Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana, kumpaa otan Panacodia vai Buranaa?

Vierailija
02.07.2014 |

Raskausviikkoja 20 ja kumpi olisi parempi kipulääke. Ilman en haluaisi olla. Tarkoitus on lääkitä ajoittain (ehkä kerran viikossa) esim. päänsärkyä tai flunssasta aiheutuvia särkyjä. Yleensä siis ottanut vain Buranaa mutta nyt raskaana askarruttaa onko tuo Panacod kuitenkin turvallisempi särkylääkkeenä? (Panacodia en ole ikinä ottanutkaan eikä ole määrätty minulle vaan miehelle mutta eihän sekään sen kummenpi ole kun särkylääke vain, ohjeissa luki jotain sellaista että voi ottaa raskauden aikana mutta pitkäaikaista käyttöä vältettävä)

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa ei saa ottaa loppuraskaudesta, koska se estää ductus arteriosuksen sulkeutumisen syntymän jälkeen. Alkuraskaudessa se taas voi aiheuttaa keskenmenon. Keskiraskaudessa ok.

Vierailija
22/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tuolta:

Teratologinen tietopalvelu - äidin lääkeneuvonta

Avoinna arkisin klo 9-12

09 4717 6500

(normaalihintainen puhelu)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:20"]Nykyään on niin, että panadol ja panacod käyvät. Panacod on ollut kiellettyjen listalla ja edelleen on imetysaikana kielletty. Raskausaikana parasetamoli+kodeiini yhdistelmä on sallittu kovissa kiputiloissa, kuten migreenissä. Itsellänikin on Se nimenomaan migreeniin raskausajaksi määrätty. Viimeisellä kolmanneksella ei saisi ibuprofeiinia eli buranaa missään nimessä käyttää, saattaa aiheuttaa supistuksia ja jotain sydämenkehitykseen negatiivisesti vaikuttavaa aiheutti myös. Ja tämä kaikki tieto on tällä hetkellä saatua ja yliopistollisen sairaalan synnytyslääkäriltä sekä neurologilta. Uskon, että nämä ihmiset tietävät mistä puhuvat. Suosittelisin ap:ta keskustelemaan asiasta neuvolassa, mutta normaali-ihmisellä pikku särkyihin pitäisi panadolin riittää.

[/quote]

Muuten ihan hyvä, mutta panacod ei auta migreeniin. Joten jos se sinulla auttaa, et kärsi migreenistä. Sen kyllä tietää kaikki suomen johtavat päänsärkyneurologit. Kodeiini opioidi johdannaisena vaikutusmekanisminsa takia pahentaa migreeniä. Jännitysniskaan kyllä tehoaa, ehkä sinulla on se tai joku muu päänsärky. Migreeniä hoidetaan virallisten ohjeiden mukaan raskausaikana indometasiinilla tai sumatriptaanilla. Niiden vaikutusmrkanismi tunnetaan, panadolin ei.

Panadoli ei auta mitään, enkä suostu itse syömään lääkettä, jota ei tunneta varsinkaan raskausaikana. Minulle lääkärit (lastenlääkäri, synnytyslääkäri ja neurologi) totesivat, että ota mikä auttaa ja kirjaa muistiin.

Terv. Mamma kohta kolmen äiti, komplisoitunut migreeni

Vierailija
24/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle ainakin määrättiin panacodia vaikka olen raskaana. Se on turvallinen lääke ensimmäisellä ja toisella kolmanneksella.
Mutta älä ota ilman lääkärin määräystä ja jos ei ole ihan pakko. mulla panacod pahoihin migreenikohtauksiin. Ei sitä mihinkään flunssaan oteta.

Vierailija
25/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä nro 23 sönkkäät? Mulla migreeni ollu kymmenen vuotiaasta ja todellakin panacod vie välillä säryn. Äläpä tule tänne mitään omia diagnoosejadi höpöttämään :D

Vierailija
26/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jakautuu alku-keski-loppuraskaus, mitkä viikot?

Vierailija
27/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panadoli ei itsellä tehoa siksi panacodia syön. Kumpi vain käy näistä. Buranasta en tiiä

Vierailija
28/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kirjoitettiin Panacodia max. 6 tabl/vrk, otin ehkä 1 tabl./vrk jos oli ihan pakko.

Buranasta sanottiin että ei mielellään missään vaiheessa raskautta. Juurikin mm. sydämen kehityshäiriöriskien vuoksi.

Panacodista hyvä pysytellä erossa lähimmät viikon ennen synnytystä, tai jos ei voi niin siitä pitää mainita + määrät synnyttämään mennessä. Kaiken varalta, osaavat varautua.

Imetysaikanakin voi kuulemma käyttää jos on välttämätöntä. Mutta lasta pitää seurata hyvin tarkkaan, ja suositeltavaa se ei ole. Muutoin se ei ole lapselle vaarallista, mutta jos äiti on ns. ultranopea metaboloija (pieni määrä meidän rotuisista on) niin se morfiinin määrä maidossa voi olla suuri.

Omin luvin ei kyllä saisi ottaa, pitää hakea ihan oma resepti.

Vierailija
29/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras neuvo on, että et lääkitse itseäsi vahvoilla lääkkeillä raskaana ollessa muiden mammojen neuvoilla. Todennäköisyys, että saat mielesi mukaiset neuvot on yhtä suuri kuin väärien neuvojen mahdollisuus. Joissain tilanteissa voi olla useampi neuvo, joista yksi on oikea, mutta muut ilmaisee asiansa varmemmin tai muuten vaan vakuuttavammin. On jopa hyvin mahdollista, että mielesi mukainen neuvo kuulostaa hyvältä, mutta ei lukeudu kokonaisuuden kannalta hyviin.

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:43"]

Muuten ihan hyvä, mutta panacod ei auta migreeniin. Joten jos se sinulla auttaa, et kärsi migreenistä. Sen kyllä tietää kaikki suomen johtavat päänsärkyneurologit. Kodeiini opioidi johdannaisena vaikutusmekanisminsa takia pahentaa migreeniä. Jännitysniskaan kyllä tehoaa, ehkä sinulla on se tai joku muu päänsärky. Migreeniä hoidetaan virallisten ohjeiden mukaan raskausaikana indometasiinilla tai sumatriptaanilla. Niiden vaikutusmrkanismi tunnetaan, panadolin ei.

Panadoli ei auta mitään, enkä suostu itse syömään lääkettä, jota ei tunneta varsinkaan raskausaikana. Minulle lääkärit (lastenlääkäri, synnytyslääkäri ja neurologi) totesivat, että ota mikä auttaa ja kirjaa muistiin.

Terv. Mamma kohta kolmen äiti, komplisoitunut migreeni

[/quote]

Minkään kemikaalin todellista vaikutustapaa ei voida väittää tunnettavan. Se, miten moni muuntuu elimistössä, eli miten eri entsyymit käsittelevät eri kemikaaleja tunnetaan ja tiedetään, että parasetamoli rasittaa elimistöä vähemmän kuin muut. Panacodissa on sekä parasetamolia, että kodeiinia.

Panadol ihan oikeasti auttaa. Voin sanoa sen kokemuksesta, kun kasvainta on hoidettu. Sen lisäksi on ollut muitakin. Tietenkin jokaisen yksilön verenkierto kuljettaa kemikaaleja eri tavoin ja suonista muualle siirtyminen on osin yksilökohtaista. 

Vierailija
30/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 21:03"]

Panadoli ei itsellä tehoa siksi panacodia syön. Kumpi vain käy näistä. Buranasta en tiiä

[/quote]

Jos panadol ei tehoa, miksi käytät panacodia? Kerro lääkärillesi, ettei parasetamolista siinä ole hyötyä, niin hän kirjoittaa jonkin muun, joka ei sisällä sitä!

Vierailija
31/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään lääkkeitä en käyttänyt raskauden aikana. Parasetamolia näköjään saa käyttää.

Vierailija
32/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panacodissa on kodeiinia, älä nyt sitä ainakaan ota. Älä ota Buranaakaan, ota Panadol (tai joku muu vastaava, jossa vaikuttava aine on parasetamoli).

Vierailija
33/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sai rv 13 Panacodia juminiskaan...parasetamoli itsessään ei kyllä auta mulla yhtään, vaikka yritän sen ottaa hyvissä ajoin ettei särky mene liian pahaksi.

Kannattaa kyllä ottaa yhteys neuvolaan. Jos saat oman lääkkeen.

Ei Se kivussa kärvistely raskaana ole hyväksi, erittyy stressihormonia odottajan verenkiertoon.

Vierailija
34/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin Panocodia raskausaikana pahaan migreeniin ja söin Panacodia lähes koko raskausajan. Minulla ei mene nuppi sekaisin Panacodista ja pystyn ihan hyvin tekemään ajatusta vaativaa työtä Panacodia ottaneena. Sain terveen ison pojan, joka ei ollut yhtään itkuinen eikä uninen, vaan vireä ja hyvin kehittynyt :)

Vierailija
35/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:13"]

Mulla menee Panacodista nuppi sekaisin.

[/quote]

Mulla menee kans. Siks otan yleensä yötä vasten. Aika tarkalleen 20 minuuttia aikaa hoitaa iltahommat napin oton jälkeen tai alkaa sekoilu. Nykyään tulee myös huono olo Panacodista :( Harmi kun se on ainoa, joka kunnolla auttaa menkkojen parina ekana päivänä.

Vierailija
36/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:31"]

Buranaa ei saa ottaa loppuraskaudesta, koska se estää ductus arteriosuksen sulkeutumisen syntymän jälkeen. Alkuraskaudessa se taas voi aiheuttaa keskenmenon. Keskiraskaudessa ok.

[/quote]

Ei estä vaan nimenomaan sulkee sen liian aikaisin eli vauvan vielä ollessa kohdussa. Sydämen työ kasvaa ja rasittaa vauvan verenkiertoelimistöä liikaa. Tulehduskipulääkettähän käytetään vauvoilla syntymän jälkeen sulkemaan avoimeksi jäänyt ductus, jos se ei ole itsestään sulkeutunut.

Vierailija
37/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 21:53"]

[/quote]

Mulla menee kans. Siks otan yleensä yötä vasten. Aika tarkalleen 20 minuuttia aikaa hoitaa iltahommat napin oton jälkeen tai alkaa sekoilu. Nykyään tulee myös huono olo Panacodista :( Harmi kun se on ainoa, joka kunnolla auttaa menkkojen parina ekana päivänä.

[/quote]

Ihmeellistä. Mulla Panacod ei todellakaan vedä nuppia sekaisin ja olen todella virkeä vaikka olisin ottanut 2 kpl. Panacod on kuitenkin ainoa joka auttaa kipuun. Tosi harmillista että terveyskeskuksessa ollaan tosi varovaisia Panacodin määräämisessä. Nämähän ovat yksilöllisiä asioita miten lääkkeet keneenkin vaikuttavat. Itse olen joutunut syömään Panacodia kipuun niin raskaus kuin imetysaikana ja ihan kotityöt, hikilenkit ja ruoanlaitot olen hoitanut vaikka olisin Panacodia ottanut.

Vierailija
38/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 20:59"]mitä nro 23 sönkkäät? Mulla migreeni ollu kymmenen vuotiaasta ja todellakin panacod vie välillä säryn. Äläpä tule tänne mitään omia diagnoosejadi höpöttämään :D[/quote]

Panacod on kova huume jota joskus olen saanut kipeään selkääni johon se auttoi vaikka otin vain puoli annosta. Tokkurasta selvittyäni sain migreenin.

Vierailija
39/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 21:53"]

[/quote]

[/quote]

Ihmeellistä. Mulla Panacod ei todellakaan vedä nuppia sekaisin ja olen todella virkeä vaikka olisin ottanut 2 kpl. Panacod on kuitenkin ainoa joka auttaa kipuun. Tosi harmillista että terveyskeskuksessa ollaan tosi varovaisia Panacodin määräämisessä. Nämähän ovat yksilöllisiä asioita miten lääkkeet keneenkin vaikuttavat. Itse olen joutunut syömään Panacodia kipuun niin raskaus kuin imetysaikana ja ihan kotityöt, hikilenkit ja ruoanlaitot olen hoitanut vaikka olisin Panacodia ottanut.

[/quote]

Sepä johtuu vain siitä, että syöt ko. lääkettä kuin leipää ja toleranssisi on kasvanut.

Vierailija
40/44 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä joilla ei kahdestakaan Panakodista mene nuppi sekaisin heroiinin käyttäjiä jos toleranssi on tuollainen

Hirveä ajatus että kodeiinia vedetään raskauden aikana

Kyllä se sikiökin on tillintallin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme