Ystävällisiä vinkkejä edulliseen ruuanlaittoon
Täällä kysellään usein neuvoja, miten laittaa ruokaa edullisemmin. Minulle on elämän varrella kertynyt aika paljon tietoutta tällä saralla, joten sallinette taas kerran keskustelun tästä aiheesta. Yksi vinkki on ylitse muiden: kausiruoka. Taloudenpidon, terveyden ja ympäristön kannalta fiksuinta olisi syödä mahdollisimman paljon kausiruokaa. Loppukesä ja syksy on tietysti silloin monipuolisuudessaan ihan parasta aikaa, kun sato on parhaimmillaan. Nyt tarjonta on vielä aika niukkaa. Mutta nyt jos koskaan kannattaa syödä kotimaisia tomaatteja ja kurkkua. Talvella ne voikin huoletta jättää ostamatta eikä menetä mitään. Salaattikin lienee jo edullista? Itse en sitä osta kesäkuussa vaan laitan toukokuussa pari kaupan salaattia ulos kasvamaan, ja niiden lehdistä riittää nelihenkisen perheen salaatteihin. Siis kaupan ruukkusalaateista poistetaan lehdet ja syödään ne, ja ihan keskusta parin pikkulehden kera lavaan tai ruukkuun kasvamaan. Kun repäisee sen muovisen ruukun reippaasti pois, juuret katkeavat ja lähtevät nopeasti uuteen kasvuun. Tämä vinkki on nyt vähän myöhässä, jos heinäkuussa ilmat lämpiävät. Salaatista tulee parasta viileillä sadesäillä.
Vihannesten hintoja kannattaa nyt seurailla, pian ne laskevat. Porkkanoita ei pidä mennä ostamaan pikkuisina kalliina nippuina vaan odottaa sadon huippuhetkeä. Kaupan edessä myytiin tänään suomalaisia mansikoita 6 euroa litra, hohhoijaa! En osta vaikka olen keskituloinen. Kyllä ne siitä halpenevat.
Tähän aikaan vuodesta kannattaa syödä pakastin tyhjäksi. Mitkään ruuat eivät säily pakastimessa loputtomiin ja pahinta tuhlausta on ostaa ruokaa, käyttää sähköä sen pakastamiseen ja lopuksi heittää vanhentuneena roskiin. Liha säilyy vain muutamia kuukausia, nopsasti käyttöön vaan! Jos pakastemarjoja löytyy vielä, ne kannattaa urakoida pois. Leivo marjapiirakkaa, pyöräytä smoothie. Tai sekoita pakastemarjoja kaupan edulliseen hilloon ja syö lettujen kera. Samalla vimmalla voi käydä kuivakaapin kimppuun ja leipoa vanhentuvat jauhot ja hiutaleet sämpylöiksi tai keitellä puuroja. Tai ehkä olette fiksumpia taloudenpitäjiä kuin minä eikä teillä ruuat koskaan vanhene... Minulta löytyi taas kaapin perältä purkinpohja punaisia linssejä ja päiväyksen ohittaneita ruishiutaleita ynnä muuta, mutta kohta ne on syöty.
Kiinnostaako? Haluatteko ruokaohjeita tms?
Kommentit (45)
Mustaherukat on muuten tosi hyviä kaaliraasteessa puolukoiden sijasta.
Kuohukermaa saa laktoosittomana Lidlistä 0,85€/2dl. On kotimaista!
Kaalikeitto varhaiskaalista on hyvin edullista. Ei tarvitse panna sekaan kuin vahan porkkanaa, ehka suolaa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 12:21"]
Juustoraastevinkki: älä osta valmista juustoraastetta, jos et halua maksaa itseäsi kipeäksi. Osta kilon juusto (tarjouksesta). No miten syödä kilo juustoa ennen kuin se homehtuu? Ennen luulin olevani tosi fiksu, kun ostin sen ison juuston ja raastoin siitä heti tuoreeltaan pari pussia raastetta pakastimeen ruuanlaittoa varten. Eipä toiminut. Löysin ne raastepussit kun seuraavan kerran sulatin pakastimen. Muutenkin juustoraaste on vähän äklöä sulatettuna. Nykyään teen niin, että heti kun olen ostanut ison juuston, teen pari ruokaa johon tulee juustoa. Pizzaa, lämpimiä voileipiä, lasagnea. Loppu saadaankin syötyä leivän päällä. Viimeisen kannikan voi raastaa melkein mihin tahansa ruokaan.
Älä osta kevytjuustoa. Ne ovat huijausta eivätkä toimi ruuanlaitossa. Juustoa voi laittaa vähemmän, jos haluaa syödä kevyesti.
[/quote]
Se kilon juusto kannattaa pakastaa ennen raastamista. Esim kolmeen osaan juusto, kaksi palaa pakastimeen ja yksi normaalisti käyttöön. Ei mene miksikään sulatessa :)
Puheripulista kärsivä ap jatkaa. Kasvishernekeitto on varmaan edullisin ruoka mitä voi olla. Lisäniksi on ottaa pieni kourallinen herneitä erikseen ja kasvattaa niistä versoja. Vesilasiin likoamaan, 2-8 tuntia, ei sen ajan niin tarkkaa ole. Sitten lautaselle pari senttiä multaa, herneet siihen ja kelmu päälle. Kelmuun muutama ilmareikä. Kastele hyvin ja poista kelmu, kun alkavat kasvaa.
Meidän lasten suosikkiruoka on uunijuurekset. Perunaa lohkoina, porkkanoita ja punajuuria pienempinä paloina. Pyöritellään öljyssä (pari rkl) ja mausteita maun mukaan. Esim. suolaa, mustapippuria ja kuivattua timjamia. 250-asteiseen uuniin 25 min tai niin kauan, että alkavat vähän ruskettua reunoista. Jauhoiset perunat ovat tässä mielestäni parhaita. Meillä syödään lisäksi ihan paistettua makkaraa. Pari herneenversoa koristeeksi, muuta ei tarvita. Ja kun uuni on valmiiksi lämmin, laita sinne vaikka ohrauunipuuro kypsymään niin et tuhlaa sähköä!
Mutta kun ei ehdi eikä ole varaa eikä ole tottunut ja kaupatkin vetää välistä ja lapsetkaan ei syö eikä anoppi hyväksy ja maajussit vaan rikastuu, niin eiköhän oteta makkaraperunat.
hyviä vinkkejä. Kausiruokaa on hyvä suosia. Meillä on nyt ihan asiasta opeteltu enemmän kasviksia ja juureksia hyödyntämään. :)
Olipa kivoja vinkkejä. Pitää kokeilla uunijuureksia!
Heh, tuo ystävällisiä oli hyvä lisäys. Tämän tapaisista jutuista täällä palstalla tunnutaan saavan aina mojovat kinat aikaiseksi.
Kausiruoan suosimisessa Suomessa on etenkin näin vegaanina se ongelma, että suurimman osan vuodesta ei ole minkään kasviksen tai hedelmän kausi. Aina sanotaan, että talvella voi suosia perunoita, juureksia ja kaaliruokia, mutta eivät nekään ole todellakaan parhaimmillaan viruttuaan kuukausikaupalla varastolaareissa! Kaalihan on herkullisimmillaan juuri nyt varhaiskaalina, samoin uuden sadon perunat ja porkkanat...olis kiva kuulla käytännön vinkkejä, millä tomaatteja ja kurkkua vain kausiaikaan syövät täyttävät kevättalvella sen puoli kiloa päivässä kasviksia, mieluiten suuri osa tuoreena. Etikkapunajuurella ja suolakurkulla? Pelkällä porkkana- tai kaaliraasteella?
Itselläni on sellainen vinkki, että herneiden lisäksi myös kuivista pavuista saa itse liottaen ja keittäen ihan mielettömän halpaa, proteiinipitoista ja täyttävää ruokaa. Nyt äitiyslomalla kun olen kotona melkein koko ajan noita on ollut helppo hyödyntää ja oon ihan yllättynyt, miten halvaksi tulee. Niitä voi myös maustaa jo keittovaiheessa ja maistuvat paljon paremmilta kuin limaiset purkkipavut (jotka tosin kallista ruokaa eivät ole nekään, mutta itse keittäen saa samaan hintaan ainakin nelinkertaisen määrän).
Lidlissä kun asioi, voi ostaa eettisesti tuotettua: luomumaito euron litra, luomumunat 6kpl 1,75€ jne.
Kauden vihannekset tosiaan, lihaa vähemmän. Teen tänään ruokaa, johon neuvottiin laittamaan 300g broileria kasvisten lisäksi. En ostanut uutta rasiaa, vaan käytän jääkaapista eilisen koiven, sen perkaamalla tulee ihan tarpeeksi lihaa kyllä kahdelle syöjälle. Kasviksia enemmän sitten vaan joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:23"]Mutta kun ei ehdi eikä ole varaa eikä ole tottunut ja kaupatkin vetää välistä ja lapsetkaan ei syö eikä anoppi hyväksy ja maajussit vaan rikastuu, niin eiköhän oteta makkaraperunat.
[/quote]
Vai että maajussit rikastuu. Pyh pah, kaupat ne on mitkä rikastuu.
HArmi, etten saanut näitä vinkkeja jo vuosia sitten, enää ei teinit taivu näille ehdotuksille...
Mitkä ovat kauden vihanneksia Suomessa marras-huhtikuussa sillä välillä kun viimeisetkin kohmeiset punajuuret on kaivettu maasta, mutta mikään ei vielä tuota satoa muuten kuin keinovalolla- ja lämmöllä kasvihuoneissa?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:53"]
Mitkä ovat kauden vihanneksia Suomessa marras-huhtikuussa sillä välillä kun viimeisetkin kohmeiset punajuuret on kaivettu maasta, mutta mikään ei vielä tuota satoa muuten kuin keinovalolla- ja lämmöllä kasvihuoneissa?
[/quote]
kausiruoka ja kausivihannekset ovat luonnollisesti eri asia :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:39"]
Aina sanotaan, että talvella voi suosia perunoita, juureksia ja kaaliruokia, mutta eivät nekään ole todellakaan parhaimmillaan viruttuaan kuukausikaupalla varastolaareissa!
[/quote]
Meillä käytetän talvella paljon pakastevihanneksia. Oma kasvihuone ja kasvimaa löytyy, mutta jos itse ei kasvata vihanneksia, kannattaa ostaa kaupasta pakastimeen silloin kun kilohinnat ovat alhaalla. Ja toki niitä kaupan valmiita pakastevihannessekoituksiakin voi käyttää :) Samoin marjoja syödään talvella paljon, niitäkin poimitaan itse. Pakastevihannekset eivät ole sellaisenaan kovin hyviä, joten talvella tulee syötyä vähemmä tuoresalaatteja, joita varten pitää ostaa tuoreita kasviksia, mutta pakastevihannekset ovat ihan loistavia padoissa, keitoissa ja kastikkeissa ym. lämpimissä ruuissa.
[/quote]
Juurekset säilyy kellarissa ihan niinkuin viime vuosituhannellakin. Mistäs luulet että kauppaan tulee tammikuussa kotimainen peruna, porkkana, kaali, lanttu.... suoraan pelloltako?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:06"]
[/quote]
Juurekset säilyy kellarissa ihan niinkuin viime vuosituhannellakin. Mistäs luulet että kauppaan tulee tammikuussa kotimainen peruna, porkkana, kaali, lanttu.... suoraan pelloltako?
[/quote]
No säilyy, mutta ei ne kyllä kovin hyvältä maistu enää tuossa kevättalvella eikä niissä paljoa vitamiinejakaan ole jäljellä verrattuna oikeasti tuoreena syötyihin. Niidenkin kausi on kesällä. Voin mä säilöä tomaattejakin vaikka murskaksi tai kurkkuja etikkaan, mutta ei se siitä tee mitään talven kausivihannesta silti.
Ihan uteliaisuudesta, mitä muita talvisia kausiruokia on kuin juurekset? Pilkitty kala, onko jotain tiettyjä lajeja, joita saa vain talvella? Hirviaikakin on jo syksyllä. Olen vähän pihalla näistä, kun en ole syönyt lihaa reiluun 10 vuoteen.
Mäkin olen suosinut talvella pakastevihanneksia ja perusjuureksista sekä mm. kuivatuista sienistä laitan ruokaa ehkä jonkin verran enemmän kuin kesällä, mutta ostelen kyllä aika reilusti myös kasvihuone- ja tuontikasviksia, vaikka ne ovatkin monta kertaa kalliimpia kuin kausiaikaan. Talvella ruokaan nyt vaan menee paljon enemmän rahaa, ei voi mitään.
Ap jatkaa... Suomen talvelle emme voi mitään, on vaan pakko syödä jollain tavalla säilöttyä/säilytettyä ruokaa. Vegaanilla on varmasti hankalampaa saada vaihtelua ruokavalioon. Mutta onhan sitä, vilja, juurekset, pavut, linssit, siemenet, pähkinät, pakastekasvikset ja -marjat, kuivatut sienet ja hedelmät. Talvella kasvihuoneessa kasvatettu salaatti on täynnä nitriittejä eikä siis ole kovin terveellistä, tomaatit on kalpeita ja paksukuorisia... Totta kai ostan itsekin talvella tuoretavaraa, mutta valikoiden ja paljon vähemmän kuin kesällä. Ei se lehtisalaatti yksin tee ruuasta terveellistä. Myös ulkomaisilla hedelmillä on omat kautensa, jolloin ovat edullisia. Appelsiineja saa joskus tammikuussa 0,59/kilo. Ja nektariinit kannattaa ostaa kesällä. Minusta nykyään vouhkataan liikaakin ruuan monipuolisuudesta, ikään kuin joka viikko pitäisi syödä kaikkia mahdollisia ruoka-aineita. Minä ajattelen, että kyllä ne siinä vuoden mittaan tasoittuu.
Meidän perhe on siinä onnellisessa asemassa, että voimme syödä paljon marjoja. Tiedetään, ne on oikea kestoväittelyn aihe tällä palstalla... Minä en kyllä keittele niistä mitään hilloja tai mehuja, vaan pakastan sellaisenaan. Mustikkaa, puolukkaa, mustaherukkaa, vadelmaa, mansikkaa ja kiitos pohjoisen sukulaisille, myös lakkoja. Keittäminen tuhoaa osan vitamiineista ja haluan kaiken hyödyn irti. Näillä voi sitten korvata niitä eksoottisia hedelmiä. Marjat menevät pienempään tilaan pakastimessa ja säilyttävät paremmin makunsa, kun ne soseuttaa. Mansikkasose on ihanaa puuron päällä!
Söisin mielelläni enemmän kasvisruokaa, mutta mies ja lapset vaativat lihaa tai kalaa. Olen keksinyt salaisen aseen: pepperonimakkara!!! Oikea kasvissyöjän painajainen, eikö? Pieni paketti valmiiksi viipaloitua pepperonimakkaraa riittää ainakin neljään ruokaan. Teen itse kasvispizzan ja heitän muutaman makkarasiivun päälle, eikä kukaan voi väittää että se olisi kasvisruokaa. Erittäin hyvä pastakastike tulee perinteiseen tapaan tomaattimurskasta, sipulista, valkosipulista, öljystä ja mausteista - sekaan muutama siivu ihmemakkaraa ja pussi herneitä, taas kelpaa miesväelle. Muistaakseni laitoin kerran jotain 8 pikkusiivua pepperonia eikä kukaan valittanut että olisi liian vähän. Aika edullinen tapa korvata liha ja avattu paketti säilyy kauan jääkaapissa.
Tomaattimurska on monen ruuan perusta ja todella edullista. Olen lukenut (kun satun olemaan ruuasta kovin kiinnostunut), että tomaatin lykopeeni säilyy hyvin kuumennettaessa ja säilöttäessä, joten sen puolesta säilyketomaatti on yhtä hyvä vaihtoehto kuin tuorekin.
Suosin talvella aina appelsiineja salaattiin tomaatin ja kurkun sijaan. Tai muita sitrushedelmiä, hunajamelonia tms. Suomalaiset taitaa olla niin pinttyneitä siihen salaatti-tomaatti-kurkkujuttuun, ettei kaupassa katsota muita vaihtoehtoja. Hyvää on vaikka pari kuorittua ja viipaloitua appelsiinia (itse usein jopa fileoin appelsiinin nahattomaksi, mutta se ei ole mitenkään välttämätöntä), ohuenohueksi leikattua punasipulia ja jotain paahdettuja siemeniä tai pähkinöitä. Lautaselle levitetään päällekkäin aineet ja öljyä tai viinietikkakastiketta päälle.