Kokemuksia suojelukoirista?
Sanon suoraan että koira EI tule egon jatkeeksi. Perheeni tarvitsee oikeasti suojelukoiran joka on erittäin hyvin koulutettu.
Kerron tässä syitä miksi tarvittais suojelukoira:
Olen yksinhuoltajaäiti. Asumme seudulla jossa tapahtuu ryöstöjä, joka yö. Meille on kerran murtauduttu, poikani ollessa pieni. Poliisit ei kerennyt saada tekijää kiinni, ja tekijä varasti ipadin ja tietokoneen. En itse uskaltanut tehdä mitään kun olen pienikokoinen.
Poikani on pahasti koulukiusattu. Koulussa ei enää kiusata, sen verran olen saanut tehdä töitä että opettajia edes kiinnostaisi. MUTTA kiusaajaporukka kokoontuu taloni eteen joka päivä, huutelee ilkeyksiä, pimpottaa ovikelloa ja yrittää änkeä sisään. Rikosilmoitusta ei voi tehdä, lapset ovat vasta 11 vuotiaita, vanhempia ei saa kiinni ja sanovat syyksi "pojat ovat poikia. Ei ne kiusaa, ne vain haluavat *poikani nimi* leikkimään". Tosiaan, kiusaajat ovat lyöneet poikaani ja syrjivät häntä ja yrittävät kääntää koko koulun poikaani vastaan. Niinkuin sanoin siitä on kyllä tehty loppu mutta vapaa-ajalla kiusaaminen on vakavaa.
Tarvittais oikeesti koira, mulla on kyllä kokemusta, kaks seefferiä ja suursnautseri on ollu. Mut nyt tarttis Sellanen joka ei "turhia ärise" ja on hyvin koulutettu. Ei sen tarvis kiinni käydä, vaan vois näyttää sitä kiusaajille ovelta ja luultavasti Se pelottelis pois. Tuskin murtovarkaitakaan näkyilis meijän pihalla. Vai pitäskö meidän ottaa vaan laumanvartija?
Tottakai ei otettas koiraa vaan noitten syiden takia, rakastetaan molemmat koiria ihan hirveänä ja motivaatioita ja tontin kokoa riittää. Uskon et koira Sais hyvän kodin meiltä.
Mutta mitäs mieltä ootte, otetaanko suojeluskoira, normikoira, vai laumanvartija? Itse ainakin olen valmis mihin vain. Eikä tämä ole äkkiä ajateltu, olen halunnut (poika myös) koiraa kolme vuotta. Kertokaa kokemuksia,mielipiteitä mitä vain!!
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:12"]
Perheeni tarvitsee oikeasti suojelukoiran joka on erittäin hyvin koulutettu.
[/quote]
No se on ihan sinusta itsestäsi kiinni kuinka hyvin se on koulutettu. Valmiiksi suojelukoulutettuja koiria ei ole saatavilla kuin maitoa kaupasta, etenkään omistajalle joka ei itse tiedä suojelusta yhtään mitään.
Dopperi on hyvä valinta. Palveluskoira hännästä nenänpäähän. Jaksaa hakea palloa vaikka päivän. Muistaahan aloittaja että koira lukee sinua kuin avointa kirjaa ja jos pelkäät vastaantulijaa lähtee koirasi tekemään selvää pelottelijasta.
Dopperi on kaikki mitä aloittaja tarvitsee. Suojelukoulutuksesta kannattaa keskustella asiantuntijan kera. Peruskoulutus ja liikunta tosin riittää dopperillekin.
Dopperi on hyvä valinta. Palveluskoira hännästä nenänpäähän. Jaksaa hakea palloa vaikka päivän. Muistaahan aloittaja että koira lukee sinua kuin avointa kirjaa ja jos pelkäät vastaantulijaa lähtee koirasi tekemään selvää pelottelijasta.
Dopperi on kaikki mitä aloittaja tarvitsee. Suojelukoulutuksesta kannattaa keskustella asiantuntijan kera. Peruskoulutus ja liikunta tosin riittää dopperillekin.
Älä ota koiraa, piste. Tuollaiseen tarkoitukseen ei pidä yhtäkään koiraa ottaa, jo koirankin takia. Sen ei ole tarkoitus olla vahvin yksilö talossa. Oikeastiko ajattelit usuttaa ison koiran 11 v lasten kimppuun?? Tai pitää belkkaria pihalla yksinään päivät ja aidan toisella puolella juoksevat kakarat saisi heitellä sitä kivillä tms? Koirat myös muistavat pahantekijät, pystyisitkö oikeasti pitelemään koiraa kiinni kun kiviä heitelleet kakarat tulisivat kadulla vastaan ja koira kävisi päälle? Belkkari tarvitsee tuossa tapauksessa myös yli 2 m aidan, kiipeää näppärästi tosin siitäkin yli tarpeen vaatiessa. Taistelukoiria älä edes harkitse pienessä mielessäsi, tai laumanvartijoita! Haluatko oikeasti tappaa jonkun poikasi koulukaverin?
Hanki mielummin hälytyslaitteet ja turvakamerat, koiran hinnalla saat jo ihan hyvät. Niillä voi ottaa kuvia myös poikasi kiusaajista ja toimittaa vanhemmille.
Nyt [quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:25"]Älä ota koiraa, piste. Tuollaiseen tarkoitukseen ei pidä yhtäkään koiraa ottaa, jo koirankin takia. Sen ei ole tarkoitus olla vahvin yksilö talossa. Oikeastiko ajattelit usuttaa ison koiran 11 v lasten kimppuun?? Tai pitää belkkaria pihalla yksinään päivät ja aidan toisella puolella juoksevat kakarat saisi heitellä sitä kivillä tms? Koirat myös muistavat pahantekijät, pystyisitkö oikeasti pitelemään koiraa kiinni kun kiviä heitelleet kakarat tulisivat kadulla vastaan ja koira kävisi päälle? Belkkari tarvitsee tuossa tapauksessa myös yli 2 m aidan, kiipeää näppärästi tosin siitäkin yli tarpeen vaatiessa. Taistelukoiria älä edes harkitse pienessä mielessäsi, tai laumanvartijoita! Haluatko oikeasti tappaa jonkun poikasi koulukaverin?
Hanki mielummin hälytyslaitteet ja turvakamerat, koiran hinnalla saat jo ihan hyvät. Niillä voi ottaa kuvia myös poikasi kiusaajista ja toimittaa vanhemmille.
[/quote]
Nyt av mamma menee nukkumaan, koiraa en ota pelkästään pelottelijakoiraksi. Siitä tulee perheenjäsen, sitä kohdellaan hyvin ja Se saa paljon rakkautta. Missä sanotaan että koira kivitettäis? Mitä vit*ua ? Jaa että haluan tappaa kiusaajat? Mistä te saatte näitä päähänne? Sinähän tiedät koirakokemuksestani paljon, sinulla luultavasti jokin puudeli ja luulet olevasi koirakuiskaaja pienessä mielessäsi. Naurettavaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:12"]
[/quote]
No se on ihan sinusta itsestäsi kiinni kuinka hyvin se on koulutettu. Valmiiksi suojelukoulutettuja koiria ei ole saatavilla kuin maitoa kaupasta, etenkään omistajalle joka ei itse tiedä suojelusta yhtään mitään.
[/quote]
Hahhah "ei tiedä suojelusta mitään"
Hyvä rouva tai herra, kerroppas onko sinun koirasi koulutettu jos kerran sinulla varaa sanoa noin?
ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:12"]
[/quote]
[/quote]
Hahhah "ei tiedä suojelusta mitään"
Hyvä rouva tai herra, kerroppas onko sinun koirasi koulutettu jos kerran sinulla varaa sanoa noin?
ap
[/quote]
No ethän sinä tiedä, sen näkee tuosta aloituksesta. Jos tietäisit, et tekisi tällaisia aloituksia ja hinkuaisi "suojelukoiraa" tuollaisilla spekseillä.
Ja turha koittaa kääntää tätä asiaa minuun, nyt on kyse sinusta ja sinun epärealistisista koirakuvitelmistasi.
Joo, ap on varsinainen koirakuiskaaja. Kuvittelee, että jossain on saatavilla valmiita suojelukoiria ja että sellaisia vielä myydään perheeseen jossa sille ei tarjota sen vaatimaa aktiviteettia. Tiedätkö, että sitä suojelukoiraakin pitää treenata säännöllisesti?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:39"]
ap
[/quote]
On, koirani on peruskoulutettu ja hyvin hanskassa. Ihan itse koulutettu alusta asti. Jotain, mitä sinä et tule koskaan kokemaan "suojelukoira"haihattelusi kanssa.
Nro 27
Okei, ehkä ihmiset eivät osaa enää lukea. Kysyin kokemusta suojelukoulutuksesta, en pyytänyt valituksia. "epärealistisia koirakuvitelmia" uskon, että siellä on joku erittäin kateellinen rouva joka asuu kerrostalossa ja on huono koirien kanssa. Olen loistava koirien kanssa. Minulla on hyvät valmiudet ottaa mikä tahansa koira, minulla on aikaa vaikka muille jakaa. Pennun hoitaisin täydellisesti. Naurettavaa sinulta, luultavasti olet kumminkin aikuinen, kuulostat kateelliselta:)
En hinkua, kysyin vaan kokemuksia.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:45"]Joo, ap on varsinainen koirakuiskaaja. Kuvittelee, että jossain on saatavilla valmiita suojelukoiria ja että sellaisia vielä myydään perheeseen jossa sille ei tarjota sen vaatimaa aktiviteettia. Tiedätkö, että sitä suojelukoiraakin pitää treenata säännöllisesti?
[/quote]
En ymmärrä, miten teksistä saa sellaisen kuvan,että olisin ottamassa valmiin suojelukoiran.
Kysyin kokemuksia ja olen ajatellut monta vuotta käydä koulutuksen koiran kanssa suojelusta. Tiedän paljon suojelusta, olen keskustellut kouluttajien kanssa, ihmisten joiden koira on suojelukoulutettu. Mutta ajattelin tehdä tämän keskustelun kysyäkseni teiltä kokemuksia.
ap
Niin ja jos tuosta alotuksesta saa sellaisen kuvan, että ottaisin valmiin koiran, niin ehei, ottaisin pennun ja itse kouluttaisin.ap
Mikä ihme on "suojelukoira"? Sellainenko, jolla on suojeluvietti? Jopa pikku puudelit suojelee tiukan paikan tullen! Tai onko se suojelukoulutuksen käynyt, jossa vietti on vain kaivettu esille ja dogi on vähän liipasinherkkä :)) Mun rotikkani päästi kenet vaan sisälle kämppään, mutta ulos ei niin vaan lähdettykään :) Ja oli lauhkea kuin lammas, mutta suojeli kyllä tarvittaessa. Varsinkin pimeään aikaan, se kulki vierellä aika valppaana. Eikä ollut tarvis käydä sen kanssa suojelu- tai käytöskoulussa. Normaalilla maalaisjärjellä varustettu osaa kouluttaa koiran kuin koiran. Pikku-Fifistäkin saa koulutettua ihan kahjon jos haluaa :)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:48"]
Kysyin kokemusta suojelukoulutuksesta, en pyytänyt valituksia. "epärealistisia koirakuvitelmia" uskon, että siellä on joku erittäin kateellinen rouva joka asuu kerrostalossa ja on huono koirien kanssa.
[/quote]
Hohhoijaa, taas vedetään esiin kateuskortti kun ei muuta osata. Sillä ei ole mitään tekemistä kateuden kanssa, että sinuun paksuun kalloosi koitetaan takoa realiteetteja. Sinun "suojelukoira"haihattelusi ovat niin epärealistisia ettei mitään rajaa. Tuot tätä epärealistisuutta koko ajan esiin, joka viestissäsi. Mitään kokemusta ei ole koiran suojelukoulutuksesta ja kuvittelet, että koira ratkaisisi perheesi ongelmat kiusaamisesta lähtien. Ja sitten kuvittelet, että voit vain ostaa valmiiksi suojelukoulutetun koiran ja iskeä sen pihallesi jossa se hoitaa perheesi ongelmat hamaan hautaan asti. Kannattaisi lukea vähemmän Susikoira Roita ja tutustua enemmän todellisuuteen.
Oikeasti jos asiasta jotain tietäisit, et kirjottaisi noin pirun naiivia tekstiä. Ja jos henkinen ikäsi olisi aikuisuuden puolella, lopettaisit tuon kateudesta jankuttamisen ja ymmärtäisit, että sinulle koitetaan puhua järkeä. Tässä ei ole kyse muista ja niiden koirista vaan sinusta ja sinun koirahaihatteluistasi joissa ei ole mitään järkeä. Luepa (itse kirjoittamasi) topikin aihe ja aloitus vielä kertaalleen.
en.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:56"]Mikä ihme on "suojelukoira"? Sellainenko, jolla on suojeluvietti? Jopa pikku puudelit suojelee tiukan paikan tullen! Tai onko se suojelukoulutuksen käynyt, jossa vietti on vain kaivettu esille ja dogi on vähän liipasinherkkä :)) Mun rotikkani päästi kenet vaan sisälle kämppään, mutta ulos ei niin vaan lähdettykään :) Ja oli lauhkea kuin lammas, mutta suojeli kyllä tarvittaessa. Varsinkin pimeään aikaan, se kulki vierellä aika valppaana. Eikä ollut tarvis käydä sen kanssa suojelu- tai käytöskoulussa. Normaalilla maalaisjärjellä varustettu osaa kouluttaa koiran kuin koiran. Pikku-Fifistäkin saa koulutettua ihan kahjon jos haluaa :)
[/quote] Joo, oon miettinyt ottaa pennun ja käydä suojeluskoulutuksen sen kanssa. Aika näyttää, monien koirien kanssa ei edes tarvi käydä koulua, kun omaavat niin ison vahti/suojelusvietin:)
ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 00:45"]Joo, ap on varsinainen koirakuiskaaja. Kuvittelee, että jossain on saatavilla valmiita suojelukoiria ja että sellaisia vielä myydään perheeseen jossa sille ei tarjota sen vaatimaa aktiviteettia. Tiedätkö, että sitä suojelukoiraakin pitää treenata säännöllisesti?
[/quote]
En ymmärrä, miten teksistä saa sellaisen kuvan,että olisin ottamassa valmiin suojelukoiran.
[/quote]
Ihan tuosta aloituksesta: "Mut nyt tarttis Sellanen joka ei "turhia ärise" ja on hyvin koulutettu".
[quote author="Vierailija" time="04.07.2014 klo 01:00"]
Joo, oon miettinyt ottaa pennun ja käydä suojeluskoulutuksen sen kanssa. Aika näyttää, monien koirien kanssa ei edes tarvi käydä koulua, kun omaavat niin ison vahti/suojelusvietin:)
ap
[/quote]
Hahah :D Tuo osoittaa, jälleen kerran, ettet tiedä yhtikäs mitään suojelukoulutuksesta. Suojelukoulutukseen ei mennä sen takia, että koiralta jotenkin puuttuisi vahtiviettiä ja vasta koulutuksen käytyään koiralta se löytyisi.
Sillä, että itse sohit jotain epämääräistä koirasi kanssa ei ole mitään tekemistä suojelukoulutuksen kanssa. (Ja epämääräistä sohimista se on, jos toteat, että "koirallani on niin paljon vahtiviettiä että ei edes tarvi käydä koulua" ja sitten sähläät sen kanssa ihan keskenäsi).
Ota nyt herrajumala selvää mitä se suojelukoulutus edes on ja mitä siellä tehdään. Sitten voit ottaa selvää koiran eri vieteista ja niiden hyödyntämisestä.
Miten ajattelit pärjätä ne vuodet, jolloin pentu vasta kasvaa ja "suojelukoulutus" on kesken? Kiusaamisongelma saisi jatkua vuosia ennenkuin koira tulisi ja pelastaisi tilanteen? Luulisi, että löytyisi toimivampiakin ja fiksumpia keinoja.
"jossa sille ei tarjota sen vaatimaa aktiviteettia." en ole ap mutta eikö ap Sanonut monta kertaa että hänellä on aikaa tosi paljon..?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 23:56"]
On rotuja jotka vaikka kuolevat omistajansa puolesta joten valintaa riittää. Belgian paimenkoira on aika muhkea ilmestys varsinkin Uroskoira, Rotikka on myös kunnon jyrä. Doopermannikin on loistava valinta lyhyen karvansa vuoksi ja onpa niillä joillakin tavattoman voimakas suojeluvietti. Dopperi on siitä veijari koira että se ei juurikaan haku joten murtovaras joutuu vittumaiseen tilanteeseen hihitellessään sisällä helppoa sisällepääsyä kunnes tajua doopermannin tuijottavan hampaat esillä. Kyllä itse ottaisin uros dobberin jos itseltä löytyy munaa sen kouluttamiseen.
[/quote]
Hassua.
Minulla on dobermanni ja todellakin se päästi murtovarkaan sisälle. Kun tulin kaupasta olohuoneen seinät ja eteisen seinät olivat täynnä veriroiskeita. Koira makasi tyytyväisen oloisena sohvalla. Naapureilta kuulin, että joku ulkomaalainen oli käynyt kaupittelemassa tauluja. Toisella naapurilla oli käynyt mutta toisella ei. Tais taulujen kaupittelu päättyä meidän osoitteeseen.