Kesäloma menee pilalle kun teini mököttää
14 v. tytär kulkee suorastaan kyrpä otsassa koko 3 viikkoa kun ollaan mökillä. En uskalla jättää yksin kotiin eikä ketään kaveri kuulemma halua tulla mökille mukaan. Vaikuttaa omaankin mielialaani kun yksi kulkee naama nurinpäin koko loman.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:01"]
Mutta eikös se ollut niin että lapsen pitää oppia sietämään pettymyksiä, ja sitä että joskus hänenkin (kerran vuodessa muutaman viikon) on otettava toiset huomioon. Aina ei voi olla kivaa ja kaikki mukavuudet lähellä, ja juuri siellä missä haluaa olla. Ja joskus pitää olla sitä tylsää jolloin lapsi oppii itse keksimään tekemistä ja kiipeilee siellä puissa ja ulkoilee, kun mukavat puitteet vaikkapa mökillä tähän löytyy.
Ja että lapsen pitäisi viettää sitä aikaa perheen kanssa, ettei käy niin että on enemmän kavereiden kuin oman perheen kanssa, vieraantuu ja hakee jengistä sitä perhettä ja yhteenkuuluvaisuudentunnetta.
Siellä voi laiturilla lekotellen sitten kiireettömästi jutella kaikki ne asiat mistä ei arjessa niin vain tule poristua, eikä siinä kaivata vieraita korvia ympärille.
Ja se digitauko, töpseli pois seinästä, kyllä mökkilomassa tulee monta kärpästä yhdellä iskulla.
Ja sehän siinä on tietysti se mahdollisuus että alun murjottamisen jälkeen siitä syntyykin jotain hyödyllistä tulevaisuutta varten, ja niitä muistoja, ja kenties lomakin tuntuu pidemmältä.
Minä ainakin olen sitä mieltä ettei kummoiset muistot lapsuuden kesistä jää jos meilläkin teini viettää ne kokonaan sisällä kaupungissa, missään muuallakaan kun ei ole mahdollisuutta matkustaa.
Kuten sanoin, teini ei estä minua mökkeilemästä koska voi olla toisen vanhemman kanssa kotona. Minä vain olen sitä mieltä että se tekee kyllä hänelle hyvää ja kasvatuksellisesti en haluaisi vain antaa periksi.
Ja sitten tietysti se että etävanhemman tapaamiset jäävät aika minimaalisiksi jos lapsi ei suostu minnekään lähtemään.
[/quote]
Ei kai niitä pettymyksiä tarvitse kesälomalla harjoitella ja eikö vähempi aika riittäisi?
Lisäksi jos asenne on tuo "että ihan sama, teini tekee niinkuin minä sanon" niin tuskin se haluaa missään laiturilla sun kanssa jutella.
Ja en ole koskaan törmännyt 13- vuotiaaseen tyttöön joka haluaisi kiipeillä puissa??!
Te jotka pakotatte teinin mökille moneksi viikoksi, menisittekö itse anoppilaan kolmeksi viikoksi ilman miestänne ja sitten ei tietokonetta eikä puhelinta..
[/quote]
Etkö ole nähnyt leikkimielisiä 13 vuotiaita? Mitä mitä??
Täällä on ihan normaalia olla lapsenmielinen tuossa iässä, kiipeillä puissa, hyppiä veteen laiturilta, olla vesisotaa jne.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:23"]
Voi luoja. Teini ei mökkeilyyn kuole, joskus se on opittava että elämässä pitää tehdä myös epämieluisia asioita. Ei aina voi oikeasti kaikki mennä teinin pään mukaan.
Mutta tämä on varmaan aika yleistä nykyään? Mitä oon seurannut ympäristöä, teinit haistattelee, haukkuu, eivät edes yritä piilotella olut pulloja ja tupakoita. Mitäs vanhemmat voivat? Ei niin mitään joten silloin eletään lapsen ehdoilla.
[/quote]
Mä olen aina kuunnellut omia lapsia ja tänäkesänäkin tehtiin sopimus että voivat viikonloput olla mummun luona kaupungissa mutta viikot ovat meidän kanssa mökillä.
Kas kummaa, kukaan ei mökötä, kenenkään loma ei ole pilalla ja lapsi on erittäin otettu siitä että myös hänen tarpeensa otettiin huomioon.
Sitten on näitä nuoren luokkakavereita jotka manaavat facessa kuinka kusipäiset vanhemmat pakottivat 5 viikkoa huitsin perän metsään mökille ja sanovat vetävänsä perseet olalle kun pääsevät sieltä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 18:34"]Minun 14v tytär on koko kesän jossakin menossa kavereiden kanssa.
ei tulis mieleen vaatia oleen mökillä noin kauaa. En itsekkään jaksaisi olla siellä 3vk putkeen.
Eihän 14v ilman kavereita voi olla ja se nyt vaan on tosi.
