Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taapero ei opi millään puhumaan - kehitysviivästymä?

Vierailija
02.07.2014 |

Poikamme on nyt 1v 10kk eikä puhu vielä sanaakaan. Hän puhui noin 2-3 sanaa noin 10-11 kuukauden ikäisenä, mutta sanat jäivät vähitellen pois siten, että ne muuttuivat vähitellen epäselvemmiksi ja noin vuoden ikäisenä hän ei enää puhunut sanaakaan. Samoihin aikoihin hän oppi kävelemään. Hoidin itse kotona poikaa noin 10 kuukauden ikäiseksi kotona, jonka jälkeen mieheni hoiti häntä. Ajallisesti kielellisten taitojen heikkeneminen menee yksiin sen kanssa, milloin mieheni alkoi hoitaa häntä, mutta erikoista on se, että kielelliset kyvyt eivät ole palautuneet vielä lainkaan.

Hän on motorisesti normaali tai jopa taitava ja vaikuttaa silmämääräisesti normaalilta ja valppaalta lapselta. Leikit ovat kuitenkin jotenkin hieman yksitoikkoisia ja eivät ole paljoakaan kehittyneet noin vuoden ikäisestä. Hän leikkii lähinnä purkinkansilla ja musiikkileluilla, vaikka hänellä on runsaasti muunkinlaisia leluja (esim. autoja ja palikoita, jotka eivät kiinnosta häntä lainkaan).

Hän on erittäin kiinnostunut kodinkoneista ja elektroniikasta, esim. pesukoneen (sivultatäytettävä) edessä hän viihtyy pitkiäkin aikoja heijaten itseään ja hän osaa jonkin verran käyttää kaukosäätimiä ja kännyköitä sekä tabletteja. Hän myös jonkin verran tutkii lasten kirjoja itsekseen. Hän ei vieläkään suostu käyttämään itse lusikkaa, vaan ruoka pitää syöttää hänelle. Hän myös juo ainoastaan selällään maaten (ei osaa kallistaa tuttipulloa tai nokkamukia takakenoon istuessaan).

Olen itse lukenut hänelle satuja ja loruja ja silloin kun itse hoidin häntä, luin hänelle päivittäin useita satuja. Mieheni ei kuulemma lukenut hänelle erityisesti juurikaan, mutta ei kai sen näin paljon pitäisi vaikuttaa? Lääkärin mukaan poika on normaalisti kehittynyt ikäisekseen. Mies ja minä itse olemme kehittyneet lapsuusiässä normaalisti tai jopa hyvin puheen ja muiden kognitiivisten taitojen osalta. Olen silti huolissani. Olisiko ideoita, miten edetä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut että mies alkoi hoitaa häntä 10-kuisesta? Kai nyt kuitenkin iltaisin ja viikonloppuisin näit poikaa? Vai katositko kokonaan hänen elämästään? Miksi et lue hänelle?

Vierailija
2/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaako miehesi lasta edelleen?

Meillä on 1v 7kk ja 4v. Molemmat ovat oppineet aikaisin puhumaan.

Katsooko lapsi dvd:itä? Meidän taapero rakastaa titi-nalleja ja muumeja. Uskon että ne ovat edesauttaneet puheenkehitystä (sanoo muumi, titi, laulaa vähän lauluja) ja kirjat, lukeminen, lorut ja puhuminen! Meidän taaperolla on tuo isoveli joka puhuu taukoamatta joten se varmasti on vielä nopeuttanut oppimista.

Ja ruokailuun. Miksei lapsi osaa kallistaa mukia? Pelkäättekö te itse sotkua? Meidän lapsi syö ja juo täysin itse, sotkee kyllä mutta siivoan ruuan jälkeen.

En tietenkään osaa sanoa onko vika vanhemmissa vai jotain muuta kehitykseen viittaavaa. Lopettakaa paapominen heti! Ette anna mahdollisuutta juoda maaten.

Tsemppiä! :)

T. Lastenhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoiletteko paljon vaihtelevassa maastossa? Kiipeileekö, juokseeko, hyppiikö? Reagoiko ilmeisiin, onko omaa elekieltä tai tavupuhetta, ts. saako viestinsä teille välitettyä? Piirtääkö (piirrustaako) kynillä? Tekeekö palikkatorneja? Nauttiiko loruista ja laululeikeistä? Kiinnostavatko muut lapset? Oletteko koittaneet hörpyttää mukista ja jättää tuttipullot ja nokkamukit pois? Syökö sormiruokaa, normaalia aikuisten ruokaa (ei soseita), karkeaa leipää?

Vierailija
4/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oppi puhumaan vasta kolmevuotiaana (3 v. 2 vko.) Puhe tuli tavallaan valmiina, sitä ennen ei ollut minun korvaani oikein edes tunnistettavia sanan alkuja, kunnes puhetta alkoi tulla ihan yhtäkkiä (taukoamatta). Lapsella oli alussa melko paljon äännevirheitä joihin sai puheterapiaa. Lapsi tutkittiin eikä kukaan ollut tulosten perusteella huolissaan, jotkut nyt vaan kypsyvät hitaammin, varsinkin tällaiset motorisesti varhain kehittyneet ja vilkkaat pojat kuten omani. Nyt 5-vuotiaana puhe on sisällöllisesit vähintään ikäisensä tasolla, viimeisimmän puheterapiaseurannan mukaan jopa edellä. Lapsen kieli on rikasta, hän käyttää kieltä taitavasti ja taivuttaa kaiken oiken jne. Ainoastaan ärrää vielä odotellaan, muuten puhe on oikein sujuvaa. Muissakin taidoissa hän on ikätovereiden tasolla. Joten näinkin voi olla, että se puhe vaan tulee hitaasti. Sinuna soittaisin puheterapeutille ja varaisin ajan, on sitten sekin murhe vähempänä, kun tiedät että mitä puheterapeutti lapsessasi näkee.

Minulle muuten sanoi kokenut terkkari nyrkkisäännöksi lapsen kanssa, että jokainen lapsi vaikuttaa ikätasoistaan nuoremmalta, kun häntä riittävän kauan tarkastelee. ;) Noin yleensä ottaen normina pidetään lasta, joka on oikeasti ikäistään taitavampi ja kehittyneempi, ei sitä keskivertolasta.  Minusta se on hyvin sanottu ja toteutunut ainakin meidän lapsissa; helposti sitä kuvittelee että tietyn ikäisen lapsen pitäisi osata jo vaikka mitä, ja omasta kaveripiiristään huomaa vain ne lapset jotka ovat tosi hyvin kehittyneitä.

Vierailija
5/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni puheen oppiminen samoin kuin teillä. Samoin kävelyn oppiminen. 2-vuotiaana putkitettin korvat toistuvien tulehdusten vuoksi ja heti sen jälkeen alkoi tulla paljon sanoja ja nyt 2v.5kk. puhua pälpättää pitkiä lauseita. En tiedä oliko sattumaa vai haittasiko huono kuuleminen oppimista. Harvoin tuon ikäiset lapset jaksavat omineen leikkiä kovin pitkiä aikoja.

Vierailija
6/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2,5 vuotias ei puhu vieläkään kuin joitakin yksittäisiä sanoja :/ on käyty jo puheterapiassa ja psykologian arviossa..toivotaan ja odotetaan.

Sulla ei vielä hätää.

Vierailija
7/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoiti poikaa päivisin noin 10kk ikäisestä noin 1,5-vuotiaaksi ja itse toki olen hoitanut ko. ajankohtana iltaisin klo 17 jälkeen ja lukenut iltaisin pojalle. Hän katselee välillä DVD:itä ja myöskin televisiota jonkin verran. Hän sinänsä syö syötettäessä siististi. Mukin osalta hän heittää mukin pois, jos on istuallaan, mutta hän alkaa juoda ainoastaan ollessaan makuullaan.

Vierailija
8/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:40"]

Ulkoiletteko paljon vaihtelevassa maastossa? Kiipeileekö, juokseeko, hyppiikö? Reagoiko ilmeisiin, onko omaa elekieltä tai tavupuhetta, ts. saako viestinsä teille välitettyä? Piirtääkö (piirrustaako) kynillä? Tekeekö palikkatorneja? Nauttiiko loruista ja laululeikeistä? Kiinnostavatko muut lapset? Oletteko koittaneet hörpyttää mukista ja jättää tuttipullot ja nokkamukit pois? Syökö sormiruokaa, normaalia aikuisten ruokaa (ei soseita), karkeaa leipää?

[/quote]

Kävelemme kaupunkiympäristössä puistoissa ja pihalla. Hän kävelee, juoksee, hyppii ja kiipeilee mielellään ja ihan taitavastikin. Hän saa viestinsä eleillä välitettyä, mutta ääntely on jotenkin sattumanvaraiselta vaikuttavaa. Hän ei halua piirtää kovinkaan mielellään (ollaan kyllä yritetty) eikä hän tee palikkatorneja, vaan heittelee palikoita tai yrittää laittaa niitä suuhun. Sinänsä ihan satunnaisesti hän on joskus koonnut päällekkäin palikoita, mutta ei ikäänkuin jaksaisi kiinnostua siitä. Hän nauttii musiikin ja laulujen kuuntelemisesta, mutta ei osallistu itse niihin. Hän on kiinnostunut muiden lasten seurasta, mutta on aika raisun villi eikä leiki kovinkaan vastavuoroisesti. Hän syö sormiruokaa, aikuisten ruokaa ja leipääkin mielellään. Omin käsin/sormin hän tosiaan syö, mutta ei halua käyttää lusikkaa, vaan heittää sen lattialle. Miltä vaikuttaa tilanne? Täytynee kyllä varata omin päin puheterapeutille aika, jos neuvolan kautta emme saisi lähetettä.

Vierailija
9/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 13:40"]

[/quote]

Kävelemme kaupunkiympäristössä puistoissa ja pihalla. Hän kävelee, juoksee, hyppii ja kiipeilee mielellään ja ihan taitavastikin. Hän saa viestinsä eleillä välitettyä, mutta ääntely on jotenkin sattumanvaraiselta vaikuttavaa. Hän ei halua piirtää kovinkaan mielellään (ollaan kyllä yritetty) eikä hän tee palikkatorneja, vaan heittelee palikoita tai yrittää laittaa niitä suuhun. Sinänsä ihan satunnaisesti hän on joskus koonnut päällekkäin palikoita, mutta ei ikäänkuin jaksaisi kiinnostua siitä. Hän nauttii musiikin ja laulujen kuuntelemisesta, mutta ei osallistu itse niihin. Hän on kiinnostunut muiden lasten seurasta, mutta on aika raisun villi eikä leiki kovinkaan vastavuoroisesti. Hän syö sormiruokaa, aikuisten ruokaa ja leipääkin mielellään. Omin käsin/sormin hän tosiaan syö, mutta ei halua käyttää lusikkaa, vaan heittää sen lattialle. Miltä vaikuttaa tilanne? Täytynee kyllä varata omin päin puheterapeutille aika, jos neuvolan kautta emme saisi lähetettä.

[/quote]

Useimmissa kaupungeissa suosituksena on, että vanhemmat ottavat itse yhteyttä puheterapiaan, eivät neuvolan kautta. Minusta sinulla on ihan normaali poikalapsi, jonka hienomotoriikka, sosiaaliset taidot ja kiinnostuksen kohteet ovat ihan tavallisen parivuotiaan pojanpöllykän tasolla. Poikia noin yleensä ottaen ei aina kiinnosta piirtäminen, palapelien kokoaminen tai muut näppäryyttä vaativa toiminta, vaan se elämä on sellaista menoa ja meininkiä, sen ihmettelemistä kuinka vahva tässä voi olla ja kuinka lujaa huitoa kepillä ja kuinka pitkälle heitellä kiviä.  Lapsella voi olla jo uhmaakin (ajattelin tuosta lusikan heittämisestä lattialle) ja juuri tuollaista ruokapöydässä temppuilemista nähdään varmaan lukuisissa taaperokodeissa kautta maan...lapsi on lisäksi iässä jossa leikki ei vielä usein ole vastavuoroista, ja lapsi on impulsiivinen ja rajukin leikeissään, pätkäisee kaveria helposti lapiolla päähän jos turhautuu ja on sitä mieltä, että kaikki maailman lelut ja asiat ovat hänen omiaan. Lapsi kasvaa ja kehittyy koko ajan, ja jos lääkäri ei ole huolissaan, en minäkään sinuna olisi.

