Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.

Vierailija
30.06.2021 |

Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.

Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.

Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.

Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?

En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev

https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/

Kommentit (1996)

Vierailija
481/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitäs jos minä lähden tuon vastuujankuttajan jankutuksen takia kiipeämään everestille ja kuolen taitamattomuuttani, niin kuka on vastuussa? En olisi lähtneyt sinne ilman tuota jankuttajaa ja lähdin vain siksi, että koin hänen jankutuksensa niin painostavana. Silloinhan hän on vastuussa kuolemastani.

Olet kyllä itse vastuussa kun et kuuntele.

Vierailija
482/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kiipeilytragediat kuuluu musta samaan leiriin kun laitesukelluskuolemat. Karmivaa, että joku sukeltajan ruumis voi olla vuosia vedenalaisessa luolassa, jos sen hakeminen on liian vaativaa.

Shhh... Kohta ketjun Pelle Peloton ryhtyy ratkaisemaan tuotakin ongelmaa. Dynamiittia! Sukellusveneitä! Opetettuja haukia!

estoniassa makaa vieläkin ruumiit laivan  betonikuoren sisällä, lähdetäänkö hakemaan, onlo vapaaehtoisia? kuka muuten heidät houkutteli tuolle matkalleen, laivareissuillakin kun voi kuolla ja kaikki tietää senkin, houkuttelijat esiin!

Ei ollut yhtään noista laivoista uponnut ennen estoniaa joten ei voi verrata. He eivät taas tienneet.

Ei Titanic sano mitään? Laivat, autot, polkupyörät, junat, lentokoneet jne. on kaikki tuottaneet satoja ja tuhansia kuolonuhreja. Hirmu vaarallista! Ethän päästä ketään kaveria noiden kyytiin, kun se on sit sun vika, jos ne kuolee.

Täysin epäonnistunut vertaaminen. Everest on niin eri sarja, ettet raukkaparka tajuakaan.

Everestillä on kuollut 300 ihmistä. Noissa onnettomuuksissa sen sijaan karkeasti arvioituna yhteensä satojatuhansia - miljoonia. Everest on ihan eri sarjassa todellakin, paljon vaarattomammassa sarjassa.

Kuoleeko liikenteessä 1/7? Mieti mihin vertaat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolemankulttilaiset varmaan tykkäävät ulkoilla ruumiitten parissa, mutta ei ihan normaali ihminen miellä niitä kauniiseen luontoon kyllä töllättävikseen.

meidän luonto ei ole mitään muuta kuin kuolleita ruumiita. AIkaa tosin on kulunut niin paljon, että emme tunnista esimerkiksi maaperää ruumiiksi, mutta sitä se multa on. Luonnon kiertokulkua. Everstillä olevat päätyvtä osaksi luonnon kiertokulkua huomattavasti hitaammin kuin vaikkapa hautuumaalle haudattu ukki tai mummu.

Vierailija
484/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitäs jos minä lähden tuon vastuujankuttajan jankutuksen takia kiipeämään everestille ja kuolen taitamattomuuttani, niin kuka on vastuussa? En olisi lähtneyt sinne ilman tuota jankuttajaa ja lähdin vain siksi, että koin hänen jankutuksensa niin painostavana. Silloinhan hän on vastuussa kuolemastani.

En ole, jos lähdin sinun jankkauksesi aiheuttavan painostavan olon vuoksi. tiesin tätä ennen, että paikka on vaarallinen, mutta sinun jankkauksesi ja mielettömät kommenttisi saivat minut muuttamaan mieltäni.

Vierailija
485/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tämä kamala kuva kertoo kaiken oleellisen näistä kiipeilijöistä

Älä avaa jos olet herkkänahkainen tai lue enempää.

Sadat turistit jonottavat vuorelle ruumiin vieressä ihan kuin se ei edes olisi siinä. Eikö joku/jotkut voisi edes työntää tuon alas ”hautarauhaan”?

https://www.google.fi/search?sxsrf=ALeKk00wE6Ndf8WoX8dIUOanpouKRi0hcQ:1…

No ei sitä voi mihinkään tuossa vaiheessa työntää kun ei tiedetä mitä omaiset sille haluaa tehtävän ja järjestyykö rahoitus siihen. Plus että niin kuin näet tuossa kohtaa ei todellakaan kenenkään kannata ruveta sooloilemaan tai tulee lisää ruumiita.

niin, jos sen työntää alas, se voi vaikka lähteä oikeasti kierimään alas ja aiheuttaa sitten joukkokuolemat, kun ihmiset siellä alhaalla jonossa kulkevat kohti huippua. Sekö sitten olisi oikein?

No ei. Vaan työntäjä irrottaa itsensä köydestä ja riuhtoessaan ruumiin kanssa putoaa. Tuona vuonna yksi kuoli juurikin sillä lailla että oli irti köysistä ja putosi jotenkin kuolemaansa.

Olipa todella komeita valokuvia Everestiltä nuo, joissa näkyi myös ruumiita. Kuinka kirkasta ja mahtavat maisemat. Minua ei ruumiit järkyttäneet. Kaikki kiipeilijät ottavat tietoisen riskin. Vuori on ilmeisesti sitä kiehtovampi kiipeillijöille, mitä enemmän sinne porukkaa kuolee. Katsokaa se Everest elokuva

Sehän siinä on, että eivät tiedä. Heillä on Everestistä samanlainen romantisoitu kuva kuin sinulla ja totuus valkenee vasta, kun kaiken roskan keskellä jonottelevat. 

Huomaavat, että kuntonsa ei riitä, että matkanjärjestäjä ei ole kovin vastuullinen, varusteetkin aika heikot...ja sitten iskee vuorikiima, eikä ymmärretä lähteä alaspäin, vaan uskotaan, että kyllähän tämä mulle toimii, maksoin tästä niin paljon, että eiväthän ne nyt mua tänne kuolemaan jätä.

Vierailija
486/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin viikon sisällä ainakin neljä ihmistä on menehtynyt Everestillä.

Vierailija
487/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi että tuo sekopää lopetti asiallisen keskustelun ketjussa. Yksi heikkolahjainen ääliö pystyy pilaamaan ilon kaikilta.

No siinäpä olikin asiallista juu.

Vierailija
488/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadat turistit jonottavat vuorelle ruumiin vieressä ihan kuin se ei edes olisi siinä. Eikö joku/jotkut voisi edes työntää tuon alas ”hautarauhaan”?

No ei sitä voi mihinkään tuossa vaiheessa työntää kun ei tiedetä mitä omaiset sille haluaa tehtävän ja järjestyykö rahoitus siihen. Plus että niin kuin näet tuossa kohtaa ei todellakaan kenenkään kannata ruveta sooloilemaan tai tulee lisää ruumiita.

niin, jos sen työntää alas, se voi vaikka lähteä oikeasti kierimään alas ja aiheuttaa sitten joukkokuolemat, kun ihmiset siellä alhaalla jonossa kulkevat kohti huippua. Sekö sitten olisi oikein?

No ei. Vaan työntäjä irrottaa itsensä köydestä ja riuhtoessaan ruumiin kanssa putoaa. Tuona vuonna yksi kuoli juurikin sillä lailla että oli irti köysistä ja putosi jotenkin kuolemaansa.

Olipa todella komeita valokuvia Everestiltä nuo, joissa näkyi myös ruumiita. Kuinka kirkasta ja mahtavat maisemat. Minua ei ruumiit järkyttäneet. Kaikki kiipeilijät ottavat tietoisen riskin. Vuori on ilmeisesti sitä kiehtovampi kiipeillijöille, mitä enemmän sinne porukkaa kuolee. Katsokaa se Everest elokuva

Sehän siinä on, että eivät tiedä. Heillä on Everestistä samanlainen romantisoitu kuva kuin sinulla ja totuus valkenee vasta, kun kaiken roskan keskellä jonottelevat. 

Huomaavat, että kuntonsa ei riitä, että matkanjärjestäjä ei ole kovin vastuullinen, varusteetkin aika heikot...ja sitten iskee vuorikiima, eikä ymmärretä lähteä alaspäin, vaan uskotaan, että kyllähän tämä mulle toimii, maksoin tästä niin paljon, että eiväthän ne nyt mua tänne kuolemaan jätä.

Hiukan nyt epäilen moniko on näin naivi. Toki niissä firmoissa jotka ottaa kenet vaan on oikeasti mukana jengiä joille opetetaan alkeita basecampissa. Mutta vähänkin vastuulliset firmat vaatii aiempaa kokemusta ja varusteethan porukat hommaa itse.

Vierailija
490/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuolemankulttilaiset varmaan tykkäävät ulkoilla ruumiitten parissa, mutta ei ihan normaali ihminen miellä niitä kauniiseen luontoon kyllä töllättävikseen.

meidän luonto ei ole mitään muuta kuin kuolleita ruumiita. AIkaa tosin on kulunut niin paljon, että emme tunnista esimerkiksi maaperää ruumiiksi, mutta sitä se multa on. Luonnon kiertokulkua. Everstillä olevat päätyvtä osaksi luonnon kiertokulkua huomattavasti hitaammin kuin vaikkapa hautuumaalle haudattu ukki tai mummu.

Jep saattaa jokunen vuosisata vierähtää tuossa puvussa ollen. Jäissä.

Vierailija
491/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siellä enää ketään ole? Vuori suljettiin 30.5?

Vierailija
492/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole, jos lähdin sinun jankkauksesi aiheuttavan painostavan olon vuoksi. tiesin tätä ennen, että paikka on vaarallinen, mutta sinun jankkauksesi ja mielettömät kommenttisi saivat minut muuttamaan mieltäni.

No sitten sinau ei voi auttaa koska olet tyhmä.

okei, eli siis siinä tapauksessa ei tarvitse kantaa vastuuta. eikös sitten koko case ole closed, sillä ihmiset eivät kovin fiksuja ole :)

Vierailija
493/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se puretaan kesän lopulla.

Vierailija
494/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoisin joillekin ystävistäni, edes sille, joka on kaikkein parhaimmassa fyysisessä kunnossa ja urheilijan tasolla, että hei, lähdetääs valloittamaan Everest, vastaus olisi tilanteesta riippuen joko hidas katse, mitä sä sekoilet tai hekoheko, hyvä vitsi.

Jankkaaja olisi oikeilla jäljillä, jos kohdistaisi kritiikkinsä oikein. Kaupalliset firmat ja liian suuret lupamäärät ovat lisääntyvien kuolemien syynä, ei tietenkään se, että "kaveri ensin houkutteli ja sitten jätti kuolemaan vuorelle". Ihan ihmeellinen mielenmaisema ja hän yrittää vääntää pointtia jonkin oman psyykkisen ongelmansa käsittelyyn.

Nepalin pitäisi rajoittaa lupien myöntämistä, ei tuo sirkus muuten lopu. Mutta köyhä maa ei tietenkään kovin helposti halua niin tehdä.

En ole kertaakaan väittänyt että kaveri ensin houkutteli vaan sanoin etten itse voisi suositella tuota kiipeilyä tuonne ollenkaan kenellekään ja jokainen kaveri joka ei estä lähtemästä on osallinen kuolemaan suoraan. Tuo on kuolemanloukku hommeli.

Et voi estää ihmisiä elämästä omaa elämäänsä ja tekemästä omia valintojaan. Autolla ajaminenkin on vaarallista. Estätkö kavereistasi ajamasta autoa? Tuollainen ei oikeasti ole ihan tervettä.

Voitkin estää heitä kuolemasta olematta viemällä heitä tuonne. Kyse on siitä.

Ai hitsi, mä ajattelin just heittää mun mummon ja serkun sinne. On ne melkoisia hurjapäitä. Laitan niille kyllä pulkat ja perämoottorit mukaan, että voivat laskea sit alas, kun tulee liian väsy. Ja tietty pari apinaa kantamaan kamoja ja mahdollisia ruumiita. Onko muita av-mammojen läheisiä lähdössä reissuun? Voin heittää samalla kyydillä :)

tarkista, että he ovat tarpeeksi tyhmiä, niin vapaudut vastuusta.

Vierailija
495/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun se olikin 3.6. Sitä siirrettiin monta kertaa.

Vierailija
496/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että asiaa mietitään ja aika tiukkaan. Elämyshakuisuus on usein tyhjyyden täyttämistä mutta kun sisältöä tulee elämään tajuaa saada kiksejä hienostuneemmillakin tavoilla.

Vierailija
497/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman ruumiin Everestillä nähnyt, yhden intialaisen kiipeilijän ruumiin yli astunut n. 8500 metrin korkeudessa. Monia tuttuja kuollut, yksi mm. viereiseen telttaan perusleirissä, kun olimme tulleet vuorelta alas.