Mun lapsi teki mulle kalenterin, johon kirjoitti kaikki sovitut vierailut ylös. Nyt se on menossa n. 400km meiltä kaverin ja sen vanhempien mukana.
Sillä olis menoja enemmänkin, mutta kalenteri on täysi.
Ne sen kaverit ei asu meidän naapurissa ja olen kuskaillut lasta milloin minnekin.
[/quote]Ai ei voi olla 14v ilman kavereita yhen kesäloman ajan? Olen ollut 8 vuotta yksin ilman minkäänlaisia kavereita. Olen 13 vuotias. Ei ees vituta olla tekemättä mitään koko kesäloman...istun vaan koneella ja kuuntelen sateen ropinaa..
No luuleksä et teinejä kiinnostaa joku mökkeily oisit jättäny kotii kyllä nyt 14v osaa yksin kotona olla.. -.-
Voi luoja. Teini ei mökkeilyyn kuole, joskus se on opittava että elämässä pitää tehdä myös epämieluisia asioita. Ei aina voi oikeasti kaikki mennä teinin pään mukaan.
Mutta tämä on varmaan aika yleistä nykyään? Mitä oon seurannut ympäristöä, teinit haistattelee, haukkuu, eivät edes yritä piilotella olut pulloja ja tupakoita. Mitäs vanhemmat voivat? Ei niin mitään joten silloin eletään lapsen ehdoilla.
[/quote]
Kivat vaihtoehdot.
Jos et pakota lasta viettämään kesälomaansa epämieluisalla tavalla, annat lapsen ryypiskellä kaduilla.
Kai teillä haukutaan lapsen ulkonäköäkin, että oppii kohtamaan toisten pilkan?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:07"]
Eiköhän niitä pettymyksiä tule itsekullekin elämässä vastaan, ilman että tarvitsee erikseen käyttää kesälomaa pettymysharjoituksiin.
[/quote]No mutta muutoinhan sitä vältellään tuottamasta teinille pettymystä ja muu perhe joutuu tanssimaan hänen pillinsä mukaan ja kokemaan pettymyksen kun ei lähdetäkään koko kesänä mihinkään?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:32"]
Eiköhän niitä pettymyksiä tule itsekullekin elämässä vastaan, ilman että tarvitsee erikseen käyttää kesälomaa pettymysharjoituksiin.
[/quote]No mutta muutoinhan sitä vältellään tuottamasta teinille pettymystä ja muu perhe joutuu tanssimaan hänen pillinsä mukaan ja kokemaan pettymyksen kun ei lähdetäkään koko kesänä mihinkään?
[/quote]
Kompromissithan ovat täysin mahdoton ajatuksenakin....
[/quote]
Turha sitten ruikuttaa, jos teini mököttää mökillä, jos se kerran on tarkoituskin? vai onko mökkiloman tarkoitus olla koko perheen jaettu kurjuus?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:30"]
[/quote]
Kivat vaihtoehdot.
Jos et pakota lasta viettämään kesälomaansa epämieluisalla tavalla, annat lapsen ryypiskellä kaduilla.
Kai teillä haukutaan lapsen ulkonäköäkin, että oppii kohtamaan toisten pilkan?
[/quote]
Osalla on juuri tuollaista. Teinit latelevat ehdot. Ikävä kyllä on hyvin yleistymään päin.
Ja ei tosiaankaan haukuta ;)
Minä saatan nyt olla ns. kauhu äiti, mutta kyllä meillä tuon ikäinen liikkuu sinne minne mekin jos on pidemmästä ajasta kysymys.
Eikä koskaan ole valitettu. Vuodessa on 52 viikkoa, jos muuten saa nähdä kavereitaan halutessaan, ei ole paljoa vaadittu, että kesälomalla käy jossakin perheenkin kanssa.
Eikä siellä mökillä tarvitse ollakaan 24/7, vaan sieltä voi liikkua vaikka lähimpään huvipuistoon tmv käymään. Mutta tosiaan, lapsi ei kuole jos kesälomalla käydään mökillä eikä hetkeen näe kavereita. On muitakin tapoja pitää yhteyttä kuin nähdä naamatusten.
Olen 15v ja repisin pääni irti jos mut pakotettas mökille!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:55"]
Kaverisuhteet on herkkiä tuossa iässä varsinkin tytöillä. Paras kaveri voi alkaa kesällä hengailemaan toisen kanssa kun vakikaveri on viikkokausia mökillä ja siinä sitten ollaan, kun syksyllä paras kaveri on ottanut jonkun muun vieruskaveriksi ja heistä tullut best friends forever. Itse yksinäisyyttä kokeneena en ikinä veisi teiniä kauemmas kavereistaan millään kielloilla tai pakotuksilla, siinä iässä kun niitä kavereita harvalla on liikaa. T. Yläkoulun ope
[/quote]Elämä on. Onhan se tavallaan surullista ettei lapsi voi edes lomailla perheen kanssa ettei vaan paras kaveri löydä jotain toista. Millä hyvänsä konstilla on oltava käytettävissä.
Ja sitten kuitenkin se kaveri voikin löytää paremman ja hylkää sinut vaikka olisit ollut aina saatavilla.
Toisaalta kyllä niiden kavereidenkin perheillä on tapana matkailla, se tosin voi olla eri aikaan, eri mittainen reissu jne., mutta harvassa perheessä kai sitä koko kesää ollaan vaan kotona? Vai ollaanko?
Mites jos ajatellaan ulkomaanreissu vs. kotiin jäänti? Lykkääkö koko perhe reissut siihen asti että teinikin taas viihtyy, vai jätetäänkö teini kotiin?
Vai onko tässä nyt kyse vaan av-mammojen kammosta mökkejä ja maalaiselämää vastaan...
ANTAKAA TEINIEN OLLA ETTE TAJUU NIITÄ!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:33"]
[/quote]
Kompromissithan ovat täysin mahdoton ajatuksenakin....
[/quote]Niin, teinihän ei joudu lähtemään tapaamaan sitä vanhempaa talvella tai syksyllä sinne mökille, tai olemaan useampaa kuukautta, vaikka toinen vanhempi onkin. Eikä joudu myöskään toisen vanhemman vakituiseen asuntoon maalle, jossa myöskään ei viihdy eivätkä olosuhteet ole sen paremmat kuin mökilläkään.
Eikös se pari-kolme viikkoa vuodesta ole juuri se kompromissi?
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:14"]Mitä helvettiä nyt taas. Meillä 14v lähtee tasan tarkkaan sinne minne muutkin lomalle. Ihan sama jos joutuu olemaan kavereista erossa kolme viikkoa. Ovathan nuo istuneet naama rypyssä toki siellä täällä mutta ei siitä pahempia traumoja ole jäänyt. Ja ne kaveritkin joutuvat olemaan perheittensä kanssa, emme asu missään slummissa.
[/quote]
Joo, munkin lapsuudenperheessä oli näin, paitsi sillä lisäyksellä, että meillä myös äiti lähti tasan tarkkaan sinne minne isä halusi, eli vietti koko kesäloman isän lapsuuden maisemissa. Ihan sama jos olisi halunnut jotain muutakin tehdä. Tosi hauskaa oli koko perheellä...
Oikeastiko haluatte kohdella teille kaikkein tärkeimpiä ihmisiä noin paskasti ja jyrätä täysin?
Itse kun olin 14v, vietin kesät mökillä vanhempien kanssa. Ei sähköjä, ei sisä wc:tä, eikä pahemmin naapureita. Kalastelin ja LEIKIN, kyllä, vielä sen ikäisenä leikin paljon (Barbit, hevoset jne..). Koiran kanssa tykkäsin touhuta myös. Enkä ollut mikään hylkiö, kavereita riitti kyllä :)
Nykyään kiitollinen että olen saanut kasvaa rauhassa, sain olla pitkään lapsi. Nykyään asianajaja joten ei tuo mökillä olo ainakaan hallaa ole tehnyt ;) ja kyllä, se on nykyään perheemme kesänviettopaikka, jossa viihdymme!
Olen kyllä tavattoman iloinen siitä, ettei minulla ole lapsia, vaan voin mökkeillä juuri sillä tavalla kuin haluan, eikä ole ketään nyrpistelemässä ja kiukuttelemassa. Aloittaja ei ole tainnut sisäistää sitä, ettei tällainen itsekeskeisyys ole mahdollista enää vanhemmalle!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 18:34"]Minun 14v tytär on koko kesän jossakin menossa kavereiden kanssa.
ei tulis mieleen vaatia oleen mökillä noin kauaa. En itsekkään jaksaisi olla siellä 3vk putkeen.
Eihän 14v ilman kavereita voi olla ja se nyt vaan on tosi.
Mun lapsi teki mulle kalenterin, johon kirjoitti kaikki sovitut vierailut ylös. Nyt se on menossa n. 400km meiltä kaverin ja sen vanhempien mukana.
Sillä olis menoja enemmänkin, mutta kalenteri on täysi.
Ne sen kaverit ei asu meidän naapurissa ja olen kuskaillut lasta milloin minnekin.
[/quote]Ai ei voi olla 14v ilman kavereita yhen kesäloman ajan? Olen ollut 8 vuotta yksin ilman minkäänlaisia kavereita. Olen 13 vuotias. Ei ees vituta olla tekemättä mitään koko kesäloman...istun vaan koneella ja kuuntelen sateen ropinaa..
[/quote]
Meitä on erilaisia, toiset introvertteja toiset ekstrovertteja.
On meissä aikuisissakin eroja, ei kaikki kaipaa sinne mökille kesälomalla tai yksinäisyyttä.
Mun lapsille ne kaverit on tärkeitä ollut aina ja se on mulle ok. Kaverit on aina meille tervetulleita ja niitä onkin paljon.
Jos sulle ei kaverit ole niin tärkeitä, ihan ok sekin. Kukin tyylillään.