Vammaisten hoitajaksi kelpaa näköjään kuka tahansa!
Kyllä kismittää!
Lapseni on vaikeasti vammainen ja hän tarvitsee jatkuvasti jonkun vierelleen. Hänen hoitoonsa sisältyy myös letkuruokintaa, epilepsian ja etenevän keskushermosto sairauden hoitoa. Lapseni lääkärit ja minä olen sitä mieltä, että hoitajaksi tarvitaan lähihoitaja. Nyt olemme löytäneet hyvän hoitajan, mutta kaupunki ei suostu maksamaan hänelle lähihoitajan palkkaa vaan ainoastaan pelkän henkilökohtaisen avustajan palkan. Hoitaja ei suostu allekirjoittamaan työsopimusta, mikäli ei saa omalle ammattiryhmälleen kuuluvaa palkkaa. Kaupungin kanta on, että sitten etsitään uutta avustajaa joka ei ole terveydenhuollon ammattilainen.
Aivan käsittämätöntä! Pakko on saada purkautua asiasta...
Kommentit (88)
Ai nytkö se lähihoitaja sitten onkin hyvä? Ainahan täällä haukutaan paskaksi ja koulutus on pelkkä kirjekurssi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:41"]
Jos kaupungin tarjoama avustaja ei kelpaa, yksi vaihtoehto on ostaa hoitoapu itse esim. jostain yksityisestä hoivapalvelufirmasta kotiin. Esim. Esperi, Alina hoivatiimi jne. Niillä on koulutetut lähihoitajat hommiin. Kallistahan se voi olla, mutta kotitalousvähennys kelpoista palvelua. Tai sitten voi yrittää saako kaupungilta jotain maksusitoumusta tms avustusta palvelun ostoon.
[/quote]
Minä olen töissä yksityisessä kotipalvelussa, eikä todellakaan vastaavassa tilanteessa olevat perheet meitä itse maksa kotiinsa. Yleensä maksu menee vammaispalvelun palveluseteleillä, joita ei saa +160 t/kk (työmatkat). En tiedä kenenkään koskaan saaneen.
Laskepa mieliksesi, paljonko päivälle tulee hintaa. Tuntitaksa on alkaen 31 e/t + km-korvaukset. Se on n. 250 e/pvä, eli +4000 e/kk. Ei kenelläkään ole varaa maksaa sitä sitä ihan vain omasta pussista.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:49"] Jos henkilö on koulutettu, on kunnan maksettava koulutuksen mukaan, eikä kunta voi lain mukaan estää pätevämmän palkkaamista..
[/quote]
Hölmö. Ei kenellekään palkkaa makseta koulutuksen mukaan, vaan työtehtävien vaativuuden mukaan. Vai luuletko, että lääkäriksi opiskelleelle maksetaan lääkärin palkkaa, vaikka hän työskentelisi kaupankassana? Mikäli tässä tapauksessa työtehtävät eivät ole lähärin tehtäviä, ei paljoakaan ole lähärin.
Eiköhän aloituksesta jo selviä, että työtehtävät ovat täysin lähihoitajan tehtäviä.
Jos maksaisitte erotuksen? Onko aivan mahdoton ajatus?
Perhehoitaja
Niin, asia on aivan käsittämätön niin avustettavien kuin avustajienkin kannalta. Täälläkin on useita ketjuja joissa kerrotaan kuinka kamalaa avustajan työ on. Työkkäri pakottaa hakemaan avustajaksi ilman asianmukaista koulutusta. Kenenköhän etu se on? Ei varmaan ainakaan avustettavien.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:12"]
Kyllä kismittää!
Lapseni on vaikeasti vammainen ja hän tarvitsee jatkuvasti jonkun vierelleen. Hänen hoitoonsa sisältyy myös letkuruokintaa, epilepsian ja etenevän keskushermosto sairauden hoitoa. Lapseni lääkärit ja minä olen sitä mieltä, että hoitajaksi tarvitaan lähihoitaja. Nyt olemme löytäneet hyvän hoitajan, mutta kaupunki ei suostu maksamaan hänelle lähihoitajan palkkaa vaan ainoastaan pelkän henkilökohtaisen avustajan palkan. Hoitaja ei suostu allekirjoittamaan työsopimusta, mikäli ei saa omalle ammattiryhmälleen kuuluvaa palkkaa. Kaupungin kanta on, että sitten etsitään uutta avustajaa joka ei ole terveydenhuollon ammattilainen.
[/quote]
No suostuisitko itse tekemään työtäsi puolella palkalla (tai jopa kolmasosalla)? Kannattanee siis tyytyä siihen mitä tarjotaan tai olla ulisematta...!
Mikset itse hoida lastasi?!
Jos houkuttelisitte henkilön joillain työsuhde-eduilla, ihan privaatisti. Tekisitte siitä korvaavan asian rahalliselle tappiolle.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:15"]
Kyllä kismittää!
[/quote]
No suostuisitko itse tekemään työtäsi puolella palkalla (tai jopa kolmasosalla)? Kannattanee siis tyytyä siihen mitä tarjotaan tai olla ulisematta...!
Mikset itse hoida lastasi?!
[/quote]
Hyvä pointti mutta väärä osoite. Tuollaiseen ei työntekijän tarvitse suostua, kyllä pitää saada asianmukainen palkka.
Mietin, kuinka "huimat" säästöt kaupunki sai tuollakin haalittua. Ihmeellistä toimintaa. Että kyllä tässä moitteet saa osoittaa nimenomaan kaupungille, eikä työntekijälle.
Tuon "mikset itse hoida lastasi?!" kysymyksen sivuutan kyllä hymähdyksellä.
En mä kyllä ihmettele, ettei kaupunki suostu palkkaamaan yhdelle lapselle lähäriä, kun yksi lähäri voisi samalla palkalla hoitaa sairaalassa useampaa lasta... Kuinka usein ja kuinka pitkää päivää se hoitaja olisi viikossa töissä?
Kaupungin toiminta tässä minua kismittää, ei hoitajan.
Tottakai hoitajalle pitäisi maksaa kunnon palkka, eikä mitään avustajan palkkaa!
AP
Hoitaja olisi töissä kahdeksan tuntia päivässä, minun työvuorojeni mukaan.
AP
Hoitaja olisi töissä kahdeksan tuntia päivässä, minun työvuorojeni mukaan.
AP
Entäpä lähihoitajaopiskelija? Varsinkin jos työt ovat koulujen alettua ilta- ja viikonloppupainotteista :)
Kyllä kismittää!
[/quote]
No ei kukaan koulutettu ihminen ala 9.23 euron palkalla hommiin.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:22"]
En mä kyllä ihmettele, ettei kaupunki suostu palkkaamaan yhdelle lapselle lähäriä, kun yksi lähäri voisi samalla palkalla hoitaa sairaalassa useampaa lasta... Kuinka usein ja kuinka pitkää päivää se hoitaja olisi viikossa töissä?
[/quote]
Tulisi kyllä kunnalle kalliiksi, jos jokaiselle vammaiselle palkataan oma hoitaja ja parhaassa tapauksessa kolmeen vuoroon kotiin. Arvokkaita hoidettavia. Siihen terapiat yms. päälle, niin hyvä on.
Minä ehdotan edelleen, että maksatte vaikkapa 300e/kk palkkaa hänelle itse. Samoin joutuu maksamaan alle kouluikäisten lasten päivähoidosta. Kaupunki maksakoon suurimman osan.
Toinen vaihtoehto on tietysti päiväosasto, jonne kaupunki on palkannut lähihoitajia.
Harmi vain kun lain mukaan ne vammaisetkin on hoidettava.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:30"]Minä ehdotan edelleen, että maksatte vaikkapa 300e/kk palkkaa hänelle itse. Samoin joutuu maksamaan alle kouluikäisten lasten päivähoidosta. Kaupunki maksakoon suurimman osan.
Toinen vaihtoehto on tietysti päiväosasto, jonne kaupunki on palkannut lähihoitajia.
[/quote]
Perhehoitaja siis vastaa uudestaan
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 22:32"]
Ja mua ärsyttää tässä se että ap katsoo oikeudekseen vaatia muiden pussista lisää ja lisää. Ehkä meillä on vähän liian hyvät edut tässä maassa. Ilmanko on rahat loppu kun aina vaan vaaditaan lisää.
[/quote]
Yhteiskunnan tilan voi arvioida siitä, miten se kohtelee heikoimpiaan. Intiassa köytetään vammaiset päiväksi liikennemerkkiin kiinni, jotta eivät pääse karkuun/vahingoita itseään.