Miten lausuisit nimen LYDIA?
Nimi haluttaisiin nimenomaan tuossa kirjoitusmuodossa koska
a) kulkee suvussa lyhyessä muodossa
b) on mielestämme kauniimpi kirjoitusmuoto kuin Lyydia
c) kansainvälisempi
Suvussamme nimi on aina lausuttu "Lyydia", vaikka kirjoitusmuoto onkin Lydia. Mutta mietityttää, tuleeko nimestä yleensä hankaluuksia, lausuvatko ihmiset yleisesti sitten Lydia. Miten sinä lausuisit? ...Enkä ihan osta täällä aina esiintyvää "suomen kieli lausutaan kuten kirjoitetaan" -fraasia. On paljon muitakin nimiä, joissa on vakiintunut lausuminen pitkällä vokaalilla, vaikka kirjoitetaannkin lyhyellä, esim Hugo, Aurora, Saga... En ole koskaan noitakaan kuullut lausuttavan lyhyenä :). Enkä kyllä sitä Lydiaakaan, mutta muiden mielipiteet toki kiinnostavat.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:36"]Aurora? Missä siinä on pitkä vokaali?
[/quote]
Auroora. En ole koskaan kuullut yhdestäkään aurOrasta, vaikka kirjoitusasu onkin yhdellä o:lla.
Ok. Olen tuntenut 2 AurOraa. Lapseni luokalla oli AurOra. Ja tuttavapiirissä on HUgo ja SAga. Siksi myös LYdia.
Kenestä kaiken tämän makustelun jälkeen Lydia ei enää kuulosta edes nimeltä?
Nea on [nea] ja Neea on [neea] -> Lydia on [lydia].
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:51"]
Ok. Olen tuntenut 2 AurOraa. Lapseni luokalla oli AurOra. Ja tuttavapiirissä on HUgo ja SAga. Siksi myös LYdia.
[/quote]
Lausutko itse nimet näin, vaiko kaikki muutkin? En ole ikinä kuullut yhdestäkään Sagasta taikka Hugosta. Siis näin lausuttuna.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 22:42"]klamydia
[/quote]
Eikun klamyyyyydia
En ymmärrä näitä nimiä ja vielä vähemmän niiden omaavia jotka vääntävät tuon lausumisen suhteen. Tunnen Jeninan jonka nimi täytyy lausua Jenniina, miksei nimi sitten ole Jenniina? Ja myös Kreetan joka on Kreta, ja nämä perus Nina niinat ja pia piiat.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2014 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 23:51"]
[/quote]
Lausutko itse nimet näin, vaiko kaikki muutkin? En ole ikinä kuullut yhdestäkään Sagasta taikka Hugosta. Siis näin lausuttuna.
[/quote]
Kaikki muutkin, en vain minä. Nykyään molemmat osaavat jo itsekin esitellä itsensä. Eivät ole sisaruksia kumminkaan, vaikka aika sievästi sopisivat.
Lyydia tai Lidia.