Ripari on yhtä helvettiä.
Olen riparilla vasta toista päivää enkä millään enää pysty olemaan täällä. Itseäni masentaa, väsyttää ja on huono olla kokoajan ja leikit ovat aivan kauheaa sontaa. Olen jo suunnitellut että jätän kesken mutta jotenkin tuntuu että jos teen niin, kaverit ja suku pitävät minua luuserina. Olisiko mitään neuvoja mitä tehdä?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset on nykyään heikkoja, mitään eivät kestä.
Ei, vaan fiksuja. Kaikkea ei pidäkään kestää. Ei varsinkaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa henkistä väkivaltaa.
Maailma on joskus henkistä ja joskus jopa fyysistä väkivaltaa. Se on vain todellisuutta. Se on edessä nuorillakin ja on hyvä opetella kestämään jotain ja tekemään asiat loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. En tajua miksi käytin teininä aikaa tämmöiseen turhuuteen, jonka hyöty on 0.
Ja muuten sitten teininä sun tekemiset oli 100% hyödyllisiä? Joopa joo. Ankea elämän asenne muutenkin tuollainen, että vain suora hyöty on arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä pääsee kyllä pois, eikä ole mikään häpeä tehdä niin. Juhlat voidaan pitää halutessa kotona ilman kirkonmenoja.
Ei ole mikään häpeä. Mutta et voi mitenkään luvata nuorelle, että juhlat tulee ilman kirkonmenojakin. Riippuu perheestä. Aika monella ne juhlat nimenomaan liittyy siihen, että rippukoulu on oikeasti suoritettu ja konfirmaatiossa oltu.
Ei voi kuin ihmetellä näitä kommentteja. Jos kristinusko on niin kauheaa, niin miksi mennä leirille? Saadaksesi kirkkohäät? Itse kävin rippikoulun 80-luvulla eikä siellä ollut yhtään kauheaa. En tiedä mitä se on sitten nykyisin. Ja millaisia ovat työntekijät. Jos olet itse kristinuskon vastainen, niin odotatko leiriltä sitten hyviä kokemuksia, kun koko asenne on jo tuollainen. Se on kristillinen leiri. Tottakai siellä opetetaan kristillistä uskoa. Mitä odotit? Olen kyllä tietoinen, että työntekijätkin voivat olla kyseenalaisia. Valitettavasti. Näin ei saisi olla. Kenellekään ei saisi jäädä rippikoulusta pahoja muistoja.
Minun mielestänikin rippileiri oli kamala enkä olisi mennyt mutta kaverini painosti. Se raamatun lukeminen oli yhtä sontaa. Kamalassa mökissä piti nukkua iki vanhoissa putki kerrossängyissä ja pakotettiin lukemaan sitä siansaksaa, raamattua josta en ymmärtänyt yhtään mitään. Tuntui kuin olisi ollut keskitysleirillä. Ruoka oli surkeampaa kuin kouluruoka siihen aikaan. Keittoja pitkässä liemessä, kivikovia sämpylöitä ja vettä. Jossain mettälenkillä kävelytettiin tuntikausia. Muuta tekemistä ei ollut kuin uida ja istuskella laiturilla kun ei ollut raamatun pänttäämistä. Se oli 40-vuotta sitten.
Ikinä en ole tarvinnut mitään kirkon toimituksia ja palveluja. Ihan turhaan maksoin kirkollisveroja siihen asti kunnes netissä oli helppoa irtisanoutua siitä.
Naurettavaa kun kaikki pakotetaan rippikouluun ja sitten jos ne alkavat tienaamaan niin kaikki eroaa kirkosta. Jonkun kirkkohäiden takia taas liitytään hetkeksi kirkkoon ja sitten erotaan. Meidän suvussa on kamalan tärkeitä nämä rippijuhlat joilla rahastetaan vierailta mukava summa ja hetken päästä ihan kaikki ovat eronneet kirkosta kun opinnot ovat päättyneet.
Rippikouluhan käydään sen takia, että saa sitten sukulaisilta paljon rahaa lahjaksi rippijuhlissa. Itse en kyllä käynyt koska olin jo hyvin uskontovastainen teininä.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Itsellä oli ripari samanlaista sontaa 2002. Ota tunti ja päivä kerrallaan siellä. Leikit olivat kyllä ihan perseestä, mutta niistäkin selviää. Ikävää miten vielä 2020-luvullakaan ei tajuta, että osa porukasta vihaa kaikenlaisia typeriä leikkejä, joita tuputetaan ja pakotetaan koko porukka osallistumaan niihin.
