Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.
Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.
Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.
Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.
Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?
En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev
https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/
Kommentit (1996)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plutonium on aine joka on aina valmistettu jossakin, mistä tehtaastahan nuo plutoniumit kotoisin?
Oikeasti, painu jo muualle noine harhoinesi.
Sen jutut käy koko ajan hullummiksi. Kohta nähdään onko ihmisen mahdollista joutua lataamoon vauvapalstakirjoittelun takia. Perseisintä se kun tietää ettei tuo ymmärrä tilaansa millään tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käviköhän se Helikopteri huvikseen Everestin päällä ja koskas se oli?
Ei vaan se oli näytös että katsos me pystytään tähän, meilä on valtaa siis. Voimme viedä mitä vaan huipuille ja tarkkailemme maailman katolta kaikkia.
No nyt on salaliittoteoriat tulilla. Foliohattu vaan päähän!
Itsehän tuohon retkeen osallistunut kertoo mihin osallistui kun veivät sitä plutonium laatikkoa paikalle. Ja vaativat tutkimusta asiasta. Oletko sokea.
Mihinkähän radiomastoon ylipäänsä tarvitaan plutoniumia 50 kg? Vastaus ei yhtään mihinkään, vaan myrkyttämään ja toimimaan muuten alueella juuri siten kuin se boksi toimikin.
USA antanut mielenkiintoisan kannan plutoniumin myrkyllisyydestä .D!
"Yhdysvaltojen lääketieteellisen fysiikan seuran kanta on, että plutoniumin vaarallisuutta yleisesti ottaen liioitellaan ottaen huomioon, että kukaan ei ole koskaan kuollut plutoniummyrkytykseen ja että lievätkin myrkytystapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia."
Kyseinen lause suollettu Wikiin Plutonium haulla. Ou jee.
Nyt on kerrankin mielenkiintoinen aihe.
Ensinnäkin vuorelle kakitaan 8 tonnia kakkaa VUODESSA, joka pilaa paikallisten juomavedet.
Siksi toisekseen Sherpathan ne safkat, ruuat ja kamat sinne kantaa. Jos joku haluaa mennä, menkööt omine voimineen ilman apuvoimia. Loppuu turismi siihen. Nyt sinne menee vuosittain paljon ihmisiä, joilla on vajavaiset taidot ja rahalla saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän akikille ole jo selvää sinun kiusaajaluonteesi, joten mene pois ihmisiä kiusaamasta. Tuli vallan hiljaista kun CIA n toimet paljastettiin tuolla. Näet sen itsekin.
Kiusaaja olet itse. Ja paha ihminen. Menes siitä kehittelemästä järjettömiä teorioitasi heikon äo:si kanssa.
Sinä olet paha ihminen puolustat eläimiä kiduttavia kokeita näin, häpeä.
Hyi hyi hyi, miten paha oletkaan! Haluat viedä viattomat apinat traumatisoitumaan ja kuolemaan tuonne! Sairas, häpeä. Hyi.
Minä olen se joka yrittää estää juurikin niitä sinne menemästä. Mutta kun ei ole tietoa alueesta ja järkeä. Toiset apinat tarvitaan luonnosta että ne saadaan poiskin.
Ei, kun sä olet se todellisuustajuton pelle peloton, joka haluaa, että ruumiit laskee pulkkamäkeä perämoottorin avustuksella alas tuolta apinoiden alaslykkääminä. Ja nyt olet keksinyt jonkun teorian plutoniumista ja ydinkokeista. Kuulostaako oikeasti omasta mielestäsi ihan täysjärkiseltä?
Lue yltä kuka on se täysjärkinen? Ne pistivät plutoniumia ihmiseen Manhattan projekstissakin. Vieläkö ovat idoleitasi?
Jos sulla on jotain salaista tietoa tai nerokkaita ideoita, jaa ihmeessä ne jossain muualla kuin tällä palstalla, niin niistä olisi jotain hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän akikille ole jo selvää sinun kiusaajaluonteesi, joten mene pois ihmisiä kiusaamasta. Tuli vallan hiljaista kun CIA n toimet paljastettiin tuolla. Näet sen itsekin.
Kiusaaja olet itse. Ja paha ihminen. Menes siitä kehittelemästä järjettömiä teorioitasi heikon äo:si kanssa.
Hyi hyi hyi, miten paha oletkaan! Haluat viedä viattomat apinat traumatisoitumaan ja kuolemaan tuonne! Sairas, häpeä. Hyi.
Minä olen se joka yrittää estää juurikin niitä sinne menemästä. Mutta kun ei ole tietoa alueesta ja järkeä. Toiset apinat tarvitaan luonnosta että ne saadaan poiskin.
Ei, kun sä olet se todellisuustajuton pelle peloton, joka haluaa, että ruumiit laskee pulkkamäkeä perämoottorin avustuksella alas tuolta apinoiden alaslykkääminä. Ja nyt olet keksinyt jonkun teorian plutoniumista ja ydinkokeista. Kuulostaako oikeasti omasta mielestäsi ihan täysjärkiseltä?
Lue yltä kuka on se täysjärkinen? Ne pistivät plutoniumia ihmiseen Manhattan projekstissakin. Vieläkö ovat idoleitasi?
Jos sulla on jotain salaista tietoa tai nerokkaita ideoita, jaa ihmeessä ne jossain muualla kuin tällä palstalla, niin niistä olisi jotain hyötyä.
En osallistu salaamaan kaikki pitää olla avointa.
No sitähän mä just ehdotin, että jaa tuo sun tieto ja ideat esim. tiedeyhteisölle, kun ei niistä ole täällä vauvapalstalla hyötyä. Sun tieto voi olla tärkeääkin, kuka tietää.
Älkää menkö tuonne älkääkä tikullakaan osallistuko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osallistu salaamaan kaikki pitää olla avointa.
No sitähän mä just ehdotin, että jaa tuo sun tieto ja ideat esim. tiedeyhteisölle, kun ei niistä ole täällä vauvapalstalla hyötyä. Sun tieto voi olla tärkeääkin, kuka tietää.
Juu kyllä , kiitoksia. Ihmisiä pitää suojella jos suinkin.
Tuonne Deville yritti 9 kaikki menehtyneet:
Pitäis rauhoittaa koko vuori jo ympäristön takia. Rikkaiden naurettavaa leikkiä elämällä ja kuolemalla.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis rauhoittaa koko vuori jo ympäristön takia. Rikkaiden naurettavaa leikkiä elämällä ja kuolemalla.
Kuule, tee meille palvelus. Hinaa luusi lentokoneeseen ja mene rauhoittamaan vuori paaikanpäälle.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhjä pitää olla elämä että täyttää sen tuollaisella "jännityksellä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikkien nykyään elävien ihmisten kantavanhemmat olivat jännityksenetsijiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä likimainkaan niin tyhjää kuin tuolla joka on istunut kaksi päivää spämmäämässä tätä ketjua. Aina jos joku sanoo jotain se alkaa pyörittää salaliittogeneraattoriaan. Kumpa mt-ongelmaisia ihmisiä ei jätettäisi heitteille. Sais ihmiset keskustella rauhassa netissä.
Pitäkää se tässä ketjussa. Ollaan säästytty paskaspämmiltä.
Piti katsoa Everest elokuva tämän ketjun innoittamana.
Aika kamalaa joskus ne jättävät eläväkin jälkeensä kuten tämän miehen:
Huh, vihdoin pääsin vikalle sivulle! Työt ja muu toiminta häiritsee palstailua. Aina kun yritin kiriä häntää kiinni, sivuja oli tullut kymmenen lisää. Ja mä kun luulin aloitusta kirjoittaessani että uppailen pari kertaa ja luovutan sitten. :D
Kiitokset kaikille, spesiaalikiitos vanhalle Jetille. Tuo yksi salaliitto-pelastusapina-jankuttaja kannattaa jättää vaan omaan arvoonsa ja huomiotta, jotta turhia kommentteja tulisi mahd. vähän. Jos siis keskustelu vielä jatkuu. Helpottaa ketjun seuraamista. Tuskin se silti lopettaa.
Mulla ei varmaan ole enää mitään edes etäisesti järkevää sanottavaa, sen verran kiintoistaa keskustelu on ollut. Sen verran kuitenkin pakko jotain lörpöttää, että kun pari tyyppiä on käsittänyt että mua jotenkin kammottaa ruumiit ylipäätään. Siitä ei ole kyse, olen kyllä nähnyt ruumiita enkä koe olevani ainakaan erityisen vieraantunut luonnosta ja sen kiertokulusta. Totutusti ruumiit kuitenkin poistetaan näkyvistä ja/tai hajotetaan joko ihmisten tai luonnon toimesta. Kroppa hajoaa veteen tai maahan tai se voidaan polttaa.
Näissä vuoristoruumiissa kiehtoo/kammottaa se, että ruumis jää olemaan ja näkyviin. Joku muutama sivu taaksepäin tiivisti niitä ajatuksia niin hienosti että meni kylmät väreet:
"Jotenkin tulee pysähtynyt olo kun ajattelee sitä, ruumiit on vaan siellä , ei mätäne tai haise, hiljaa kuivuvat pois , vaatteet säilyy vuosikymmeniä, hiljaisuus, pysähtyneisyys , hiipuminen tästä maailmasta, luovuttaminen, tappio, valinta .
Todella erikoisia tunteita herättää nämä ruumiit. Kuin ei tästä maailmasta, poikkeuksellista ihmisten kulttuurissa , kuin aikakapselit."
En itse olisi osuvammin osannut kuvailla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika kamalaa joskus ne jättävät eläväkin jälkeensä kuten tämän miehen:
En jaksanut katsoa kun on niin pitkä, mikä toi juttu oli?
Itseäni lähinnä ärsyttää tuo vuorikiipeily. S3 on niin älytöntä puuhaa. Pakkoko sinne on mennä itsensä tapattamaan? Ihan sama kuinka paljon sinne jää kuolleita, itse ovat sinne kiivenneet. Tosi kiva omaisille. Itsekkäitä ovat.
Sori, en vain näe touhussa mitään glamouria.
Joskus ei vaan ei voi auttaa. Kirjoitin tähän ketjuun esimerkin jossa ranskalainen kiipeilijä oli joutunut jättämään kiipeilykumppaninsa sen jälkeen kun kuudessa tunnissa oli edetty 50 metriä. Kuudessa tunnissa. Mitä teidän kauhistelijoiden mielestä tuossa tilanteessa pitäis tehdä? Itsemurha? Haluaisiko se kuolemaa tekevä sitä? Se on selvää että apua on pyydetty jos se on ollut mahdollista ja sitä ei ole ollut saatavilla.
Oikeasti, painu jo muualle noine harhoinesi.