Miten lausuisit nimen LYDIA?
Nimi haluttaisiin nimenomaan tuossa kirjoitusmuodossa koska
a) kulkee suvussa lyhyessä muodossa
b) on mielestämme kauniimpi kirjoitusmuoto kuin Lyydia
c) kansainvälisempi
Suvussamme nimi on aina lausuttu "Lyydia", vaikka kirjoitusmuoto onkin Lydia. Mutta mietityttää, tuleeko nimestä yleensä hankaluuksia, lausuvatko ihmiset yleisesti sitten Lydia. Miten sinä lausuisit? ...Enkä ihan osta täällä aina esiintyvää "suomen kieli lausutaan kuten kirjoitetaan" -fraasia. On paljon muitakin nimiä, joissa on vakiintunut lausuminen pitkällä vokaalilla, vaikka kirjoitetaannkin lyhyellä, esim Hugo, Aurora, Saga... En ole koskaan noitakaan kuullut lausuttavan lyhyenä :). Enkä kyllä sitä Lydiaakaan, mutta muiden mielipiteet toki kiinnostavat.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:46"]Kun tuohon "suomessa lausutaan kuten kirjoitetaan" -mantraan aina vedotaan, niin ihan oikeastiko joku ääntää nimet Hugo, Aurora, Ida, Edith juuri kuten kirjoitetaan :O?
[/quote]
jep. Ihan kiusallanikin.
[/quote]
Perähikiän junttilasta päivää!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:52"]
Lyyti! :D
[/quote]
Iliman muuta: Lyyti
Lyydia on helpompi lausua ja kirjoitus muotona yhtä hyvä.
Jos tuo nimi on jo suvussasi käytössä, niin mikset kysyisi sieltä, onko nimestä ollut hankaluuksia, ja joutuuko usein korjaamaan?
Itse saattaisin sanoa nimen ensimmäisellä kerralla "epäselvästi", niin että Y-kirjain ei ole ihan lyhyt, muttei ihan pitkäkään.
Muuten olen samalla linjalla 3:n kanssa, ettei pidä tehdä nimen lausumisesta elämää suurempaa ongelmaa. Jos tietoisesti valitaan nimi, jota ei yksiselitteisesti lausuta yhdellä tavalla (Suomessa), niin ärtyminen väärästä tavasta ja asiasta nillittäminen on vaan typerää.
Esim. Ida ja Saga ovat samanlaisia lausuttavia. Minusta ensimmäistä vokaalia ei voi ääntää luontevasti lyhyenä, mutta kirjoittaa voi. Anna vain nimeksi Lydia ja ääntäkää se pitkänä. Harvoin tulee ongelmia ja niihinkin voi suhtautua huolettomalla olankohautuksella.
Lidia. :) Suomessa varmaan sanoisin Lyydia? Voisi tuo Lidiakin lipsahtaa.
Mun mies sanoisi Lidia
Mä sanoisin Lydia, Lyydia tai Lyyti
Meillä on Lyydia. Eli mun mielestä siis kahdella yyllä. Ei tarvitse miettiä miten lausutaan ;-)
Sanoisin Lidia. Tottumuksesta, veljen tyttöystävä on puoleksi britti ja hänen nimensä sattuu olemaan Lydia ja äännetään Lidia.
Aurora? Missä siinä on pitkä vokaali?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:36"]
Aurora? Missä siinä on pitkä vokaali?
[/quote]
Auroora olen AINA kuullut lausuttavan, ihan Aurora -nimisten lasten äitien plus kaikkien muiden :).
yy:)