Tuo pakkoleikittäminen on kyllä niin typerää kuin olla ja voi!
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut noin 10 kesää ripareilla töissä.
Johtuuko ahdistus uskonnon "tyrkyttämisestä"? Jotkut papit ja varsinkin nuorisotyöntekijät vaativat päivittäin rukouksia, mediksiä jne. Jos ne eivät tunnu sinulle luontevilta, sinulla on oikeus sanoa niin.
Leikit ovat usein sellaisia, että ne ovat lähinnä isosille tärkeitä. He ovat yleensä kaikki niitä, joille oma ripari oli mahtava kokemus.
Sieltä pääsee kyllä pois, eikä ole mikään häpeä tehdä niin. Juhlat voidaan pitää halutessa kotona ilman kirkonmenoja.
Juhlat? Jos haluaa päästä ripille,niin kyllähän se osuus hoidetaan kirkossa.
Ilmiö nimeltä ahdistus. Tykkäätkö muuten olla leireillä?
Tutkaile.
Ja ri ole mikään häpeä lähteä pois. Jos se ei vaan ole sinun juttusi, niin miksi et tekisi jotenkin toisin? Tai haluatko ripille?
Oke itse itsellesi suopea.
❤️
Koetko olevasi jotenkin muuta porukkaa fiksumpi ja leikit on ”noloja”. No heitänpä aivot narikkaan ja antaudu leikkimielelle edes hetkeksi. Voit ehkä yllättäen huomata, että onkin kivaa.
Ite en kyllä rippileiriä käynyt vaan päiväriparin syystä että seurakunnassa oli lestameininki.
Menin isompaan kaupunkiin päiväriparille, jossa oli musiikkia ja kaikkea kivaa.
Myöhemmällä iällä olen osannut heittäytyä myös leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko ahdistus uskonnon "tyrkyttämisestä"? Jotkut papit ja varsinkin nuorisotyöntekijät vaativat päivittäin rukouksia, mediksiä jne. Jos ne eivät tunnu sinulle luontevilta, sinulla on oikeus sanoa niin.
Leikit ovat usein sellaisia, että ne ovat lähinnä isosille tärkeitä. He ovat yleensä kaikki niitä, joille oma ripari oli mahtava kokemus.
Uskontoa tyrkytetään uskonnollisen yhteisön uskonoppia opettavalla ja julkisen uskontunnuksen sisältävään rituaaliin valmistavalla leirillä.
Kummallista...
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua masentaa ja aiheuttaa sen huonon olon? Jatkuva sosiaalisuus ja oman rauhan puute? Vai kristillinen opetus? Vai jokin muu?
Rippileirin voi varmasti keskeyttää ja käydä loppuun rippikouluna. Kysy leiriä johtavalta papilta tai muulta johtavalta aikuiselta tästä vaihtoehdosta.
Tai ehkä alat tuntea olosi paremmaksi, kun ympäristö käy tutummaksi ja sopeudut sosiaalisuuteen?
Vain sinä voit arvioida, kannattaako jatkaa.
Olen itse uskovainen, mutta jos saisin nyt valita uudelleen, olisin ehkä sittenkin käynyt mieluummin rippikoulun kuin rippileirin. Menin vain kavereiden vanavedessä leirille.
Sanoin. Olen uskovainen, mutta rippileiri oli ikävä kokemus. Etenkin yhteismajoitus, jossa ei saanut nukuttua. Ja ne pakkoleikit.
Vierailija kirjoitti:
mitkä juhlat? Jos ei läpäise rippikoulua, ei saa osallistua konfirmaatioon eikä ehtoolliselle, joten ei silloin juhlita mitään. Toki koulumaisen riparin voi suorittaa seuraavana vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Rippileirit- ja koulut ovat kirkon propagandakoneiston luoma systemaattinen aivopesu-ja jäsenhankintatapahtuma. Ehkäpä ensimmäistä kertaa vanhemmistaan pidempää aikaa erossa olevat nuoret altistetaan papiston toimesta määrätietoisesti ja pitkäaikaisesti järjestelmälliseen aivopesuun ja mielenmuokkaukseen tarkoituksenaan taata kirkolle tulevaisuudessa riittävä määrä itsenäiseen ajatteluun kykenemättömiä ja nöyriä kirkollisveron maksajia. Pappien huulet heiluvat kilpaa liperien kanssa, sillä he haluavat varmistaa helpon ja elitistisen elämän muiden rahoittaman tulevaisuudessakin. Papit ovat juonia käärmeitä, mutta kun kerran on heidän metkunsa ymmärtänyt ei ole enää koskaan heidän orjansa vaan näkee heidän pahuutensa läpi kristallinkirkkaasti. Älä anna pappien hymyilevien kasvojen ja lipevien puheiden vaikuttaa itseesi, he haluavat sinusta ainoastaan kuuliaisen orjansa. Jätä rappiokirkko ja sen pahat palkkapaimenet.
Papit eivät ole elitistisiä. Riparilla nimenomaan kehotetaan ajattelemaan omilla aivoilla, eikä riparin käyminen tarkoita ettei kykenisi itsenäiseen ajatteluun!!
Lopeta kesken. Ei se ole pakollinen, eikä kukaan pidä luuserina sen takia.
V 77 PAPPI PISTI NURKKAAN SEISOMAAN TUPAKAN POLTOSTA SIELLÄHÄN SEISTIIN JA NAURETTIIN . SITTEN LÄHETTIIN TUPAKILLE. SILLOIN MENI USKO KOKO HOMMAAN JA MUKA AUKTORITEETTEIHIN. KUN TÄYTIN 18 EROSIN KIRKOSTA NYT KYLLÄ OLEN AJATELLUT LIITTYÄ NIIN HIENOSTI ON TAMMELASSA HAUTAUKSET HOIDETTU. SIIS TODELLA KIITETTÄVÄSTI
Raamattu on aikuisten satukirja eikä lapset sellaisesta hölynpölystä ymmärrä yhtään mitään. Meidän leirillä yksi nuori sekosi kun se oli niin pelottavaa nämä henkimaailman jutut.
PAKKO PULLAA TEINEILLE kirjoitti:
V 77 PAPPI PISTI NURKKAAN SEISOMAAN TUPAKAN POLTOSTA SIELLÄHÄN SEISTIIN JA NAURETTIIN . SITTEN LÄHETTIIN TUPAKILLE. SILLOIN MENI USKO KOKO HOMMAAN JA MUKA AUKTORITEETTEIHIN. KUN TÄYTIN 18 EROSIN KIRKOSTA NYT KYLLÄ OLEN AJATELLUT LIITTYÄ NIIN HIENOSTI ON TAMMELASSA HAUTAUKSET HOIDETTU. SIIS TODELLA KIITETTÄVÄSTI
Jouduin siivoamaan tupakan poltosta seurakunnan henkilökunnan tilat leirillä ja siellä oli sängyn alla tyhjiä ja täysinäisiä kaljakoreja. Ne äijät iltasella juhlivat siellä kun kakarat oli laitettu nukkumaan.
Otan osaa. Kävin rippileirin vuonna 2000, ja hirveää skeidaa se oli. Olisin suoraan sanottuna lähtenyt sieltä ekan päivän jälkeen v *ttuun, mutta leiri oli saaressa.
Koko leiri oli hirveän pitkäveteinen, oppitunteja, typeriä leikkejä, rukoilua jne.. Papin lisäksi leiriä veti joku papeiksi opiskeleva pariskunta, jotka veneretkellä kertoilivat seksielämästää. Hyi helvetti, edelleen puistattaa ajatella koko leiriä.
Tuossahan se sanottiin, nuori sai juhlat kun vanhemmat olivat ylpeitä kun uskalsi toimia oman päänsä mukaan. Mun syntymäpäivät on kesällä ja mulle pidettiin silloin vähän isommat juhlat vastaamaan rippijuhlia, kun sen turhuuden päätin skipata.
Ihan kuin juhlimiseen tarvittaisiin joku vanhoollinen virstanpylväs kuten ripille pääsy, naimisiin meno tai lasten saanti. Miesystävän kanssa ollaan välillä jopa puolitosissaan mietitty, että pitäisikö järjestää parin vuoden päästä anti-häät, kun yhteiseloa tulee 20 vuotta täyteen, mutta naimisiin ei olla silti menossa.