Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pepsi Maxilla haittavaikutuksia?

Vierailija
01.07.2021 |

Hei, havahduin siihen, että Pepsi Maxia tulee juotua lähes päivittäin. Onko täällä kenellekään tullut mitään haittoja kyseisestä juomasta? Sisältävistä aineista kai aspartaami ja kofeiini ovat kiistellyimpiä. En juo kahvia tai energiajuomia, hampaat ovat onneksi aina olleet hyvässä kunnossa, paino on normaali. Olen mieltänyt ihon satunnaiset puutuilut ja pistelyt lihasjumien syyksi, samoin ajoittaiset päänsäryt, joihin burana auttaa. Stressikausina tulee helpommin rytmihäiriötuntemuksia. Rupesin kuitenkin pohtimaan, voiko Pepsi Maxilla olla fyysisiä vaikutuksia? Siitä olen lukenut, että jos merkittäviä määriä juo, voi tulla vieroitusoireita kuten kahvista.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolle tulee hedari, kun on pitänyt taukoa pepsi maxin juonnista. Ei mitään hirveän pahaa, mutta kuitenkin.

Vierailija
2/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin terveyshaitta taittaa olla happamuus eli tuhoaa hampaita. Tosin olen jäävi sanomaan muista vaikutuksista, kun kofeiini tai sen puute ei kahvin muodossakaan aiheuta itselle mitään vieroitusoireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pepsi Maxissa käytetty makeutusaine ei ole aspartaami, vaan asesulfaami-K.

Sen(kin) on todettu olevan haitallinen suoliston mikrobeille.

Linkit tutkimuksiin tässä maikkarin artikkelissa

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/keinotekoisista-makeuttajista-palja…

Vierailija
4/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen haitallisempaa kuin kahvi

Vierailija
5/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile olla ilman niin siinähän näet koheneeko olo?

Vierailija
6/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kiille hampaisiin ja saattaa närästää.

Vierailija
7/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla myös ruuanlaitossa. Tunnetusti vitamiinipitoista terveys juomaa.

Vierailija
8/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lundin yliopiston professorin, Charlotte Erlanson-Albertssonin mukaan keinotekoiset makeutusaineet voivat aiheuttaa todella vahvan riippuvuuden. Sekä tavallinen sokeri, että keinotekoinen makeutusaine vapauttavat aivoihin dopamiinia, joka aiheuttaa palkitsevuuden tunnetta. Merkittävä ero on kuitenkin siinä, että sokeri aiheuttaa myös kylläisyyden tunteen, kun keho on saanut sitä tarpeeksi.

– Kevytlimsoissa ei ole luonnollista ”jarrua”, mikä on koko ongelman ydin. Voit juoda niin paljon kuin sinua huvittaa, koska makeutusaineissa ei ole kaloreita. Jopa luonnollinen makeutusaineena käytetty stevia voi aiheuttaa riippuvuuden, Erlanson-Albertsson kertoo.

Professorin mukaan makeutusaineet vaikuttavat hieman samalla tavoin, kuin huumeet, nikotiini ja alkoholi, vaikkeivat makeutusaineet yhtä vaarallisia olekaan.

Suurkulutuksella terveyshaittoja

Linn Imingenin vieroitusoireet ja kevytlimsojen juomisen lopettamisen hankaluus eivät yllättäneet professori Erlanson-Albertssonia. Vaikka lopettaminen on hankalaa, mielessä kannattaa pitää ne lukuisat terveyshaitat, joita kevytlimsojen suurkulutus voi aiheuttaa.

Tieteellisissä kokeissa on muun muassa havaittu yhteys kevytlimsoissa käytettyjen makeutusaineiden ja tyypin 2 diabeteksen välillä. Aihe vaatii kuitenkin merkittäviä lisätutkimuksia, ennen selkeitä johtopäätöksiä.

Vierailija
9/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin makeutusaineisiin kuole nuilla määrillä. Jos juo paljon limsoja niin kannattaa pysyä vähäkalorissa.

Vierailija
10/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee järkyttävä vieroituspäänsärky, verrattavissa migreeniin, jopa oksentamaan olen joskus joutunut, jos yritän lopettaa. Olen siis koukussa kolajuomiin, Pepsi Maxia en kylläkään juo kovin usein, vaan yleensä jotain muuta. Kofeiini saa myös sydämen tykyttämään välillä.

Vierailija
11/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on paras janojuoma ja tulee halvemmaksi. Ei sisällä mitään keinotekoisia lisäaineita.

Vierailija
12/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juo kahvia, jos joskus juon pespi maxia illalla kuuden jälkeen niin menee yöunet. Välillä tulee myös tykytyksiä sydämeen jos enemmän juo.

Vierailija
13/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pepsi Max ja Coca-Cola Zero ovat luonnottoman epäterveellisyyden lisäksi saa*anan pahan makuisia verrattuna normaaleihin sokeriversioihin samoista juomista.

Vierailija
14/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja paniikkikohtauksia

Vierailija
15/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pepsi Max ja Coca-Cola Zero ovat luonnottoman epäterveellisyyden lisäksi saa*anan pahan makuisia verrattuna normaaleihin sokeriversioihin samoista juomista.

No ei läheskään yhtä pahoja kuin nämä Light-versiot.

Vierailija
16/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaille paha asia. Jos tottuu täyttämään koko ajan vatsansa noilla hiilihappojuomilla ja siirtyy muihin kaloripitoisempiin, voi lihoa helposti. Englantilainen testi: elimistöä ei voi huijata vähäkalorisilla tuotteilla. Jos joi enemmän kevytlimua, söi vastaavasti enemmän muuta. Hampurilaisateroita oli tuossa mukana ja jalkapallojoukkueet testattavina.

Vierailija
17/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa sokerikulööri. Syö B-vitamiinivarastoa. Vältän kolajuomia tämän takia.

Vierailija
18/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa sokerikulööri. Syö B-vitamiinivarastoa. Vältän kolajuomia tämän takia.

Saattaa aiheuttaa myös syöpää:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syopauhka-saikaytti-coca-colan-rese…

Vierailija
19/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/31 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pepsi Max ja hampaat mätänee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme