Käytätkö lapsesi aamulla pesulla ja pisulla ennen päiväkotiin viemistä?
Vai vietkö suoraan yövaatteissaan ja yövaipassaan sinne?
Tuli vaan mieleen tuosta toisessa ketjussa olevasta päiväkodin tädin vastauksesta, että monet tekevät juuri jälkimmäisellä mainitulla tavalla.
Jos teet niin, niin mistä syystä?
Kommentit (58)
Ettekö itse pese kasvojanne aamuisin? Minä ainakin pesen unihiekat pois. Sitä paitsi hampaita pestessä tahnavaahtoa on suupielissä joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:47"]
Miten teillä yöllä kasvot likaantuu jos ne pitää aamullakin pestä?
[/quote]
Meillä lähtee niissä vaatteissa, joissa illalla meni nukkumaan. Vaihtaa vaatteita niin monta kertaa päivän mittaan eteti vaihdella illalla ja aamulla erikseen. Vaippaa ei vaihdeta, vaihtavat sitten kun siellä lähdetään ulos.
Minä olen vienyt aamuvuoroon mennessä melkein poikkeuksetta yövaipassa koska se on kuiva. Kello on vaan 6.15 kun vien eli puen nukuvalle lapselle päivävaatteet, vien tarhaan ja siellä laitan sänkyyn.Yleensä lapsi ei siis tähän edes herää. Herätetään siellä ennen aamupalaa. Meidän tapauksessa olisi järjetöntä herättää lapsi pyllypesulle ennen lähtöä! Ja lapsi hyväuninen 2,5v eli ei vauva enää
Vanhempien tehtävä on vaihtaa yövaippa aamulla kuivaan. Pitää alkaa vanhempainilloissa kertomaan se, kun kaikki eivät näytä tietävän asiaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:51"]
Meillä lähtee niissä vaatteissa, joissa illalla meni nukkumaan. Vaihtaa vaatteita niin monta kertaa päivän mittaan eteti vaihdella illalla ja aamulla erikseen. Vaippaa ei vaihdeta, vaihtavat sitten kun siellä lähdetään ulos.
[/quote]
Mitä ihmettä.. eikö teillä ole erikseen yöpukua? Nukutko itse farkuissa ja gollege-paidassa?
Aina puettiin, syötiin aamupala, pestiin hampaat ja harjattiin tukka. Se nyt vaan kuuluu aamuun kun lähdetään kotoa töihin/kouluun/hoitoon/kaverille/reissuun/whatever.
Vkl aamuina voi sitten yöpaitasillaan ihmetellä pidempään.
Muksu söi kotona pientä aamupalaa mun seurana, heräiltiin siinä yhdessä ja tarhassa sitten puuro päälle.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:37"]
Yleensä vaihdetaan vaippa ja laitetaan päivävaatteet päälle ja hampaat toki pestään.
Mutta pari kertaa on ollut pakko viedä taapero yövaipassa ja yökkäri päällä päikkäriin :/ Syy: nukuttiin pommiin ja aikaa ei ollut yhtään, itse ehdin vetää vaan vaatteet päälle ja käydä pissalla.
[/quote]Miksi niin kiire? Menitkö töihin?
Eipä kyllä mitään muistikuvaa, vaihettiinko vaippoja aamulla, luultavasti ei, sillä ehkä pari kertaa oli yöllä pisut tulleet.
meilläkin yövaatteena seuraavan päivän pusero, pääsi vähemmällä pukemisella (ollaan asmuntorkkuja koko perhe), vaik menin ysiin, tuppas aina tuleen kiire.
En minä tiedä millä tuulella se uhmaikäinen on aamulla, joten en voi ennakoida ja herätä aikaisemmin jos vaikka pukemisessa tulee sota. En neuvottele ja kaikkeni yritän, että saatais ne vaatteet päälle, mutta olen vain ihminen. Yh olen eikä ole ketään auttamassa. Siinä vaiheessa kun lapsi raapii, puree, lyö ja potkii, niin luovutan. Ehkä olen sitten avuton ja huono äiti, mutta en vain jaksa enkä halua myöhästyä töistä jatkuvasti. Mites sitten elätän meidät jos saan potkut?
Se helpotti meillä aamuraivoja, että ryhdyimme heräämään aiemmin ja syömään yhdessä rauhassa aamupalaa. Ryhdyin sylittelemään lasta tosi paljon aamuisin, esim. aamupalalla. Juteltiin siitä, että äidilläkin tulee ikävä ja ymmärrän, että harmittaa. Sitten aina selitin siinä lasta silitellessä, että äiti hakee sinut päiväkodista ja sitten ollaan taas yhdessä. Ja viikonloppuun on niin-ja-niin monta yötä, ei ole pitkä aika enää. Tällaiset rauhalliset aamupalahetket rauhoittivat lapsenkin.
Ööh osaahan lapset heittäytyä hankaliksi, mutta kyllä ne hommat tehdään silti! Herään itse aikaisemmin ja teen omat aamutoimet. Sitten herätän lapset ja hoidan heidät. En ikinä jättäisi yövaippaa, koska ei päiväkodissa todellakaan aleta pestä kaikkia lapsia heti ensimmäisenä. Ja kyllä aina on aikaa isomman käydä pöntöllä. Ei lapsen tarvitse kärsiä siitä, että vanhemmat eivät osaa herätä ajoissa.
Ei kukaan VOI olla niin saamaton, ettei saisi lasta puettua ja pissatettua / vaihdettua vaippaa!!! Lapsi raukat jos on niin avuttomat vanhemmat...
Herään jo niin aikaisin kuin kykenen. Pakkohan se on jossain vaiheessa nukkuakin. Aamut on rauhallisia eikä normaalisti tule kiire, mutta joskus ei vain keinot riitä. Ei ole mikään maailmanloppu, että lapsi kerran pari kuukaudessa menee yöpuvussa hoitoon.
Eipä minun ole mitään järkeä täällä itseäni puolustella, aina joku on mielestään parempi.
Tietysti vaihdetaan vaippa aamulla pienemmälle ja isompi käy pissalla. Arkiaamuina ei hampaita pestä, päivävaatteet puetaan ja hiukset harjataan ja laitetaan kiinni. Heräämme hyvissä ajoin vaikka se onkin 5.30 että ehdimme myöhästymättä.
En tosiaankaan ole mikään nipo muttei tulisi mieleenkään viedä märässä vaipassa ja yöpuvussa! Eikä ole toista aikuista arkea jakamassa.
Vaippoja ei siis uhmaikäiseni enää käytä
T. Se huono ja avuton äiti, joka joskus vie lapsen yöpuvussa hoitoon
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:50"]
Ettekö itse pese kasvojanne aamuisin? Minä ainakin pesen unihiekat pois. Sitä paitsi hampaita pestessä tahnavaahtoa on suupielissä joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 19:47"]
Miten teillä yöllä kasvot likaantuu jos ne pitää aamullakin pestä?
[/quote]
[/quote]
No en pese. En omiani, enkä lasten. Se tahnavaahto kyllä huuhtoutuu siinä suuta huuhdellessa pois. Käsiäkään en erikseen ala pesemään, nehän pestään joka tapauksessa pottailun ja vessassakäynnin yhteydessä. Ei meillä pestä kenenkään pyllyjäkään erikseen, ainoastaan joka iltaisella pesulla.
Meillä ei lapset ole päiväkodissa, mutta eipä tulisi mieleenikään viedä lasta kotoa Mihinkään yövaatteissa ja yövaipassa! Ja eikö tarhoissa sitä paitsi ole suoraan joku aamupala/leikkihetki tms aamuisin, eikä mitään vaipan- tai vaatteidenvaihtorinkiä..?
Tuskinpa onkaan normi päivätyöläisistä kyse, jos lapsi viedään yöpuvussa ja yövaipassa hoitoon..:D Vanhemmat saattavat esim joutua menemään klo 05:ksi töihin, ja lapsi viedään perhepäivähoitajalle suoraan sänkyyn jatkamaan unia. T.tuttavapiirissä näin
Huomaa, että ihmisillä on tosi erikoisia käsityksiä siitä mikä on normaalia ja mikä ei. Ainoa, mitä en voi ymmärtää on se, että viedään märässä yövaipassa lapsi päiväkotiin. Kuitenkin olen pari kertaa itse jättänyt vaihtamatta kun lapsi on pitänyt aivan kesken unien roudata johonkin, koska olen kokenut sen enemmän inhimilliseksi kuin vaatteitten riisuminen nukkuvalta. En kuitenkaan ymmärrä, että normaaliarkena vanhemmat tekee niin.
En minäkään aamusin vaihda paitaa, meillä nukutaan normi t-paidoissa niin lapsi kuin äitikin.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 21:07"]
Tuskinpa onkaan normi päivätyöläisistä kyse, jos lapsi viedään yöpuvussa ja yövaipassa hoitoon..:D Vanhemmat saattavat esim joutua menemään klo 05:ksi töihin, ja lapsi viedään perhepäivähoitajalle suoraan sänkyyn jatkamaan unia. T.tuttavapiirissä näin
[/quote] No meillä tyttö menee 06.00 päiväkotiin, herätän hänet joka aamu klo 5.00, pisulle ja pesulle ja monesti vähän syökin jotain, koska aamupala on vasta klo 8.00. Näin on menty jo siitä asti kun lapsi oli 1v7kk, nyt tyttö on 3v5kk, eikä kertaakaan ole tullut mieleen viedä lasta yöpuvussa (saati yövaipassa, silloin kun vielä niitä käytti.)
Ihme juttu, että on olemassa vanhemopia, jotka eivät saa aamuisin pestyä ja puettua OMIA lapsiaan!!!!! Avuttomuuden huippu!