Normaalin naisen rooli tuntuu vain kapenevan koko ajan
ja tavallisten naisten tekemisiä paheksutaan. Ihan monet naisetkin ovat määrittelemässä millaisia muiden naisten pitää olla kuten tuossa vaellusmekko-kohussa.
Normaalia naiseutta ei ole käyttää meikkiä ja jotkut kauneusleikkaukset ja näyttävät vaatteet ovat nounou. Jos on kikattaja joka katsoo salkkareita ja tyttöjen leffoja niin on auttamattomasti säälittävä bimbo.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minä voin ja olenkin juuri sellainen kun itse haluan.
Millä määrität normaali nainen ja ei normaali nainen? Itse teen juuri niinkuin haluan eläsässäni.Pukeudun ninkuin haluan,meikaan tai en! Kukaan ei määrittele minua,on aivan fakta.Sen verran hyvä itse tunto on! Uskon useimilla naisilla sama asia!Voivat olla juuri selaisia kuin itse haluavat!
Näinhän se on, että jokaisen pitää olla itselleen uskollinen ja kulkea sellaisena kuin hyvältä tuntuu. Mutta se että ulkopuoliset alkavat minulle sitten kertoa miten olen cis- kukkakaali koska minulla on pitkät hiukset, muttei meikkiä, mekkoja tai kokkareita ei ole ok ja se on ahdistavaa.
Etenkin jos joku kuupo vielä tiedustelee mikä on cis - kukkakaalien näkökulma kuukautissiteiden parranajoon niin voi kiasus kun en tiedä, ei kiinnosta, enkä ole cis-kukkakaali vaan ihan nainen vain (mitä en voi olla, koska sellaisia ei ole ja habitukseni on hyvin cis-kukkakaalimainen)
Aika korjaa tämänkin ongelman. Jotakuinkin 35 vuoden kohdalla heittää jorpakkoon loputkin aatokset siitä, että vieraiden ihmisten mahdollisilla mielipiteillä olisi jotakin merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti raivostuttava epäkohta. Mä olen juuri enemmän se itsenäinen poikatyttö, eikä sitä naisten keskuudessa tod. hyvällä katsota. Pitäisi ilmeisesti olla niin herkkä ja haavoittuvainen, aina unelmien prinssiä jahtaamassa. Onneksi on yrpä kasvanut otsassa jo sellaisiin mittakaavoihin ettei pahemmin enää kiinnosta muiden mielipiteet, mutta esim. lapsettomuuden ja sinkkuuden jatkuva äänen kummastelu ja niistä tilille vaatiminen syö kyllä hermoja, vaikka samaan aikaan miehissä samankaltaisia yksilöitä riittää, eikä niissä valinnoissa tunnu sitten olevan niin mitään kummasteltavaa. Naiselta odotettu rooli on kapea ja ahdas kyllä.
Itsenäisenä poikatyttönä olo on kyllä haaste. Olen myös enemmän poikatyttö ja se on ikuinen vitsi ollut aina.
Esimerkiksi kavereiden kanssa jos ollaan menty mökille niin äkkiä todetaan että eihän saunomisesta tule mitään, kun ei ole puita. Sitten jos otan kirveen käteen, niin muut kokoontuvat ympärille naureskellen. Ihan kuin polttopuiden pilkkominen olisi rakettitiedettä ja naiselle mahdotonta kun liittyyhän siihen, hui sentään, fyysinen suoritus kirveen heilautuksen muodossa.
Ja intistä monet olivat aivan kauhuissaan. Koska siellähän joutuu tekemään niitä fyysisiä juttuja ja vielä keskellä mieslaumaa.Samoin järkevä keskustelu on ihan hirveän vaikeaa esimerkiksi bileissä. Viihdyn usein miesporukoissa puhumassa politiikkaa tai inttimuistoja ennemmin kuin kaakattamassa muodista tai viihdetähdistä.
Mä olen tukevasti keski-ikäinen nainen eikä meidän naisporukoissa jutella muodista tai julkkiksista, ei olla ikinä tehty niin. Sä olet vaan väärissä porukoissa, ei se mikään mies- tai naiskysymys ole.
Missä porukoissa te oikein liikutte? Mulle ei ole 50-vuotisen elämäni aikana kukaan tullut kommentoimasn hiuksia, harrastuksia, meikkaamista, pukeutumista, mielenkiinnon kohteita, naiseutta, miesmäisyyttä - ei mitään. Siis sillä ajatuksella, että mun pitäisi olla jotain muuta. Ei ikinä.
Useimmat tuntemani ovat ihan keskivälin naisia. Samassa ihmisessä on herkkyyttä ja rempseyttä. Ei kai nyt meikit tai meikittömyys ole mikään kummeksuttava asia. Nuorena ehkä nämä asiat ovat jotain ihmeellistä, mutta ei enää myöhemmin. Kyllä monenlaiset naiset ovat ihan hyväksyttyjä. Ei kannata liikaa laittaa painoarvoa palstan jutuille.
Minä tulin täysi-ikäiseksi 80-luvun alkupuolella enkä ole koskaan tuntenut mitään roolipaineita. En ole kyllä hirveästi välittänyt siitä, mitä mieltä muut ovat tai mitä heillä on sanottavanaan. Miten te (vieläkin) nuoremmat olette onnistuneet ahtamaan itsenne huonosti sopiviin muotteihin?
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin täysi-ikäiseksi 80-luvun alkupuolella enkä ole koskaan tuntenut mitään roolipaineita. En ole kyllä hirveästi välittänyt siitä, mitä mieltä muut ovat tai mitä heillä on sanottavanaan. Miten te (vieläkin) nuoremmat olette onnistuneet ahtamaan itsenne huonosti sopiviin muotteihin?
Niinpä. Maa on täynnä kaikenlaisia alakulttuureja ja vaikka minkälaisia naisia, ja vieläkin tuntuu ahtaalta? Millainen nainen täällä ei muka saisi olla?
Olet sellainen tai tälläinen, on aika oleellista dissata "niitä muita". Ne "muut naiset" on kälättäviä akkoja, tai "muut naiset" on juonittelijoita tai mitä ikinä. Omaa persoonaa rakennetaan sen kautta millaisia vikoja muissa nähdään.
Tämä tuntuu tosi oudolta. Uskoisin että sosiaalinen media on iso osa ilmiötä. Tuijotetaan ihan liikaa sitä millaisia muut (mukamas) ovat.
Pidän koko "not like other girls" hokemaa myrkyllisenä ja aggressiivisena.
Ysärin "girl power" tuntui aikanaan teennäiseltä, mutta kaipaan silti sitä energiaa verrattuna tähän nykypäivän dissaamiseen, naiset vihaa toisiaan ja on tärkeää ettei itse ole "kuin muut naiset". :(
Vierailija kirjoitti:
Olet sellainen tai tälläinen, on aika oleellista dissata "niitä muita". Ne "muut naiset" on kälättäviä akkoja, tai "muut naiset" on juonittelijoita tai mitä ikinä. Omaa persoonaa rakennetaan sen kautta millaisia vikoja muissa nähdään.
Tämä tuntuu tosi oudolta. Uskoisin että sosiaalinen media on iso osa ilmiötä. Tuijotetaan ihan liikaa sitä millaisia muut (mukamas) ovat.Pidän koko "not like other girls" hokemaa myrkyllisenä ja aggressiivisena.
Ysärin "girl power" tuntui aikanaan teennäiseltä, mutta kaipaan silti sitä energiaa verrattuna tähän nykypäivän dissaamiseen, naiset vihaa toisiaan ja on tärkeää ettei itse ole "kuin muut naiset". :(
Eihän noita juttuja ole pakko lukea? Maailma on täynnä mielekkäämpää tekemistä.
Korkokengistä sen verran, että nehän ovat tavallaan vain mietoutunut versio kiinalaisten jalansidonnasta. Korkokengät aiheuttavat nykypäivänäkin terveydellisiä ongelmia jalan rakenteille, turhaa painetta leikkausjonoihin, kipuja, vammoja, kävelyvaikeuksia jne. Silti naiset haluavat säilyttää ne naisellisuuden kuvaajana.
Korkokenkien ihannointi on samantyylistä epätervettä kulttuurista vääristymää, missä oikeasti terveyden takia huono asia nähdään arjessa vain hyvänä ja upeana sekä tavoiteltavana, ympärileikkaukset ovat tästä myös esimerkki. Nimenomaan naiset ovat tyttöjen ympärileikkausten loppumista vastaan, koska he kokevat sen itse kulttuurissaan naiseuden ytimenä. Vaikka itseasiassa kyse on naiselle vahingollisena asiana.
Meillä on omassa länsimaisessa naisenkuvassa vielä paljon samaan aatemaailmaan pohjautuvaa ongelmaa,mikä itsellemme näyttäytyy muka naisellisuutena. Naisellisuus ei kuitenkaan voi olla asia, joka on terveyttä ja hyvinvointia uhkaava, missään mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Korkokengistä sen verran, että nehän ovat tavallaan vain mietoutunut versio kiinalaisten jalansidonnasta. Korkokengät aiheuttavat nykypäivänäkin terveydellisiä ongelmia jalan rakenteille, turhaa painetta leikkausjonoihin, kipuja, vammoja, kävelyvaikeuksia jne. Silti naiset haluavat säilyttää ne naisellisuuden kuvaajana.
Korkokenkien ihannointi on samantyylistä epätervettä kulttuurista vääristymää, missä oikeasti terveyden takia huono asia nähdään arjessa vain hyvänä ja upeana sekä tavoiteltavana, ympärileikkaukset ovat tästä myös esimerkki. Nimenomaan naiset ovat tyttöjen ympärileikkausten loppumista vastaan, koska he kokevat sen itse kulttuurissaan naiseuden ytimenä. Vaikka itseasiassa kyse on naiselle vahingollisena asiana.
Meillä on omassa länsimaisessa naisenkuvassa vielä paljon samaan aatemaailmaan pohjautuvaa ongelmaa,mikä itsellemme näyttäytyy muka naisellisuutena. Naisellisuus ei kuitenkaan voi olla asia, joka on terveyttä ja hyvinvointia uhkaava, missään mittakaavassa.
Musta korkkarit on ihan typerät, mutta käyttäkööt ketkä haluaa. Eipä ne muiden jalassa mulle vaivaisenluita aiheuta 😉
Vierailija kirjoitti:
Naiseutta on länsimaisessa kulttuurissa jo vuosisatoja ilmennetty erilaisten epäterveellisten tuotteiden avulla. Korsetit ja lyijymeikit esimerkkeinä vaikka aiemmilta vuosisadoilta. Hattuneulakin on sellainen kapistus että en haluaisi sitä pistettävän päähäni.
Ja hulluinta on, että aina naiset itse päättävät, että tämä asia on nyt naisellisuutta korostava ja sitä tulee kaikkien käyttää, jotta on naisen näköinen.
Tuskin yksikään mies on ollut sitä mieltä, että survotaan naiset korsetteihin, niin ovat kivan naisellisia ja muut miehet sitten kilvan huutaneet, että siinäpä idea: Vaate jonka kanssa kaikki spontaani toiminta on aivan mahdotonta.
Tämä kehitys on erikoista, sillä keskiajallahan naiset vielä pukeutuivat melko tylsästi. Mekkoihin kyllä, mutta peittäviin ja käytännöllisiin. Rikkailla vähän kivammat kuviot ja fiinimmät kankaat.
Miehiä se eniten vaikuttaa haittaavan, riippumatta siitä onko nainen "kikattava bimbo" vai "asiallinen tyyppi". Entä jos on ihan vaan oma itsensä, eikä joka päivä käytä korkkareita ja naisellisia vaatteita. Silloinkin jotkut saavat kuulla olevansa HOMOJA vaikka kävelisivät käsi kädessä miehensä kanssa :D
Joukkoon sopimattomat kyllä huomaavat sen, kun heidän olemuksensa tai aatoksensa ei sovi joukkoon. Ne jotka solahtavat kivutta persoonansa kanssa porukkaan eivät ehkä koskaan tunnekaan sitä ulkopuolisuutta, mitä esim minä vakiutuneiden roolimallien otteessa pyristelevä, ihmisyyttä ihmettelevä, aina ja iankaikkisesti mihinkään normiin sopimaton ihminen tunnen, kun katselen täältä sivusta miten naiset ja miehet porukoita muodostaa varsin perinteisiä keinoja käyttäen. Itselleni olisi mieluista naiseuden laajentuminen koskemaan myös ei niin perinteistä naiseutta edustaviin ihmisiin.
