Poikani pääsi lääkikseen!
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:41"]
Mun pojista toinen pääsi suoravalinnalla DI-koulutukseen ja toinen amk:aan insinöörikoulutukseen huippupistein. Vähän harmittavasti menee huippupisteet noissa hukkaan, kun molempiin lienee nykyään aika helppo päästä. Amk:aan päässeellä oli yli kolme kertaa paremmat pisteet kuin alin hyväksytty.
[/quote]moni jättää myös kesken kun ei enää pää riitä eli se on vähän niin että baskat tippuu rattailta
Onnitteluni. Oletko Isostakyröstä?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:30"]
Ei taaskaan päässyt tutun lapsi ja kolmas kerta yrittää. Lukiossa otti vaan pakollisen fysiikan ja kemian. toki käynyt valmennuskursseilla. Eli jos haluaa lääkikseen niin syventävät pitää ottaa kemia, fysiikka ja biologia ja pitkästä matematiikasta ei ole haittaa.
[/quote]
Jaan myötäsurusi. Poikani luki pitkän matikan, fysiikan ja on kerran ollut valmennuskurssillakin. Kolmas kerta tänä keväänä, eikä vieläkään ovet auenneet. Olen niin surullinen hänen puolestaan, koska haave on elänyt 6-vuotiaasta alkaen. Hän sai amk-tasoisen opiskelupaikan ja aloittanee siellä, en ole uskaltanut kysyä mitä ajattelee neljännestä hakukerrasta. Täytyy hänen ainakin hengittää hetki kevään lukemisurakan jälkeen.
[/quote]
Älä unohda että korkeakouluhakusysteemi muuttuu. Eli jos poika ottaa nyt opiskelupaikan vastaan niin hän ei välttämättä enää ensi vuonna voi hakea normaalissa korkeakouluhaussa lääkikseen.
[/quote]
OK. Hän tekee päätöksensä itse, aikuinen ja omillaan asuva nuorimies.
Ei taaskaan päässyt tutun lapsi ja kolmas kerta yrittää. Lukiossa otti vaan pakollisen fysiikan ja kemian. toki käynyt valmennuskursseilla. Eli jos haluaa lääkikseen niin syventävät pitää ottaa kemia, fysiikka ja biologia ja pitkästä matematiikasta ei ole haittaa.
[/quote]
Jaan myötäsurusi. Poikani luki pitkän matikan, fysiikan ja on kerran ollut valmennuskurssillakin. Kolmas kerta tänä keväänä, eikä vieläkään ovet auenneet. Olen niin surullinen hänen puolestaan, koska haave on elänyt 6-vuotiaasta alkaen. Hän sai amk-tasoisen opiskelupaikan ja aloittanee siellä, en ole uskaltanut kysyä mitä ajattelee neljännestä hakukerrasta. Täytyy hänen ainakin hengittää hetki kevään lukemisurakan jälkeen.
[/quote]pieni osa pääsee suoraan DIppi linjalle jotka kirjoittaneet pitkästä matematikkasta laudaturin ja fysiikasta myös
Hienoa! Silti lääkärin ammatti on niin vaativa ja vastuullinen, että en toivoisi sitä taakkaa ja stessiä omalla lapselleni. Terv eräs lusmu
Onnea vaan pojalle :) Itse opiskelen Turun lääkiksessä, ihan mukava paikka vaikka resurssipula täällä(kin) välillä vähän käytännön asioita hankaloittaa.
Jonkin verran olen jo töitäkin päässyt palkallisena tekemään ja ihan oikealta alalta tuntuu kyllä edelleen :)
Niin, ovien taakse jäi noin 1000 per yliopisto.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:01"]
no on vähän eri juttu päästä humanistiseen kuin lääkikseen!
Sori vaan.
[/quote]
Totta. Esim. HY:n humanistiseen tiedekuntaan on lähes kaikissa oppiaineissa pienemmät sisäänpääsyprosentit kuin lääkikseen. T. 4
[/quote]
Sisäänpääsyprosentit eivät oikeastaan kerro mitään siitä, kuinka vaikea tiettyyn koulutusohjelmaan on päästä, koska se ei huomioi hakijoiden tasoa.
Esim. lääkikseen saattaa tiettynä vuosina päästä prosentuaalisesti enemmän hakijoita kuin vaikka tiettyihin tradenomilinjoille, onko tradenomiksi opiskelemaan siis vaikeampi päästä opiskelemaan kuin lääkäriksi? Ei tietenkään.
[/quote]
Olen ollut humanistisessa tiedekunnassa muutaman vuosikymmenen töissä. Opiskelijat ovat lähes kauttualtaan erittäin lahjakkaita ja valikoituneita, laudatureiden ylioppilaita on todella paljon. Useilla aloilla sisäänpääsyprosentit ovat reippaasti alle 10 % hakijoista, alimmillaan 2-4 %. On täysin naurettavaa ja tietämätöntä väittää, että hum.tiedekuntien opiskelija-aines olisi jotenkin kehnoa muihin tiedekuntiin verrattuna, päinvastoin.
