Kesäloma menee pilalle kun teini mököttää
14 v. tytär kulkee suorastaan kyrpä otsassa koko 3 viikkoa kun ollaan mökillä. En uskalla jättää yksin kotiin eikä ketään kaveri kuulemma halua tulla mökille mukaan. Vaikuttaa omaankin mielialaani kun yksi kulkee naama nurinpäin koko loman.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:33"]
Voi hyvänen aika...! Anna nyt nuoren viettää kesälomaa kavereiden kanssa, äläkä raahaa kolmeksi viikoksi mökille! Voisit sopia pelisäännöistä, luottaa lapseesi ja opettaa vastuuseen sen sijaan että "pelkäät jättää yksin". Tuon ikäinen pärjäisi jo mainiosti itsekseen.
[/quote]
Jos oikein ymmärsin, ei tällä nuorella ole kavereita missään?
[/quote]Ap:n lapsella ilmeisesti oli, toisen vastaajan ei ole.
Ja toinen vastaaja voi vallan mainiosti tietysti jättää lapsen kotiin koska lähihän on siellä, ja hakea vain toisen lapsen mökille, koska pari vuotta nuorempi vielä haluaa.
Kaverisuhteet on herkkiä tuossa iässä varsinkin tytöillä. Paras kaveri voi alkaa kesällä hengailemaan toisen kanssa kun vakikaveri on viikkokausia mökillä ja siinä sitten ollaan, kun syksyllä paras kaveri on ottanut jonkun muun vieruskaveriksi ja heistä tullut best friends forever. Itse yksinäisyyttä kokeneena en ikinä veisi teiniä kauemmas kavereistaan millään kielloilla tai pakotuksilla, siinä iässä kun niitä kavereita harvalla on liikaa. T. Yläkoulun ope
Laita se ensi kesäksi leirille.
Ei mutta oikeasti, en minäkään tuossa iässä halunnut lähteä minnekään. Minut suurinpiirtein kiristettiin hiljaiseksi, istumaan 2 viikkoa asuntovaunussa tylsistyneenä.
Nuorisontyöntekijänä mä sitten soittelen tuolla kaupungilla ambulanssia näille 15v:lle, jotka pärjää jo ihan hyvin itse kaupungissa, kun perhe on landella.
Ei teinit yleensä viihdy pitkiä aikoja mökilla. Vanhemmiten sitä vasta alkaa nauttimaan mökkeilystä, jos sittenkään. Kaikki ei tykkää mökkielämästä. Nuoria kiinnostaa ihan muut asiat kuin luonto, järvi ja sauna tsydeemit tai ainakin nuorella pitäisi olla kaveri mukana.
Mä oon 14 vuotias tyttö ja rakastan olla mökillä! Ei oo mitään parempaa olemassakaan kun isovanhempien/vanhempien kanssa oleskelu, kortin peluu tai vaan kutominen mummon kanssa. Mä asun maalla ja tietysti oon vähän erilainen, ihan tälleen arkipäivisinkin tykkään auttaa mummoa siivoomisessa(koska niillä on iso kartano) ja kaikista eniten tykkää auttaa pappaa kylvämisen tai kaurasäkkien siirtelyn kanssa:) mulla on yksi hyvä kaveri ja se riittää mulle täysin, koska jos mulla olisi monta niin en kerkeisi välttämättä tekemään mitään perheen kanssa. Perhe on aina etusijalla:)
Miten teilläkin noin noloja teinejä? Mä en ois teininä kehdannut tollain käyttäytyä.
Muistan noi kamalat vuodet, kun vanhemmat pakottivat viikkotolkulla istumaan mökillä perheen kanssa, kun kaupungissa oli menossa elämäni parhain kesä!