Kerro lisää fiiliksistä!

Ap

Ylävuoren ruumiit jätetään yhteisestä sopimuksesta sijoilleen. Kukaan järkevä kiipeilijä ei halua, että jotkut vaarantavat henkensä tuodessaan hänen ruumistaan alas. Kiipeilijät hyväksyvät ylävuoren viimeiseksi leposijakseen ja mikäpäs sen kauniimpi paikka. Linnut ei noki, bakteerit ei jyllää, syväjäädytettynä siellä muistuttamassa ihmiselon rajallisuudesta. Ruumiit muistuttavat siellä kasvoiltaan kuivuneita mallinukkeja. Ei kuitenkaan täysin kuivaneilta, koska umpijäätyminen tapahtuu suht nopeasti. Aina on herättänyt ruumiin näkeminen rinteellä kunnioitusta ja saanut ajattelemaan elämää laajemmin. Mikä on tuon henkilön tarina, miksi kuoli, miten voisin toimia itse paremmin.

Kiitos kun jaat tämän, tosi mielenkiintoista!

Oletko koskaan ajatellut miten suhtautuisit jos joutuisit jättämään apua pyytävän ihmisen huipun tuntumaan kuolemaan? Pohdin itse sitä, että tilanteessa varmaan itsesuojeluvaisto jyrää kaiken yli, mutta mahtaisikohan illalla uni tulla silmään.

Ap

En ole joutunut tilanteeseen, missä joudutaan jättämään apua tarvitseva. Päässyt jopa auttamaan heitä pulassa, vaikka jo lääkäreidenkin toimesta yksi kiipeilijä "tuomittu kuolemaan". Eipä kuollut kun pantiin hösseliksi.

Olen kyllä joutunut perusleirin teltassa kuulemaan radiopuhelimella kuolevan kiipeilijän ääntä pari tuntia, äänen viimein vaietessa. Kyllä siinä kyyneliä tuli paljon ja pitkään, kun viimeisiä sanoja kuunteli ja pitkiä taukoja niiden välillä.

Ruumiita on nähneet aika monet keski-ikään ehtineet. Se kuuluu normaaliin elämään. Mutta kuolevan ihmisen viimeiset lauseet on kyllä aika kova juttu. Mitä hän puhui? Ilmeisesti ymmärsi tilanteensa? Semmoisen kuuleminen vetää varmasti hiljaiseksi pitkäksi aikaa.

Vierailija
498/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ikävä kokemus mutta monet terveydenhuollon työntekijät ym. kuuntelee viimeisiä sanoja aika tiuhaan, ja aikaisiakin niitä, jopa lapsilta. En siis vähättele kokemusta mutta ehkä siitä voi hakea samaistumiskohtaa tarvittaessa. Kaikki on yksin kuollessaan, kuolemalla ei ole merkitystä vaan eletyllä elämällä on.

Vierailija
499/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiukan nyt epäilen moniko on näin naivi. Toki niissä firmoissa jotka ottaa kenet vaan on oikeasti mukana jengiä joille opetetaan alkeita basecampissa. Mutta vähänkin vastuulliset firmat vaatii aiempaa kokemusta ja varusteethan porukat hommaa itse.

Mitä nyt olen osallistunut tuollaisiin niin siihen siimaan pääsee miltei  kuka vaan jolla on jalat, kielitaito jo estää monilla selittelemisen miten paljo on kiivetty. Everestilläkään ei mitään huippuvaatimuksia.

Vierailija
500/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin, nyt tunnustamaan kenet kaikki aiotte ensi keväänä viedä Everestille ja kääntää tylysti selän selän ja talsia alamäkeen vaikka pyrkivät epätoivoissaan hyppäämään syliin siellä kuolemankentällä. Itsehän ajattelin että anopin ja naapurin Pertin joka aina huudattaa radiota näin kesäiltaisin.

kiipeilijät kyllä tietävät, että kaveri jätetään, jos on varmaa, että omakin henki menee siinä. jos jää kaverin kanssa paikalleen. Kun kaveri jätetään, niin on vielä pieni mahdollisuus selvitä itse hengissä ja sitäkin pienempi mahdollisuus sitten saada tuotua kaveri alas, jos kupsahti sopivaan paikkaan.