Vierailija
10/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä nuo muut taidot kuulostaa siltä, ettei ole huolta :) Pojilla puhumaan oppiminen kestää keskimäärin kauemmin kuin tytöillä. Huolta voisi olla sitten, jos pojan käytöksessä ei olisi vastavuoroisuutta, puheet ja laulut eivät kiinnostaisi, ei yrittäisi viestiä elein jne.

Vierailija
11/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla mikään Einstein mutta ei tarvitsekaan.

Vierailija
12/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisella alkutaipaleella, tutun kuuloista.

Poikani osoittautui lievästi/ keskivaikeasti kehitysvammaiseksi, jolla on puheenkehityksen viivästymä, dysfasia, autismin piirteitä. Merkillepantavinta oli tuo, että jo opittuja sanoja alkoi unohtua ja juuttui katselemaan teknisiä ja kieppuvia yksityiskohtia "autistisesti".

Hankkiudu neuvolalääkärille ja sitä kautta puheterapeutin arvioon.

Vierailija
13/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenne on vielä pieni, joten iän puolesta en olisi huolissani. Muuten kuvauksesi perusteella muistuttaa paljon omaa lastani, joka alkoi puhumaan vasta lähempänä 4 ikävuotta. Alle 1-v oli sanoja, jotka sitten jäivät pois. Meilläkin luettiin, laulettiin ja katsottiin lastenohjelmia. Lapsi oli vilkas, supersosiaalinen ilopilleri. Toisaalta itsepäinen ja tuntui ettei kuuntele yhtään mitä puhutaan. Käskyt ja pyynnöt ei menneet perille millään. Tykkäsi leikkiä yksin, rakenteli palikoilla, legoilla. Autot ei kiinnostaneet yhtään. Tekniset vempeleet olleet suuri intohimo. Motorisesti lahjakas lapsi, joka oli aina kiipeämässä uhkarohkeasti kiipeilytelineissä tai kallioilla. Ei halunnut syödä itse, ja syömisestä tulikin ongelmia pitkäksi aikaa nirsoilun takia. Suosikkiruoat söi kyllä hyvinkin reippaasti.

Puheterapia aloitettiin 2,5-v ja neurologiset tutkimukset 3-v. Diagnoosina adhd. Nyt jo koululainen ja ihana, fiksu nuorimies.

Vierailija
14/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kielelliset taidot ovat suoraan verrannollisia siihen paljonko lapselle luetaan. Tutkimuksia tehty pienilläkin lapsilla.

Vierailija
15/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 18:27"]

Lapsen kielelliset taidot ovat suoraan verrannollisia siihen paljonko lapselle luetaan. Tutkimuksia tehty pienilläkin lapsilla.

[/quote]

Sulla on varmaan sitten esittää näitä tutkimuksia? :)

Vierailija
16/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onpa jännä, että meillä lapset käyttävät kuvakommunikaatiota ja viittomia, vaikka heille on luettu vauvasta asti. Kielellistä taitoa se kyllä vaatiikin.

Vierailija
17/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan noin pienestä vielä huolestuisi. Eksän poika vielä 2,5 vuotiaana höpöttää omaa kieltään, kun minä ja veljeni sen ikäisinä käytiin silloin keskusteluja aikuisten kanssa. Oma lapsi jolla on kolme diagnoosia jotka vaikuttaa kehitykseen ja sen viivästymiseen, puhui myöskin jotain sen ikäisenä. Tosin hän ei ole ikinä puheterapiaa tarvinnut. Puhukaan lapselle, lukekaa, laulakaa. 

Vierailija
18/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

se ei sitten mikään muu puhe vaikuta? Pitää olla luettua tekstiä, entä jos keksii omasta päästään satuja? Autismia vähän epäilen. Tosin alle kaksi vuotiaan ei ole vielä välttämätöntä osata puhetta. Jos näyttää ymmärtävän puhetta ja toimivan sen mukaan, niin hyvä.

Vierailija
19/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 17:51"]Ei taida olla mikään Einstein mutta ei tarvitsekaan.

[/quote]

Olet täysi hakoteillä. Einstein oppi puhumaan myöhään ja hänellä oli aspergeriin viittaavia piirteitä.

Ap:n lapsen piirteisiin vaikea ottaa kantaa.

Vierailija
20/24 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt dvd:n ansioksi pistäisi kielellistä kehitystä.. Passivoi entisestään. Enemmän vuorovaikutusta vanhemman kanssa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan