Hei yläkerran lapsiperhe!!
Haluaisin muistuttaa, että asutte kerrostalossa ja kerrostalossa melutason tulisi olla aamuisin hieman matalampi kuin teillä. Herään lähes joka aamu teiltä kuuluvaan huutoon, paukkumiseen, mopolla ajoon ja riehumiseen. Ymmärrän normaalin lapsiperheen melun, mutta nyt tulee huomioida, että asutte kerrostalossa JA täällä asuu muitakin ihmisiä, jotka yrittävät elää omaa elämäänsä. Lasten huuto ei ole tämä pahin ongelma. Tämä taitaa unohtua, koska asutte ylimmässä kerroksessa. KAIKKI kuuluu alakertaa, jossette satu tietämään. Meidän asunnossa tehdään viikottain yövuoroja ja teiltä kuuluvan melun vuoksi emme saa ikinä muutenkaan nukkua! Korvatulppia ei voi käyttää joka yö, koska niitä pitäisi käyttää koko helvetin ajan. Olen niin kyllästynyt ja puhki tähän tilanteeseen (KOSKA EN SAA NUKKUA) Itse olin viime vuonna pitkällä sairaslomalla ja heräsin joka helvetin aamu itkien TEIDÄN takia. Taaskaan en saanut nukkua aamulla vaikka olin koko yön paininut kipujeni kanssa ja viimein saanut nukuttua. NYTKIN SIELLÄ HUUDETAAN PÄÄ PUNAISENA PUOLIN JA TOISIN. Tai nyt saa jo huutaa, mutta klo 7 ei ole oikea aika aloittaa huutokarjukonserttia. Eipä se ole mukavaa päivälläkään kuunnella, mutta sen kestämme kyllä.
Kirjoitan lapsellisesti lapun, koska olen niin tuohtunut asiasta, etten kykenisi keskustelemaan asiasta varmaankaan loukkaamatta tai alkamatta itkemään. Etsimme kuumeisesti uutta asuntoa sellaisesta talosta, jossa meidän kotirauhaa ei rikota päivittäin. NIIN PALJON TE HÄIRITSETTE MEIDÄN KOTIRAUHAA LAPSIPERHE!!!!
Kommentit (78)
No yhtälailla meidän hiljaisten ihmisten kuuluu ymmärtää että kerrostalossa kuuluu meteliä. Ennemmin lähetän ääntä kestämättömät korpeen. Klo 7 on ihan normaali aika aloittaa aamulla. Ja ihmisillä on erilaisia käsityksiä normaaleista äänistä, sekin kuuluu kerrostaloon. Eikä muut vpi huomioida vuorotyöläistä ihan kauheasti ja pohtia että tänäänkö pitää kaikkien olla erityisen hiljaa kun olikohan alakerran emäntä yövuorossa...
Itse olen kolmivuorotyössä oleva äänetön yksinäinen nainen, mutta 30v. kerrostalossa kyllä opettaa sietämään yhtä sun toista. Tai ainakin pitäisi opettaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 11:21"]
Haluaisin muistuttaa, että asutte kerrostalossa ja kerrostalossa melutason tulisi olla aamuisin hieman matalampi kuin teillä. Herään lähes joka aamu teiltä kuuluvaan huutoon, paukkumiseen, mopolla ajoon ja riehumiseen. Ymmärrän normaalin lapsiperheen melun, mutta nyt tulee huomioida, että asutte kerrostalossa JA täällä asuu muitakin ihmisiä, jotka yrittävät elää omaa elämäänsä. Lasten huuto ei ole tämä pahin ongelma. Tämä taitaa unohtua, koska asutte ylimmässä kerroksessa. KAIKKI kuuluu alakertaa, jossette satu tietämään. Meidän asunnossa tehdään viikottain yövuoroja ja teiltä kuuluvan melun vuoksi emme saa ikinä muutenkaan nukkua! Korvatulppia ei voi käyttää joka yö, koska niitä pitäisi käyttää koko helvetin ajan. Olen niin kyllästynyt ja puhki tähän tilanteeseen (KOSKA EN SAA NUKKUA) Itse olin viime vuonna pitkällä sairaslomalla ja heräsin joka helvetin aamu itkien TEIDÄN takia. Taaskaan en saanut nukkua aamulla vaikka olin koko yön paininut kipujeni kanssa ja viimein saanut nukuttua. NYTKIN SIELLÄ HUUDETAAN PÄÄ PUNAISENA PUOLIN JA TOISIN. Tai nyt saa jo huutaa, mutta klo 7 ei ole oikea aika aloittaa huutokarjukonserttia. Eipä se ole mukavaa päivälläkään kuunnella, mutta sen kestämme kyllä.
Kirjoitan lapsellisesti lapun, koska olen niin tuohtunut asiasta, etten kykenisi keskustelemaan asiasta varmaankaan loukkaamatta tai alkamatta itkemään. Etsimme kuumeisesti uutta asuntoa sellaisesta talosta, jossa meidän kotirauhaa ei rikota päivittäin. NIIN PALJON TE HÄIRITSETTE MEIDÄN KOTIRAUHAA LAPSIPERHE!!!!
[/quote]
Sinulla on varmasti asperger tai muu aistiyliherkkyys? Sinun kaltaisten ihmisten tulisikin pyrkiä asumaan jossain muualla kuin muiden ihmisten keskellä. Lapsista nyt vain lähtee melua ja siihen ei voi millään vaikuttaa ellei teippaa lasten suita ja käsiä tuoliin. Sekö on tahtosi? Sairas taidat olla, hae apua. :(
[/quote]
Minua taas eivät pahemmin lapsiperheet häiritse. Minua häiritsevät nuo keski-ikäiset ja vanhemmat puolijuopot, jotka koittavat kouluttaa tuota lapsiperhettä hakkaamalla seinään mitä ihmeellisempiin kellonaikoihin. Toisaalta ainakin yhdellä noista takojista on kyllä muumit karanneet laaksosta ja tilalla on jotain hattivatteja, joten liikaa tässä ei kannata odotella paitsi tilaisuutta muuttaa vittuun tästä skitsorapusta :)
Sympatiat on täysin sinun puolella ap. Olemme itsekin lapsiperhe ja meillä ei meuhkata sisällä kukonlaulun aikaan. Kyllä se kuuluu jo tapakasvatukseen että kerrostalossa otetaan muut ihmiset huomioon, varsinkin heti aamusta ei aleta niitä kaikkein meluisampia leikkejä leikkimään.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 12:03"]
Ovatko ihmisen oikeasti sitä mieltä, että lapsiperheillä on oikeus riehua päivästä toiseen kuritta? Vain, koska ovat lapsiperhe??? Muilla ihmisilläkö ei ole oikeus minkäänlaiseen omaan rauhaan? Okei, hienoa tietää! Ja kenelläkään ei ole oikeutta pahoittaa mieltään asiasta? Jaahas
[/quote]
Olen sitä mieltä. Omat pojat nyt teinejä, mutta lapsena ja ns hiukan ennen puberteettia menoa riitti ja melua kuului. Sille ei vain voinut yhtään mitään vaikka kuinka yritti!! Vähän ymmärrystä, tuskin kukaan tahallaan tätä naapuria häiritsee.
Lapsiperhe ylimmästä kerroksesta päivää. Mä olen tosi pahoillani kun meiltä kuuluu itkua ja möykkää. Mieskin kävelee kantapäillään kuin norsu, vaikka useasti sille sanon. 8v tyttö paiskii ovia, saa ihan ihme rääky raivareita ja tietty yrittää luukuttaa Robinia täysillä. Kaiken lisäksi meillä on itkuinen vauva, paha atoopikko jonka iho kutiaa ja rasvaamiset harmittaa. Onneks meillä nukutaan yöt mutta varmasti ollaan kauhunaapurit 08-22. Anteeksi :(
Olen vienyt leipomuksia alakertaan ja seinänaapurille pahoitteluna, hymyilevät kyllä nätisti mutta varmasti niitä vituttaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 12:54"]
Ap alkaa itkemään tai muuten hermostuu eikä kykene puhumalla selvittämään tätä vaan pitää viedä lappu?
Mistä nykyään riittää näin paljon pimeitä ihmisiä? Siis ihan oikeasti mitä on tapahtunut, että hulluja on niin paljon, lääkitys jää ottamatta tai se on väärä?
[/quote]
Olen pimeä, koska en halua mennä haastamaan riitaa? Tilanne on vaikea, koska lapsiperheen melusta on aika vaikea mainita loukkaamatta. Yläkerran nainen huutaa päivät pitkät vittua lapsilleen, esimerkiksi sängyn alla olevan dinosauruksen vuoksi. Tekee tosi paljon mieli mennä katsomaan, mitä hänellä on minulle sanottavaa ongelmastani kun puhuu lapsilleenkin niin rumasti.
ap
Suosittelen aloittelijalle oman korvakäytävän muotoon teetettyjä korvatulppia. Yötyö ja kerrostalo on vaikea yhtälö, jos äänieristeet ovat huonot. Omien mittojen mukaan tehdyt korvatulpat ovat mukavat, ei ihan halvat, mutta uskoisin että tässä tapauksessa ehdottomasti satsauksen arvoiset.
Vanhemmissa on eroja. Toiset opettavat pienestä pitäen, että eläimellinen metelöinti (varsinkin kerrostalossa) ei ole suotavaa mihinkään aikaan. Nämä lapset ovat erittäin hyväkäytöksisiä jo melko pienestä pitäen. Sitten on vanhempia, joiden mielestä Markku-Liisan ja Marjatta-Eemelin pitää saada vapaasti "toteuttaa" itseään esimerkiksi heittelemällä leluja ikkunaan, seinään, patteriin jne. ja karjumalla jatkuvasti täydellä volyymillä. Nämä lapset ovat sietämätöntä seuraa ulkopuolisille, usein myös vanhemmalla iällä.
Tässäkin tapauksessa ja monissa muissa joita tiedän, suurin haitta ovat nämä vanhemma. Jos lapsi kiukuttelee niin monet vanhemmat huutavat pää punaisena takaisin. Ja joo kyllä siitä melua syntyy.
Minun seinänaapurinani asuu 7 henkinen perhe. Lapset eivät niinkään aiheuta meteliä, mutta heräävät aamulla ennen kuutta. Väsyneet vanhemmat huutavat lapsilleen mm.
- turpa kiinni, me nukutaan vielä
- painukaa vittuun siitä pyörimästä yms...
Enemmän se häiritsee kuin lasten kolistelu ja puhe.
Vessan seinien läpi kuulee turhan selvästi kaiken ja usein pieni lapsi huutaa PYYYHKIMÄÄÄN noin. 50kertaa jonka jälkeen lasten äiti karjuu lapselle taas että pitäisi turpansa kiinni.
Käytävässä esitetään niin iloisia ja hyviä vanhempia jotka puhuvat lapsilleen aina käyttäen sanaa kulta ja voi pieni äläpäs nyt.
Meillä on pieni vauva. Ei itke öisin, mutta herää usein tähän huutoon heti aamusta.
Kerrostaloissa tulee osata käyttäytyä. Ilman turhaa karjumista, hiljaisuus aikana tulee olla hiljaa! Lapsiperheillä ei ole mitään erikoisoikeuksia kerrostaloissa
Täällä kerrostalossa asuva kolmivuorotyötä tekevä neljän pienen lapsen äiti moi. Nyt pitäis ehdottomasti mennä asiallisesti sanomaan metelistä tai laittaa lappu. Ei voi ajella sisällä mopoilla ym ja onhan tuo noloa että vanhemmat karjuu ja huutaa. Sisä ja ulkoleikit on erikseen!!!! Meillä lapsilla juokseminen, kirkuminen, pomppiminen ym ym sisällä KIELLETTY. Ja nuorin lapsi 1v. Vielä opettelee, muut tietää jo tarkasti sisä ja ulkoleikin eron. Ulkona potkitaan mopilla, juostaan, hypitään ym. Sisällä rauhallisemmat leikit, piirrustus, askartelu ym ym. Itse olen tätä mieltä. Nukun päivisin korvatulpat korvissa yövuoron jälkeen viikonloppuisin, kun lapset ovat kotona, mutta huutaa ja meuhkata ei voi, ne kuuluu ulkoleikkeihin.
Asuttiin ennen talossa, jossa paljon vanhuksia. Meillä kaksi alle 2v lasta. Muuttopäivänä kuultiin mummojen juoruavan käytävässä siitä kuka muuttaa. Toinen sanoi, että harmi kun muuttavat, olivat mukavia ja lapset tuo eloa taloon. Toinen alkoi valittaa, että jooo harmi, mutta se niiden vauva itkee ihan koko ajan! Siis siihen sävyyn, että oli tyytyväinen kun muutetaan.
Joo meillä on tosi ikuinen vauva, anteeksi vaan nyt nykyisetkin naapurit.. Joillekin äänillle vaan ei voi mitään, ja jos ei kestä, on itse muutettava jonnekin metsän keskelle. Mehän itse niin nautitaan tuosta vauvan itkusta, että tahallaan huudatetaan.
Toistuva rummuttaminen on kiellettyä.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 11:52"]Ajavat mopolla? Wtf, sisällä?
[/quote]
varmaan tarkoitettu niitä lasten eteenpäin potkittavia mopoja...? :P
[/quote] Aaa. En tiedä sellaisia, mutta onpa tympeetä jos lapsi ei saisi sellaisella ajella !
[/quote]
mutta jos sen rälläämisen aloittaisi vasta 09.00 tahi myöhemmin
Ymmärrän ap:ta. Vaikka kerrostaloissa väistämättä kuuluukin ääniä, ei itkevä vauvaa tai vvessassa juoksevaa odottavaa äitiä voi verrata siihen että lapset hakkaavat patteria, potkumopol kolistella sisällä, puhutaan asiat halki karjuen. .
ymmärrän ap:tä, sensijaan en ymmärrä näitä jotka irvailevat että " pitää muuttaa korpeen jos ei melua kestä"
MITÄ HELVATTUA? :O
tokihan sitä ääntä väistämättä kuuluu: kiimainen kissa saattaa rääkyä, vauva itkeä mahanpuruja, uhmaikäinen raivota... kantapää- kävelykin on ikävää, mutta sille on vähän vaikea tehdä mitään! ellei ala liikkua konttaamalla..
sitä sensijaan en ymmärrä, enkä hyväksy, että niiden kullannuppujen annetaan juosta ja kirkua ja vetää potkumopoilla pitkin kämppää 24h/vuorokaudessa! tai että aikuinen ihminen puhuu huutaen ja kiroillen tyyliin " VITTU NYT SYÖTTE PUURONNE!!!" jokainen nostaa ääntä joskus lapselle, mutta ei ole ihan normaalia tehostaa joka sanaa karjumisella & kiroilulla :O :(
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 13:35"]
Vähän kontrastia juttuun: asumme Ruotsissa ja täällä naapurit valittaa pienistäkin asioista: ekassa kämpässä mies alakerrasta tuli aivan raivona ovellemme kun iso koiramme pudotti suustaan ison puruluun lattialle, toisen kerran sama mies tuli taaskin raivona valittamaan,että emmekö tajua,että jokainen askeleemme kuuluu hänen kämppäänsä. Myöhemmin muutimme toiseen asuntoon ja nyt raskaana ollessani käyn vessassa monta kertaa yössä, avaan samalla makkarin oven monta kertaa, no meidän yläkerran naapuri tuli ovellemme yhtenä iltana ja toi saranarasvaa,kun eivät saa nukutuksi oveni takia. Että silleen täällä. Myös vuokrafirma valitti meille kerran metelöivistä koirista,oikein sakon uhalla,silloin meillä ei ollut yhtään koiraa,seinänaapurilla oli,mutta en koskaan kuullut mitään heiltä(kuten koiria vihaava alakerran naapuri oli kuullut). Pian naapurit koirineen muuttivat pois.
[/quote]
Näin myös Saksassa. Talossamme asuu paljon lapsiperheitä, päivisin on paljon erilaisia elämänääniä, mutta kuin taikaiskusta laskeutuu hiljaisuus iltaisin kymmenen jälkeen ja kestää aamukahdeksaan. Samoin on kotibileiden pitäjien kanssa. Muut asukkaat huomioidaan. Metsäläisyys ei tosiaankaan ole päivän sana, vaan sivistynyt yhteiselo.
Minuakin hieman häiritsee tämä, että jos talossa on vaikka 15 asuntoa ja yksi kiljukaulaperhe joka häiritsee kaikkia, niin tämä perhe on se joka vetoaa siihen että "muuttakaa korpeen jos ette elämän ääniä kestä".
Kenenköhän siinä pitäisi sinne korpen muuttaa...
Ymmärrän vauvan itkut, taaperon kiukkuraivarit, joskus meluisat sängyllähyppimiset jne.
Sen sijaan en ymmärrä jatkuvaa hippaleikkiä porraskäytävässä johon voi liittyä kirkumiskilpailu (kaikuu hyvin), muiden ovikellojen rämpyttelyä, pallopelejä sisätiloissa, ylipäätään se että ainut kommunikointimuoto on suoraa huutoa karjuminen sun muut perseilyt.
Jep, muuttaisin omakotitaloon heti kun siihen on varaa, tai sitten se häirikköperhe voisi ymmärtää sinne muuttaa :)
Ja tämä EI KOSKE kaikkia lapsiperheitä, kuten sanoin, NORMAALIT elämisen äänet kuuluvat asiaan....
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 12:50"]
hanki elämä. Vituttaa tollaset marisijat.
[/quote]
Koita itse herätä lähes joka aamu kukonlaulun aikaan huutoon ja pattereiden hakkaukseen. Alat itsekin marisemaan. Olen hankkinut elämän ja yritän elää sitä. Eikun ainiin, ei minulla lapsettomalla ole oikeutta sitä ole elää? Minun velvollisuuteni on mennä nukkumaan samaan aikaan yläkerran perheen kanssa ja myös herätä heidän kanssaan iloisin mielin.
ap