Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö lapsesi aamulla pesulla ja pisulla ennen päiväkotiin viemistä?

Vierailija
03.07.2014 |

Vai vietkö suoraan yövaatteissaan ja yövaipassaan sinne?

Tuli vaan mieleen tuosta toisessa ketjussa olevasta päiväkodin tädin vastauksesta, että monet tekevät juuri jälkimmäisellä mainitulla tavalla.

Jos teet niin, niin mistä syystä?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapselle ei saisi antaa periksi aamulla, ja viedä yökkärissä hoitoon, jos lapsi heittäytyy hankalaksi. Lapset on fiksuja, ne kyllä oppii, että kun tarpeeksi riehuu/raivoaa muulloinkin, niin äiti antaa periksi, kun on muulloinkin antanut. Eli asiat, jotka on pakko tehdä, tehdään, vaikka sitten väkisin. Uhmaikäisellä ei ole niin paljon voimaa, ettei sille jotkut vaatteet saa vedettyä päälle, vaikka kuinka temppuilisi. Tsemppiä näihin taistoihin, niilläkin lapsi mittaa kuka perheessä viimeisen sanan sanoo. 

Vierailija
42/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:37"]

Yleensä vaihdetaan vaippa ja laitetaan päivävaatteet päälle ja hampaat toki pestään.

Mutta pari kertaa on ollut pakko viedä taapero yövaipassa ja yökkäri päällä päikkäriin :/ Syy: nukuttiin pommiin ja aikaa ei ollut yhtään, itse ehdin vetää vaan vaatteet päälle ja käydä pissalla.

[/quote]Miksi niin kiire? Menitkö töihin?

[/quote]

Ei vaan 2 kertaa tärkeään tenttiin ja kerran luennolle, jolta ei saanut myöhästyä. Onneksi päiväkoti oli melkein koulun naapurissa. Kello ei jostain syystä herättänyt ja aikaa oli puoli tuntia ja matkaan meni 20 minsaa bussilla.

Kiitos muuten alapeukuista... Näköjään kelleen muulle ei ole ikinä käynyt mitään..

Olin tuolloin opiskelija ja yh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:47"]Uhmaikäistä on vaikea pukea väkisin ja pakkohan sinne töihin on ajoissa mennä. Ei auta pomolle selitellä, kun ei muksu suostunut pukemaan.

[/quote]

Miksi hankit lapsia? Siinä taas viedään äityliä kuin pässiä narussa.

Vierailija
44/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelinkin kun päiväkodin infotaululla oli lappu jossa kohta kohdalta kerrottiin esim. vaihdathan puhtaan vaipan ennen hoitoon tuloa, pesethän lapsesi hampaat aamulla, vaihda päivävaatteet jo kotona jne...

Meillä muksut aamutorkkuja, laitan edellisenä iltana seuraavan päivän vaatteet valmiiksi, katson pk-reput. Puen ja syön itse ennenkuin herätän lapset, sitten vessaan pisuille ja pesuille, autan vaihtamaan vaatteet ja pesemään hampaat. Aamu hommiin lapsien kanssa menee vartti. Toisen vartin silittelen ja halin ennenkuin vien ne vessaan.

Vierailija
45/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lentää perseelleni kun kerran yksi päiväkodin täti sanoi, että ihanaa kun lapsedi tulee aina puhtaana ja vaippa vaihdettuna aamulla hoitoon. Lapsi oli silloin 1,5 vuotias. Sanoin, että no tottakai tulee ja ei kai kukaan yövaipoissa tuo. Sain kuulla, että todellakin jotkut vievät suurin piirtein lapsen suoraan sängystä hoitoon :o. Päiväkodissa oli myös iltahoitomahfollisuus klo 10 asti niille, joilla työajat vaativat iltahoitoa. Seinälle ilmestyi lappu, jossa luki, että iltahoito tarkoitettu vain niille lapsille, joiden vanhemmat illalla töissä. Jotkut lastaan virikehoidossa pitävät työttömät olivat ajatelleet, että näppärää kun lasta voi pitää illemmallakin hoidossa...

Vierailija
46/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 20:38"]

Se helpotti meillä aamuraivoja, että ryhdyimme heräämään aiemmin ja syömään yhdessä rauhassa aamupalaa. Ryhdyin sylittelemään lasta tosi paljon aamuisin, esim. aamupalalla. Juteltiin siitä, että äidilläkin tulee ikävä ja ymmärrän, että harmittaa. Sitten aina selitin siinä lasta silitellessä, että äiti hakee sinut päiväkodista ja sitten ollaan taas yhdessä. Ja viikonloppuun on niin-ja-niin monta yötä, ei ole pitkä aika enää. Tällaiset rauhalliset aamupalahetket rauhoittivat lapsenkin.

[/quote]

tällaiset kommentit on kivoja, joissa annetaan neuvoja ja vinkkejä eikä vain taivastella ja haukuta. 

Vierailija
47/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei olis tullu ikinä mielenkään, että aamutoimet olis tekemättä kun lapsi menee päiväkotiin. Missä päiväkodissa sellasta palvelua edes saa? Joskus olen ihmetellyt, kun olen vienyt lasta niin että hän on eka, niin silloinkaan ei aamupäivystävä täti tule ikinä auttamaan riisumisissa. Jos hän tulisi eteiseen vastaan (puhun siis talviajasta ja autettavasta 2v:stä) ja ottaisi lapsen riisuttavaksi niin ettei minun tarvitsisi riisua kenkiä ym, olisin töissä aiemmin, ja voisin tulla myös lasta hakemaan aiemmin. Mutta hoitajat istuu tumput suorina viereisessä huoneessa, kun kuorin lapsen talvivaatteista jne. Kerran oli sijainen, joka tuli ulko-ovelta ottamaan lapsen ja totesi, että mene sinä vaan töihin, kun ei hänellä ole mitään muutakaan sillä hetkellä kuin minun lapseni siinä. Järkevä ihminen : )

Vierailija
48/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:44"]Oli lentää perseelleni kun kerran yksi päiväkodin täti sanoi, että ihanaa kun lapsedi tulee aina puhtaana ja vaippa vaihdettuna aamulla hoitoon. Lapsi oli silloin 1,5 vuotias. Sanoin, että no tottakai tulee ja ei kai kukaan yövaipoissa tuo. Sain kuulla, että todellakin jotkut vievät suurin piirtein lapsen suoraan sängystä hoitoon :o. Päiväkodissa oli myös iltahoitomahfollisuus klo 10 asti niille, joilla työajat vaativat iltahoitoa. Seinälle ilmestyi lappu, jossa luki, että iltahoito tarkoitettu vain niille lapsille, joiden vanhemmat illalla töissä. Jotkut lastaan virikehoidossa pitävät työttömät olivat ajatelleet, että näppärää kun lasta voi pitää illemmallakin hoidossa...

[/quote]

Siis 22 asti

Vierailija
49/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarhapäivät on jo loppumaisillaan....jäin oikeen miettimään että miten meillä onkin ollut leppoisat aamut. 2,5 vuotiaana aloitettiin ja nyt alkaa koulu.

Yksi syy on varmasti ollut liukuvä työaika ja omalla autolla kulkeminen. Mies on jätetty aamuvastuuseen silloin kun on pitäynyt olla lentokentällä tms tiettyyn aikaan.

Toinen on varmaan ollut se että itse en ole yhtään aamuihminen, tiedän olevani persiisiin ammuttu karhu aamuheräämisessä. Olen siis tietoisesti purrut hammasta ja ollut hermostumatta lapselle aamulla, hoputtanut toki olen.

Ollaan joka aamu syöty yhdessä vaikka lapsi menikin just ennen 8 tarhaan. Tarhassa kaikessa rauhassa laitettu vaatteet naulaan, käsipesut, halit ja vielä muisteltu mitä iltapäivällä kotona tapahtuu (kauppaa, kylää, siivousta). Lapsella on siis aina ollut  päivän ohjelma tiedossa jo edellisenä iltana....eri juttu sitten mitä joku 3v siitä muistaa.

32 tai lähimain

Vierailija
50/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:55"]Minä olen vienyt aamuvuoroon mennessä melkein poikkeuksetta yövaipassa koska se on kuiva. Kello on vaan 6.15 kun vien eli puen nukuvalle lapselle päivävaatteet, vien tarhaan ja siellä laitan sänkyyn.Yleensä lapsi ei siis tähän edes herää. Herätetään siellä ennen aamupalaa. Meidän tapauksessa olisi järjetöntä herättää lapsi pyllypesulle ennen lähtöä! Ja lapsi hyväuninen 2,5v eli ei vauva enää

[/quote]

Tämä on kyllä mielenkiintoinen ketju. Nyt siis vastaan omaan viestiin. Tämän mukaan en siis saisi viedä lapsen nukkuvana päiväkotiin. Hänet on siis pesty illalla ja hän herää vähän vaille kello kahdeksan päiväkodissa päivävaatteissa ja on silloin vielä kuiva ja pissaa siellä yöpissat pottaan ennen kun menee aamupalalle.

Jos nyt seuraisin tätä herättäisin lapseni siis joskus 5.30 kesken unien pestäkseni pylly joka on pesty muutama tunti aiemmin ja sitten veisin kiukkuisen ja väsyneen lapsen hoitoon... jepjep

Jännä juttu että hoitajat on aina laittanut hänen peti valmiiksi kun meillä on aamuvuoro. He tietää että hän tulee nukkuen hoitoon ja ikinä ei ole päiväkodissa ohjattu tekemään toisella tavalla !

Vierailija
51/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

48, ei se täti siellä tumput suorana istu, vaikka ei olisi vielä lapsia paikalla. Joissakin paikoissa tehdään aamupalaa siinä samalla, vastaillaan puhelimeen, otetaan vastaan viestejä, tarkastetaan sähköpostit jne. Laita kenkäsuojat jalkaasi, riisumiseen menee max 5min! :)

Vierailija
52/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen hieman ihmetellyt alkuun kun pph jaksoi moneen kertaan mainita, että on niin ihana ottaa 1,5v. lapsi hoitoon kun on aina puhdas, siisti, hiukset laitettu ja puhtaat ja säänmukaiset vaatteet päällä joka päivä. Hymyilin tietysti kohteliaasti ja vähän ihmettelin, että tietysti on. Ajattelin, että pph lämpimikseen jotain jutustelee ja haluaa olla ystävällinen.

Mutta nyt olen alkanut seurata tilannetta puistoissa, avoimessa päiväkodissa, kerhoissa, kaupungilla jne. olen tullut lopputulokseen,että kyllä todella resuisena ja rähnäisenä monet perheet lastensa kanssa kulkevat. Enkä nyt tarkoita etteikö olisi hienoja vaatteita jne., vaan sitä yleisolemusta. Puoli lautasta ruokaa rinnuksilla, naama räässä ja ties missä tähmärässä, hiukset hapsottavat jos edes ovat kiinni, kuraa yltympäriinsä vaatteita, vaatteet ei istu ei sitten millään, ovat kauheita säkkejä vuoden parin kasvuvaralla jne. Kaikki vaatteet repsottavat, mitkään ei sovi yhteen väreiltään (ok, epäolennaista), kaikki näyttää 10 kertaan kierrätetyiltä luntuilta, osan ympärillä leijuu kauhea pesuainepilvi, osa taas haisee lähinnä siltä itseltään kun vaikka kaupassa kirmaavat ohi.

