Gradua vailla valmis psykologi auttaa ongelmissasi - kysy pois!
Olen gradua kirjoittava viimeisen vuoden psykologian opiskelija ja aloitan psykoterapeutin opinnot ensi syksynä. Kirjoita jos tarvitset psykologin neuvoa - aihe vapaa - ja vastaan parhaani mukaan!
Kommentit (94)
Toinen asia joka mietityttää on ahdistuneisuushäiriö, joka minulla todettiin. Mitä oikein elimistössä/aivoissa tapahtuu, kun tulee niin kova sisäinen tuska jota eroo ei pääse kuin nukkumalla. Aikaisemminkin ollut masennusjaksoja, mutta vastaavaa en ole aiemmin kokenut!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 20:54"]
pidän itseäni rumana ja kelvottomana. miten päästä tästä eroon?
[/quote]
Oletko ympäröinyt itsesi ihmisillä jotka saavat sinut tuntemaan itsesi rumaksi ja kelvottomaksi vai tuleeko ajatus sinusta itsestä. Jos se johtuu muista ihmisistä, irtaudu heistä, ota välimatkaa ja uudelleen arvioi niiden suhteiden merkitystä. Jos nuo ajatukset lähtevät sinusta itsestäsi, niin minulla on vaikeaa tämän yhden lauseen perusteella auttaa tämän enempää.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:26"]
Jos ihmisellä on pakkoajatuksia (ollut jo kauan, välillä aktiivisempia välillä kauankin poissa), miutta nyt elämäntilanne muutoksessa aktivoituneet hurjasti, mitä hoitoa suosittelisit. Pakkoajatuksia ei ole missään diagnosoitu. Eikä niihin liity pakko-oireita tai mitään harhaisuutta
[/quote]
Jos sinulla itselläsi on näitä ajatuksia suosittelen hakeutumaan juttelemaan kasvotusten psykologin kanssa (esimerkiksi työterveydenhuollon kautta). Jos sieltä ei diagnoosia tule tai et pysty menemään niin tiedosta missä tilanteissa niitä on ollut ja missä tilanteissa ei. Tiedosta onko se aina stressi joka laukaisee pakkoajatuksesi ja jos on, niin mikä laukaisee stressin. Yritä oppia tunnistamaan tekijät ja tilanteet jotka johtaa stressiin, niin pystyt paremmin kontroloimaan niitä. Jos sinulla on nyt meneillään stressaava tilanne ja muutoksia, niin parasta apua siihen on kaikki stressinhallintakeinot (urheile säännöllisesti, syö terveellisesti, nuku riittävästi, kokeile meditaatiota, hengitysharjoituksia ja vastaavaa). Loppupeleissä kuitenkin sinun pitää selvittää mikä on pakkoajatustesi perimäinen syy ja siinä sinua parhaiten auttaa psykologi.
[/quote]
Psykologit ei anna diagnooseja. Alan todella epäillä ettet ole mikään psykan opiskelija tai et ainakaan loppuvaiheen...
Defenssi on tämä, itsensäkieltämistä ja seksuaalisuutta. Sanoisin, että oidipaalinen tapaus -- hakee isän hyväksyntää, haluaa naida jumalaa. Siksi siis kirjoittaa tänne mokoma psykologian opiskelija eikä kirjoita graduaan. Ei kykene. Sulkee itseltään seksuaalisuuden. Puhuu jotain kulttuurista niin kuin joku jungilainen.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:42"]
Toinen asia joka mietityttää on ahdistuneisuushäiriö, joka minulla todettiin. Mitä oikein elimistössä/aivoissa tapahtuu, kun tulee niin kova sisäinen tuska jota eroo ei pääse kuin nukkumalla. Aikaisemminkin ollut masennusjaksoja, mutta vastaavaa en ole aiemmin kokenut!
[/quote]
Palstalle tiivistettynä sinun autonominenhermoverkosto ja symphatehtic nervous system (en saa nyt suomeksi tuota sanaa päähän) on ylivireessä ja reagoi liian helposti stressitilanteisiin. Eli tavallaan kyse on siitä, että sinun aivot ovat liian nopeita oppimaan välttämään negatiivisia ärsykkeitä.
Hyvä puoli tässä on se, että todennäköisesti opit muutenkin nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:39"]
Miksi vastaat kysymyksiin valikoiden? Jos et aio kommentoida jotain kysymystä, niin voisitko edes ilmoittaa sen?
[/quote]
Yritän vastata koko ajan kaikkiin, mutta näitä tule aika tiuhaan ja olen vastannut aina siihen, joka on ekaksi silmiin ponnahtanut.
Luulen, että aloittaja on feikki. Liikaa kirjoitusvirheitä. Esim. kontrolloida-verbi kirjoitetaan kahdella l:llä. Viesti nro 45 on mielestäni sekava. Sympaattinen hermosto pitäisi tietää, jos on psykologian opintojen loppuvaiheessa ja työkokemustakin on. Myös englanninkieliset termit kirjoitettu väärin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 20:55"]
Miten voit aloittaa psykoterapeuttikoulutuksen jos vasta valmistut? Pitäisi olla kaks vuotta työuraa takana...
[/quote]
Työkokemusta on takana. Olen tehnyt maisterintutkinnon ulkomailla ja nyt jouduin tekemään myös Suomessa täydennysopintojen vuoksi. Täällä on erilaiset opintokokonaisuudet ja vaaditaan vähän erilaista gradua kuin olen aikaisemmin tehnyt.
[/quote]
Taas yks valelääkäri!
Minulla on todella vaikea pakko-oireinen häiriö. Altistus ei auta, koska uusia oireita tulee jatkuvasti. Mitä suosittelet?
Hei! Viitsisitkö ottaa kantaa tähän ketjuun? Kiitos!
http://www.vauva.fi/keskustelu/4213809/ketju/loukkaannuin_terapeutilleni_mita_teen
Miksi laihtuminen pelottaa? Olen 10 kiloa ylipainoinen ja ajatus itsestäni hoikkana ahdistaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 20:57"]
Mietin kokoaika pitäiskö tehdä toinen lapsi vaikka nyt en haluakaan, miten eroon päässä jatkuvasti pyörivistä asioista?
[/quote]
Käsittelin vastikää samaa tilannetta yhden ystäväni kanssa. Ratkaisun löytämiseen meni aikaa, joten tilanteeseesi auttaminen näin nopeasti on hankalaa. Suosittelisin ihan konkreettisesti kirjoittamaan paperille näkyville ne syyt, miksi haluaisit toisen lapsen ja miksi et, ja sitten punnitsemaan tilannettasi monelta kantilta. Psykologi ei sano koskaan näin, mutta itse olen kiinnostunut myös feministisestä lähestymistavasta, ja tätä silmällä pitäen kysynkin, että vaikuttavatko yhteiskunnanpaineet ajatukseen, että sinun TULISI hankkia myös toinen lapsi?
Hei kysymyksiä on nyt niin paljon, että pyrin vastaamaan niihin ensiksi. Ilmoitan kun voitte laittaa lisää kysymyksiä.
ap
Hei kysymyksiä on nyt niin paljon, että pyrin vastaamaan niihin ensiksi. Ilmoitan kun voitte laittaa lisää kysymyksiä.
ap
Onkohan eettisesti ihan oikein tarjota täällä apua ongelmiin psykologina (vaikkakin vielä gradua vaille valmiina)..? Aika suuri ammattieettinen vastuu. Itse en tähän ryhtyisi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 20:54"]
pidän itseäni rumana ja kelvottomana. miten päästä tästä eroon?
[/quote]
Oletko ympäröinyt itsesi ihmisillä jotka saavat sinut tuntemaan itsesi rumaksi ja kelvottomaksi vai tuleeko ajatus sinusta itsestä. Jos se johtuu muista ihmisistä, irtaudu heistä, ota välimatkaa ja uudelleen arvioi niiden suhteiden merkitystä. Jos nuo ajatukset lähtevät sinusta itsestäsi, niin minulla on vaikeaa tämän yhden lauseen perusteella auttaa tämän enempää.
[/quote]
Tää huijari oli palstalla pari päivää aiemminkin. Sama tyyli: "lukenut psykologiaa muttei vielä papereita" Eikä se tajuakaan mitään. Jos ruma neuvon kysyjä kertakaikkiaan on kaikkea muuta kuin kaunis, eihän ystäviä jättää. Silloinhan olisi rumuuden lisäksi vielä yksinäinen. Yksikään ammattiauttaja ei jakele tuollaisia neuvoja! Joku saakelin korteista ennustava povari yrittää kerätä asiakaskuntaa.
Mikä avuksi lentopelkoon? Mulla taustalla paniikkihäiriö, joka ollut pitkään poissa. Ei lääkitystä. Nyt lentomatkan lähestyessä oireet tulleet takaisin. Lentokoneessa pelottaa lähinnä ahdas tila ja kontrollin menetys sekä paniikkikohtauksen pelko.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 21:01"]
Mikä on työn suhteen haaveesi, mikä olisi unelmien työpaikka? Työpaikkasi nyt? Sen kuitenkin tarvitset, jos terapiaopintoja aiot suorittaa. Ja tsemppiä graduun :)
[/quote]
Todennäköisesti suuntaan jonnekkin ulkomaille, kun edelliset opintonikin olen suorittanut siellä.
Kokenut psykologi ei tekisi tämmöistä mokaa, että alkaisi vastailla monimutkaisin kysymyksiin vauva-keskustelupalstalla. Siitä huomaa, että kyseessä on kokematon psykologi. Terveisin psykologi, valmistunut vuonna 1996.
Mistä löydän suunnan tulevaisuudelleni tai mistä sitä kannattaisi edes etsiä? Olen hakenut kolmesti luokanopettajaksi ja nyt hylkykirjeet kävivät liian raskaiksi. Ei enää kertaakaan. Nyt en tiedä mitä haluaisin opiskella, sillä mikään ala ei tunnu omalta.