Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätättekö vauvaa koskaan yksin esim. kaupan pihaan?

Vierailija
30.06.2014 |

Jättääkö muut äidit koskaan nukkuvaa vauvaa yksin vaunuihin esim. kaupan pihaan lyhyen asioinnin ajaksi? Itse olen muutaman kerran jättänyt postissa asioidessani nukkuvan vauvan ulos odottamaan. Asun rauhallisella seudulla, joten en usko että kukan vauvaani sieppaa, eikä vauva mene pilalle, jos ehtii vähän aikaa itkeä. Tuli vain mieleen tuosta Munchenin tapauksesta, että Suomessa kyllä uskaltaa hetkeksi vauvan ulos jättää odottamaan. En kyllä ulkomailla niin tekisi, enkä suomessakaan kuin max 10min.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä missään tapauksessa. Ehkä nämä tuppukylissä asuvat ajattelevat eri tavoin kuin kaupunkilaiset. Kerran näin Turun keskustassa R-kioskin eteen jätetyt vaunut. Olin ihan kauhuissani ja siirryin odottelemaan bussiani vaunujen viereen siltä varalta, että joku tekee niille jotain. Vaunujen omistaja sitten tuli ulos ja hän oli vanhempi naishenkilö, joka vaikutti hieman syrjäytyneeltä. Hän otti vaunut ja meni niiden kanssa bussiin. Huomasin vaunujen keveydestä, ettei vaunuissa ollut vauvaa. Huh. Nämä ovat siis niitä, jotka raahavat tyhjiä vaunuja mukanaan saadakseen ilmaisen matkan Turussa. 

Vierailija
2/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa jättäisi. Vaikka onkin epätodennäköistä, että kukaan vauvaa veisi, niin en ikinä, missään olosuhteissa halua tieten tahtoen ottaa sitä riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En TODELLAKAAN. Not worth the risk.

Ja en kyllä pidä hyvänä antaa vauvan itkeä 10 minuuttia jos ei ole pakkotilanne. Kaupassakäynti ei ole sitä. Pari minuuttia tietysti ok.

Vierailija
4/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jätä, koiran voin jättää lähikaupan pihalle koiraparkkiin, koska se on niin iso että osaa puolustaa itseään tarpeen vaatiessa.

Lapseni otan aina mukaan kanssani kauppaan ja jos se ei kauppiaalle kelpaa, menen toiseen kauppaan!!

Vierailija
5/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä. Voisi tippua. ei sitä ikää tarvitse kuin muutaman kuukauden niin lapsi nappaa jo reunasta kiinni ja yllätyksenä taitaa ap.lle tulla silloin kun lapsi heijaakin itsensä siihen reunalle ja siitä alas asfalttiin.

Myös pahanteko peloittaa: joku puliukko tulee herättämään vauvan, joka pelästyy ja se voi vaikka nostaa vauvan syliinsä ihan vaan koska huolehtii itkevästä vauvasta. Joku heittää natsan vaunuun tai tönäsee vaunuja?

Entä jos itselle tapahtuu jotain kaupassa? Tai joudut vaikka elvyttämään jotakuta.

http://www.petsie.fi/forums/13413-ala-jata-koiraa-kuumaan-autoon

Kannattaa joskus itse jäädä sinne autoon "muutamaksi minuutiksi" odottamaan kun mies käy ostamassa jotain. Tehkää se lista jota haet, ottakaa aikaa ja istut siinä odottamassa. Ota huomioon kaikki kassajonossa seisojat yms tekijät.

Se on melko pieni aika jonka vauva kuumuutta kestää. Lämpöhalvaus on lopputulos:http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00298

Kertoo paljon vanhemmasta joka jättää lapsen autoon. Itselläni on tuohon ihan periaatepäätöksenä että jos autossa ei ole isompaa lasta tai aikuista vaan pieni lapsi(et) jätetty yksin niin soitan häkeen.

Vierailija
6/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta sitten oli aivan normaalia jättää nukkuva vauva kaupan tai postin ulkopuolelle lyhyen asioinnin ajaksi. Ainakin Helsingissä. Nykyään ollaan hysteerisiä, vaikka maailma on muuttunut turvallisemmaksi. Sitten tukitaan kulkureitit niitten vaunujen kanssa.

Vierailija
7/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt autoon jos olen käynyt pikku kaupoissa äkkiä hakemassa jotain. Ja auton olen jättänyt niin että näen ikkunasta sen hyvin.

Vierailija
8/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttunut turvallisemmaksi? :D

Vierailija
9/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:39"]

En jätä.  Yksi tuttava kertoi miten joku vanhempi naisihminen oli tullut kauppaan isoon ääneen huutamaan, että "kenen tuo vauva tuolla pihalla on joka itkee vaunuissa??" ja kun tämä tuttavani oli sanonut, että hänen, niin hirveän puhuttelun oli se nainen sille pitänyt siinä kaikkien kuullen.

Ihan oikein, että vanhemmat vähän ojentaa, kun ei itse tajuta!

[/quote]

minä myös !

Olen pitänyt kamalan puhuttelun äidille, joka jätti vauvan ulos kaupan eteen.

Asun paikkakunnalla, jossa tapahtui palottelumurha, eli 2 päästään vialla olevaa ihmistä leikki ovat saatania tai jotain muuta vst, tappoivat ja palottelivat ihmisen ja dumpattiin kaatopaikalle.

Tästä on reippaasti yli 10 v aikaa mutta kyllä vieläkin tulee hiki pintaan kun ajattelin miten voi olla niin typerä äiti.

Avohoidossa on aivan liikaa mielenterveyspotilaita. Joku on voinut pimahtaa, kun on menettänyt lapsensa ja ottaa tosta uuden, kun on sopivasti tyrkyllä.

Kyllä jotkut ovat tyhmiä.

Ystäväni asuu Saksassa ja siellä joku pipopää jätti vauvan autoon, kun meni asioille.

Joku itseään viisaampi soitti poliisit, rikkoi ikkunan, murtautui sisään ja otti lapsen pois vaunuista. Sosiaalitantat olivat odottamassa, kun äiti " vaan kävi " kaupassa. Mikään vakuutus ei korvannut ja aikamoinen työ piti tehdä että vauva palautettiin kotiin.

mutta tehkää te mitä vaan huvittaa. Niin ne lestadiolaisetkin hommaa toista kymmentä lasta ja lapsia välissä kuolee, kun kukaan ei katso perään.

-tyhmä voi olla mutta ei idiootti-

Vierailija
10/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jättänyt lapsen autoon ihan vauvasta asti, kun olen meidän pienessä kyläkaupassa asioinut max. parin minuutin verran. Silloin pitänyt huolen, että lapsi nukkuu/sillä on jotain viihdykettä. Nyt lapsi on 3-vuotias, eikä mitään ongelmaa kipaista äkkiä maito hakemassa. Lapsi ei istuimesta itse pois pääse ja auton ovetkin laitan aina lukkoon. Kylän postissa käyn myös. Muutoin otan mukaan, mutta nuo meidän rauhalliset kyläkaupat poikkeuksena.

Kivittäkää ja lynkatkaa vaan.

Vierailija
11/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:19"]

Mitä syitä on ettette uskalla jättää? Pelkäättekö että joku sieppaa vauvan? Vahingoittaa vauvaa? Vauva alkaa itkemään yksin? Itse silloin tällöin hoidan pikkuasioita vaunulenkin yhteydessä ja vauvani on niin herkkäuninen, että herää jos vien sen sisätiloihin kesken lenkin. Siksi olen kokenut paremmaksi jättää vauvan ulos.

Ap.

[/quote]

Vaikutat hyvältä äidiltä. Olet mieleltäsi terve, et mikään keskiverto kaksinaamainen paranoidi-ylisuorittaja-AV-mamma.

Lapsellasi kävi tuuri kun syntyi sinulle.

Ja joo. Jätän vauvan ja koiratkin aina joskus kaupan ulkopuolelle (joskus 6+ lapsetkin - pienemmät otan sisään, kun ovat arvaamattomampia ) siksi aikaa kun käväisen hakemassa jotain unohtunutta. 

Vierailija
12/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut vaunuja, niin ei tarvinnut edes miettiä voiko vauvan jättää. En kyllä muutenkaan olisi jättänyt, johan se olisi ollut luonnon vastaista.

Ihmiset kyllä aika huolettomasti jättää vauvojaan minne sattuu. Tulee mieleen sekin pariskunta, joka nukutti vauvaa vaunuissa mökin pihassa ja vaunut vieri järveen ja vauva hukkui. Eivätkä saaneet edes syytettä.

Vierailija
13/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin fordeissa ja ranskan kaunottarissa on niin paljon sähkövikoja, että voi starttimoottorissa tulla oikosulku ja auto palaa. Auto tekee sen vaikka ei ole käynnissä, meneehän akusta koko ajan virtaa. Toivon ettei kukaan lapsi ole kyydissä, silloin kun se tapahtuu.

Vierailija
14/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:19"]

Mä olen jättänyt lapsen autoon ihan vauvasta asti, kun olen meidän pienessä kyläkaupassa asioinut max. parin minuutin verran. Silloin pitänyt huolen, että lapsi nukkuu/sillä on jotain viihdykettä. Nyt lapsi on 3-vuotias, eikä mitään ongelmaa kipaista äkkiä maito hakemassa. Lapsi ei istuimesta itse pois pääse ja auton ovetkin laitan aina lukkoon. Kylän postissa käyn myös. Muutoin otan mukaan, mutta nuo meidän rauhalliset kyläkaupat poikkeuksena.

Kivittäkää ja lynkatkaa vaan.

[/quote]

Minä kyllä taidan tässä ekana kivittää. Olen nimittäin itse jättänyt nukkuvan kolmevuotiaan autoon kun kävin asioilla. Lapsi heräsi sillä välin, joutui paniikkiin ja joutui vielä enemmän paniikkiin kun huomasi ettei pääse istuimesta irti. Lapsi oli avannut ikkunan, ja kirkui ja huusi siellä autossa, että "auttakaa minua, tulkaa auttamaan".  Reppana oli siis ihan pois tolaltaan. Olin itsekin siinä melko nopeasti, ja tuntui kyllä pahalta lapsen puolesta. Se, että siinä oli lapsen itkun huolestuttamia sivullisia, oli vaan tosi hyvä juttu. Koska äkkiäkös sitä joku vikapää avaa oven (kun lapsi on jo avannut ikkunan) ja nappaa lapsen sieltä. Nyt siinä sentään oli enemmän porukkaa. 

Vierailija
15/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:12"]Maailma muuttunut turvallisemmaksi? :D

[/quote]

Aivan. Rikollisuus huomattavasti vähentynyt, mutta sitähän eivät tietenkään tajua laisesi hysteerikot, jotka hakevat kaiken tietonsa skandaalilehdistä ja av-palstalta.

Vierailija
16/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vauvaa jätettäväksi, mutta kerro heti, missä on posti, jossa voi asioida 10 minuutissa?

Vierailija
17/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt pikkukauppojen ulkopuolelle rauhallisella alueella, kun näen itse rattaat koko asioinnin ajan. Esimerkiksi meidän kyläkauppamme on sellainen. Kymmenen minuutin asioinnin aikana pihassa ei yleensä käy eikä näy ketään. Myös avoimen pk:n ulkopuolelle äidit jättivät rivin vauvoja nukkumaan.

Vierailija
18/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jätä koskaan!

Vierailija
19/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:10"]Olen jättänyt autoon jos olen käynyt pikku kaupoissa äkkiä hakemassa jotain. Ja auton olen jättänyt niin että näen ikkunasta sen hyvin.

[/quote]

Meillä on myös tällainen puolityhjä pieni Valintatalo naapurissa, josta pääsee hetkessä ulos. Ikinä ei ole jonoa. Käyn sieltä hakemassa tyyliin maitoa ja leipää, kun lapset odottavat autossa. Ovat 3 ja 4, eivätkä hätäänny. Mihinkään S-markettiin en menisi jonottamaan.

Vierailija
20/51 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen kaupassa ollessani joltain rouvat putosi vaunujen viereen kolikko. Hän sitten tätä nosteessa jäi kurkkimaan vauvaa vaunuverhon välistä ja meinasipa siirtämään verhoa kurkkiakseen vaunuihin. Lopetti kun sain vedettyä vaunut kauemmaksi ja katsoin kyllä pahasti. Mutta jos ihmiset käyttäytyy näin kun olen itse vieressä niin miten sitten kun en ole paikalla. Eli en todellakaan jätä vauvaa yksin.enkä kyllä edes sitä koiraakaan.

Ja tulipa mieleen vielä toinenkin tapaus kun olimme lastenhoitohuoneessa. Jätin vauvan vaunuihin kun menin parin metrin päähän pesemään käsiä. Jo kerkesi mennä joku muksu sörkkimään vauvaa ja napata vaunuista vauvan lelun, lapsen äiti vieressä eikä tehnyt elettäkään kieltääkseen lastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi