa.
ottaisitko koiran siis lähinnä pihavahdiksi?
jotta "suojelukoiran" sisäinen pihavahti herää henkiin,
siihen voi mennä jopa kaksi vuotta.
oletko varma että elämäntilanteesi silloin enää tarvitsisi täläistä koiraa?
yhdessä tekstissäsi tuli ilmi että pihalla on ainakin joskus juossut saksanpaimenia?
mikä niissä oli vikana, miksei ole enää vai eivätkö ole tarpeeksi hurjia?
pidätkö sitä hyväksyttävänä asiana, että iso palveluskoira juoksee aidan ohi käveleviä "liian läheltä".
terve koira hyppää normaalin aivan yli ilman ongelmaa, aidan täytyisi olla kolmemetrinen jotta voisit vastuullisesti pitää koiraa vapaana.
mitä tarkoitat käytännössä suojelukoiralla?
mitä oletat elämän sen kanssa olevan ja mitä olet valmis tekemään koiran kanssa jotta siitä tulisi yhteiskuntakelpoinen?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:19"]
"jossa sille ei tarjota sen vaatimaa aktiviteettia." en ole ap mutta eikö ap Sanonut monta kertaa että hänellä on aikaa tosi paljon..?
[/quote]
"En ole ap mutta muuten vaan kirjoitan samalla lailla kuin hän ja kirjoitan isoja kirjaimia keskellä lausetta samalla lailla kuin ap". Niin...
No mutta mitä sillä ajalla tekee kun ei tiedä mitä tekee ja miten koiraa pitäisi suojelukouluttaa? Ja sitähän ei yksin edes voi tehdä, kunnollinen maalimies ja kouluttaja (joka ohjaa koiranomistajaa) tarvitaan siihen hommaan.
Suojelukoulutus ei ole mitään kotiäidin puuhastelua, vaan siinä pitää tietää tarkasti mitä on tekemässä ja on ammattilaisen/ammattilaisen ohjaamaa aktiviteettia. Jos ei sen enempää asiasta tiedä, ei siihen pidä ryhtyä. Se on väärin koiraa, lasta ja sivullisia kohtaan. Kiusaamisongelma pitää pystyä ratkaisemaan muulla tavalla.
Onko pakko alkaa kiusata ap:tä, jolla selkeä ulosanti aloituksessaan? Taas koirahullut, nimenomaan "hullut" vauhkoavat.
Eiköhän ap. osaa ihan itse arvioida riskit ja muut.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:14"]
Miten ajattelit pärjätä ne vuodet, jolloin pentu vasta kasvaa ja "suojelukoulutus" on kesken? Kiusaamisongelma saisi jatkua vuosia ennenkuin koira tulisi ja pelastaisi tilanteen? Luulisi, että löytyisi toimivampiakin ja fiksumpia keinoja.
[/quote]
Nimenomaan. Suojelukoulustahan ei edes aloiteta ihan pikkupennulla vaan aikaisintaan yleensä 6 kk iässä, jotkut aloittavat myöhemmin. (Ja peruskoulutushan täytyy olla kunnossa ennen kuin aletaan kouluttaa suojelua). Eikä se suojelukoulutus ole mitään revittelyä nuorella koiralla: koira ei tule miksikään suojelukoiraksi parin viikon treenillä vaan vaaditaan valtavasti töitä ja ennen kaikkea aikaa. Koira on yleensä valmis tuossa hommassa vasta pari-kolme vuotiaana. Suojeluporukoihin voi olla myös vaikea päästä mukaan, sinne ei vaan lompsita sillä asenteella, että "mä tulin nyt".
Lisäksi kaikista koirista ei edes ole suojeluun, mutta sitähän ei voi 8 viikon ikäisestä pennusta vielä sanoa. Ei voi siis ottaa pentua sillä asenteella, että siitä sitten tulee suojelukoira ja piste.
Että tosiaan, ap:n kannattaisi nyt miettiä realistiesti ja keksiä joku muu ratkaisu ongelmiinsa.
Suojelu on koiraurheilulaji ja vaativa sellainen, onko sinulla kokemusta palveluskoirista ja kouluttamisesta? Ei valmiita koiria osteta vaan ne pitää kouluttaa peltojäljellä, tottelevaisuudessa ja jos käy hyvin niin löytää maalimiehen jonka kanssa pääsee treenaamaan suojeluosuutta. Onko sinulla äitinä aikaa suojelukoiraa treenata? Ymmärrän että varmasti tarkoitit vahtikoiraa ja niiden koulutuksesta en tiedä mitään. Olisiko laumanvartijarotuinen parempi vaihtoehto jos koiraa ollenkaan? Onko sulla valvontakamerat jolla saisit todisteita, pakkohan viranomaisten on tehdä jotain. Kuulostaa tosi ikävältä teidän tilanne.
Suojelu on urheilulaji ja suojelussa on kolme osa-aluetta. Olen itse pienestä pitäen treenanut mun urosta jäljellä ja tottelevaisuudessa ja ei ole vielä vakituista treenipaikkaa. Onko sinulla äitinä aikaa treenata koiraa monta päivää viikossa ja monta tuntia viettää pellolla, tottiskentällä ja JOS löytäisit sitoudut tulemaan treeneihin ja olemaan siellä monta tuntia kerralla?
Ap:n jutut on kyllä täynnä ristiriitoja. Missä on sellainen alue Suomessa, jossa jatkuvasti tapahtuu ryöstöjä? Lähimpään naapuriin n. 800m ja silti kiusaajalpset parveilee jatkuvasti talon ovella odottamassa ap.n poikaa kiusattavakseen!!!
Kukaan koiria yhtään tunteva, omistava ja vieläpä kouluttanut ihminen tuskin noin itsevarmasti kehuu osaavansa hoitaa ja kouluttaa koiran kuin koiran.
Suojelukoiran koulutus on vaativaa ja sellaisen koiran pitäminen erittäin vastuullista. Jos ei ymmärrä miten koiran suojeluvaistoja on otettu käyttöön, voi tulla todellisia ongelmia vastaan. Miten esim. koira toimii kun ap:n poika on yksin kotona tai esim. hänellä kavereita kylässä ja pojat esim. leikkipainivat.
Laumiksen kouluttaneena ja liian vahtiviettiseksi pienelle okt-alueelle todenneena en suosittele. Ei saanut turhaa haukuntaa kitkettyä kun ei ollut tarjota rodulle sopivaa työtä. Maalla muiden elukoiden seassa laumanvartija on omiaan. Tää kyllä suojeli, mutta ongelmaa tuli remmiräyhäämisessä jota kouluttamalla koulutettiin, eikä pelkkä pihalla juoksentelu riittänyt liikunnaksi. Päästi kerran pihaan tuntemattoman, mutta seurasi ja näykki jaloista ja kankusta takaisin pihaportille niin, että tulijaa pelotti. Ei ollut edes mitään asiaa meidän tontille, ja kun kehtasi valittaa koiran käytöksestä, totesin vain että työtään tekee. Portilla piti olla varoitus, ettei kukaan tule pihaan ilman, että olin itse vastassa, muuten koira ei hyväksynyt. Mieluummin joku vähemmän itsepäinen rotu ;)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:32"]Onko pakko alkaa kiusata ap:tä, jolla selkeä ulosanti aloituksessaan? Taas koirahullut, nimenomaan "hullut" vauhkoavat.
Eiköhän ap. osaa ihan itse arvioida riskit ja muut.
[/quote]
No kun suuri osa ihmisiä vaan arvioi ne pieleen.
