Kuinka usein pesette matot? Pesettekö itse vai viettekö pesulaan?
Kommentit (52)
Heitän roskiin ja ostan uuden kun siltä vaikuttaa. Veikkaan että pesulat ym. tulisi kaallimmaksi tässä taloudessa.
Mäntysuopa lienee ympäristöystävällinen valinta ainakin, jos käyttää matonpesupaikkaa. Laimennan sen suovan ja huuhtelen matot kunnolla eikä kukaan perheessä ole valittanut hajusta.
Itse pesen taloyhtiön pyykkituvalla sellaiseissa isossa altaassa aina kun matot ovat likaiset.
Meillä on koiria ja toisiaan pesen matot kaksi kertaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Normaalikokoiset matot pesen laiturilla tai mökin kesäkeittiön lattialla.
Älä pese laiturilla! Vesistöihin ei saa päästää mitään pesuaineita.
Ennen pesin kerran vuodessa, sitten kyllästyin ja heivasin matot kokonaan pois kämpästä. En ole katunut.
Kerran kesällä mutta meillä on vaihtomatot jotka vaihdetaan aina jouluisin. Joten pestävää riittää. Nyt mies on pessyt tänä kesänä kun itse sain lievän aivoinfarktin huhtikuussa ja toinen käsi ei toimi.
Pesen aina, kun ne ovat likaiset. Meillä on tarkoituksella itse pestäviä mattoja, sillä meillä on lapsia ja koira. Vessan maton pesen pesukoneessa parin kolmen viikon välein. Olohuoneen maton pesen ehkä muutaman kerran vuodessa. Eteisen matot kerran parissa kuukaudessa. Muut matot ehkä pari kertaa vuodessa. Pesen ne saunan pesuhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Painepesuri on tosi kovakourainen matoille, joten varokaa ihmeessä!
Pikkumatot kylppärissä, vessassa ja puutarhan oven edessä pesen koneessa noin kerran kuussa. Makuuhuoneessa ja keittiössä minulla ei ole mattoja. Olohuoneen ison karvamaton imuroin tosi hyvin kerran päivässä, koska kissoja. Se on pesetetty kerran noin 8 vuoden aikana, tahroja ei ole. Liian iso itse pestäväksi, 2x3 m ja tosi painava varsinkin märkänä.
Meillä on pesty matot varmaan kaksikymmentä vuotta painepesurilla, eikä ole koskaan pesussa yksikään matto vaurioitunut. En tiedä millainen painepesuri sinulla on, mutta meillä on sellainen, jossa on ihan matonpesuun tarkoitettu suihkuominaisuus, eli ei varmasti riko mattoja.
Pakkoko sillä tavallisellakaan pesurilla on päästää vesisuihku täydellä teholla maton pintaan? Voihan painepesurilla vaurioittaa aika montaa muutakin asiaa pestessään, ellei painetta osaa säätää sopivaksi.
Mattopesula noin puolen kilometrin päässä. Sinne vie tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Painepesuri on tosi kovakourainen matoille, joten varokaa ihmeessä!
Pikkumatot kylppärissä, vessassa ja puutarhan oven edessä pesen koneessa noin kerran kuussa. Makuuhuoneessa ja keittiössä minulla ei ole mattoja. Olohuoneen ison karvamaton imuroin tosi hyvin kerran päivässä, koska kissoja. Se on pesetetty kerran noin 8 vuoden aikana, tahroja ei ole. Liian iso itse pestäväksi, 2x3 m ja tosi painava varsinkin märkänä.[/ Kerran pesty matto kahdeksan vuoden aikana ja vielä eläintalous.
Ei ole näkyviä tahroja on mielestäsi puhdas. Hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
En pese mattoja lainkaan.
En pese minäkään. Joka paikassa likaa hylkivät allergiamatot jotka vaan imurilla puhdistetaan. N. viiden vuoden välein ostetaan uudet ja kierrätetään ne vanhat matot tai kulutetaan loppuun terasseilla. Ei ole lapsia eikä eläimiä niin ei matot ala haista eikä likaannu suoranaisesta liasta.
Aidot itämaiset matot imuroin ja tuuletan vaan.
Kerran vein pesulaan ja pilalle meni. Ryhti katosi matosta tyystin.
Kerran vuodessa, äiti pesee. Pesisin muuten itse, mutta ei ole autoa eikä kävelyetäisyydellä paikkaa jossa pestä itse. Äiti pesee painepesurilla, niin ei ole kauheasti sille vaivaa.
Kaksi kertaa vuodessa vien vanhat roskiin ja ostan uudet tilalle.
Pesen isotkin puuvillamatot itse kotona pyykinpesukoneessa. Kukin matto tulee pestyä 2-3 kertaa vuodessa. Hyvin on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa vuodessa vien vanhat roskiin ja ostan uudet tilalle.
Samoin, pesettäminen on niin kallista ja vaivalloista se mattojen roudaaminen ettei maksa vaivaa. Samalla saa vaihtelua sisustukseen.
Eikö ole typerämpää olla käyttämättä jotakin vain siksi, että se on vanhanaikaista? Näiden "nykyaikaisten" pesuaineiden paremmuus piilee missä?