En ennen tunnistanut tuota ap:n kuvailevaa ilmiötä, mutta nyt tunnistan. Olen aina ollut mekkojen, korkojen, pitkien kynsien ja monien muidenkin pinnallisten, feminiinisten ja epäkäytännöllistenkin asioiden ystävä. Ja mulle se on aina suotu, tyyliäni on jopa ihailtu, enkä ole oikeastaan koskaan kokenut mitään arvostelua, alentuvaa käytöstä tai kritiikkiä asiasta. Päinvastoin. Kunnes tajusin, miksi minä saan tästä asiasta suitsutusta. Minä olen jo todistanut olevani järkevä, kätevä käsistäni, syvällisten arvojen ihminen. Olen tehnyt yksin isojakin remontteja, asunut suurimman osan elämästäni maatilalla tehden maatalon töitä, minulla on kaksi maisterin tutkintoa ja teen töitä ammatissa, johon liitetään tärkeitä arvoja. Joten vasta tämän vastapainona hempeä, epäkäytännöllinen ja naisellinen tyyli on ansaittu. Ilman muita taitojani olisin vain pitkäkyntinen bimbo, jolla on liikaa aikaa meikkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joukkoon sopimattomat kyllä huomaavat sen, kun heidän olemuksensa tai aatoksensa ei sovi joukkoon. Ne jotka solahtavat kivutta persoonansa kanssa porukkaan eivät ehkä koskaan tunnekaan sitä ulkopuolisuutta, mitä esim minä vakiutuneiden roolimallien otteessa pyristelevä, ihmisyyttä ihmettelevä, aina ja iankaikkisesti mihinkään normiin sopimaton ihminen tunnen, kun katselen täältä sivusta miten naiset ja miehet porukoita muodostaa varsin perinteisiä keinoja käyttäen. Itselleni olisi mieluista naiseuden laajentuminen koskemaan myös ei niin perinteistä naiseutta edustaviin ihmisiin.
Jotkut ihmiset ovat hirvittävän herkkiä toisten ihmisten odotuksille, joita koko ajan tutkaillaan tuntosarvet herkkänä. En itse ole todellakaan tyyppiä, jonka pitäisi kivutta solahtaa yhtään mihinkään, mutta kun sen vaan tekee niin se tapahtuu, turhaan toistebn odotuksia miettimättä. Jos ei tapahdu, se voi myös olla jotain mikä kinnaa persoonassa sinänsä, ei siinä millainen *naisen* tulisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta korkkarit on ihan typerät, mutta käyttäkööt ketkä haluaa. Eipä ne muiden jalassa mulle vaivaisenluita aiheuta 😉
Ei varmasti aiheuta, ja nämäkin pohdinnat lienee sinulle turhia, mutta jos on persoonana sellainen ihminen, että tykkää miettiä enemmänkin asioita niin lopulta tulee ihmeteltyä, miksi me emme näe malkaa omassa kulttuurissa vaan kauhistelemme vain muiden kulttuurien naisille vahingollisia kulttuurin ilmenemismuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin yksikään mies on ollut sitä mieltä, että survotaan naiset korsetteihin, niin ovat kivan naisellisia ja muut miehet sitten kilvan huutaneet, että siinäpä idea: Vaate jonka kanssa kaikki spontaani toiminta on aivan mahdotonta.
Tämä kehitys on erikoista, sillä keskiajallahan naiset vielä pukeutuivat melko tylsästi. Mekkoihin kyllä, mutta peittäviin ja käytännöllisiin. Rikkailla vähän kivammat kuviot ja fiinimmät kankaat.
Lue kirja: Ja homot loivat naisen.
Mä en jaksa ymmärtää miten aikuisia ihmisiä tällä palstalla jaksaa kiinnostaa muiden odotukset, miesten tai naisten tai kumpienkin. Ei mulle ole koskaan kukaan tullut tosissaan sanomaan etten voisi olla mitä olen. Mitä väliä? Tässä maassa saa olla just sellainen nainen tai mies kuin haluaa, kukaan ei tuu sua ristiinnaulitsemaan siitä.