Pakko olla provo, ei Suomessa missään ihmisiä ryöstellä joka yö. Saati kun ei puhuta edes vilkkaasta kaupunkialueesta. Eikä alle 15-vuotiaat kiusaajajengit änkeä aikuisen ohi muiden kotiin :D Voi hyvä luoja mitä skeidaa :D
Mutta ihan oikeasti ei ole mitään niin vaativaa kuin suojelukoiran koulutus, josta ap ei selvästikään tajua kun noita viestejä lukee. Kannattaisi aloittaa jonkun seurakoirarodun kanssa vaikka toko ja agility ensin...
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:29"]Riippuu missä asutte (=millainen piha ja onko omakotitalo vai rivari tms.). Esim. laumanvartijaa et pysty pitämään vapaana aitaamattomalla pihalla + nuo tarvitsevat hitokseen tilaa ympärilleen ja mieluiten sen tontin tms. vahdittavakseen.
Taistelukoira taas.. Miksei, jos oikeasti löytyy taitoa ja halua kouluttaa ja sosiaalistaa koira hyvin! Muuten ei.
Mutta mites sitten joku isompi "peruskoira"? Esim. tanskandoggi, nöffi, berni, berhardilainen, skotti tms.?
[/quote] Joo, asutaan aika maalla, tai, meidän talo on "eristäytynyt" muualta. Asutaan lähellä jokea ja naapuriin n.800 metriä. Etupiha on aidattu, takapiha voidaan aidata ilman muuta myös. Meillä on todella iso tontti, ja talo on sopiva, kaks seefferiä mahtu yhtä aikaa täydellisesti. Joten laumanvartijalle hyvän oloinen perusta.
Taistelukoirat, esim. Dogo argentino.. Miksei. Tutulla oli dogo ja hän oli sosialistanut ja kouluttanut pennun ja tuloksena oli erittäin kiltti, vaikkakin vahtivietti oli hirveän iso. Olen valmis vaikka kouluttamaan koiraa yötä päivää , motivaatiota riittää.
[/quote]
Ei dogo ole mikään taistelukoira vaan metsästyskoira.
Eikä "taistelukoirat" ole ihmisille vaarallisia, koska niistä on pyritty karsimaan pois agressiivisuus ihmisä kohtaan. Nehän ovat "taistelleet" toisia koiria vastaan, ei ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:12"]
Tarvittais oikeesti koira, mulla on kyllä kokemusta, kaks seefferiä ja suursnautseri on ollu. Mut nyt tarttis Sellanen joka ei "turhia ärise" ja on hyvin koulutettu.
[/quote]
Seefferi se on yksi parhaita koiria suojeluun. Ja se on juuri sellainen joka ei turhia ärise. Samoin suursnautseri. Jos kerran aiemmin ovat turhaan ärisseet, et ole saanut niitä edes peruskoulutettua joten unohda suojelu. Saat tuloksena vain sekopäisen rähjääjän joka käy kaikkien kimppuun ja varmaan lopulta sekoaa ja käy sinun tai poikasi kimppuun.
Jos aloittaja olisi ilmaisut asian ilman vitutusta ja tuskaa omasta tilanteesta. Ja hiukan pidenpään asiaa miettineenä hän olisi ilmaisut heti että:
On hankkimassa pentua jolla olisi toivottavana ominasuutena vartiointi ja tai jopa suojelu vietti.
Hän olisi kertonut mitä on harrastanut aikasempien koiriensa kanssa ja kertonut muutenkin hiukan enenmän aikaisemsta kokemuksestaan koirien kera.
Ja elämästä ja arjesta niiden kanssa.
Myös oikeat syyt niistä luopumiseen olisi ollut hyvä kuulla.
Jos oli kylästymistä (alergiaa) tai rahapulmaa niin ne ei oo paras pohja koiranomistukselle.
Aikaa kuulemma on mutta miten aikoo sen käyttää koiraan?.
Mielestäni olisi ollut hyvä kuulla rutiineista aikasempien koirien kanssa ja siitä että on juuri nyt valmis samaan.
Muutama sana sakasanpaimenista ei vakuuta
suojelukoiran kasvattajia tai muta omistajia jotka tietävät omistajaansa puolustavan koiran mukanaan tuomat riskit ja mahdoliset vaaratilanteet jotka pitää pysyä mielessä koko koiran elämän ajan .
Jos omistat suojelukoiran sinulla on käsissäsi tavallaan hyökäämään koulutettu peto joka voi käydä kimpuusi sinun itsesi epäröidessä tai pelätessä tai koiran sairastuessa saati että sitten pelleilevien ja kokematomien varhaisteinien kimpuun.
Eli se ei olisi esimerksi lapsesi yksin ulkoilutettava koira olenkaan vielä moneen vuoteen.
Puhumattakaan muista suunitelmalisista asioita.
Haluan tietää myös millä pienikoinen nainen hallitseee ison koiran joka on hyökkäys vietistään sekaisin tai joutuu ennen riittävää koulutustasoa hyökkäämään syystä toisesta ?
(Sitä nämä ns koirahullut keskustelussa kovasti
pohtiikin mutta ilmaisutaidot on mitä sattuu.
Niikun on alottajallakin. En sekoilisi termeissä noin paljoa jos kokemus tietotaitoa olisi.)
Tulikohan aloittaja miettineeksi sitäkään että talon pihalla voidaan käydä lopettamassa ageresiivinen eläin vaikka se olisi talon koira
Suojelu harastuksen kanssa pitää olla paikalla itse kun koira hyökkää. Aina..
(Taaskin mieti minkä on se paras käyttötarkoitus koirallesi ennen kun hankit
Koira on perheen aikuisen vastuulla siellä aidatun pihan perällä poissa silmistäsikin)
Eli kun on suojelukoirasta kyse niin se ei ole lapsien leikkikalu... Joka voisi niin vaan olla ilman aikuisen valvontaa irti varsinkaan niiden kersojen kanssa jossain missä se ei ole sinun ohjattavissasi.
Aidattu piha ei ole sama asia kun koiran ohjattu toiminta jossa olet läsnä.
Eli miettisin itse vielä kerran olenko valmis odottamaan "tappaja " raakileen kasvun aikuiseksi kaikkien riskien kera mitä asiaan liittyy?
Esim lasten saati sitte teinien pelleilyt voi olla koiran näkökulmasta kattottuna ristiriitaisia merkkejä ja koira voi tulkita ne luvaliseksi leikiksi.
Suojelukoiran lempi leikkiin kuuluu voimakas kohde ohjattu ja palkitseva pureminen.
(Ja jos jokin menee pieleen niin raateluun on vain lyhyt matka sallitusta käytöksestä.)
Koira tekee niikun se on oppinut tai tottunut.
Tässä tapauksessa se on Ihmisen pysäyttämisestä hampain kiinni ottamalla Josta palkitaan ja käytokseen kanustetaan aina kun lupa on annettu.
(Oletko siis valmis ymmärtämään tämän leikin seuraukset ja kustantamaan vahingot pahimmilaan käräjille asti ja hyväksymään vahingossa hyökkäävän rakkaan lemmikin lopetuksen tai luopumaan koirasta heti jos viranomaiset tai muut siihen kehottaa. Suojelukoirien kanssa ollaan lain edessä tarkkoja ja yhteiskuntakelposuutta valvotaan tarkemmin kun peruskoirien koska hyökkäävä suojelukoira tekee pahaa jälkeä)
Eli olisiko syytä etsiä muita keinoja ongelman ratkasuun kun "pedon" osaamattomaan kotiin hankinta?
Tai vaihtaa suosiolla rotu enneminkin tulioista ilmoittavaan vahtirotuun tai enimin näytävään perus palveluskoiraan kuin tarkoituksella kimppuun hyökäävään tai pois ajavaanrotuun ?
Minkähän koiran ap valitsi, olis kiva tietää.
"jossa sille ei tarjota sen vaatimaa aktiviteettia." en ole ap mutta eikö ap Sanonut monta kertaa että hänellä on aikaa tosi paljon..?