Uskovaiset ja toisten tuomitseminen
Miksi niin monia uskovaisia kiinnostaa se mitä toiset tekevät elämässään väärin? Eikö Raamatun mukaan riitä että itse uskoo, eihän uskovan tarvitse olla mikään tuomari ja poliisi joka valvoo muiden ihmisten tekemisiä? Eikö se jopa oikeastaan kielletä Raamatussa? Eikö siinä omassa uskossa ole tarpeeksi huolta, miksi puuttua muiden synteihin kun omiakin jokaisella on?
Kommentit (118)
Samaa olen ihmitellyt vaikka olen uskovainen. Niin paljon on tullut paskaa niskaan muutamalta uskovaiselta. Taaskin sain kuulla miten huono ihminen ja uskovainen olen, ja tämä ihminen tuli kuulemma Jumalan käskystä mua haukkumaan.
Tässä,kun joku mainitsi, että nk. uskovaiset haluaa sitä omaa hyvää kokemustaan ja sitä hyvää sanomaa levittää muille ihmisille niin mitä jos joku toiseen uskontoon kuuluva tai toiseen elämänkatsomuksen omaava alkaa työntää sitä omaa hyvää sanomansaa uskovalle niin mitenkäs se sitten niin päin onnistuu ??? Vai onko se ainoa hyvä sitten vaan uskovaisten tarjoama vaihto ehto? Ja kenen mittapuun mukaan se sanellaan mikä on se hyvä ja ainoa oikea uskonto. Jos minä esim. alankin kääntämään asian toisinpäin jollekkin nk.uskovaiselle,joka alkaa kristinuskoaan ja Jeesustaan tyrkyttämään ja sanelemaan minulle näitä ainoita oikeita elämän näkemyksiään ja miten tulee rukoilla, niin jospa käännetään asia toisinpäin, että minä alkaisinkin esim. pakanallista uskontoani hänelle väkisin vääntämään ja ainoana oikeana asiana. Ihan vaan siksi, että,kun se on se hyvä asia minulle. Luulempa, että sieltä päästä minut toivotettaisiin helvettiin hyvin nopeasti ja syntiseksi saastaksi, eikä takulla ainakaan oltaisi yhtään valmiita ottamaan vastaan ja kuuntelemaan sitä minun hyvää sanomaani. Tosin en ole koskaan kokenut mitään tarvetta työntää omaa uskontoani pakolla kenellekkäään, mutta se on vaan niin hämmentävää ja ärsyttävää miten yksipuolisella oikeudella nämä itseään uskovaiseksi kutsuvat sitä omaa "hyväänsä" jakavat. En yhtään ihmettele tätä kirkosta eronneiden suurta määrää viime aikoina ja sitä kuinka se herättää ärsyyntymystä,kun väkisin yritetään vääntää kenellekään, jotain sellaista mitä ei halua eikä koe omakseen.
Uskovaisuushan on ihmisen olemuksessa, ei niinkään siinä mitä hän sanoo. Sanathan voidaan laittaa kenen tahansa suuhun, mitä tahansa voidaan puhua ja esittää, mutta kun Jumala lahjoittaa uskossa ihmiselle Henkensä, niin se näkyy ihmisen olemuksessa. Hän on rauhaisa, iloinen, tyyni, rakastava sekä täynnä sopuisuutta. Ja jos näin ei ole, vaikka ihminen puhuu uskosta, niin silloin ihminen on vielä saman sieluvihollisen pauloissa kun ateistit epävarmuudessaan ja häilyvyydessään.
Auta armias kun eroaa kuten minä erosin vanhoillislestadiolaisuudesta. Olen nyt 19 v. Oma asunto, auto jne. En mitenkään riippuvainen vanhemmista tai suvustani. Kyttääminen silti jotain aivan hirveää! Kyllä taivastellaan että siellä se nyt taas käveli kaupungilla korvakorut korvassa! Ihmetellään sitä miten olen hankkinut television, kuinka istuin torilla siiderillä aivan kännissä (olin tällöin kuumana kesäpäivänä nauttimassa yhden siiderin torilla!) Soitellaan perjantai-iltaisin olenko kännissä vai en. Haukutaan joka ikinen teko mitä teen! Kun en saanut koulupaikkaa se oli sen vuoksi koska kielsin uskoni. Jumala ei enää minua siunaa! Ei suinkaan sen takia että menestyin kohtalaisesti lukiossa. Ehkä kaikkein huippu on se että sukuni keskustelee minusta sähköpostiryhmässään. Ne kun eivät ole tajunneet että mun sähköpostiosoite on roikkunut siellä mukana varmaan vuodesta 2005 ja saan ne heidän sähköpostit edelleen itselleni. Tätinikin siellä kirjoitteli kaikennäköistä paskaa ja oli loppuun lisännyt että ettehän kerro näitä keskusteluja Minnalle (=minulle) ettei hän saa väärää kuvaa uskovaisista, välillä on vain pakko saada avautua minnasta täällä ja hänen tekemisistään. Muistuupa tässä mieleeni että n. 45 v setin sanoi minua huoraksi päin naamaa kun olin lähdössä työpaikkani pikkujouluihin. En ollut mitenkään erityisen paljastavasti pukeutunut (paljastavampia asuja vilisee suviseuroissa paljon enemmän). Silloin kilahdin ja annoin sille äijälle avokämmenestä! Ai kauhee mikä hulabaloo siitä syntyi kun musta oli jo tullut aivan väkivaltarikollinen! Tässä ihan pintaa raapaiseva tarinani. Kirjoitus virheitä on paljon koska en osaa tällä puhelimella kirjoittaa, mutta uskon että saatte kuitenkin selvää!
Niin me kullanmurut täällä olemme niin kauhuissaan jos joku puhuu uskosta ja se sortaa niin meidän maailmankatsomusta. Että onkin ikävää!
Mutta muualla maailmassa jos erehtyy sanomaan että on homo, riippuu hirressä ja jos nainen raiskataan, hänet tuomitaan huoruudesta sekä kaikki muu säädellään aivan tarkasti. Se ei meitä häiritse eikä se että myös krittynä oleminen aiheuttaa vainoa. Mitä noista, pikkuvikoja.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:49"]
Auta armias kun eroaa kuten minä erosin vanhoillislestadiolaisuudesta. Olen nyt 19 v. Oma asunto, auto jne. En mitenkään riippuvainen vanhemmista tai suvustani. Kyttääminen silti jotain aivan hirveää! Kyllä taivastellaan että siellä se nyt taas käveli kaupungilla korvakorut korvassa! Ihmetellään sitä miten olen hankkinut television, kuinka istuin torilla siiderillä aivan kännissä (olin tällöin kuumana kesäpäivänä nauttimassa yhden siiderin torilla!) Soitellaan perjantai-iltaisin olenko kännissä vai en. Haukutaan joka ikinen teko mitä teen! Kun en saanut koulupaikkaa se oli sen vuoksi koska kielsin uskoni. Jumala ei enää minua siunaa! Ei suinkaan sen takia että menestyin kohtalaisesti lukiossa. Ehkä kaikkein huippu on se että sukuni keskustelee minusta sähköpostiryhmässään. Ne kun eivät ole tajunneet että mun sähköpostiosoite on roikkunut siellä mukana varmaan vuodesta 2005 ja saan ne heidän sähköpostit edelleen itselleni. Tätinikin siellä kirjoitteli kaikennäköistä paskaa ja oli loppuun lisännyt että ettehän kerro näitä keskusteluja Minnalle (=minulle) ettei hän saa väärää kuvaa uskovaisista, välillä on vain pakko saada avautua minnasta täällä ja hänen tekemisistään. Muistuupa tässä mieleeni että n. 45 v setin sanoi minua huoraksi päin naamaa kun olin lähdössä työpaikkani pikkujouluihin. En ollut mitenkään erityisen paljastavasti pukeutunut (paljastavampia asuja vilisee suviseuroissa paljon enemmän). Silloin kilahdin ja annoin sille äijälle avokämmenestä! Ai kauhee mikä hulabaloo siitä syntyi kun musta oli jo tullut aivan väkivaltarikollinen! Tässä ihan pintaa raapaiseva tarinani. Kirjoitus virheitä on paljon koska en osaa tällä puhelimella kirjoittaa, mutta uskon että saatte kuitenkin selvää!
[/quote]
Huh! Jaksamista ja tsemppiä sinulle! Kannattaa harkita, olisiko aika vaihtaa puhelinnumeroa (ja samalla laittaa salaiseksi), kenties erota tuosta sähköpostilistasta.. Jokatapauksessa, halauksia!
ex anoppini on ns "tosiuskovainen" ja kamalimmasta päästä, tyrkyttää uskoansa koko ajan minulle ja kun kysyn, eikö oma uskoni riitä, hän syyttää etten usko lainkaan ja olen itse saatanasta, että hänen poikansa kannattaisi pysyä kaukana minusta. (ei vissiin vaan voi sietää että olen exän kanssa väleissä) hän myös levittelee minusta törkeitä ja perättömiä juoruja pitkin kyliä ja on kuulemma oikeutettu koska saa anteeksi pyytämällä sitä iltarukouksessaan. kun yritän sanoa hänelle että lakkaa levittämästä tälläisiä minusta hän vetää taas että olen saatanasta enkä halua jumalaa elämääni. alkaa jo usko hiipumaan. saako siis tosi uskossa olevat tehdä ihan mitä haluaa?
Mielestäni ihmiset eivät osaa erottaa sitä, että puhdas usko on eri asia kuin ihmisen teot. Usko ei ohjaa rikoksiin tai vainoihin, eikä toisten parjaamiseen palstoilla, eikä myöskään tekopyhyyteen . Mutta ihminen on vajavainen, inhimillinen. Jokainen meistä, ateisti tai uskovainen tekee väärin , vähintäänkin valehtelee joskus. Se ei lähde aatteesta eikä uskosta, vaan ihmisestä. Puhdas usko on pyhää niille, jotka siihen uskovat. Usko jo sanana kertoo, sen että kyse on uskosta, ei järjestä. Uskovaisen ja ateistin ero on siinä, että uskovainen koettaa ymmärtää maailmaa uskon kautta, kokee sen itselleen turvaksi . Ateisti koettaa ymmärtää maailmaa järkeilemällä ja kokee sen oikeammaksi tavaksi. Se mitä ihminen ei ymmärrä hän helposti torjuu sen mielestään , pelkääkin sitä. Siksi me emme pysty elämään aina sopuisasti. Vasta kun ihminen on täysin sinut itsensä kanssa hänen on helppo elää myös erilaisuuden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:49"]
[/quote]
Ainoa mitä olet ehkä menettänyt erotessasi lest. uskonnosta on ne suhteet, joiden avulla olisit voinut työllistyä paremmin. Nyt sinun täytyy nekin itse hankkia. Ymmärrän, että pienellä paikkakunnalla katsotaan karsaasti yhtäkin siideriä, kaikki pitää tehdä niin salassa. Tsemppiä ja pidä pintasi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:49"]
[/quote]
Huh! Jaksamista ja tsemppiä sinulle! Kannattaa harkita, olisiko aika vaihtaa puhelinnumeroa (ja samalla laittaa salaiseksi), kenties erota tuosta sähköpostilistasta.. Jokatapauksessa, halauksia!
[/quote]
Tekisi mieli joskus sukukokouksessa tuoda tämä ilmi että kyllä olen saanut ja lukenut joka ikisen sähköpostiviestin ja tiedän mitä he minusta ajattelevat. Turha esittää mitään hymyilevää, ystävällistä uskovaista joka hyväksyy tällaisen langenneenkin kulkijan. Nyt suviseurojen aikaa sain paljon pyyntöjä isolta suvultani hoitaa heidän lemmikkejään. Kilttinä ihmisenä suostuin ja ramppasinkin torstaista tähän päivään asti 5 eri talossa katselemassa kukkia ja hoitelemassa koiria. Pyyntö oli että kerran päivässä pitäisi koiraa käydä katsomassa mutta kyllä mun piti käydä 3 kertaa kun ne lemmikit olivat ikävissään kotona sisällä tai häkeissään ulkona pitkät päivät. Joka päivä tuli ajettua autolla noin 100 kilometriä ja kävelyä koirien kanssa varmaan 30 kilometriä. Sitten taas sain paskat niskaan kun en vaivautunut tulemaan suviseuroihin. Missä vaiheessa olisin edes ehtinyt?.. koira parat kun olivat niin innoissaan kun edes joku kävi niitä lenkitämässä ja hoitamassa. Nyt juuri luin sähköposteja ja siellä yksi sedistäni oli ohjeistamassa kuinka minulle ei saa antaa rahaa palkinnoksi koirien hoidosta koska ne menee maailman humputuksiin. Niimpä olen nyt saanut suviseura -kortteja ja SRK:n julkaisuja. Jotain ihme Matteus muistipelejä ja kirjoja. Laskin nopeasti että polttoainetta minulla kului talojen välejä rampatessa ainakin 100 euron edestä. En tähän kyllä ensi vuonna suostu! Vaikka kuin käy heidän koiransa sääliksi.
Uskovaiset ovat itse luoneet Jumalansa ja kehitelleet uskonsa. Ihan tavalliset ihmiset ovat aikonaan kirjoitelleet novelleja, runoja, sananlaskuja, joista myöhemmin on koottu Raamattu. Ja ihan tavalliset ihmiset ovat valinneet tietyt kirjoitukset siihen, ei ole mitään erityisiä perusteluja miksi juuri tietyt kirjoitukset siihen on valittu ja tietyt jätetty ulkopuolelle.
Monien käännösten jälkeen alkuperäistä tekstiä tuskin enää tunnistaisi samaksi, mikä nyt on niin pyhää tekstiä.
Erityisesti ihmisten luomaksi tunnistaa Jeesus-uskon. Jeesus, tuo aikansa valaistunut viisas mies, ei missään kehota palvomaan itseään, hän ei missään sano että hänen kuolemansa pelastaa ketään yhtään mistään. Hän kehottaa seuraamaan itseään ja sehän tarkoittaa sitä, että pitää elää ja toimia kuten hän: olla rakastava, valoisa, huolehtiva, auttavainen, antaa omastaan muille, luottaa että maailmankaikkeus eli Jumala huolehtii lapsistaan, olla ehdottomasti rauhan kannalla, tehdä ihmeitä kuten parantaa sairaita, kannattaa tasa-arvoa, olla tuomitsematta ketään. Mitään näistä ei uskovaiset tee vaan he toimivat täysin päinvastoin, yleensä. Uskovaiset ovat kovasydämisiä ja kylmiä ihmisiä, yleensä.
Rakastan Jeesusta, mutta inhoan ihmisten luomaa lapsellista Jeesus-uskontoa, jossa ei ole järjen hiventäkään. On kauheaa, että tällainen uskonto saa vielä vaikuttaa yhteiskunnassamme ja kauheaa on se, että uskovaiset eivät ymmärrä, että juuri heidän uskonsa ja sen levittäminen estää ihmisiä valaistumasta ja seuraamasta Jeesusta. Se on esteenä kaikkien luotujen hyvinvoinnille, onnellisuudelle ja ilolle. Se edustaa syvää pimeyttä ja kärsimystä, joka jatkuu niinkauan kuin uskonnot saavat vaikuttaa maailmassa ja peittää alleen Jumalan todellisen rakkauden ja valon.
uskoa voi ilman kirkkoon kuulumista.
Uskovaiset ovat tyhmiä kuin saappaat ja aivovammaisia. Minulle raamattu on paskapaperiin verrattava opus. Mitään muuta arvioa sillä ei ole eikä tule.
Tälläkin hetkellä uskovaisia (kristittyjä ensisijaisesti) tapetaan, kidutetaan, häädetään pois kodeistaan ja asuinsijoiltaan uskonsa tähden. Monta kristittyä pakolaista odottaa apua, moni kärsii uskonsa tähden.
6. Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet -
7. niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen -
8. niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
9. vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
10. Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
Itse olen hiljainen uskovainen, en tyrkytä kellekkään mitään, hyvä kun kaveritkaan tietävät, että kuulun kirkkoon ja uskon hyvään voimaan. Ei sitä jaksa "myöntää" kun ateistit hyökkäävät samantien. Itse siis koen, että ateistit eivät kunnioita toisten uskontoa. Minulle on aivan sama, onko toinen ateisti, agnostikko vai himouskovainen, mutta on törkeää arvostella niin henkilökohtaista asiaa.
Meni ehkä vähän ohi aiheen, mutta tuli vaan mieleen.
N.21
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 11:49"]
[/quote]
[/quote]
Tekisi mieli joskus sukukokouksessa tuoda tämä ilmi että kyllä olen saanut ja lukenut joka ikisen sähköpostiviestin ja tiedän mitä he minusta ajattelevat. Turha esittää mitään hymyilevää, ystävällistä uskovaista joka hyväksyy tällaisen langenneenkin kulkijan. Nyt suviseurojen aikaa sain paljon pyyntöjä isolta suvultani hoitaa heidän lemmikkejään. Kilttinä ihmisenä suostuin ja ramppasinkin torstaista tähän päivään asti 5 eri talossa katselemassa kukkia ja hoitelemassa koiria. Pyyntö oli että kerran päivässä pitäisi koiraa käydä katsomassa mutta kyllä mun piti käydä 3 kertaa kun ne lemmikit olivat ikävissään kotona sisällä tai häkeissään ulkona pitkät päivät. Joka päivä tuli ajettua autolla noin 100 kilometriä ja kävelyä koirien kanssa varmaan 30 kilometriä. Sitten taas sain paskat niskaan kun en vaivautunut tulemaan suviseuroihin. Missä vaiheessa olisin edes ehtinyt?.. koira parat kun olivat niin innoissaan kun edes joku kävi niitä lenkitämässä ja hoitamassa. Nyt juuri luin sähköposteja ja siellä yksi sedistäni oli ohjeistamassa kuinka minulle ei saa antaa rahaa palkinnoksi koirien hoidosta koska ne menee maailman humputuksiin. Niimpä olen nyt saanut suviseura -kortteja ja SRK:n julkaisuja. Jotain ihme Matteus muistipelejä ja kirjoja. Laskin nopeasti että polttoainetta minulla kului talojen välejä rampatessa ainakin 100 euron edestä. En tähän kyllä ensi vuonna suostu! Vaikka kuin käy heidän koiransa sääliksi.
[/quote]
Nyt oikeasti! Ekasta viestistä mulle tuli sua kohtaan sympatiat ja ajattelin, että oot rohkee ja huikee tyyppi. Tästä tokasta viestistä alkoi ärsyttää, että miksi suostut tuommoiseen? Olet itse ihan marttyyri! Miksi roikut tuossa porukassa mukana, miksi et irtaudu ja elä omaa elämääsi? Ne ihmiset eivät tule muuttumaan, mutta sinä kärsit tuosta jatkuvasti!
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 09:57"]
Ateistithan ne ovat aivan kamalia tuomitsijoita. Milloin ei saa laulaa suvivirttä ja milloin mitäkin. Hirvittäviä nihilistejä, jotka eivät salli eivätkä suvaitse juuri mitään. Miten sellaisten kanssa yleensä voi elää.
[/quote]
Milloin ateismi on aiheuttanut sotia, lasten silpomista, raiskauksia ja ihmisten syrjimistä?
[/quote]
Kiusaamista se ainakin aiheuttaa. Ala-asteelta asti
Nyt oikeasti! Ekasta viestistä mulle tuli sua kohtaan sympatiat ja ajattelin, että oot rohkee ja huikee tyyppi. Tästä tokasta viestistä alkoi ärsyttää, että miksi suostut tuommoiseen? Olet itse ihan marttyyri! Miksi roikut tuossa porukassa mukana, miksi et irtaudu ja elä omaa elämääsi? Ne ihmiset eivät tule muuttumaan, mutta sinä kärsit tuosta jatkuvasti!
[/quote]
Se ei ole niin helppoa. Mutta tiedän että olen myös itse syyllinen tilanteelleni antamalla heille mahdollisuuden arvostella mun elämää ja vieläpä kuuntelemalla heitä. Olen kuitenkin aika nuori vielä ja vanhemmat + perhe on kaikesta huolimatta mulle hirveän rakas ja tärkeä. Myös muun suvun kanssa olen tullut siihen päivään asti erittäin hyvin toimeen kunnes kielsin uskoni. Kai sisimmissäni edelleen toivon ja kuvittelen että mut joskus hyväksyttäisiin vielä joukkoon mukaan sellaisena kuin olen. Pikkuhiljaa kuitenkin on ollut pakko avata silmänsä sille, että näin tuskin tulee koskaan käymään, ellen sitten tee parannusta siihen lahkoon takaisin (jota en kyllä ikinä tee!). Parasta varmaan olisi olla rohkea ja ottaa ne oman elämän ohjaukset tiukemmin käsiin ja muuttaa pois täältä kauemmas suvusta ja aloittaa alusta jossain muualla. Ehkä se myös rauhottaisi sukuanikin pois kimpusta. Mutta tosiaan olet siinä aivan oikeassa että en todellakaan ole mitenkään rohkea ja huikee tyyppi. Pikemminkin alistuva, jonka mitta joskus harvoin täyttyy ja sitten kyllä maa järisee.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 10:11"]
Kyllähän ateistit ovat aivan täysiä nihilistejä siinä miten suvaitsemattomia ovat jos joku käy vaikka ovella kertomassa jotain. Mikä heitä riivaa kun ovat niin vihaisia sekä ärtyneitä? Ei siihen kukaan kuole jos jotkut uskovat johonkin eikä sen vuoksi tarvitse polttaa päreitään eikä käyttäytyä kuin 30-luvun saksassa. Voi sitä ihminen olla sivistynyt vaikkei usko Jumalaan.
Eihän uskovatkaan ole koko ajan valittamassa että nyt ateisti oli kännissä, nyt ajoi humalassa autolla puuhun, nyt teki sitä ja tätä, että kylläpä minua nyt risoo, vaan he elävät omassa rauhassa ja Jumalan huomassa välittämättä siitä miten hurjistuneet atieistit mesoo ja sotkee asioita ollen miten suvaitsemattomia moukkia tahansa.
[/quote]
Mitä sitä tarvitsee tulla toisten kotiovella saakka asiaansa kertomaan? Häiriköintiä, ja siksi ärsyttävää tuollainen. Kyllä sitä ihminen osaa omatoimisesti hakeutua sinne missä haluaa uskontoon liittyä. Usein onnistuu jopa netissä. Minä olen aina asiallisesti sanonut, että minua aihe kiinnosta, jos joku on mun ovelle eksynyt.