Mitä helvettiä nyt taas. Meillä 14v lähtee tasan tarkkaan sinne minne muutkin lomalle. Ihan sama jos joutuu olemaan kavereista erossa kolme viikkoa. Ovathan nuo istuneet naama rypyssä toki siellä täällä mutta ei siitä pahempia traumoja ole jäänyt. Ja ne kaveritkin joutuvat olemaan perheittensä kanssa, emme asu missään slummissa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:14"]
Mitä helvettiä nyt taas. Meillä 14v lähtee tasan tarkkaan sinne minne muutkin lomalle. Ihan sama jos joutuu olemaan kavereista erossa kolme viikkoa. Ovathan nuo istuneet naama rypyssä toki siellä täällä mutta ei siitä pahempia traumoja ole jäänyt. Ja ne kaveritkin joutuvat olemaan perheittensä kanssa, emme asu missään slummissa.
[/quote]
Jep jep, näinhän se pitää tehdä.
Teinille on näytettävä, että hänen mielipiteensä on toissijainen ja arvoton.
Mökille mennään ja ollaan iloisia tai itketään ja ollaan iloisia.
No onko sinne mökille pakko mennä, voisko muutamana vuonna jättää vähemmälle? Vai oisko sitten äipän naama norsunveenä?
Meillä on onneks mökki tuossa puolen kilsan päässä, niin sieltä pääsee kukin kotiin het jos siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:14"]
[/quote]
En yhtään ihmettele että nuoret voi huonosti jos asenne äidillä on "IHAN SAMA"
Täällä aina karjutaan että kun lapsia tehdään niin ne pitää myös hoitaa, ei tämä koske vain pikkulapsi aikaa kun lapsi on murrosiässä pitää myös hänen ajatuksiaan ja toiveita kuunnella eikä vain mennä asenteella "ihan saatanan sama, se tekee niinkuin minä sanon"
Meillä on nuoren kanssa onnistuttu tekemään kompromisseja ja otettu huomioon hänen toiveitaan, ihan niin kuin pikkulapsi aikana en kolmeen vuoteen käynyt baareissa ja nyt murkkuikäisenä ei viivytä siellä mökillä putkeen montaa viikkoa koska kaksi perheenjäsentä ei siellä viihdy. Koihta he ovat aikuisia ja sitten taas saadaan mökkeillä vaikka 8 viikkoa putkeen.
Minä kun lähdin jo kotoa 15- vuotiaana niin olisipa ollut mahdoton ajatus viettää aikaa vanhempien kanssa 14-vuotiaana. No ehkä onnellisessa perheessä toisin.
Mutta eikös se ollut niin että lapsen pitää oppia sietämään pettymyksiä, ja sitä että joskus hänenkin (kerran vuodessa muutaman viikon) on otettava toiset huomioon. Aina ei voi olla kivaa ja kaikki mukavuudet lähellä, ja juuri siellä missä haluaa olla. Ja joskus pitää olla sitä tylsää jolloin lapsi oppii itse keksimään tekemistä ja kiipeilee siellä puissa ja ulkoilee, kun mukavat puitteet vaikkapa mökillä tähän löytyy.
Ja että lapsen pitäisi viettää sitä aikaa perheen kanssa, ettei käy niin että on enemmän kavereiden kuin oman perheen kanssa, vieraantuu ja hakee jengistä sitä perhettä ja yhteenkuuluvaisuudentunnetta.
Siellä voi laiturilla lekotellen sitten kiireettömästi jutella kaikki ne asiat mistä ei arjessa niin vain tule poristua, eikä siinä kaivata vieraita korvia ympärille.
Ja se digitauko, töpseli pois seinästä, kyllä mökkilomassa tulee monta kärpästä yhdellä iskulla.
Ja sehän siinä on tietysti se mahdollisuus että alun murjottamisen jälkeen siitä syntyykin jotain hyödyllistä tulevaisuutta varten, ja niitä muistoja, ja kenties lomakin tuntuu pidemmältä.
Minä ainakin olen sitä mieltä ettei kummoiset muistot lapsuuden kesistä jää jos meilläkin teini viettää ne kokonaan sisällä kaupungissa, missään muuallakaan kun ei ole mahdollisuutta matkustaa.