Voin kuvitella, että samat lapset ovat niitä, jotka ilmaantuvat täydellä vaipalla hoitoon, yök.

Meillä kyllä herätään sitten vaikka 15min aikaisemmin,että ehditään hiukset laittaa kunnolla kiinni, pestä hampaat ja vaippa-alue, vaihtaa puhdasta ylle ja katsoa millaiselta sää vaikuttaa ja pukea sen mukaan. Kesäaikaan on sitten vielä aurinkorasvan levitys jos ilma on paahteinen. Näistä ei tingitä, vaikka nukuttaisiinkin pommiin. En itsekään lähde töihin paskaisilla pikkareilla, hikisellä paidalla, hampaat pesemättä ja t-paidassa kylmällä ilmalla.

Vierailija
53/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:57"]

Meillä tarhapäivät on jo loppumaisillaan....jäin oikeen miettimään että miten meillä onkin ollut leppoisat aamut. 2,5 vuotiaana aloitettiin ja nyt alkaa koulu.

Yksi syy on varmasti ollut liukuvä työaika ja omalla autolla kulkeminen. Mies on jätetty aamuvastuuseen silloin kun on pitäynyt olla lentokentällä tms tiettyyn aikaan.

Toinen on varmaan ollut se että itse en ole yhtään aamuihminen, tiedän olevani persiisiin ammuttu karhu aamuheräämisessä. Olen siis tietoisesti purrut hammasta ja ollut hermostumatta lapselle aamulla, hoputtanut toki olen.

Ollaan joka aamu syöty yhdessä vaikka lapsi menikin just ennen 8 tarhaan. Tarhassa kaikessa rauhassa laitettu vaatteet naulaan, käsipesut, halit ja vielä muisteltu mitä iltapäivällä kotona tapahtuu (kauppaa, kylää, siivousta). Lapsella on siis aina ollut  päivän ohjelma tiedossa jo edellisenä iltana....eri juttu sitten mitä joku 3v siitä muistaa.

32 tai lähimain

[/quote]

28 näyttäis olevan oikee numero :)

Vierailija
54/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:35"]Vai vietkö suoraan yövaatteissaan ja yövaipassaan sinne?

Tuli vaan mieleen tuosta toisessa ketjussa olevasta päiväkodin tädin vastauksesta, että monet tekevät juuri jälkimmäisellä mainitulla tavalla.

Jos teet niin, niin mistä syystä?

[/quote]Vaipan vaihdan. Mut en pesuja. Pesen iltaisin ja tietenkin jos olen kotona. Puen nätit päivävaatteet.

Vierailija
55/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla herään itse puoli tuntia ennen lapsen herättämistä, koska olen huono heräämään niinkuin on lapsikin. Laitan itseni kuntoon ja juon kaksi kuppia kahvia jonka jälkeen herätän ja nostan lapsen katsomaan sohvalle lastenohjelmia. Tämän jälkeen puen kauniisiin puhtaisiin vaatteisiin ja laitan hiukset hyvin, vaatteet olen laittanut valmiiksi jo illalla. Lapsi ei koskaan käy pissalla kotona koska ei koe tarvetta siihen. Vaippoja ei ole käyttänyt sitten 1,5 vuoden jälkeen ja silloin vasta meni päiväkotiin. Mutta sitä ennen kun kävi perhepäivähoidossa niin aina vaihdoin päivävaatteet päälle ja puhtaan vaipan tietysti. Pph joskus kyllä sanoi että tuo vaan nukkuvana yövaatteissa mutta en itse halunnut tehdä niin. Ja lapsi on aina herännyt kaikissa siirtymätilanteissa.

Vierailija
56/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:07"]

Tuskinpa onkaan normi päivätyöläisistä kyse, jos lapsi viedään yöpuvussa ja yövaipassa hoitoon..:D Vanhemmat saattavat esim joutua menemään klo 05:ksi töihin, ja lapsi viedään perhepäivähoitajalle suoraan sänkyyn jatkamaan unia. T.tuttavapiirissä näin

[/quote] No meillä tyttö menee 06.00 päiväkotiin, herätän hänet joka aamu klo 5.00, pisulle ja pesulle ja monesti vähän syökin jotain, koska aamupala on vasta klo 8.00. Näin on menty jo siitä asti kun lapsi oli 1v7kk, nyt tyttö on 3v5kk, eikä kertaakaan ole tullut mieleen viedä lasta yöpuvussa (saati yövaipassa, silloin kun vielä niitä käytti.)

[/quote]

Lisättäköön et tuttavien lapsi ei ollut enää vaippaiässä, mutta siltikin pointti tuli esille ekassa kommentis. Yleensä ottaen tottakai itse sitä mieltä, että lapsi kaikinpuolin puhtaana ja näteissä vaatteissa hoitoon..:)

Vierailija
57/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:55"]

Minä olen vienyt aamuvuoroon mennessä melkein poikkeuksetta yövaipassa koska se on kuiva. Kello on vaan 6.15 kun vien eli puen nukuvalle lapselle päivävaatteet, vien tarhaan ja siellä laitan sänkyyn.Yleensä lapsi ei siis tähän edes herää. Herätetään siellä ennen aamupalaa. Meidän tapauksessa olisi järjetöntä herättää lapsi pyllypesulle ennen lähtöä! Ja lapsi hyväuninen 2,5v eli ei vauva enää

[/quote]

Miten ihmeessä ei 2,5v herää, kun otetaan sängystä ja puetaan vähintäänkin ulkovaatteet päälle. Ja missä ihmeen tarhassa (paitsi ehkä vuoro) lapsi laitetaan aamulla nukkumaan? Meillä tarhassa on meno ja meininki päällä heti aamusta lähtien, ei siellä kukaan nuku. Yksi hoitaja ottaa vastaan useamman ryhmän lapsia, jos aikaisin vie. Ei aikainen aamu ole mikään selitys. Meillä lapset herää hitusen ennen kuutta, jotta ehdin heidät hoitoon viedä kl 6.30. Menevät illalla sen verran aikaisin nukkumaan, että jaksavat aamulla herätä.

Vierailija
58/58 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:55"]

Minä olen vienyt aamuvuoroon mennessä melkein poikkeuksetta yövaipassa koska se on kuiva. Kello on vaan 6.15 kun vien eli puen nukuvalle lapselle päivävaatteet, vien tarhaan ja siellä laitan sänkyyn.Yleensä lapsi ei siis tähän edes herää. Herätetään siellä ennen aamupalaa. Meidän tapauksessa olisi järjetöntä herättää lapsi pyllypesulle ennen lähtöä! Ja lapsi hyväuninen 2,5v eli ei vauva enää

[/quote]

Miten ihmeessä ei 2,5v herää, kun otetaan sängystä ja puetaan vähintäänkin ulkovaatteet päälle. Ja missä ihmeen tarhassa (paitsi ehkä vuoro) lapsi laitetaan aamulla nukkumaan? Meillä tarhassa on meno ja meininki päällä heti aamusta lähtien, ei siellä kukaan nuku. Yksi hoitaja ottaa vastaan useamman ryhmän lapsia, jos aikaisin vie. Ei aikainen aamu ole mikään selitys. Meillä lapset herää hitusen ennen kuutta, jotta ehdin heidät hoitoon viedä kl 6.30. Menevät illalla sen verran aikaisin nukkumaan, että jaksavat aamulla herätä.

[/quote]

Jotut nukkuu vähän sikeämmin kun toiset :) Tämä poika ei herää pukemiseen. Edes kun laittaa tossut. Ja olet oikeassa siitä että kyseessä on vuoropäiväkoti. Meidän nukkumaanmenoaika vaihtelee aika paljon. Iltavuoroina klo 22, aamuvuoroina klo 20.30