Antakaa ihmisten tupakoida parvekkeella!
Mielummin siellä kuin jossain sisätiloissa liesituulettimen alla. Miettikää miten se käry silloin leijailee teidän asuntoihinne. En itse tupakoi, mutta naapuri tupakoi sisällä ja se haisee täällä tosi vahvasti. Mielummin siedän sen, että parvekkeen avatessani vähän kärtsää...
Kommentit (263)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:52"]Laissa ei ole vielä kieltoa parveketupakoinnista, mutta isännöitsijän on pakko ryhtyä toimiin, jos savua/hajua tupakasta toisiin asuntoihin kulkeutuu. Tämä on ihan fakta.
[/quote]
Täällä kaupungin asunnoissa ei edes ole mitään isännöitsijää.
Tuossa on aika hyvä tietopaketti. Ja pieni lainaus tekstistä:
"Passiivisessa tupakoinnissa tupakoimaton henkilö altistuu tupakansavun haitallisille palamistuotteille toisten tupakoinnin seurauksena. Myös tupakoijat altistuvat sivuvirran savun suurille pitoisuuksille (eli suoraan savukkeen palavasta päästä ympäristön ilmaan vapautuvalle savulle), mutta niiden haittavaikutuksia aktiivitupakoijilla on tutkittu toistaiseksi vähän. Tupakansavu sisältää yli 7 000:ta ainesosaa, joista yli 60 on karsinogeeneja ja useat ärsyttäviä tai toksisia kemikaaleja sekä osa teratogeenejä (Hoffman ym. 2001, IARC 2004, U.S. DHHS 2006). Erilaisisten palamisolosuhteiden vuoksi monien haitallisten aineiden pitoisuus on suurempi sivuvirran kuin keuhkoihin vedettävän päävirran savussa (Jaakkola ja Jaakkola 1997, California EPA 2005a), mutta sivuvirran savu yleensä laimenee suurempaan tilavuuteen ympäristöön vapauduttuaan. Ympäristön tupakansavu (ns. second-hand smoke) koostuu pääosin sivuvirran savusta.
Lisäksi viime aikoina on havaittu, että sisäilmassa oleva tupakansavu tarttuu pintamateriaaleihin, joista se voi myöhemmin uudelleen vapautua ilmaan aiheuttaen näin altistumista haitallisille tupakansavun aineille pitkällä aikavälillä (ns. third-hand smoke) (Kuschner ym. 2011). Pintamateriaaleista vapautuvien aineosien reagoidessa ympäristön muiden kaasujen kanssa syntyy altistumista erittäin karsinogeenisille yhdisteille."
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:56"]
Mutta passiivisesta tupakoinnista olet varmasti jopa sinä kuullut joskus?
[/quote]
Minä olen kuullut, mutta joka kerta siitä on puhuttu ainoastaan sisätiloissa tapahtuvana. Usko tai älä niin jos joku polttaa ulkona (parvekkeella) ja toinen on 5-15 metrin päässä niin sitä ei lasketa passiivisen tupakoinnin piiriin.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:22"]
Jos poltat tupakkaa, et saastuta hengitysilmaa läheskään niin paljon kuin roskien ja märkien jätteiden polttajat. Savun määrä on hurja kun poltetaan haravoituja lehtiä ja risuja. Astmaatikon ei kannata muuttaa omakotialueelle missä vielä saa poltella mitä tahansa.
[/quote]
Ja näitäkö poltetaan tunnin välein, kuten keskivertoröökaaja vetää sitä röökiään? Nyt IHAN VÄHÄN PLIIS sitä suhteellisuudentajua ja järkeä noihin juttuihinne, ääliöt.
[/quote]
Tai vartin välein niinkuin alakerran työtön laiskuri.
[/quote]
Ja kesäisin vähintään kerran yössä parvekkeella, kuten minun seinänaapurini. Eivätkö tupakoitsijat nuku öitään? Ilmeisesti eivät.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:52"]Laissa ei ole vielä kieltoa parveketupakoinnista, mutta isännöitsijän on pakko ryhtyä toimiin, jos savua/hajua tupakasta toisiin asuntoihin kulkeutuu. Tämä on ihan fakta.
[/quote]
[/quote]
Minkä kaupungin? Turussa ainakin on.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:58"]
[/quote]
Olisit nyt lainannut tämänkin tekstin---> Passiivinen tupakointi on maailmanlaajuisesti yleisimpiä ehkäistävissä olevia haitallisia SISÄILMAN saasteita.
Eli jutussa tarkoitetaan sisällä tapahtuvaa tupakointia.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:57"]
[/quote]
[/quote]
Minkä kaupungin? Turussa ainakin on.
[/quote]
Tukholma.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 16:22"]
Jos poltat tupakkaa, et saastuta hengitysilmaa läheskään niin paljon kuin roskien ja märkien jätteiden polttajat. Savun määrä on hurja kun poltetaan haravoituja lehtiä ja risuja. Astmaatikon ei kannata muuttaa omakotialueelle missä vielä saa poltella mitä tahansa.
[/quote]
Ja näitäkö poltetaan tunnin välein, kuten keskivertoröökaaja vetää sitä röökiään? Nyt IHAN VÄHÄN PLIIS sitä suhteellisuudentajua ja järkeä noihin juttuihinne, ääliöt.
[/quote]
Tai vartin välein niinkuin alakerran työtön laiskuri.
[/quote]
Ja kesäisin vähintään kerran yössä parvekkeella, kuten minun seinänaapurini. Eivätkö tupakoitsijat nuku öitään? Ilmeisesti eivät.
[/quote]
Mä olen ihmetellyt ihan samaa =O Koko päivä yötä myöten kessutellaan. Tosin mun naapurit polttaa sisällä ja sieltä se käry vasta leviääkin. Niitäkin siellä peräti kolme polttajaa, äiti, isä ja teini-ikäinen tyttö.
[/quote]
Olisit nyt lainannut tämänkin tekstin---> Passiivinen tupakointi on maailmanlaajuisesti yleisimpiä ehkäistävissä olevia haitallisia SISÄILMAN saasteita.
[/quote]
Meidän talossa poltetaan sekä sisällä että parvekkeella. Ja jos kerran tupakoitsijat aikovat siirtyä sisätiloihin siinä vaiheessa kun parveketupakointi kielletään, niin entistä ajankohtaisempi artikkelihan tuo on.
[/quote]
[/quote]
Se tupakansavu kulkeutuu sieltä parvekkeelta myös sisälle muihin asuntoihin.
Ole hyvä ja tupakoi. Minä laitan partsin oven ja ikkunat kiinni. Ei minua haittaa. Vanhenet ennenaikaisesti ja kuolet aikaisemmin, kuin terveellisiä elämäntapoja noudattavat ikätoverisi. Sekään ei minua haittaa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:06"]
[/quote]
[/quote]
Meidän talossa poltetaan sekä sisällä että parvekkeella. Ja jos kerran tupakoitsijat aikovat siirtyä sisätiloihin siinä vaiheessa kun parveketupakointi kielletään, niin entistä ajankohtaisempi artikkelihan tuo on.
[/quote]
Sii sillä tarkoitetaan samassa asunnossa tapahtuvaa tupakointia jossa savu leijailee pitkin kämppää. Se että naapurin asunnosta tulee tupakan hajua, mutta ei mitään savua ei ole passiivista tupakointia. Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että savun hengittäminen on haitallista ja passiivista tupakointia, mutta jos nenä pikkuisen haistaa tupakan hajua se ei ole. Itse en polta, mutta en myöskään suhtaudu hysteerisesti siihen jos haistan tupakan.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:34"]
Lue nyt ekana, mitä kaikkea moskaa niissä tupakoissa on. Koiranpaska ei ole vaarallista, jos sitä ei syö. Inhottavaa se on, mutta yksikään koira ei ole tullut minun parvekkeelleni paskomaan. Sianpaskakin haisee pahalle, mutta ei siinä mitään kemikaaleja ole. Nyt vähän järkeä tuohon ajatuksenjuoksuusi, kiitos.
[/quote]
Kerro nyt ensin mitkä ovat niiden tupakassa olevien myrkkyjen pitoisuudet siinä vaiheessa kun nenä haistaa sen? Kun nyt pystyt ensin kertomaan sen niin pystymme arviomaan myrkkyjen haitallisuuden. Ei arsenikkikaan tapa jos pitoisuus on tarpeeksi pieni.
Kuten täällä on todettu saat kadulla (kaupungissa) enemmän myrkkyjä elimistöösi autojen pakokaasuista kun naapurin tupakoinnista.
[/quote]
No kerro nyt niitä pitosuuksia, niin voimme arvioda mahdolliset terveyshaitat.
[/quote]
Kerro itse, sinullahan niitä tupakka-askeja on.
[/quote]
Tupakka-askissa EI ole mainintaa siitä, mitä ne myrkkypitoisuudet on silloin kun sun tukkonen nokkas sen hajun saa kiinni.
[/quote]
[/quote]
Olen kyllä, mutta etkö nyt ymmärrä mitä sinulta kysyttiin? Vai etkö tosiaankaan osaa vaan vastata kysyttyyn ja koitat saada keskustelun johonkin ihan muualle? Etkö pysty myöntämään, ettet pysty vastaamaan sinulle esitettyyn kysymykseen?
Naapurista tulee välillä tupakankäryä sisälle, joka korkeintaan ärsyttää sillon kun joutuu kesäisin pitäämään makkarin parvekkeen ovea auki että ilma viilenisi, mutta olen myös sen tietoisen valinnan tehnyt muuttaessani kerrostaloon, että ympärilläni tulee asumaan ihmisiä, pidin heidän elintavoistaan tai en. Jos en kestäisi muiden ihmisten tapoja, muuttaisin keskelle peltoa. Paitsi voihan sielläkin joku lehmänpaska haista.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:56"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:45"]
Lue nyt ekana, mitä kaikkea moskaa niissä tupakoissa on. Koiranpaska ei ole vaarallista, jos sitä ei syö. Inhottavaa se on, mutta yksikään koira ei ole tullut minun parvekkeelleni paskomaan. Sianpaskakin haisee pahalle, mutta ei siinä mitään kemikaaleja ole. Nyt vähän järkeä tuohon ajatuksenjuoksuusi, kiitos.
[/quote]
Kerro nyt ensin mitkä ovat niiden tupakassa olevien myrkkyjen pitoisuudet siinä vaiheessa kun nenä haistaa sen? Kun nyt pystyt ensin kertomaan sen niin pystymme arviomaan myrkkyjen haitallisuuden. Ei arsenikkikaan tapa jos pitoisuus on tarpeeksi pieni.
Kuten täällä on todettu saat kadulla (kaupungissa) enemmän myrkkyjä elimistöösi autojen pakokaasuista kun naapurin tupakoinnista.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tupakka-askissa EI ole mainintaa siitä, mitä ne myrkkypitoisuudet on silloin kun sun tukkonen nokkas sen hajun saa kiinni.
[/quote]
[/quote]
Olen kyllä, mutta etkö nyt ymmärrä mitä sinulta kysyttiin? Vai etkö tosiaankaan osaa vaan vastata kysyttyyn ja koitat saada keskustelun johonkin ihan muualle? Etkö pysty myöntämään, ettet pysty vastaamaan sinulle esitettyyn kysymykseen?
[/quote]
Kysymys tuskin oli minulle osoitettu, koska tuo oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun, mutta kukaan ei voi väittää, että tupakan savu olisi terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:25"]
Kysymys tuskin oli minulle osoitettu, koska tuo oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun, mutta kukaan ei voi väittää, että tupakan savu olisi terveellistä.
[/quote]
Kukaan ei ole väittänytkään, että savu ei olisi haitallista. Sitä on, että pelkkä tupakan haju ei ole sen haitallisempaa kun kaupungilla olevat muutkaan hajut. Kun nenä haistaa tupakan ei tarkoita sitä, että asunnossa leijailee tupakasavua aivan kun tupakka olisi poltettu siellä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:40"]
Tupakointi pitäisi kieltää kaikissa asunnoissa parvekkeita myöten. Joku tupakkakoppi pihojen perille roskisten viereen. Siellä haisee muutenkin.
[/quote]
Ja sitten alkaakin valitus kun koko ajan joku ramppaa ulkona.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:25"]
[/quote]
Kukaan ei ole väittänytkään, että savu ei olisi haitallista. Sitä on, että pelkkä tupakan haju ei ole sen haitallisempaa kun kaupungilla olevat muutkaan hajut. Kun nenä haistaa tupakan ei tarkoita sitä, että asunnossa leijailee tupakasavua aivan kun tupakka olisi poltettu siellä.
[/quote]
Minä en halua että asuntoni haisee tupakalta. Enkä asu kaupungilla tai auton pakoputken vieressä. Miten tämä on niin vaikea ymmärtää: en halua asua tupakansavussa/hajussa. Se ei ole vaaratonta ja se haju ei lähde millään, se tarttuu vaatteisiin ja tekstiileihin. Jos haluaisin sitä, niin polttaisin ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 12:40"]
Tupakointi pitäisi kieltää kaikissa asunnoissa parvekkeita myöten. Joku tupakkakoppi pihojen perille roskisten viereen. Siellä haisee muutenkin.
[/quote]
Ja sitten alkaakin valitus kun koko ajan joku ramppaa ulkona.
[/quote]
Arvaa mitä, voitte rampata vaikka 5 minuutin välein yötä ja päivää, kunhan se savu ja haju ei tule meidän kämppään.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 19:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]