[/quote]
Missäköhän olen väittänyt että hum. tiedekunnan opiskelija-aines olisi heikkoa? Luulisi noinkin arvovaltaisella ja koulutetulla henkilöllä kuin itselläsi olevan sen verran lukutaito hallussa, mutta ei näköjään. Totuus kuitenkin on se, että sisäänpääsyprosentit eivät kerro välttämättä minne on vaikein päästä, koska se ei huomioi hakijoiden tasoa. Omaan koulutusohjelmaani pääsi aikoinaan muistaakseni 7 % hakijoista, taitaa olla prosentuaalisesti vähemmän kuin lääkikseen, mutta ei tulisi mieleenkään tulla kehuskelemaan miten ohjelmaan olisi muka vaikeampi päästä kuin lääkikseen.
Minusta se on enemmän naurettavaa, että kun ap on tehnyt aloituksen siitä, miten riemuitsee poikansa pääsystä lääketieteelliseen, niin tullaan kehuskelemaan jollain humanistisella tiedekunnalla joka ei liity aiheeseen millään tapaa.
[/quote]humanistit ei välttämättä pääse taas lääkikseen koska heillä ei ole luonnontieteet vahvoja, toki osalla on
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:41"]
Mun pojista toinen pääsi suoravalinnalla DI-koulutukseen ja toinen amk:aan insinöörikoulutukseen huippupistein. Vähän harmittavasti menee huippupisteet noissa hukkaan, kun molempiin lienee nykyään aika helppo päästä. Amk:aan päässeellä oli yli kolme kertaa paremmat pisteet kuin alin hyväksytty.
[/quote]moni jättää myös kesken kun ei enää pää riitä eli se on vähän niin että baskat tippuu rattailta
[/quote]
Tiedän. Tää joka menee amk:aan ei edes saanut ensikertalaisen pisteitä, on "amispohjalta" ja ollut töissä, mutta eiköhän tuo pärjää. Tosin se ryhmätyösysteemi joka toisessa asiassa, itsekin amk:n käyneenä tiedän tapoja, voi olla jurolle, samalla ujolle, oman polun kulkijalle vähän haastavaa. Toinen kyllä pärjää, ei huolta, vaikka vaikeutuukin, niin kyllä pärjää, sen vain tietää.
Paljon on hakijoita eli vaikea päästä yliopistoon.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:04"]Turku on suomen vanhin yliopisto.
Kateellisia on nyt jo pilvin pimein, kuten arvasinkin.
[/quote]
Oikeastaan Helsingin yliopisto on suomen vanhin yliopisto, sillä Turun palon jälkeen Turun yliopisto siirrettiin Helsinkiin ja nimi vaihtui kun yliopistoa ei siirrettykään enää takaisin Turkuun.
Hei hienoa,onnea tosi paljon!!!!! Olen onnellinen poikasi ja sinunkin puolesta!!!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:01"]
no on vähän eri juttu päästä humanistiseen kuin lääkikseen!
Sori vaan.
[/quote]
Onnittelut ansaitsee kuitenkin tämäkin nuori! Pyrki humanistiseen ja sinne pääsi!
Onnittelut! Nyt sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä ison lääkärisuvun matriarkaksi. Erittäin todennäköisesti poikasi tuleva puoliso on myös lääkäri, koska lääkis on naisvaltainen ja opiskelu hyvin tiivistä, vapaa-aikanakin biletetään oman porukan kesken. Muistaakseni noin puolella (?) lääkisopiskelijoista ainakin toinen vanhemmista on myös lääkäri, joten poikasi tulevalla lääkärivaimolla saattaa hyvinkin olla lääkärivanhemmat. Kun poikasi aikanaan saanee lapsia, on lääkäriys melko periytyvä ala ja on hyvin mahdollista, että ainakin yksi lastenlapsistasikin valitsee lääkiksen.
Nyt sinun kannattaa äkkiä keksiä jokin uusi tauti ja antaa sille nimesi (tyyliin von Willebrandin tauti, Meretojan tauti, onhan noita), jotta kolmenkymmenen vuoden kuluttua lääkiksessä opiskelevat lapsenlapsesi voivat saada glooriaa sukunimellään.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:00"]
Ei tiedä vielä pisteitä, Turkuun menee.
[/quote]
Tervetuloa Turkuun! Meillä on hyvä opetus täällä :) Pojastasi tulee kaverini pikkusiskon kurssikaveri, siihen tyttöön kannattaakin tutustua ;)
t.LK Turusta
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:49"]Olen niin ylpeä!!! ekalla kerralla vielä!!!
[/quote] onnea. Kansantaloudelle ikävää että liian vähän lääkäreitä. Palkat ja jonot liian isot.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:04"]
Turku on suomen vanhin yliopisto.
Kateellisia on nyt jo pilvin pimein, kuten arvasinkin.
[/quote]
Turun yliopisto ei ole Suomen vanhin yliopisto, Åbo Akademi on!
[/quote]
[/quote]
Älä unohda että korkeakouluhakusysteemi muuttuu. Eli jos poika ottaa nyt opiskelupaikan vastaan niin hän ei välttämättä enää ensi vuonna voi hakea normaalissa korkeakouluhaussa lääkikseen.