Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun ei haluaisi lasta

Vierailija
29.06.2021 |

Olen umpikujassa. Katson sukulaisia, setiä ja tätejä isoine lapsineen ja haluaisin samanlaista yhteenkuuluvuutta ja oman perheen kanssa aikuisine lapsineen. En kuitenkaan mitenkään pysty edes kuvitella että olisin symbioosissa 24/7 täysin avuttoman, passattavan olennon kanssa vuosia, pelkkä ajatus saa ahdistuksen nousemaan pintaan. Että yksityisyys ja oma rauha olisi vuosiksi mennyttä. Osaako kukaan samaistua ja miten tästä eteenpäin? En haluaisi kuitenkaan olla vanhana yksinäinen mummeli. Onko kukaan puntaroinut samojen ongelmien vuoksi?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptoi joku 12-vuotias. Tai sitten unohdat asian kunnes kasvat aikuiseksi itse.

Vierailija
2/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja olen päättänyt että silti hankin lapsen ja toivon että vanhemman vaistot herää :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja ajatuksia. Haluaisin että minulla olisi tulevaisuudessa lapsia, mutta se aika kun ne ovat pieniä tökkii. Erityisesti uhmaikä ja taaperovaihe. Voisipa niistä saada suoraan kouluikäisiä

Vierailija
4/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverivanhemmuus ja lapsen isä ottamaan puolet vastuusta? Tehkää kirjallinen sopimus, niinkuin moni muukin tekee, ennen lapsen yrittämistä. Siinä sovitte jopa pienemmistäkin lapsen huoltoon liittyvistä yksityiskohdista.

Vierailija
5/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksinäinen ei tarvii olla. Parisuhde, tiiviit ystäväsuhteet, ystäväperheiden lapset, sukulaiset, kaikki tuo kivaa tasapainoa elämään. Oma rauha ja itsenäisyys säilyy kyllä.

N42

Vierailija
6/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapisia ei pidä tehdä jos niitä ei halua.

Vierailija
7/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adoptoi joku 12-vuotias. Tai sitten unohdat asian kunnes kasvat aikuiseksi itse.

Ei tässä ole kyse mistään aikuistumisesta, monilla ainakaan. Ei aikuisuuden mittari ole se että joku symbioosi- tai hoivavietti herää. On paljon ihmisiä jotka tarvitsevat omaa fyysistä ja henkistä tilaa. Yhdenkään muun ihmisen kuin oman lapsen kanssa ei tarvitse kiehnätä niin tiiviisti, seurustelukumppaninkaan kanssa.

Vierailija
8/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät ehkäisyä ja luot läheiset välit vaikka kummilapsiin tai muihin lähipiirin lapsiin. 

Vierailija
9/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun yksi kaveri pohti samoja asioita pitkään kolmenkympin lähestyessä. Päätti sitten jättää lapset tekemättä, eikä ole katunut, vaikka siitä kaikki häntä varoittivat. Ei lapsenteko ole pakollista. Itselleen pitää olla rehellinen. Minä olin aina ajatellut, etten halua lapsia, mutta niin vaan muutin mieleni, ja sain ensimmäisen lapseni kun olin jo lähemmäs nelikymppinen. Toisenkin ehdin vielä saada. Minäkään en ole katunut asiaa.

Vierailija
10/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kyse mistään aikuistumisesta, monilla ainakaan. Ei aikuisuuden mittari ole se että joku symbioosi- tai hoivavietti herää. On paljon ihmisiä jotka tarvitsevat omaa fyysistä ja henkistä tilaa. Yhdenkään muun ihmisen kuin oman lapsen kanssa ei tarvitse kiehnätä niin tiiviisti, seurustelukumppaninkaan kanssa.

Mistä sinulle on syntynyt käsitys, että oman lapsen kanssa kiehnätään 24/7 eikä omaa tilaa ole lainkaan?

t. viiden äiti

Vierailija
11/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, toivoisin että vanhana olisi lapsia, mutta ei ole mitään halua hoivata yhtään ketään tai pyyhkiä pyllyjä tai imettää. Kuvottaa ajatuskin kaikista noista. Jotenkin liian kehollista ja väärällä tavalla intiimiä.

Vierailija
12/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan halunnut omaa lasta, mutta sisarusteni lapset ovat mulle tärkeitä ja kaiken lisäksi nain paketin, eli miehen, jolla on kaksi lasta, joista myös on tullut minulle läheisiä.

Vierailija
13/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus ei ole sama asia kuin yksinäisyys. Luot sosiaalisia suhteita eri ikäisiin ihmisiin niin ei vanhuksenakaan tarvitse olla yksin.  

Vierailija
14/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki hyviä kavereita. ei sitä yksin tarvitse olla. Lapsia kannattaa hankkia vain jos on todella varma siitä että niitä haluaa. 

Vierailija
15/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on kyse aikuistumisesta että ymmärtää että se aikuisen lapsen läheisyys rakennetaan lapsuudessa. Vaihtoehtoisesti voi rakentaa aikuisia ystävyyksiä, mutta lasta ei kannata hankkia siinä toivossa että siitä saa itselleen joskus aikuisena läheisen ilman että ensin tinkii omasta tilasta.

Vierailija
16/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun yksi kaveri pohti samoja asioita pitkään kolmenkympin lähestyessä. Päätti sitten jättää lapset tekemättä, eikä ole katunut, vaikka siitä kaikki häntä varoittivat. Ei lapsenteko ole pakollista. Itselleen pitää olla rehellinen. Minä olin aina ajatellut, etten halua lapsia, mutta niin vaan muutin mieleni, ja sain ensimmäisen lapseni kun olin jo lähemmäs nelikymppinen. Toisenkin ehdin vielä saada. Minäkään en ole katunut asiaa.

Sinä muutit mielesi, mutta jos kaverisi muuttaisi, niin hän voisi jäädä ikänsä vuoksi lapsettomaksi? Sinulla on onnea matkassa. Entä jos kaverisi onkin vain hiljaa, kun muuttaa mielensä?

Keskustelin yli 80 v vanhuksen kanssa, kun  puheeksi tuli, että onko minulla kohta 30 v lapsia. Hän kertoi, että eläkkeelle jäätyään vasta hän ajatteli, että olisi sittenkin ollut parempi yrittää saada lapsi/lapsia, niin elämästä olisi tullut monipuolisempi ja mielenkiintoisempi. Työ oli vienyt häntä. Totesi, etä jos lapsista ei koe olevan haittaa, mutta ei erityisesti tahdokaan lasta, niin hänen mielestään kannattaisi lisääntyä ajoissa.

Vierailija
17/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihominen ratkaisee monet pulmat.

Vierailija
18/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverivanhemmuus ja lapsen isä ottamaan puolet vastuusta? Tehkää kirjallinen sopimus, niinkuin moni muukin tekee, ennen lapsen yrittämistä. Siinä sovitte jopa pienemmistäkin lapsen huoltoon liittyvistä yksityiskohdista.

Kaverivanhemmuus ei oikein onnistu, koska mies löytyy jo. Se olisikin mukavaa että pystyisi jakamaan vuoroviikoin vanhemmuuden jonkun kanssa, viikko itselle, viikko lapselle. Niin voisin jaksaa. Parisuhteessa saman katon alla touhu ei onnistu, äidille lankeaa aina isompi duuni. Ikinä en ainakaan ole muunlaisia malleja nähnyt.

Vierailija
19/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty kuvittelemaan. Et todellakaan pysty kuvitella.

Vierailija
20/96 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä surullisempaa on, että jos niitä lapsia onkin tehnyt, saa huomata, että niillä on oma elämä eikä hoivaviettiä huolehtia vanhoista vanhemmistaan. Eikö kaikki palvelulaitokset ole täynnä vanhuksia, jotka surevat kun ei lapset käy?