Kuten sanoin, teini ei estä minua mökkeilemästä koska voi olla toisen vanhemman kanssa kotona. Minä vain olen sitä mieltä että se tekee kyllä hänelle hyvää ja kasvatuksellisesti en haluaisi vain antaa periksi.
Ja sitten tietysti se että etävanhemman tapaamiset jäävät aika minimaalisiksi jos lapsi ei suostu minnekään lähtemään.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:01"]
Mutta eikös se ollut niin että lapsen pitää oppia sietämään pettymyksiä, ja sitä että joskus hänenkin (kerran vuodessa muutaman viikon) on otettava toiset huomioon. Aina ei voi olla kivaa ja kaikki mukavuudet lähellä, ja juuri siellä missä haluaa olla. Ja joskus pitää olla sitä tylsää jolloin lapsi oppii itse keksimään tekemistä ja kiipeilee siellä puissa ja ulkoilee, kun mukavat puitteet vaikkapa mökillä tähän löytyy.
Ja että lapsen pitäisi viettää sitä aikaa perheen kanssa, ettei käy niin että on enemmän kavereiden kuin oman perheen kanssa, vieraantuu ja hakee jengistä sitä perhettä ja yhteenkuuluvaisuudentunnetta.
Siellä voi laiturilla lekotellen sitten kiireettömästi jutella kaikki ne asiat mistä ei arjessa niin vain tule poristua, eikä siinä kaivata vieraita korvia ympärille.
Ja se digitauko, töpseli pois seinästä, kyllä mökkilomassa tulee monta kärpästä yhdellä iskulla.
Ja sehän siinä on tietysti se mahdollisuus että alun murjottamisen jälkeen siitä syntyykin jotain hyödyllistä tulevaisuutta varten, ja niitä muistoja, ja kenties lomakin tuntuu pidemmältä.
Minä ainakin olen sitä mieltä ettei kummoiset muistot lapsuuden kesistä jää jos meilläkin teini viettää ne kokonaan sisällä kaupungissa, missään muuallakaan kun ei ole mahdollisuutta matkustaa.
Kuten sanoin, teini ei estä minua mökkeilemästä koska voi olla toisen vanhemman kanssa kotona. Minä vain olen sitä mieltä että se tekee kyllä hänelle hyvää ja kasvatuksellisesti en haluaisi vain antaa periksi.
Ja sitten tietysti se että etävanhemman tapaamiset jäävät aika minimaalisiksi jos lapsi ei suostu minnekään lähtemään.
[/quote]
Eiköhän niitä pettymyksiä tule itsekullekin elämässä vastaan, ilman että tarvitsee erikseen käyttää kesälomaa pettymysharjoituksiin.
[/quote]
Minä olen sentään 50v ja minusta olisi kidutusta, jos minut raahattaisiin mökille harjoittelemaan pettymyksiä kolmeksi viikoksi.
Rajansa teininkin simputtamisella
[/quote]
Ei kai niitä pettymyksiä tarvitse kesälomalla harjoitella ja eikö vähempi aika riittäisi?
Lisäksi jos asenne on tuo "että ihan sama, teini tekee niinkuin minä sanon" niin tuskin se haluaa missään laiturilla sun kanssa jutella.
Ja en ole koskaan törmännyt 13- vuotiaaseen tyttöön joka haluaisi kiipeillä puissa??!
Te jotka pakotatte teinin mökille moneksi viikoksi, menisittekö itse anoppilaan kolmeksi viikoksi ilman miestänne ja sitten ei tietokonetta eikä puhelinta..
[/quote]
Onko ajatus sama, kuin mitä intistä joskus sanotaan: Yhteinen vitutus yhdistää?
Hmm eikö nuorempana ole 'opetettu' pitämään luonnosta, kalastuksesta, rauhallisuudesta yms? Jos lapsi totutetaan betoniviidakon sankariksi niin ei kai se ny mökillä viihdy.
Miksi mökille pitää ylipäänsä lähteä 3 viikoksi? Kyllä mäkin mököttäisin jos joutuisin ja ihan aikuinen nainen olen.