Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero ei opi millään puhumaan - kehitysviivästymä?

Vierailija
02.07.2014 |

Poikamme on nyt 1v 10kk eikä puhu vielä sanaakaan. Hän puhui noin 2-3 sanaa noin 10-11 kuukauden ikäisenä, mutta sanat jäivät vähitellen pois siten, että ne muuttuivat vähitellen epäselvemmiksi ja noin vuoden ikäisenä hän ei enää puhunut sanaakaan. Samoihin aikoihin hän oppi kävelemään. Hoidin itse kotona poikaa noin 10 kuukauden ikäiseksi kotona, jonka jälkeen mieheni hoiti häntä. Ajallisesti kielellisten taitojen heikkeneminen menee yksiin sen kanssa, milloin mieheni alkoi hoitaa häntä, mutta erikoista on se, että kielelliset kyvyt eivät ole palautuneet vielä lainkaan.

Hän on motorisesti normaali tai jopa taitava ja vaikuttaa silmämääräisesti normaalilta ja valppaalta lapselta. Leikit ovat kuitenkin jotenkin hieman yksitoikkoisia ja eivät ole paljoakaan kehittyneet noin vuoden ikäisestä. Hän leikkii lähinnä purkinkansilla ja musiikkileluilla, vaikka hänellä on runsaasti muunkinlaisia leluja (esim. autoja ja palikoita, jotka eivät kiinnosta häntä lainkaan).

Hän on erittäin kiinnostunut kodinkoneista ja elektroniikasta, esim. pesukoneen (sivultatäytettävä) edessä hän viihtyy pitkiäkin aikoja heijaten itseään ja hän osaa jonkin verran käyttää kaukosäätimiä ja kännyköitä sekä tabletteja. Hän myös jonkin verran tutkii lasten kirjoja itsekseen. Hän ei vieläkään suostu käyttämään itse lusikkaa, vaan ruoka pitää syöttää hänelle. Hän myös juo ainoastaan selällään maaten (ei osaa kallistaa tuttipulloa tai nokkamukia takakenoon istuessaan).

Olen itse lukenut hänelle satuja ja loruja ja silloin kun itse hoidin häntä, luin hänelle päivittäin useita satuja. Mieheni ei kuulemma lukenut hänelle erityisesti juurikaan, mutta ei kai sen näin paljon pitäisi vaikuttaa? Lääkärin mukaan poika on normaalisti kehittynyt ikäisekseen. Mies ja minä itse olemme kehittyneet lapsuusiässä normaalisti tai jopa hyvin puheen ja muiden kognitiivisten taitojen osalta. Olen silti huolissani. Olisiko ideoita, miten edetä?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa lapsen hidas puheen kehitys on erittäin harvoin kiinni siitä,etteikö lapselle luettaisi tai lapsen kanssa kommunikoitaisi. Oma esikoiseni oppi puhumaan myöhään, vaikka hänelle luettiin todella paljon, loruteltiin paljon ja muutenkin tehtiin kaikki ns. oikein. Ei vain oppinut ennen kuin oli valmis. Toinen lapsi on saanut vain murto-osan siitä lukemisesta, keskustelusta ja yhdessä laulamisesta mitä isompi, ja puhui ymmärrettävästi jo yksivuotiaana. Meille siis puheterapeutti sanoi, että vanhempia syyllistetään ihan turhaan siitä että lapsi oppii myöhään puhumaan, niin kauan kuin on kyse ihan normaalista perheestä. Aina on ollut lapsia, jotka oppivat puhumaan myöhään. Ja toisaalta, onhan ne lapset oppineet puhumaan niinäkin aikoina, kun suurin osa kansasta ei osannut lukea eikä varmasti ehtinyt töiltään lorutella lastensa kanssa...

Vierailija
22/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän tuo huolestuttavalta kuullostaa. Etenkin tuo sanojen pois jääminen ja leikin kehittymättömyys. Olisiko teillä mahdollisuutta käyttää lasta lastenneurologin tai puheterapeutin arviossa?

t. autistisen lapsen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:27"]

Lapsen kielelliset taidot ovat suoraan verrannollisia siihen paljonko lapselle luetaan. Tutkimuksia tehty pienilläkin lapsilla.

[/quote]

Uskoisin kuitenkin, että muutkin asiat vaikuttavat. Kehitysviive, lapsen temperamentti ja perimä;  ei muinoin ollut edes lastenkirjoja eikä Titi-Nalle ohjelmia ja niin ne lapset vain oppivat silloinkin puhumaan.

Vierailija
24/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oleellinen kysymys: ymmärtääkö lapsesi puhetta. Jos ymmärtää puhetta, tilannetta voi seurata. Jos ei ymmärrä puhetta, tilannetta olisi tutkittava tarkemmin jo nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi