Vammaisten hoitajaksi kelpaa näköjään kuka tahansa!
Kyllä kismittää!
Lapseni on vaikeasti vammainen ja hän tarvitsee jatkuvasti jonkun vierelleen. Hänen hoitoonsa sisältyy myös letkuruokintaa, epilepsian ja etenevän keskushermosto sairauden hoitoa. Lapseni lääkärit ja minä olen sitä mieltä, että hoitajaksi tarvitaan lähihoitaja. Nyt olemme löytäneet hyvän hoitajan, mutta kaupunki ei suostu maksamaan hänelle lähihoitajan palkkaa vaan ainoastaan pelkän henkilökohtaisen avustajan palkan. Hoitaja ei suostu allekirjoittamaan työsopimusta, mikäli ei saa omalle ammattiryhmälleen kuuluvaa palkkaa. Kaupungin kanta on, että sitten etsitään uutta avustajaa joka ei ole terveydenhuollon ammattilainen.
Aivan käsittämätöntä! Pakko on saada purkautua asiasta...
Kommentit (88)
Sama homma täällä meidän kunnassa! Meille ehdotetaan avustajia, jotka käyvät kerran tutustumassa ja toteavat että liian vaativaa hommaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:30"]
Minä ehdotan edelleen, että maksatte vaikkapa 300e/kk palkkaa hänelle itse. Samoin joutuu maksamaan alle kouluikäisten lasten päivähoidosta. Kaupunki maksakoon suurimman osan.
Toinen vaihtoehto on tietysti päiväosasto, jonne kaupunki on palkannut lähihoitajia.
[/quote]
Toivottavasti laillisesti, koska hoitaja kerää eläkekertymää. Toiseksi, meinaatko oikeasti, että 300 euroa tuohon avustajan palkkaan päälle kattaa lähihoitajan palkan. Minun tuntipalkka on hitusen päälle 14 euroa. Joten jos saisi 9 euroa tunti ja 300 euroa päälle, en silti suostuisi töihin, kun olisi mahdollista saada oikeallakin palkalla töitä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:30"]
Minä ehdotan edelleen, että maksatte vaikkapa 300e/kk palkkaa hänelle itse. Samoin joutuu maksamaan alle kouluikäisten lasten päivähoidosta. Kaupunki maksakoon suurimman osan.
Toinen vaihtoehto on tietysti päiväosasto, jonne kaupunki on palkannut lähihoitajia.
[/quote]
Toivottavasti laillisesti, koska hoitaja kerää eläkekertymää. Toiseksi, meinaatko oikeasti, että 300 euroa tuohon avustajan palkkaan päälle kattaa lähihoitajan palkan. Minun tuntipalkka on hitusen päälle 14 euroa. Joten jos saisi 9 euroa tunti ja 300 euroa päälle, en silti suostuisi töihin, kun olisi mahdollista saada oikeallakin palkalla töitä.
[/quote]
Tottakai laillisesti. Laskin tuolla aiemmin mainitulla 9,23 e/tunti. Jos tekee 8-tuntista päivää 21 päivää kuukaudessa, se tekee 1550e. Siihen päälle 300e/kk tekee jo aivan normaalin lähihoitajan kuukausipalkan. Itselläni on 1870e, enemmän työtä kuin yhden hoitaminen. Tuo on hyvä raha yhden hoitamisesta.
Perhehoitaja
OT, onko kukaan onnsitunut saamaan kaupungilta lähihoitajaa lapselleen kotiin töihin? Siis onko tuollainen edes mahdollista? Ymmärrän, että avustajan saa, mutta oikean lähärin?
Tappele vastaan. Mikäli lähihoitajan palkkaamiseen on terveydelliset perusteet ei kaupungin sana paina mitään. Raskasta tuo on, mutta vain vaatimalla saa.
Teette työsopimuksen. Kunta vain voi ilmaista mielipiteensä, mutta lakia kunnankin on noudatettava. Jos henkilö on koulutettu, on kunnan maksettava koulutuksen mukaan, eikä kunta voi lain mukaan estää pätevämmän palkkaamista, vaan päinvastoin.
Tyhmää, että tuollaisissa asioissa on mentävä valitustien kautta, mutta niin se menee kunnissa. He eivät saisi antaa lain ja työehtosopimusten vastaisia ohjeita. Käytännössä jos liityt henkilökohtaisten avustajien työnantajaliittoon, kunnankin maksama palkka nousee myös työntekijällä. Kunnat eivät lähde kuluttamaan rahojaan joutavaan riitelyyn liittojen kanssa, jotka tuntevat asiansa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:30"]
[/quote]
[/quote]
Tottakai laillisesti. Laskin tuolla aiemmin mainitulla 9,23 e/tunti. Jos tekee 8-tuntista päivää 21 päivää kuukaudessa, se tekee 1550e. Siihen päälle 300e/kk tekee jo aivan normaalin lähihoitajan kuukausipalkan. Itselläni on 1870e, enemmän työtä kuin yhden hoitaminen. Tuo on hyvä raha yhden hoitamisesta.
Perhehoitaja
[/quote]
No, minulla on päälle 2000 euroa peruspalkka, joten en lähtisi tuolla palkalla töihin, kuten ei moni muukaan lähihoitaja.
Maksakaa itse se erotus. Teidän lapsihan se on.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:56"]
[/quote]
Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, kun lapsi on "erityinen"
Se raja on varmasti vaikea vetää. Kuka saa koulutetun ja kuka louluttamattoman hoitajan. En tiedä miten nuo tarpeet kartoitetaan ja minkälaiset rajat on olemassa. Tutkimuksiin haetaan yksityiseltä lähetteet eli hyvin on tiedossa, että jotkut lääkärit puoltavat asioita helpommin.
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että perhe tietää tarpeensa parhaiten ja perhettä pitäisi kuunnella tarkasti näissä avustusasioissa.
Sinänsä hauskaa, että alapeukutetaan, jos lähihoitaja ei suostu lähtemään töihin pienemmällä palkalla, kuin peruspalkka on. Töitä kun kuitenkin riittää niin, että voi valita työpaikkansa. Lisäksi vuorotyössä nettoaa päälle vielä tonnin parhaimmillaan lisää, niin ei itseään kannata ihan halvalla myydä.
Mutta toivotaan, että joku suostuu alipalkattuna tekemään töitä
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:00"]Sinänsä hauskaa, että alapeukutetaan, jos lähihoitaja ei suostu lähtemään töihin pienemmällä palkalla, kuin peruspalkka on. Töitä kun kuitenkin riittää niin, että voi valita työpaikkansa. Lisäksi vuorotyössä nettoaa päälle vielä tonnin parhaimmillaan lisää, niin ei itseään kannata ihan halvalla myydä.
[/quote]
Onhan se nyt vähän kevyempää työtä, jos hoitaa vain yhtä! Ei samaa palkkaa voi sellaisesta maksaa!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:00"]Sinänsä hauskaa, että alapeukutetaan, jos lähihoitaja ei suostu lähtemään töihin pienemmällä palkalla, kuin peruspalkka on. Töitä kun kuitenkin riittää niin, että voi valita työpaikkansa. Lisäksi vuorotyössä nettoaa päälle vielä tonnin parhaimmillaan lisää, niin ei itseään kannata ihan halvalla myydä.
[/quote]
Onhan se nyt vähän kevyempää työtä, jos hoitaa vain yhtä! Ei samaa palkkaa voi sellaisesta maksaa!
[/quote]
Siksi sanoinkin, että jos joku lähihoitaja suostuu alipalkattuna tekemään töitä, niin ok. Mutta voi olla vaikeaa. Palkkaa kun ei jaeta urakkapalkkana, eli kuinka monta ehdit hoitaa kahdeksassa tunnissa. Kyllä peruspalkka on sama, hoidatko yksi tai kymmenen.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:05"]
[/quote]
[/quote]
Eli sinun logiikan mukaan lasten teholla hoitaja, joka valvoo vain yhtä lasta, pitää saada pienempää palkkaa, kuin perhekodissa oleva hoitaja, kenen vastuulla vuorossa on vaikka 7 hoidettavaa? Eli yhdestä 1800 euroa, tekee sitten sairaalan osastolla moninkertaisen palkan, jos palkka on hoidettavien mukaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Lain mukaan vammaiselle pitää järjestää apu tarpeita vastaavasti mikäli, perusteet tähän ovat olemassa. Toisekseen ei vammaituminen ole lapsen/perheen vika ja siitä tulee paljon ylimääräisiä kuluja, joita muilla ei ole (lääkkeet, terapiat jne.) Ei näihin ole ilman tukia tavallisella työssäkäyvällä varaa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:58"]
[/quote]
[/quote]
Kadehtiiko joku taas oikeasti vaikeasti vammaisen, tod. näk. varhain kuolemaan tulevan lapsen vanhempia?
Ei nuo vanhemmat vaatisi yhtään mitään, jos heillä olisi tavallinen terve lapsi, jonka voisi laittaa päiväkotiin.
En halua olla ilkeä, mutta näin olen itse aina luullut. Eli luulin, että vanhemmat maksaa itse lapsen hoitajan? En tarkoita todellakaan pahalla, mutta lapsen vammaisuus ei ole valtion vika, joten miksi valtion pitäisi maksaa hoito? Ja vielä kallis hoitaja... :(
Sitten pitää kelvata se mitä annetaan tai jos haluaa parempaa, maksaa itse. Tai jäädä itse kotiin tai laittaa laitokseen. Tai osata abortoida.
Minun mielipiteeni on, että pitäisi se avustaja kelvata kun ilmaiseksi saa... Sitten kun se oppii miten teidän lasta hoidetaan ja noi kaikki jutut ni eihän se eroa lähärin hoidosta mitenkään
Joo, tiedän alkoholia työttömyysaikanasn viikot-viikonloput juoneen nuorehkon, ylipainoisen, tupakoivan miehen, joka nyt opiskelee aikuiskoulutuskautta lähihoitajaksi vammaispuolelle ja edelleen vapaa-aikana kalja maistuu ja välillä pitää "harrastuksen" vuoksi vapaapäiviä. Että Happy luck sinne erääseen kehitysvammaisten palveluasumisyksikköön, jossa tämä mies työskentelee.