Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein pesette matot? Pesettekö itse vai viettekö pesulaan?

Vierailija
30.06.2021 |

Onko kerran vuodessa liian harvoin?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vuodessa keväällä tai alkukesästä kun on hyvät kuivausilmat.

Painepesurilla omassa pihassa telineessä pesen, mäntysopaa käytän irrottamaa pahimmat liat.

Vierailija
2/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan uusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen itse, 6 mattoa. Kerran kesässä, mökillä, on matonpesu talkoot. Talkoihin osallistujia on tasan yksi pesijä. 

Vierailija
4/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä pesen koko vuoden matot. Pesen useammassa erässä, koska jaksan pestä vain 3 mattoa kerrallaan. Matot vaihdetaan juhannuksena ja jouluna. Jos joku lemmikeistä tahrii maton sillä välillä, pesen sen likaisen kohdan kylppärissä (hitokseen hankalaa).

Vierailija
5/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole pessyt kertaakaan. Nyt 5 vuotta ollut samat matot. 

Vierailija
6/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestään kerran vuodessa kesällä painepesurilla äidin luona. Samalla linjastolla menee meidän neljän sisaruksen matot ja äidin matot. Työnjako on se, että minä pesen ja mies veljieni kanssa ripustaa matot kuivumaan ja vie ne sisälle kun ovat kuivuneet. Samalla katsotaan jos lainataan ensi vuodeksi joitain mattoja päittäin.

Vierailija
7/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pestään kerran vuodessa omalla pihalla painepesurilla. Mattoja 18 kpl, joista pieniä 10 ja isoja 8. Kun aamupäivällä pesee ja ilma on riittävän lämmin, sekä tuulinen, on suurin osa jo illalla kuivia. Vain yksi paksu matto kestää kuivaa pari päivää. Matto laitetaan matontuuletustelineen yläpuomiin roikkumaan, painepesurista pesuaineet päälle, pesu ja huuhtelu. Suurin homma on viritellä puiden väliin riittävän kestäviä tankoja, joihin matot saa kuivamaan.

Vierailija
8/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsuudenkodissa pestiin kaikki matot kerran vuodessa alkukesästä, mutta omassa taloudessani olen muutenkin pyrkinyt eroon kodin tiukasta työjärjestyksestä. Nuorempana pesin matot itse, siis yleensä keittiön matot, silloin kun ne olivat pesun tarpeessa. Olohuomeen maton kun piiskasi talvella lumessa, niin sitä tarvitsi pestä harvoin. Loukkasi vuosia sitten olkapääni ja siitä lähtien olen pesettänyt mattoni paikallisessa mattopesulassa. Työn jälki on hyvää eikä hintakaan päätä huimaa. Joitakin pieniä mattoja saatan joskus pestä koneessa.

Vierailija
9/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painepesuri on tosi kovakourainen matoille, joten varokaa ihmeessä!

Pikkumatot kylppärissä, vessassa ja puutarhan oven edessä pesen koneessa noin kerran kuussa. Makuuhuoneessa ja keittiössä minulla ei ole mattoja. Olohuoneen ison karvamaton imuroin tosi hyvin kerran päivässä, koska kissoja. Se on pesetetty kerran noin 8 vuoden aikana, tahroja ei ole. Liian iso itse pestäväksi, 2x3 m ja tosi painava varsinkin märkänä.

Vierailija
10/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hullun hommaa pestä itse mattoja. Vien matot pesulaan ja käytän aikani johonkin hyödyllisempään.

Vierailija
11/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkilaiturilla käyn kerran kesässä sään ollessa suotuisa. Pesen siellä räsymatot, joita ei kyllä montaa metriä ole. Loput pesetetään mattopesulassa silloin, kun siltä tuntuu. Niille tarvitaan laakapesu.

Vierailija
12/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen matonpesupaikalla kaikki matot kesäisin. Joulusiivouksen yhteydessä pesen matot tekstiilipesurilla ja muulloinkin jos näyttävät likaisilta. Pienimmät matot pesen vielä useammin pyykinpesukoneessa.

Kerran kokeilin painepesuria, mutta minusta se ei ole toimiva tapa. Jos peset liian läheltä niin matot nuhjuuntuu ja jos peset liian kaukaa niin ne ei puhdistu.

Vierailija
13/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni pesee mattonsa mäntysuovalla? Se hajuhan on aivan kamala.

Vierailija
14/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri mattotyyppejä: räsyt 2xvuodessa, paperinaru 1× vuodessa, villamatto 3 v välein. Villamatolle tosin lumiraikastus talvisin. Pesulassa hyväkuntoiset, loppua kohden itse painepesurilla tai harjalla.

Vierailija
15/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hullun hommaa pestä itse mattoja. Vien matot pesulaan ja käytän aikani johonkin hyödyllisempään.

Ja tuet samalla yrittäjää, hyvä. Suomalaiset ovat surkeita käyttämään palveluita tai maksamaan niistä. Sitten itketään kun ei ole töitä jne. Töissä erehdyin kertomaan kuinka palkkasin siivousyrittäjän pesemään ikkunani ja siitäkös riemu repesi, sain kuulla miten laiska ja saamaton olen :D 

Vierailija
16/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni pesee mattonsa mäntysuovalla? Se hajuhan on aivan kamala.

Tätä minäkin ihmettelen, en tosin hajun takia vaan siksi, että on olemassa nykyaikaisiakin pesuaineita. Vai pesettekö vaatteennekin mäntysuovalla?

Joku muinaisperinne, jota ei tajuta lopettaa.

Vierailija
17/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuet samalla yrittäjää, hyvä. Suomalaiset ovat surkeita käyttämään palveluita tai maksamaan niistä. Sitten itketään kun ei ole töitä jne. Töissä erehdyin kertomaan kuinka palkkasin siivousyrittäjän pesemään ikkunani ja siitäkös riemu repesi, sain kuulla miten laiska ja saamaton olen :D 

Sano nyt vielä, ettet pakasta itse mansikoita..

Vierailija
18/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese mattoja lainkaan.

Vierailija
19/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot matot pesetän pesulassa. Pesula hakee ja tuo, kun eivät mahdu autoon enkä edes jaksaisi niitä kanniskella. Normaalikokoiset matot pesen laiturilla tai mökin kesäkeittiön lattialla.

Jatkossa en osta isoja mattoja vaan keksin jonkun muun systeemin. Ovat *piip* hankalia käsitellä.

Vierailija
20/52 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kertaa vuodessa, näistä keväällä ja syksyllä itse. Mikäli kotona ei asuisi aviomiestä kahvikuppeineen, kerran vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi