Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vammaisten hoitajaksi kelpaa näköjään kuka tahansa!

Vierailija
30.06.2014 |

Kyllä kismittää!

Lapseni on vaikeasti vammainen ja hän tarvitsee jatkuvasti jonkun vierelleen. Hänen hoitoonsa sisältyy myös letkuruokintaa, epilepsian ja etenevän keskushermosto sairauden hoitoa. Lapseni lääkärit ja minä olen sitä mieltä, että hoitajaksi tarvitaan lähihoitaja. Nyt olemme löytäneet hyvän hoitajan, mutta kaupunki ei suostu maksamaan hänelle lähihoitajan palkkaa vaan ainoastaan pelkän henkilökohtaisen avustajan palkan. Hoitaja ei suostu allekirjoittamaan työsopimusta, mikäli ei saa omalle ammattiryhmälleen kuuluvaa palkkaa. Kaupungin kanta on, että sitten etsitään uutta avustajaa joka ei ole terveydenhuollon ammattilainen.

Aivan käsittämätöntä! Pakko on saada purkautua asiasta...

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:18"]

Sitten pitää kelvata se mitä annetaan tai jos haluaa parempaa, maksaa itse. Tai jäädä itse kotiin tai laittaa laitokseen. Tai osata abortoida.

[/quote]

En ihan näin radikaalisti sanoisi... Mutta jos ei kelpaa se mikä ilmaiseksi annetaan, niin maksakaa ITSE lapsenne hoidosta jos mielitte "parempaa".

Vierailija
62/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitää kelvata se mitä annetaan tai jos haluaa parempaa, maksaa itse. Tai jäädä itse kotiin tai laittaa laitokseen. Tai osata abortoida.

[/quote]

Kun tälläisiä kommentteja lukee, voi vaan toivoa, ettei nämä ihmiset joudu tilanteeseen, joissa tulee avun tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:16"]

En halua olla ilkeä, mutta näin olen itse aina luullut. Eli luulin, että vanhemmat maksaa itse lapsen hoitajan? En tarkoita todellakaan pahalla, mutta lapsen vammaisuus ei ole valtion vika, joten miksi valtion pitäisi maksaa hoito? Ja vielä kallis hoitaja... :(

[/quote]

Suomessa on sosiaalista tukea monella taholla. Sitä ei huomata omalta kohdalta. Jos huomaa jonkun saavan tukea mitä itse ei saa, niin se tuntuu turhalta. Monelle koulut, päiväkodit julkinenliikenne ja  terveyskeskukset ovat ihan tuttuja eivätkä tajua niiden kuuluvan samaan asiaan kuin esim.tässä kyseessä oleva lapsenhoito. 

Vierailija
64/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:12"]

Kyllä kismittää!

Lapseni on vaikeasti vammainen ja hän tarvitsee jatkuvasti jonkun vierelleen. Hänen hoitoonsa sisältyy myös letkuruokintaa, epilepsian ja etenevän keskushermosto sairauden hoitoa. Lapseni lääkärit ja minä olen sitä mieltä, että hoitajaksi tarvitaan lähihoitaja. Nyt olemme löytäneet hyvän hoitajan, mutta kaupunki ei suostu maksamaan hänelle lähihoitajan palkkaa vaan ainoastaan pelkän henkilökohtaisen avustajan palkan. Hoitaja ei suostu allekirjoittamaan työsopimusta, mikäli ei saa omalle ammattiryhmälleen kuuluvaa palkkaa. Kaupungin kanta on, että sitten etsitään uutta avustajaa joka ei ole terveydenhuollon ammattilainen.

[/quote]

MAKSAPPA HOITAJA LAPSELLESI IHAN ITSE, SE ON SINUN LAPSI. ei ole yhteiskunnan vika, että se on vammainen... miksi vaadit siis yhteiskuntaa/kaupunkin maksamaan viulut?

Vierailija
65/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja ei saa tehdä hoidollisia tehtäviä, ellei avustettava itse ohjaa siinä. Tällöin myös avustettava on vastuussa jos joku menee vikaan, ei avustaja. Hankala kuvitella että vaikeasti vammainen kykenee ohjaamaan avustajaa esimerkiksi liman imussa ja olemaan vastuussa että toimenpide tehdään oikein.

Vierailija
66/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla ilkeä, mutta näin olen itse aina luullut. Eli luulin, että vanhemmat maksaa itse lapsen hoitajan? En tarkoita todellakaan pahalla, mutta lapsen vammaisuus ei ole valtion vika, joten miksi valtion pitäisi maksaa hoito? Ja vielä kallis hoitaja... :(

[/quote]

Sinun tyhmyytesikään ei ole valtion vika, mutta silti sait ilmaisen koulutuksen.

Vierailija
67/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapetaan vaan kaikki eläkeikään ehtineet, itseppähän vanhenevat eivätkä tajua tappaa itseään.

Äly hoi, vammaisilla on ihan samanlainen oikeus elää kuin kaikilla muillakin! Mietippä, jos joskus itse saat vaikka jonkun sairauden ja vammaudut pahasti. Sitten sinut jätetään vain heitteille ojan pohjalle ja todetaan vaan että "Oma vika, mitäs synnyit".

Vierailija
68/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:12"]

Kyllä kismittää!

[/quote]

MAKSAPPA HOITAJA LAPSELLESI IHAN ITSE, SE ON SINUN LAPSI. ei ole yhteiskunnan vika, että se on vammainen... miksi vaadit siis yhteiskuntaa/kaupunkin maksamaan viulut?

[/quote]

Siksi, koska laki on laki

Vierailija
69/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:23"]

[/quote]

Kun tälläisiä kommentteja lukee, voi vaan toivoa, ettei nämä ihmiset joudu tilanteeseen, joissa tulee avun tarvetta.

[/quote]

Apua on ap.lle tarjottu, mutta se ei kelpaa hänelle

Vierailija
70/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vammaisuus nyt yleisesti ottaen harvoin on selkeästi kenenkään vika ( poislukien FAS), kaikkein vähiten se on sen vammaisen itsensä vika. Ei tässä nyt lähtökohtaisesti ole kysymys edes vanhempien oikeuksista, vaan kyseisen suomen kansalaisen, joka sattuu olemaan vammainen.

Jos vammaista ei tarvitse hoitaa hyvin, miksi vanhuksia pitäisi? Tai onnettomuuden uhreja? Miksei tuolloin vaan todeta, että olisihan sitä pitänyt ymmärtää säästää rahaa, jos ei sitä ole niin sitten vaan kitukoon tuskissaan.

Vierailija
71/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:30"]

Avustaja ei saa tehdä hoidollisia tehtäviä, ellei avustettava itse ohjaa siinä. Tällöin myös avustettava on vastuussa jos joku menee vikaan, ei avustaja. Hankala kuvitella että vaikeasti vammainen kykenee ohjaamaan avustajaa esimerkiksi liman imussa ja olemaan vastuussa että toimenpide tehdään oikein.

[/quote]

Jos on noin huonokuntoinen, niin onko oikea paikka koti. Eiköhän laitoshoito olisi jo parempi.

Vierailija
72/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupungin tarjoama avustaja ei kelpaa, yksi vaihtoehto on ostaa hoitoapu itse esim. jostain yksityisestä hoivapalvelufirmasta kotiin. Esim. Esperi, Alina hoivatiimi jne. Niillä on koulutetut lähihoitajat hommiin. Kallistahan se voi olla, mutta kotitalousvähennys kelpoista palvelua. Tai sitten voi yrittää saako kaupungilta jotain maksusitoumusta tms avustusta palvelun ostoon.

Vierailija
73/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:16"]

[/quote]

Vammaisuus nyt yleisesti ottaen harvoin on selkeästi kenenkään vika ( poislukien FAS), kaikkein vähiten se on sen vammaisen itsensä vika. Ei tässä nyt lähtökohtaisesti ole kysymys edes vanhempien oikeuksista, vaan kyseisen suomen kansalaisen, joka sattuu olemaan vammainen.

Jos vammaista ei tarvitse hoitaa hyvin, miksi vanhuksia pitäisi? Tai onnettomuuden uhreja? Miksei tuolloin vaan todeta, että olisihan sitä pitänyt ymmärtää säästää rahaa, jos ei sitä ole niin sitten vaan kitukoon tuskissaan.

[/quote]

Missä välissä sanoin, että pitää jättää hoitamatta? Kuten sanoin, LUULIN että lapsen hoitaja maksetaan itse. Muotoilin kyllä tyhmästi kun sanoin, että ei ole valtion vika. Myönnän, mutta sanotaan näin, että olen aina ajatellut että valtio maksaa kaikille perus jutut. Koulutus jne. Tässä tapauksessa vammainen lapsi maksaa valtiolle enemmän kuin normaali lapsi. Siksi en ole ikinä ajatellut, että valtio maksaa ns. ylimääräiset lapsesta koituvat kulut.

Vierailija
74/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:16"]

[/quote]

Sinun tyhmyytesikään ei ole valtion vika, mutta silti sait ilmaisen koulutuksen.

[/quote]

Koska en tiennyt, että valtio maksaa vammaisen lapsen hoidon, tekee minusta tyhmän? Eipä ole omakohtaista kokemusta, joten sen takia sanoin että luulinkin.

Vierailija
75/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:30"]

Minä ehdotan edelleen, että maksatte vaikkapa 300e/kk palkkaa hänelle itse. Samoin joutuu maksamaan alle kouluikäisten lasten päivähoidosta. Kaupunki maksakoon suurimman osan.

Toinen vaihtoehto on tietysti päiväosasto, jonne kaupunki on palkannut lähihoitajia.

[/quote]

Toivottavasti laillisesti, koska hoitaja kerää eläkekertymää. Toiseksi, meinaatko oikeasti, että 300 euroa tuohon avustajan palkkaan päälle kattaa lähihoitajan palkan. Minun tuntipalkka on hitusen päälle 14 euroa. Joten jos saisi 9 euroa tunti ja 300 euroa päälle, en silti suostuisi töihin, kun olisi mahdollista saada oikeallakin palkalla töitä.

[/quote]

Tottakai laillisesti. Laskin tuolla aiemmin mainitulla 9,23 e/tunti. Jos tekee 8-tuntista päivää 21 päivää kuukaudessa, se tekee 1550e. Siihen päälle 300e/kk tekee jo aivan normaalin lähihoitajan kuukausipalkan. Itselläni on 1870e, enemmän työtä kuin yhden hoitaminen. Tuo on hyvä raha yhden hoitamisesta.

Perhehoitaja

[/quote]

Täällä lähihoitaja ja kk-palkka on 2078/kk. Päivätyö ja lyhennys kerran viikossa.

Vierailija
76/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:30"]

Minä ehdotan edelleen, että maksatte vaikkapa 300e/kk palkkaa hänelle itse. Samoin joutuu maksamaan alle kouluikäisten lasten päivähoidosta. Kaupunki maksakoon suurimman osan.

Toinen vaihtoehto on tietysti päiväosasto, jonne kaupunki on palkannut lähihoitajia.

[/quote]

Toivottavasti laillisesti, koska hoitaja kerää eläkekertymää. Toiseksi, meinaatko oikeasti, että 300 euroa tuohon avustajan palkkaan päälle kattaa lähihoitajan palkan. Minun tuntipalkka on hitusen päälle 14 euroa. Joten jos saisi 9 euroa tunti ja 300 euroa päälle, en silti suostuisi töihin, kun olisi mahdollista saada oikeallakin palkalla töitä.

[/quote]

Tottakai laillisesti. Laskin tuolla aiemmin mainitulla 9,23 e/tunti. Jos tekee 8-tuntista päivää 21 päivää kuukaudessa, se tekee 1550e. Siihen päälle 300e/kk tekee jo aivan normaalin lähihoitajan kuukausipalkan. Itselläni on 1870e, enemmän työtä kuin yhden hoitaminen. Tuo on hyvä raha yhden hoitamisesta.

Perhehoitaja

[/quote]

Täällä lähihoitaja ja kk-palkka on 2078/kk. Päivätyö ja lyhennys kerran viikossa.

[/quote]

Niin ja keh.vam asiakkaita työvuoron aikana pääasiassa yksi.

Vierailija
77/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kouluttamaton avustaja saa tehdä sellaisia hoidollisia toimia, mitä usein vaikeasti vammaiselle tehdään. Tuossahan tulee ruokinnan lisäksi lääkitys ja monet muut asiat. Yhtään kevyempää työ ei ole yhtä asiaksta hoitaessa silloin kun siinä vierellä täytyy tosiaan olla koko ajan. Olen itse laitoksessa hoitanut tällaista yksin hoidettavaa vammaista. Siitä hoidettavan vierestä ei tosiaan poistuta edes syömään, ennenkuin joku toinen tulee tilalle. Koko ajan on oltava valmiin imemään limaa, antamaan happea, antamaan tarvittavaa lääkettä spiralla, hoitamaan epilepsiakohtaus, valmiina hälyttämään apua. Ruokinta on säännöllisin väliajoin, samoin lääkitykset. Asentoa täytyy vaihtaa, vahtia ettei hoidettava tukehdu oksennukseen tai limaan. En ollenkaan kadehdi vammaisen lapsen vanhempia. Jos kerran lääkärikin on sitä mieltä, että hoitajan täytyy olla vähintään lähihoitaja, niin palkka täytyy maksaa sen mukaan. Yhdelle hömelölle tässä ketjussa kerron , että useimpia vammoja ei sikiöaikana nähdä eikä siis myöskään abortoida sen takia. Vammautua voi myös syntymän jälkeen. Kyllä lapsen kotihoito kuitenkin tulee halvemmaksi kuin laitoshoito etenkin, jos vanhemmat itse hoitavat muun ajan ja hoitaja vai 8 tuntia päivässä. 

Vierailija
78/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ap jäisi itse hoitamaan lastaan, jäisi siis kokonaan pois töistä ja kaupunki maksaisi äidille sen avustajan palkan.

Vierailija
79/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:59"]Ei kouluttamaton avustaja saa tehdä sellaisia hoidollisia toimia, mitä usein vaikeasti vammaiselle tehdään. Tuossahan tulee ruokinnan lisäksi lääkitys ja monet muut asiat. Yhtään kevyempää työ ei ole yhtä asiaksta hoitaessa silloin kun siinä vierellä täytyy tosiaan olla koko ajan. Olen itse laitoksessa hoitanut tällaista yksin hoidettavaa vammaista. Siitä hoidettavan vierestä ei tosiaan poistuta edes syömään, ennenkuin joku toinen tulee tilalle. Koko ajan on oltava valmiin imemään limaa, antamaan happea, antamaan tarvittavaa lääkettä spiralla, hoitamaan epilepsiakohtaus, valmiina hälyttämään apua. Ruokinta on säännöllisin väliajoin, samoin lääkitykset. Asentoa täytyy vaihtaa, vahtia ettei hoidettava tukehdu oksennukseen tai limaan. En ollenkaan kadehdi vammaisen lapsen vanhempia. Jos kerran lääkärikin on sitä mieltä, että hoitajan täytyy olla vähintään lähihoitaja, niin palkka täytyy maksaa sen mukaan. Yhdelle hömelölle tässä ketjussa kerron , että useimpia vammoja ei sikiöaikana nähdä eikä siis myöskään abortoida sen takia. Vammautua voi myös syntymän jälkeen. Kyllä lapsen kotihoito kuitenkin tulee halvemmaksi kuin laitoshoito etenkin, jos vanhemmat itse hoitavat muun ajan ja hoitaja vai 8 tuntia päivässä. 

tuo on aika surullista... Miksi valtio sitten palkkaa avustajia (eikä niitä lähäreitä) jos se on kerran laitonta? Tarkoitan kun avustaja ei saisi tehdä hoidollisia juttuja. Onko se ihan must-juttu että hoidettava tarvitsee täyden huomion. Tarkoitan vaan, että näissä tapauksissahan voisi yksi lähäri huolehtia sitten kahdesta vammaisesta, vaikka sen vanhempien työpäivän ajan? Silloin se valtiolin "säästäisi" kuluissa ja ei olisi niitä avustajia, vaan oikea hoitaja.

Vierailija
80/88 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin nyt vaan ei riitä pelkkä avustaja. On olemassa hengityshalvauspotilaan hoitorinkejä, jolloin ympäri vuorokauden on lähihoitaja hoitamassa. Kuitenkin se tulee kotona halvemmaksi kuin laitoksessa ja on inhimillisempää hoidettavan kannalta. Avustaja voi olla silloin, kun työ tosiaan käsittää avustamista.